2009.06.19.
Messziről jöttem hazai földre, mint – idegen
Fekete István: Erdély c. könyvének ismertetése
Tehát
Erdély! „A nap már lehajolt a messze hegyek puha vállára. De
az erdőzugban még meleg volt, mint a kemencében. A levelek
mozdulatlanul álltak, a virágok szomjasan várták az esti
harmatot, mi pedig fáradtan gondoltunk a hazamenetelre.” Ezt írja
1942-ben Fekete István, a dunántúli lélek az erdélyi
augusztusról, és így zárja a kicsi írást: „Meg se
fordultam. Én tudtam, amit ő nem tudott, hogy a nyár végi
csillagos ég alatt az emlékek homályos erdejében halkan
csoszogott utánunk az idő, és vele a mosolygó, aranyban és bíborban
fürdő, de mégiscsak öregedő, suttogó szeptember.” Hogy ha
Fekete István erdélyi tárcáit olvasod, rögtön keresed
magadban a saját erdélyi élményeidet. Mivel olvastad Móricz
Zsigmond óriási regényét, a Tündérkertet meg a többit, ami
Erdélyről szól, azon kapod magad, hogy a saját élményeid
keverednek Móricz Zsigmond élményeivel és Fekete István halk
szavú vallomásaival. Tényleg.
Az erdélyi változás időszaka. Gyergyószentmiklóson
voltam 1990. december 6-án, ahova a szent életű Hajdó István
főesperes hívott meg a búcsúra. Elmúlt az órendszer, és a
magyarok siettek Erdélyben, hogy a saját szimbólumaikat hegytetőre
állítsák. A főesperes úttalan utakon néhány gyergyóival
felmászott a város fölé magasló hegyre, és egy óriási
keresztet állított fel. Lent, a város főterén meg ott állt a
három emelet nagyságú, betonból készült ötágú csillag,
azt órák alatt eltakarították a szép főtérről, és
helyette felállították Szent Miklós szobrát éppolyan nagyságban,
mint az ötágú csillag volt, és december 6-án 25 fokos
hidegben megtartották a templomban és a városban a búcsúi körmenetet.
A főesperes templomában ott áll egy két méter magasságú fából
készült Szent Miklós szobor. Azt a jó gyergyóiak egy négyökrös
szekérre helyezték, és körbejárták vele a várost. Ahogyan
ballagtak az ökrök, úgy mozdult jobbra és balra Szent Miklós
szobra, és kezével valóságosan áldást intett a népekre,
akarom mondani, a székelyekre, illetve hát ránk is. Gyönyörű
ünnep volt, feledhetetlen erdélyi élményem. Még korábban
egyszer hangszalagra rögzítettem egy erdélyi hegyi patak locsogását,
csörgedezését, fecsegését. Élmény volt visszahallgatni az
erdélyi patak beszédeit. Aztán soha nem adtam le a Magyar Rádióban
ezt a szótlan felvételt, mert a liberális világ nem tud
ezekkel mit kezdeni, számukra egy erdélyi patak csobogása
semmit nem mond. De nekem ma is megvan. Aztán hát Kolozsvár, a
Szent Mihály- templom, meg Mátyás király szobra. Még akkor
mentünk oda hódolni kincses Kolozsváron a templomhoz meg a
szoborhoz, amikor még az őrült regáti suszter volt Románia
jogaros királya. És aztán egyszer úgy hozta a sorsom, hogy az
Országos Idegsebészeti Intézet húsz orvosával meglátogattuk
Gyergyószentmiklóst, a vendéglátónk ismételten csak Hajdó
István főesperes úr volt. Finom, nagytudású orvosok társaságában
érkeztem a városba. Az atya, maga az esperes elkísért bennünket
a tengerszint felett kb.
2500 méter
magasságba. Meglátogattunk egy esztenát. A hegyen birkák és
tehenek legeltek. Bementünk az erdélyi pásztorok lakhelyére,
ahol óriás sajtok érlelődtek, és útra készülődtek a városba.
A húsz kitűnő, ám finom érzékű városi orvos elkezdte az
erdélyi sajtot enni, merthogy megkínálták őket, meg valami káprázatos
ízű szalonnát, hagymával. Meg is kérdeztem Pólus Károly tanár
urat, a budapesti orvost: Te tanár úr, mit szól ehhez az Európai
Unió? Itt az esztenán három legyet is láttam, ezért talán még
ki is zárhatják a hatalmas Romániát az európai élelmiszerpiacról.
