2009.06.19.
Népi-Urbánus, Keresztény-Zsidó
A
magyarországi közbeszédben zsidózásnak szokták nevezni a
zsidóság helyzetével és történelmi szerepével foglalkozó
eszmefuttatásokat. Kivéve, ha az előadó maga is zsidó származású,
vagy ismert filoszemita. Ennek jegyében a fősodorba tartozó történeti-szociológia
kiadványok között elfogulatlan, vagy az objektivitás látszatát
őrző műveket ritkán találunk. Ezért érdemes izraeli szerzők
műveit olvasni. Ugyanis Jeruzsálemben, vagy Tel-Avivban nem valószínű,
hogy belpolitikai célok elérése érdekében hallgatnák el a
zsidóság történetének néhány nyilvánvaló jelenségét. A
magyarországi születésű Joszef Ben-David a magyarországi zsidóság
szociológia változásait követi figyelemmel egészen a XVIII.
századig visszamenően. A rendkívül érdekes tanulmány feltárja
a folyamatot, melyben a teljesen zárt közösségekben élő zsidóság
hagyományos életmódja felbomlott. A XIX. századi magyar polgárosodás
és a Kárpát-medence gazdaságának elképesztő fejlődése
katalizálta a zsidó felvilágosodás, a haszkala folyamatát. A
főleg kereskedőként tevékenykedő zsidó családok közül
egyre többen lépik át azt a vagyoni szintet, mely korábban
csak a kivételnek számító udvari zsidókra és néhány szabad
státusú ún. Schutzjude-ra volt jellemző. Ez lényegében a
zsidó burzsoázia kialakulásának korszaka. Miközben a hagyományos
zárt zsidó család felbomlik, a kialakuló zsidó burzsoázia
jelentős része érdektelenné válik a hagyomány és vallás iránt.
Egészen pontosan vallás iránti elkötelezettségük kimerül
abban, hogy az egy-egy rabbi a Jesivákból kikerülő tanítókat
alkalmaztak gyermekeik művelésére. A zsidó felvilágosodás
eleve kettéosztotta a zsidóságot a világra nyitottabb, a rendkívül
kötött és a mindennapokat is szinte teljesen szabályozó
hagyományos talmudkövető életmódot elhagyó neológokra és a
később az ultra-orthodoxia felé tartó konzervatívokra. Katz
tanulmánya valójában az orthodoxiával foglalkozik, de a zsidó
társadalom helyzetét vázoló leírása fontos tényeket rögzít.
Ahogy a [zsidó]
vagyonosok univerzalista és világi osztállyá váltak, s
kapcsolataikat a gazdasági teljesítmény határozta meg,
megbomlott a talmudista és a tulajdonos elit korábbi egysége. A
gazdagok nem sokat törődtek a társadalom megújításával vagy
egy modern ideológia megteremtésével, hiszen státusuk biztos lábakon
állt, a talmudista elit ezzel szemben ütközésbe került az új
intézményes kerettel, amely leértékelte státusát.
Hogyan reagált ez a társadalmi osztály az új fejleményekre?
…. Kezdett
gyökeret verni a pénztelen tudós képzete, s vele az a ki nem
mondott következtetés, hogy a legtöbb gazdag viszont tudatlan.
Feszültségek támadtak egyfelől a jesivanövendékek és a
rabbik, másfelől a családfők között, amikor
Nyugat-Magyarország a Talmud- tudomány fontos központjává vált,
és jesiváiba a szomszéd országokból is tódultak a növendékek.
A kis községek lábra álltak a 18. század hűbéri viszonyai között,
és a falusi zsidók most gazdaságilag megerősödtek és bekerültek
a kulturális centrumok, Buda, Pozsony, Kismarton és mások hatáskörébe.
A jesivák, amelyek ez ideig egy-egy közösségbe tagolódtak s a
helyi családfők fiainak tanintézetei és a családfők Tóraközpontjai
voltak, most külön intézménnyé váltak; növendékeik legtöbbje
kívülről jött, és más, a gyülekezet tagjaitól eltérő életstílust
hozott magával. Gyülekezet fölötti társadalmi kapcsolatok
jelentek meg párhuzamosan a burzsoá osztály kialakulásával.
