2009.06.19.
A keresztény ifjúságért
A
szalézi rend alapításának 150. jubileumi évében szerzetesi
örökfogadalom-tétellel ünnepelték május 23-án, szombaton a
Segítő Szűz Mária búcsút a Don Bosco Szaléziak a rend
magyarországi letelepedésének színhelyén, Péliföldszentkereszten.
A szabadtéri ünnepi szentmisét Van Hecke Albert, szalézi
tartományfőnök mutatta be szerzetes paptársaival. A jubileumi
év alkalmából a magyarországi szaléziak hivatásáról, életéről
P. Andrásfalvy János szalézi tartományi vikáriussal, ifjúságpasztorációs
felelőssel, a szombathelyi rendház igazgatójával beszélgettem.
-Először menjünk
vissza a múltba. 1913 előtt Csernoch János esztergomi érsek
felajánlotta a szaléziaknak hazai központként a péliföldszentkereszti
rendházat. Tehát akkortól élnek Magyarországon a rend tagjai?
- Nem vagyok szakavatott történész, de ismerem a rend
históriáját. Nagyon érdekes volt a kezdet: 1880 májusában
Lonkay Antal, aki nagy tisztelője volt Don Bosco művének, a második
római zarándokútjáról hazatérőben megszakította útját
Torinóban, hogy adományát letegye a Segítő Szűz Mária
kegytemplomában. Amíg két pap útitársa a Torinói Nemzetközi
Kiállítást nézte, Lonkay fölkereste Don Bosco valdoccói Oratóriumát.
Hosszasan elbeszélgetett vele és kérte felvételét a szalézi
munkatársak közé. Don Bosco saját kezéből és aláírásával
vette át a felvételi okmányt és a Szalézi Munkatársak Kézikönyvét.
Ettől fogva Lonkay állandóan Don Bosco hatása alatt élt.
Lonkay 1884-től szinte hónapról-hónapra rövid összefoglalásban
közölte a szaléziakkal kapcsolatos híreket, tehát létrehozta
a magyar Szalézi Értesítő elődjét. Lonkay rendtagokat
toborzott Magyarországon, akiket kivitt Olaszországba, hogy ott
tanulhassanak. Miután sok éves igyekvés után létrejött a
magyar szalézi szerzetesek ifjú nemzedéke, 1913-ban
letelepedtek Magyarországon, s megkapták a péliföldszentkereszti
kolostort, ami előzőleg a pálosoké volt. Itt fiúnevelő intézet
működtetését vállalták a szalézi rend tagjai. A második
rendház és iskola Nyergesújfalun 1919-ben jött létre. Az
iskolát a helyi kocsmárostól szerezték meg a plébános közbenjárására.
Majd egymás után nyitották meg házaikat, iskoláikat, diákotthonaikat
Balassagyarmaton, Borsodnádasdon, Óbudán, Esztergom-táborban,
Gyulán, Magyaróváron, Mezőnyárádon, Pestszentlőrincen, Rákospalotán,
Szombathelyen, Tanakajdon, Újpesten –ahol Clarisseum is működött
- és Visegrádon. A legfontosabb mű a kollégium, de mindenekelőtt
az oratórium volt. Az 1840-es évek elején Don Bosco létrehozta
a szegény és elhagyatott ifjúság számára a fő művét: az
Oratóriumot. Hazánkban az oratóriumoknak ugyanaz az volt a
feladata, mint a rendalapító életében: a fiataloknak minél
teljesebb keresztény életre való nevelése.
Don
Bosco számára fontos volt, hogy az ifjak értelmesen töltsék
el a szabadidejüket, és mindig vidámak legyenek. Az oratóriumokban
–ahol a vallási és általános emberségre nevelés szorosan
összefonódott a játékokkal - otthon érezhették magukat a
fiatalok.
-A trianoni döntés
után voltak olyan rendházak, melyeket el kellett hagyniuk?
-Erről az idősebb rendtársak bizonyára hitelesebben tudnának
beszélni. Tudtommal Szatmárnémetiben is volt egy rendházunk,
ám a legtöbb intézményünk a jelenlegi határokon belül működött.
