2009.06.26.
Négyezer magyar diák szerbül tanul
A
magyar anyanyelvű diákok közül 4029, azaz 20,41 százalékuk jár
nem magyar tannyelvű általános iskolába. Ez csak egy adat a
most befejezett tanévre vonatkozóan. E kimutatások a Tartományi
Képviselőház oktatási-, kulturális- és tudományügyi
szakbizottsága tegnapi ülésének napirendjén szerepeltek.
Valamint a Vajdaság-szerte épített sportpályákról
hallhattunk összegezést, amelyekre 2005–2008-ig 370 millió
dinárt költött a tartományi szaktitkárság.
Svetlana Vujović tartományi oktatásügyi titkárhelyettes
beszámolt arról, hogy a Tartományi Képviselőház mai ülésén
minden bizonnyal jóvá fognak hagyni néhány középiskola esetében
névváltozást, valamint döntés születik majd arról, hogy Ürögön
kereskedelemmel, turizmussal és vendéglátóiparral foglalkozó
szakközépiskola nyíljon meg, amelyet Borislav Mihajlović-Mihiz
névre keresztelnek majd el. Öt községben változtatták meg a
középiskolák nevét, Cservenkán, Kovinban, Versecen, Pancsován
és Törökbecsén. Megtudhattuk azt is, hogy Vajdaságban 130 középiskola
működik: 26 gimnázium, 75 szakiskola, 10 úgynevezett vegyes középiskola,
10 művészeti középiskola és 10 olyan középiskola, ahol értelmi
fogyatékos gyermekeket oktatnak.
Az iskoláskor előtti intézményekről szóló beszámolóból
kiderült, hogy a tartomány területén 44 óvoda létezik, ez összesen
38 községben és 6 városban található meg. Emellett öt községben
és három városban mintegy 52 általános iskolában létesítettek
terem és épület híján óvodát. Óvodába 54 322 gyermek jár,
s őket mintegy 2486 csoportba osztották be. Magyar nyelvű óvodába
4602 gyermeket írattak be, esetükben 245 csoportot létesítettek,
s az adatokból kiderül, hogy a korábbi évhez képest 237
magyar ajkú óvodással van kevesebb.
A Vajdaságban lévő általános iskolákról azt kell
tudni, hogy 383 általános iskola van a tartomány területén,
ahova 160 110 tanuló jár, magyar nyelven 16 373-an tanulnak,
mintegy 77 általános iskolában, amelyek 27 vajdasági önkormányzatban
találhatók meg. Akik magyar tagozatra járnak, nem mind magyar
ajkúak, ugyanis ezúttal külön kimutatás készült arra
vonatkozóan, hogy milyen a magyar nyelvű oktatásban részesülők
nemzetiségi összetétele. Ezek szerint a 16 373 kisdiák közül
15 707 magyar ajkú, 80 szerb kisdiák jár magyar tagozatra, 380
roma, 135 nemzetiségileg nem meghatározott gyermek, 8 szlovák,
18 horvát, 1 montenegrói, 9 román, 2 rutén, 22 bunyevác, 1
macedón, 1 ukrajnai, 6 albán, 1 német, 1 szlovén és 1 bolgár.
Az adatok alapján leszűrhettük azt is, hogy 19 736 magyar
anyanyelvű általános iskolás van Vajdaságban, közülük,
mint már említettük, 15 707-en járnak magyar tagozatra, 4001
kisdiák szerb általános iskolába jár, 3 szlovákul, 3 románul,
15 ruténul és 7 pedig horvátul tanul. Az adatok alapján leszűrték
azt is, hogy a magyar nyelvű oktatásban részesülő tanulók aránya
79,59 százalék, amely állítólag 0,04 százalékkal több a
tavalyihoz viszonyítva. Viszont a magyar anyanyelvű kisiskolások
közül 4029-en, azaz 20,41 százalékuk jár nem magyar tannyelvű
általános iskolába. Az anyagban rámutatnak arra is, hogy 1570
tanuló él azzal a lehetőséggel, hogy a magyar nyelv és kultúra
mint külön tantárgy szerepel az órarendjében, ezek a kisdiákok
jobbára vegyes házasságban született gyermekek, összesen
410-en, azaz 26,11 százalékuk sorolható be ebbe a kategóriába,
572-en vannak olyanok, akik környezetnyelvként szeretnék elsajátítani
a magyar nyelvet, a többiek pedig valamilyen más okból
ragaszkodnak hozzá, hogy ilyen oktatásban részesüljenek.
A középiskolákra vonatkozó adatokból megtudhattuk, hogy
Vajdaságban 130 középiskola közül 38-ban van magyar nyelvű
oktatás, ezek mintegy 12 önkormányzat területén helyezkednek
el és 6502 tanuló jár 312 tagozaton magyar nyelvű középiskolába.
Szabadkán 8, Nagybecskereken 6, Újvidéken 5, Zentán 4,
Zomborban, Becsén, Topolyán 3. Törökkanizsán 2, Adán,
Magyarkanizsán, Temerinben és Csókán 1 magyar tannyelvű középiskola
van. A magyar középiskolák közül 9 gimnázium, ezen belül
2 a
különös tehetségekkel foglalkozó gimnázium, 24 szakközépiskola,
1 úgynevezett vegyes középiskola és 2 művészeti középiskola.
A középiskolák magyar tagozatain sok esetben nem tudták
megszervezni teljes mértékben hogy magyar nyelvű legyen az
oktatás, de már próbáltak határozott lépéseket tenni olyan
értelemben, hogy az egyetemen odafigyelnek a magyar nyelvű szakkáderek
képzésére. A következő tantárgyak esetében nem tudnak
mindenhol magyar oktatót biztosítani: képzőművészet,
idegennyelv, testnevelés, alkotmánytan, zenei oktatás, szociológia,
filozófia, pszichológia, latin nyelv, matematika és történelem.
(Forrás: Magyar Szó)
|