A tanár csak rám nézett, és mondott egy gorombát az Európai
Unióról. Én meg kérdezgettem a pásztorokat, így:
-Reggel
mikor szoktak kelni?
-Hát
amikor a nap.
–
Vannak-e farkasok
a
környéken.
-Vannak.
–
Nem fél tőlük?
És
azt mondja a székely pásztor: – Én??? Baltával szoktam
kimenni.
Elég
sok hülye kérdést tehettem fel, mert a válaszok egyre rövidebbek
lettek. De az élmény ott fenn, a hegyi legelőn, örök érvényű
maradt. Miként Fekete István vallomása Erdélyről. Pedig
Fekete dunántúli, Erdélybe csak rokonlátogatóba járt, abban
az időben, amikor Erdély Romániához tartozott, majd akkor,
amikor visszatért – mármint Erdély Magyarországhoz.
A dunántúli Fekete Istvánt rokoni szálak kötötték Erdélyhez.
Édesapja egyik öccse, Fekete Antal nősülését követően Zsibón
lett patikus, a másik, Géza pedig családi hagyomány szerint
egy grófi birtok erdésze volt – olvasom Sánta Gábor Fekete
István Erdélyben című tanulmányából, mely a kötet zárófejezete.
És aztán Fekete István nagybátyja 1944-ben bekövetkezett halála
után soha többé nem tette be a lábát Erdélybe. Nem ám, mert
a Tündérkertet visszarabolták a románok. Fekete István
szerette Erdély irodalmát. Különösen kedvelte Tamási Áront.
Kortársai közül Wass Albertet emlegette publicisztikáiban. Könyvszekrényében
ott volt a teljes Nyírő-sorozat. S egyszer azt írta a szelíd
szavú, Isten-hívő Fekete István: „Hat hétig leszek egy kis
vadászházban, embertől távol és Istenhez közel.” És
amikor még a román világban megérkezett Erdélybe nagybátyjához,
így beszélt az első napokról:
„Öt-hatezer
holdas erdőparcellák feküsznek ott egymás mellett, a Szamos
ott folyik át az erdő között. Csodálatosan szép hely, nem
lehet elmondani, milyen szép. Eleinte egyedül voltam, csak egy
oláh vadőr volt velem, naphosszat nem beszéltem senkivel, csak
az erdő beszélt hozzám… mert az erdő beszél ahhoz, aki
ismeri: jeleket ad, üzen, kitárja magát, csak meg kell érteni.
… Olyan csend sehol sincs talán a világon, mint például a
szamosudvarhelyi erdőben egy nyári estén a vadászház előtt,
a tűz mellett, amikor elnyúlik az ember egy fekvőszéken, és még
a falusi kutyaugatás se jut el a füléig… csak egyegy éjjel
vadászó kis állat surran néha, s a mély, süket békében még
a csillagok hullását is hallani véljük.” Fekete István Erdély
lelkét ismerte, hiába volt ő dunántúli. De térjünk vissza
az író barátaihoz. „A Láng Rezsőnek küldött üzenetek hatásosan
érzékelik a jókedvünket, és azt is sejtetni engedik, hogy az
összeszokott férfitársaság mi mindennel múlatta az időt: »Kálmán
olyan dolgokat akar rólam megírni, figyelmeztette Fekete István
a barátjukat, amelyek részint nem bírják a nyomdafestéket, részint
a házi cenzúra is erősen kifogásolná. Ezért kérlek, hogy
leveleid a Földművelésügyi Minisztériumba küldd!« Mindehhez
Kittenberger kedélyesen azt tűzte magyarázatul, hogy Pistáról
nehéz jót írni – nekem. De az itteni oláhok szentté avatják,
mert tegnap éjjel az egész falut berúgatta.” Fekete István
mindig egyedül kóborolt nagybátyjánál, feleségét egyszer
sem vitte magával, a fiát is csak egy alkalommal. No, de
ez nem mond sem rosszat, sem kártékonyat, sem Fekete István élete
párjáról, sem fiáról, csak tényként említette meg a Feketéről
tanulmányt író Sánta Gábor úr. Néhány vonással elevenítette
fel Erdély első romániai korszakát az író. Ezeket a
gondolatokat cikkünkben már idéztük. Aztán a másik korszak,
a magyarság visszatérése – mármint a tulajdonjogába.