Az új körülmények között a tudósok választás elé kerültek:
vagy megpróbálják áthidalni a burzsoáziától elválasztó
szakadékot, s így nyerni el olyan státust, amely a szellemi
hivatásért cserébe gazdasági jólétet tesz lehetővé, vagy a
Talmud-tudományt mint önálló modellt fejlesztik, és a hagyományos
közösségi-családfői kereten kívül keresnek hozzá új társadalmi
bázist. E nemzedék maszkiljai (lényegében értelmiségiek, tanítók
– czyba) az első utat választották. A Rosenthal család
tagjait kivéve egyikük sem volt vagyonos. l. A vagyonosoknak,
akik még nem idegenkedtek el a judaizmustól, szükségük volt
státusuk vallási pecsétjére; a maszkilok pedig javítani
szerettek volna társadalmi-gazdasági státusukon. Tanítónak
lenni egy reformiskolában vagy dajánnak a pesti gyülekezetben
nagyobb jövedelmet és megbecsülést jelentett, mint ugyanezek
az állások egy hagyományhű közösségben. A gazdasági és
intellektuális elitnek ez az újfajta egysége azonban csak látszólagos
volt. Amíg a maszkilok a zsidó keretek között maradtak, nem
juthattak azokhoz a lehetőségekhez, mint a pénzemberek. A
maszkilok tevékenysége viszont elválaszthatatlan volt a zsidó
tudásszerzéstől, és erre a területre korlátozta őket.
Vagyis társadalmi státusuk a partikularista értékek társadalmi
szerepéből eredt. Ezek az értékek csak az ideológia tudományában
játszottak szerepet. Így ez a haszkala csak rövid ideig virágzott,
és gyorsan elhervadt az 1850-es évek elején. Természetes halállal
múlt ki, miután lejárt az a két-három évtized, melyben a
zsidó burzsoá osztály már színre lépett, de még szinte
hermetikusan bezárkózva a zsidó szférába. A maszkilok és
vagyonosok aszimmetrikus viszonyát drámaian szimbolizálja
Solomon Löwisohn reménytelen szerelme egy bécsi pénzmágnás lánya
iránt, akinek házába bejáratos volt. Szegénységük ellenére
társadalmi státusuk aránylag magas volt. Néhányak keresztény
házakban is tanítottak, ami figyelemre méltó tény ebben a vidéki
környezetben. Tudásukért, amely valóban nem volt olyan széles
körű, megbecsülést kaptak a társadalomtól. Nagyjából úgy
viszonyultak hozzájuk, mint hagyományosan a Talmudtudósokhoz; tény,
hogy a maszkiloknak volt társadalmi hatásuk a gazdag pénzemberekre,
és véleményük döntően esett a latba, amikor a gyerekek taníttatásáról
volt szó. E nemzedék tagjai a világi – különösen a felsőfokú
– iskolázásban a társadalmi állás szimbólumát és garanciáját
kezdték látni ahhoz hasonlóan, ahogy a vagyonos család státusát
hagyományosan erősítette, ha fiait tudósoknak nevelte. Egészen
másképp állt a mérleg a metropoliszokban, Bécsben és Pesten.
Itt már kezdtek megvalósulni azok az új gazdasági foglalkozási
mintákban lappangó lehetőségek, amelyek túlmutattak a gyülekezet
és általában a zsidó társadalom szűk keretein. Itt a
gazdagok világi státusa is biztonságosabb volt, s kezdtek
kapcsolatok kiépülni a nem-zsidó társadalommal. Néhány jómódú
zsidó meglepően gyorsan jutott fel a társadalmi zenitre, s
nyert nemesi címet. A központokba költöző maszkilok helyzete
ezzel szemben nem javult.
…
Nem
kívánunk elmerülni e helyzet részleteiben – ezek a fontos
jelenségek főleg az itt tárgyalt időszak után bontakoztak ki
–, csupán jelezzük a maszkil réteg alapvető fejlődésvonalát.