-1950-ben, a rend
magyarországi feloszlatása után titokban,” föld alatt” működtek
azért a hazai szaléziánusok?
-A kommunista
rezsim nagyon rossz néven vette a szaléziak tevékenységét,
mert főleg munkásifjak nevelésével és tanításával
foglalkoztak. A múlt rendszerben mindent megtettek azért, hogy a
vallásosságot kitöröljék az ifjúság életéből. Minket ezért
„megkülönböztetett módon” üldöztek, s megszűnt a rend
szervezett létezése. Hazánkban voltak egyéni kezdeményezések,
néhány szalézi megpróbált maga mellé gyűjteni fiatalokat.
Ha lelepleződtek, akkor súlyos büntetés várt rájuk. Több
rendtársunk vértanúságot szenvedett. Egyik vértanúnk Sándor
István szalézi szerzetes, aki az újpesti Clarisseumban - akkor
már államosított otthonban - fiatalok hitrenevelésében vett részt.
Az akkor jól ismert koncepciós perek logikája alapján, államellenes
összeesküvés koholt vádjával 16 személyt ítélt el a
Budapesti Hadbíróság. Közülük négyet halálra ítéltek, a
többit nyolctól tizenöt évi börtönnel sújtották. A halálra
ítéltek között volt Sándor István testvér is, akit 1953. június
8-án végeztek ki. Fogolytársai megrendülten ma is tanúskodnak
István testvér mély hitéről, mert bár tudta, hogy kivégzik,
még ő vigasztalta szorongó rabtársait. Sándor István boldoggá-avatási
pere jelenleg kedvező stádiumban van. Dániel Tibor rendtársunkat
is hasonló okok miatt tették el láb alól, mint Sándor Istvánt.
A többiek - dacolva a veszéllyel – lehetőségükhöz képest
próbálták a fiatalságot vallásos életre nevelni. Schmidt Mihály
szalézi atya, többek között mandolinzenekar alapító a világi
zeneoktatás területén tevékenykedett, és emlékét mindmáig
tisztelettel őrzik. Ő hozta létre a szombathelyi Erkel-kórust.
Budapesten pedig Dauner János szalézi atya híres Don Bosco Kórust
hozott létre családok tehetséges csemetéiből. Ez a kórus ma
is ad hangversenyeket az Egyetemi templomban. János atya később
zenekart is szervezett fiatalokból, fiataloknak. A kommunizmus
alatt sokan plébániákon – mostoha körülmények között, fűtetlen
szobákban lakva - szolgáltak papként, vagy kántorként. Ők,
ha módjuk volt rá, a ministránsok nevelésével is
foglalkoztak. A szaléziak közül az 1956-os forradalom idején többen
elhagyták az országot, s Nyugatra mentek. Mások - annak ellenére,
hogy egyetemi tanárok, de legalábbis tanult papok voltak - évekig
gyári munkásként, segédmunkásként kellett tengessék életüket.
-1989 az újrakezdés éve?
- Már 1988-ban, Don Bosco égi születésnapjának 100. évfordulóján
felcsillant a reménysugár, de a mai magyar rendtartomány újjáépítést
az 1990-ben kinevezett tartományfőnökünk, Havasi atya irányította
bámulatos hittel és lendülettel. Munkatársaival együtt-
mindent megtett annak érdekében, hogy a szaléziak visszakapják
iskoláikat, házaikat. Jelenleg ennek a munkának a gyümölcseit
élvezzük. Sajnos nem vagyunk sokan fiatalok, de nagyon sok világi
segítőnk van, s külföldről is jönnek hozzánk rendtagok,
hogy belekapcsolódjanak a hazai feladatokba.
-Május 23-án
három szerzetes tette le az örökfogadalmat. Ők mind külföldön
születtek. Vietnámiak, indiaiak. Szokás, hogy a fogadalmi és a
gyakorlati éveket szülőföldjétől távol töltsék a szaléziak?