„Az
álom Nyírábránynál kezdődött, és Érmihályfalvára már
benne voltam a reszkető sötétségben, mert Érmihályfalva mint
az álomban – már nem is az volt, hanem Valea-lui-Mihalyu… ősz
volt akkor is, és az őszi csend mélysége alatt szorongó nehéz
álomban aludt a múlt, s a csírák nem tudták még, mennyit
kell aludni ébredésig.
-Hol
váltanak itt magyar pénzt?
–
Sehol – mondta egy jóarcú ember, aki úgy állt a sínek
mellett, mint ha oda is tartozna meg nem is –, de tessék
ideadni, majd én felváltom itt a kocsmában. Nyugodtan
ideadhatja az úr, én is magyar vagyok.” „Szatmárnémetiben
autón várt nagybátyám, és amikor megöleltük egymást, úgy
éreztem, a Dunántúl ölelte meg Erdélyt, és hiába minden, mi
el nem szakadunk egymástól soha.” Erdély visszatért, és a
balkáni zűrzavart, koszt és szennyet egyik napról a másikra
eltüntette. A házakat és a vasutakat kicsinosították. És
Fekete István találkozott Erdélyben a rokkant katonával. „Néztem
a templomot, és arra ébredtem, hogy valaki rámszólt: – Jó
napot kívánok! A gyalogjáró mellett egy katona ült, ruhája tábori
zöld volt valamikor, sapkája mellette a földön, mint a kérésre
kinyitott tenyér.
–
Jó napot! – és összenéztünk a megismerés és összetartozás
felvillanó gondolatával. Sapkája üres volt, csak kívül
fityegtek rajta háborús jelvények, és zubbonyának bal karja a
zsebébe volt gyűrve. Az egyik lába helyén felszíjazott
fadarab… Vártam, hogy mond valamit, de nem szólt, csak nézett.
Keze tétován babrált a sapkáján.
–
Hát így kell? – kérdeztem.
–
Így! De talán lesz még másképpen is.
–
Az úr nem idevaló látom.
–
Nem, Magyarországból jöttem.
–
Az Isten megáldja, mi újság? Igaz, hogy a rokkantaknak ott házuk
van? Meg kis kocsi, amit kézzel is hajtani lehet?
–
Igaz.
–
Gumikerekű?
–
Az.
–
Mi meg itt az út mellett árvaságban, szegénységben. De hát
azért csak kitartunk. Az idő meg múlik.
–
Aztán tessék mondani, katonával hogy állunk?
–
Van!
Körülnéztem,
mint ha egész tér ellenség lett volna, mint ha az útmutató
rendőr kinyújtott karja ránk mutatott volna, hogy vigyázzatok,
az az ember és a káplár, Dömötör Sándor öreg rokkant
magyar katona titkos dolgokról sugdolóznak.
–
Akkor jól van. Akkor nem hiába ültem ide az út mellé. Látok
én még csodát!
–
Itt?
–
Mert akármerről jönnek Kolozsvárra, erre végig kell menni.
Nem
tudtam szólni. A kishitűekre gondoltam, a csonkaságukba
belenyugvókra, a puffadtra hízlalt pincsekre, és szégyenkezve
vettem elő pénztárcámat. Káplár Dömötör azonban félrehúzta
a sapkáját.
–
Ne tessék…
Nem
is volt nálam más pénz, csak egy ötpengős.
–
Bár többet adhatnék. Nincs idevaló pénzem, de ezt beváltják.
Kap érte 150 lejt. Nézte az ötpengőst.
–
Ez Horthy Miklós?
–
Igen.
Álltunk,
én néztem a katonát, de ő már alig tudta, hogy én ott
vagyok. Simogatta durva tenyerén a pénzt, és szemét le nem
vette róla.
–
150 lej? Hát az egész regátot odaadnák? Eldugta az ötpengőst,
én akkor világosan éreztem, hogy Káplár Dömötör Sándor
meglátja még a csodát.”
Ez
több mint torokszorító találkozás és jelenet volt. De
olvassunk egy másik zokogást kiváltó történetet. Írja
Fekete István. „Szilágyságban jártam, ahol a Szamos
kanyarog, és ahol Wesselényi és Ady szelleme kísért. Vasárnap
délelőtt volt, éjjel esett egy kis hó, és a falu, ahol átmentem,
üde és tiszta volt, mint ha égi kezek meszelték volna ki fehérre.