E jelenségek közül az első a városi zsidó család új struktúráját
érinti. Mint fentebb láttuk, az új gazdasági szerveződés
megbontotta az otthon és az üzlet egykori kapcsolatát. A feleség,
aki korábban férje üzlettársa volt, és a gyerekek, akik családi
körben tanulták jövendő hivatásukat, most elvesztették
gazdasági funkcióikat. Míg férjeik a maszkilok támogatói
voltak, a feleségek saját társadalmi megfelelőjüket látták
bennük. Ez volt a magja a társasági szalonoknak, ahol az értékek
és státusok sajátos, az általános környezettől egészen eltérő
skálája honosodott meg. Az új viszonyok között a gyerekeknek
„nevelést” kellett kapni – korábban ezt megkapták szüleiktől,
de ennek vége lett az otthon és a gyakorlati élet elválása
folytán. A gyerekek így olyan családban nőttek föl, amely nem
tudta betölteni felnevelésük feladatát – innen van a modern
családban a gyerekek állítólagos „elkényeztetése” és
„hálátlansága”. Házitanítóik és szüleik életstílusának
különbsége közelről érzékeltette a fiatalokkal, hogy a családi
élet és a tágabb környezet között szakadás van, s ez
elvezethetett a szülők világa elleni lázadáshoz, különböző
politikai és ideológiai mozgalmakhoz. Itt tapinthatunk a maszkil
réteg fejlődésének másik fontos jelenségére: a radikalizálódásra.
Ezt mutatja, hogy sok fiatal bécsi és pesti zsidó értelmiségi
vett részt az 1848-as forradalmak radikális csoportjaiban.
Pesten ugyanúgy kávéházakban gyülekeztek, mint rokon lelkületű
nem zsidó társaik, s hangos propagandával, kihívó tüntetésekkel
próbálták magukhoz ragadni a zsidó közösség vezetését. Ők
hirdették Magyarországon először a vallási reformokat. A
magyar nyelv terjesztésére megalapították a „Honi Israeliták
között magyar nyelvet terjesztő Pesti Egylet”-et („Magyarító
Egylet”); maguknak pedig teljes polgárjogot akartak szerezni
– sikertelenül –, amikor az uralkodó liberális elméletek
értelmezésével megpróbáltak beszállni az általános
politikai életbe, a közvélemény közvetlen megszólalásával
váltva föl a korábbi nemzedékekben érvényes normát, amely
politikai alkudozásokat írt elő. Radikalizmusuk nem szorítkozott
a zsidó közösségre, hanem kilépett a forradalmi Magyarország
általános politikai küzdőterére, ahol a nem-zsidó társadalom
radikális elemeihez csatlakoztak. Első jelei ezek annak a zsidó
ifjúsági mozgalomnak – már ami a tagság összetételét, nem
feltétlenül céljait és törekvéseit illeti –, amely ettől
kezdve oly jellemzővé vált a kelet- és közép- európai történelemre
a cionizmus és a szocializmus megjelenéséig. E mozgalmak
hátterében a gazdasági és intellektuális elit elválása és
a haszkala kudarca állt az elveszett egység helyreállításában.
Amikor a gazdagok kezdtek benyomulni a nem-zsidó társadalom státusciklusába,
a haszkala elvesztette helyét a társadalmi státushierarchiában:
már nem létezett egyetemes zsidó társadalom, mert az annak
magvát alkotók megtalálták helyüket a tágabb nem-zsidó világi
társadalomban. Így amikor a fiatal maszkilok Pestre és Bécsbe
érkeztek, azt találták, hogy a körülmények már elsodorták
tőlük gazdag támogatóikat; de el voltak vágva a nem-zsidó értelmiségiektől
is, akik idegeneket láttak bennük. Ebből a helyzetből úgy
kerestek kiutat, hogy a liberális ideológia eszközeivel megpróbálták
fellazítani a különbséget a judaizmus és a környező kultúra
között. Minthogy azonban maga ez a környezet nem volt liberális,
a különbséget nem lehetett a szőnyeg alá söpörni. Ehelyett
az történt, hogy a különbség új jelentést vett föl: zsidó
és keresztény megkülönböztetését felváltotta a liberális
(zsidó) és a keresztény (magyar, német stb.) megkülönböztetése.