-Nincs ilyen tradíció. Régebben Vietnámba és Indiába is
küldtek missziósokat a magyar szaléziak, ám jelenleg Európa
újraevangelizációját hirdette meg a Szentatya nyomán a rendfőnökünk.
Így most Ázsiából jönnek hozzánk misszióba. Remélem, külföldi
rendtársaink lelkes munkája is hozzájárul a szaléziak hazai
megerősödéséhez.
-Idén, a jubileumi évben nagyon sok rendezvényt tartanak.
Ezek között vannak konferenciák, de grundfocikupa és fesztivál
is megrendezésre kerül. Tehát fontosnak tartják a fiatalok igényes
szórakozását.
-Az év során többször
– pl. advent és nagyböjt idején - tartunk lelki napokat serdülők,
fiatalok és felnőttek részére. Évente egyszer pedagógiai
konferenciát is szervezünk. Nyaranta oratóriumi találkozót és
ministránstábort is szervezünk. A fesztiválon együttműködünk
Apostag falu ifjúsági közösségével. Ezen több animátor is
részt vesz. Az animátor – szalézi csoportvezető, lelkesítő
– elsősorban a nyári oratóriumokban bontakoztatja ki képességeit.
A nyári oratórium, vagy napközis tábor minden rendház körül
a szaléziak és animátorok fergeteges remekműve szokott lenni:
reggeltől estig 100-200 gyerek vesz részt imában, énekben, játékban,
versenyben több héten keresztül. Amikor befejeződik az iskola
a szaléziak a fiatalokkal ezeket a táborokat vezetik. A többféle
focitorna közül a grundfocikupát az egyik szombathelyi rendtársunk
indította el évekkel ezelőtt. Eleinte helyi esemény volt, de a
nagy érdeklődés miatt országos szintűvé nőtte ki magát.
Egy focikupát egy szalézi oratorista és Puskás Ferenc emlékére,
Caló-Puskás néven hoztuk létre. E kupák egyik célja, hogy a
fiatalokat ráneveljük a fair play fontosságára. Meg kell említenem
még a helyi szintű kirándulásokat, ünnepeket, akadémiákat,
színjátszó csoportokat is. Januárban, Don Bosco ünnepén
minden rendház külön-külön is ünnepel a fiatalokkal. Az
ifjak az ünnepen zeneszámokkal, színdarabokkal, sőt még bűvészmutatványokkal
is fellépnek. A beszélgetésünkben már említett oratóriumok
jelenleg is működnek hol egész héten, hol pedig hétvégén.
Az oratóriumokban beszélgetni, imádkozni, játszani térnek be
a fiatalok. Ezekről bővebb információt a www.szaleziak.hu
honlapon lehet olvasni. A jubileum évében szeretnénk, hogy minél
több gyereket megérintsen a Don Boscó-i szellemiség és vidámság.
-“A Szaléziak ott vannak jelen, ahol fiatalok vannak: plébániákban,
iskolákban, műhelyekben, a város utcáin.”- olvastam a
honlapjukon. Milyen iskolatípusokat vezet a rendjük Magyarországon?
-Regionális elöljárónk azt mondta a közelmúltban: egy
szivárványhoz hasonlít a hazai szaléziak intézményrendszere.
Azóta ő lett tartományfőnökünk. Az óvodától a középiskoláig
vannak jelen a szaléziak a magyar oktatásrendszerben. Nagyon
fontos megemlítenem a kazincbarcikai iskolánkat. Ezen településen
hátrányos helyzetű fiatalok számára hoztunk létre olyan
iskolát, ahol elsősorban szakmákat tanulhatnak. Itt fiúkollégium
és nyomdánk is működik. Az intézmény mintegy 550 diáknak ad
esélyt, hogy tanulmányait elvégezze. A tanulók között sok a
halmozottan hátrányos helyzetű, állami gondozott, csonka vagy
munkanélküli családból való fiatal. Segítő kezet nyújtunk
feléjük, s ha ezt elfogadják, szakmára tanítjuk őket.
Medveczky
Attila
|