Kocog velem a kis lovacska, s a rozzant szánkó úgy riszálja a
farát, mint rátarti fehérnépek a Dunántúlon. Az utcákon
rengeteg gyerek. Kis szánkóval, fakorcsolyával, nagy kucsmában,
és vidám zajongással. Szaladnak a szán után. Szemük csillog,
arcuk hamvasan piros.
–
Üljetek fel!
Nem
kéretik magukat, öten is felülnek, bizalmasak és kedvesek.
–
Kiviszlek benneteket az erdőre.
Nem
válaszolnak, csak nevetnek.
Végre
az egyik megszólal:
–
Ezek nem tudnak magyarul.
De
az ő kiejtése is idegen.
–
Te tudsz?
–
Én tudok.
–
Mi a neved?
–
Daróci János.
–
Akkor te magyar vagy!
–
Én igen.
–
Hát ezeknek mi a neve?
A
kisfiú sorra bemutatja társait:
–
Ez a Nyilas, ez a Turzó, ez az Istenes, ez a Lukács.
Döbbenten
ültem a szánban.
–
De hiszen akkor ezek is magyarok?
A
kis Daróci vállát vonja.
–
Lehet…
A
falu végén leugrálnak, összevágják bokájukat, és
tisztelegnek.
–
Szebb jövőt!
–
Adjon Isten!
Látszott
rajtuk, hogy örömmel köszöntöttek így. Tekintetük nyílt
volt és vidám. A kis Darócin kívül a többi csak ezt a két
szót tudta magyarul. A Nyilas, a Turzó, az Istenes és Lukács.
Két szót tudnak magyarul, azt is a leventében tanulták.”
A
Téglás Júlia című elbeszélésben meg a következőt olvasom:
„…Mondja a felesége nevét! És kezem az öregasszony vállára
tettem, mint aki kedves
nekem.
– Téglás Júlia – mondta az asszony.
-Mi?
–
Téglás Júlia.
Melegem
lett egyszerre. - És a fiatalasszony neve?
–
Szabó Eszter. – Hiszen akkor maguk
magyarok!?
–
Da, Da! – mondta az öreg, és jókedvűen nevetett. – Da,
da…?
–
kifordultam az udvarból, visszanéztem rájuk, túlnéztem
rajtuk. Nem messze folyt a Szamos, mellette kanyargott az út
Kolozsvárról Budapest felé. A falut úgy hívják, hogy: őrmező,
Szamosőrmező. És Szamosőrmezőn Téglás Júlia és Szabó
Eszter egyetlen szót sem tudnak magyarul!”
És
megismertem Fekete István könyvében a hollót is. „A faluba
is bejön a holló? – kérdeztem a vadőrt.
–
Ide bejön.
–
– Ide?
–
– Itt költ a jegyző
úréknál.
Ott
van egy nagy fa…, de nem szabad bántani. Elmentünk a községházára,
kíváncsi voltam a hollófészekre, ez a bizalmatlan ősi madár
nem szokott emberközelben fészkelni. A hollófészek ott volt,
és ott voltak a hollók is. Jöttek-mentek, élelmet hoztak a
fiataloknak, és bizalmasan néztek bennünket.
–
Nem félnek? – kérdeztem
a kisbírótól.
–
– Nem, domnu! Leszállnak
néha az udvarra is.
A
jegyző úr nem engedi a madarat bántani, és én is úgy őrzöm
őket, mint a gyerekeimet. Csak egyszer esett baj az egyikkel. Nem
jött vissza. Akkor mi neveltük fel a fiatalokat. Mert az anyjuk
egyedül nem bírta volna. Valami gazember meglőtte.” Onuc, a
melegszívű, okos, ám kissé faragatlan román. Úgyannyira
faragatlan volt a lelkem, hogy csak szeretni lehet még holtán túl
is, és mindig. Onuc, a román vadőr. Milyen szép képet rajzolt
róla Fekete István. Ezért is áldja meg az Isten, őt, meg
minden leírt sorát. Fekete István Erdély című könyvét
olvastam 2009. június 3-án és 4-én a trianoni gyalázat 89. évfordulóján.
Fekete István írt, Isten malmai meg rendkívül lassan, de módfelett
pontosan apróra őrölnek.
(Fekete István: Erdély, kiadta a Lázi Könyvkiadó
Szegeden 2006-ban.)
Győri Béla
|