Ennél fogva ezek a liberális maszkilok olyan ideológiai
csoportot alkottak, amely kereste társadalmát (nem úgy, mint a
vagyonosok, akiknek nem volt kifejezett ideológiájuk, és
egyszerre két társadalomhoz – a zsidóhoz és a világihoz –
is tartozhattak.) A társadalomban elfoglalt helyük egyaránt függött
ideológiájuk zsidó és nem-zsidó elfogadásától. Ez a
helyzet kedvező klímát teremtett az ideológiai
radikalizmusnak, mely nem vesz tudomást a világ tényleges állásáról
és az egyénről mint sajátos helyzetű és személyes érdekekkel
bíró egyénről: ebben a klímában nőnek fel azok a mozgalmak,
amelyek nem adják alább az egész – országos és emberi – közösség
totális ideológiai forradalmasításánál. Egyfajta rossz kör
jön létre: elszigeteltségük a valóságtól távol eső ideológiákat
fogadtatott el a maszkilokkal; de ugyanez a valóságidegenség
sarkallta őket politikai tevékenységre, ugyanis a támasz nélküli
fiatal értelmiségiek csak úgy szerezhettek biztos helyet a társadalomban,
ha mennél több ember kezd hinni és elfogadni az ideológiájukat.
Az efféle folyamatok magyarázhatják az értelmiség és a radikális
mozgalom kapcsolatát, melyet több országban megfigyelhetünk.
Ami a tárgyalt időszak sajátos magyarországi zsidó
radikalizmusát illeti, annak megértéséhez hozzájárulhat,
hogy a Talmud-tanítás a hagyományos zsidó társadalomban betöltött
funkciója folytán elég széles intellektuális réteget
teremtett, amely vezetésre tört, de a jómódú réteg kialakulása
miatt el volt zárva magas társadalmi pozícióktól. A maszkilok
politikai aktivizálódása fényt vet egy további jelenségre
is: meg kellett oldani azt a problémát, hogy a közösségi
aktivistának hiányzott a társadalmi státusa. A modern világban
az örök és általános értékek követése nem ad státust; a
politikai hatalom annál inkább. A politikai aktivizmus módot ad
arra, hogy az értelmiségi a maga meghiúsult státustörekvését
a gyakorlatba ültesse át és a tényleges (egyéni) aspirációk
és teljesítmények mezejére lépjen. A fiatal pesti zsidó
forradalmi vezetők életrajza jól példázza a modern zsidó világ
egy fontos típusának felbukkanását. Sok maszkil feladta
egyetemi pályáját a politikáért, ami további adalék lehet
állításunkhoz, miszerint a maszkil mozgalom látens motívuma a
vagyonosok és az értelmiségiek státusa közt megnyíló szakadék
áthidalása volt.
Ez a radikalázóló maszkil réteg, illetve hatása jelenik
meg a kommün vezetésében is. De ez a réteg alapozta meg a városi
kozmopolita értelmiséget, az évszázados népi-urbánus ellentétet
is. Világossá válik, hogy nem beszélhetünk egységes zsidóságról.
Így képzelhető el, hogy a ’950-es évek terrorrendszerében,
melyben jó néhány zsidó vett részt, sokszor egykori zsidó gyárosokkal,
tulajdonosokkal is leszámoltak a radikalizálódó maszkilok
szellemi utódai. Ugyanakkor érdekes jelenség, hogy bár a zsidóság
komoly feszültségekkel terhelt, de a zsidóságon belüli
kapcsolatrendszerek sajátosan mégiscsak működtek. A
kikeresztelkedett ügyvéd id. Sík Sándor fia, a piarista
szerzetestanár és kiváló költő Sík Sándor volt Radnóti
Miklós keresztapja, aki viszont a későbbi kultúrpápa, a
szellemi és kulturális terror fenntartója Aczél György
keresztapaságát tudhatta magáénak. Sík Sándor testvére Sík
Endre pedig az MSZMP Központi Bizottságának tagja és külügyminiszter
lett. Az a sajátos viszonyrendszer, ellentétek és kapcsolatok
szövete, ami a magyarországi zsidóságot jellemezte, az egész
magyar társadalomra rányomta bélyegét, és a XX. század
kulturális, gazdasági és politikai folyamataiban komoly
szerephez jutott. Hatása ma is egyértelműen kimutatható.
czyba
|