vissza a főoldalra

 

 

 2009.06.26. 

Harsányi-darab a Broadwayn

Olyan még nem fordult elő a magyar színháztörténetben, hogy egy magyar szerző darabját, magyar színészekkel angol nyelven játsszák a Broadwayn. Egy versenyről van szó: 200 színházból 45-öt válogatta be. Európát egy spanyol, egy francia és mi, az Újpest Színház képviseljük.

 Harsányi Gábor színművész, író 1945. június 15-én Budapesten született. 1964-1968 között a Színház- és Filmművészeti Főiskolába járt. Karrierje a Thália Színház társulatánál indult (1968-1979), majd a Mafilmhez került 4 évre (1979-1983). 1983–1989 között a Nemzeti Színház tagja volt, 1982-ben a Karinthy Színház egyik megalapítója és társigazgatója lett. 1995 óta a Vidám Színpadon dolgozik, elsősorban komikus szerepekben. Népszerű szinkronszínész. Jelenleg az Újpest Színház művészeti vezetője.

Főbb filmszerepek: Fiúk a térről, Én vagyok Jeromos, A halhatatlan légiós, Jó estét nyár, jó estét szerelem, Hekus lettem, Kakuk Marci, Állítsátok meg Arturo Uit, Egy óra múlva itt vagyok, Az öreg, Néró a véres költő, Palacsintás király, Kojak Budapesten, Irgalom, Naszreddin Hodzsa, Illetlenek, Égig érő fű, Csodatopán, Linda-sorozat, Öregberény-sorozat, Família Kft.-sorozat, Szeszélyes család-sorozat.

Főbb színpadi szerepek:

Őrnagy (Örkény:Tóték), George (Steinbeck: Egerek és emberek) Svejk (Hasek-Burian: Svejk) Mercutio, Lőrinc barát (Shakespeare: Rómeó és Júlia) Szmirnov (Csehov:Medve) Corbaccio (Jonson: Volpone) Lickcheerse (Shaw: A szerelem ára) Hetedik esküdt (Rose: 12 dühös ember) Evelyn Farrant (Moon: Hulla-hopp) Szerebrjakov (Csehov: Ványa bácsi) Puzsér (Molnár: Doktor úr), Willie Clark (Neil Simon: Napsugár fiúk),

Rendezései: Ady és mi (emlékműsor az Újpest Színházban) (társrendező és szereplő), „Ami megmarad”, Shakespeare: Rómeó és Júlia, Steinbeck: Egerek és emberek, Harsányi: Család az interneten, Harsányi: Királytörténet, Camoletti: Anna csak egy van, Bencsik Imre: Kölcsönlakás.

Főbb művei:

C.C. Kicker álnéven: Johanna és a médium, Johanna és a Dreher utcai gyilkosság. Botrány a Sportcsarnokban (novellák, 1987), Meghódítjuk Amerikát (musical 1986) Börtönszínház (színmű 1986) Lassú halál folyosója (regény 1987) Menekülés Erdélyből a Szentföldre (regény 1988) Szentföld rabjai (regény 1989) Sztriptíz bár a cityben (színmű 1991) Más és Más (színmű 1995) Kék bolygó (musical 1997) Mindhalálig Szex (zenés vígjáték 1999) Isten szeme mindent lát (szatíra 2000) Király Történet (musical 2001).

Nevét viseli a 2002-ben alapított újpesti tehetségkutató és kommunikációs stúdió, melynek igazgatója. Az Újpest Színház művészeti vezetője. Elismerései: Filmkritikusok Díja (1973), Jászai Mari-díj (1974, 1987), SZOT-díj (1975).

 -Tudtommal már gyerekkorodban szerettél színészkedni és focizni. Dr. Sipos Béla, a PTE rektorhelyettese nyilatkozta anno: „A Medve utcai általános iskolában a legjobb barátom Harsányi Gábor volt, akiből később színész lett, és egy Budavári Béla nevű fiú. Hatéves korunktól fociztunk. Harsányi Gábor már akkoriban kitűnt a színészi képességeivel. Egyik alkalommal beteget jelentett, és még én is megrémültem, olyan szörnyű állapotban volt. Megkérte a tanárnőt, hogy engedje haza, és én pedig kísérjem el. Ahogy a sarkon befordultunk, máris elkezdtünk focizni, kiderült semmi baja nem volt.” Ez valóban megtörtént?

 -Ez valóban így történt. Nagyon szerettem a Medve utcai iskolába járni, s kiváló osztálytársaim voltak. Számtalan alkalommal fociztunk a grundon. Emellett versmondó-versenyeken vettem részt sikeresen. Minden szerénytelenség nélkül mondom: 1957-ben, a forradalom leverése után olyan módon szavaltam el a Himnuszt, hogy az egész iskola zokogott.

 -Sokszor használtad-használod fel különböző élethelyzetekben színészi adottságaidat?

 -Az életben nem vagyok olyan jó színész, mint a színpadon, vagy a filmvásznon. A reflektorok fényében szeretek lubickolni. Nem követtem el több csínytevést, mint amit általában egy életrevaló diák.

 -Mindig is színész akartál lenni, vagy a sport is felvetődött? Tudtommal karatéztál is.

 -Így van. Nagyon szeretettem a küzdősportokat, bár a karatézás később lépett be életembe, mint a színészet. A színészi pálya nálam összefüggött az íróival. Már a gimnáziumi évek alatt írogattam. Másodikos koromtól – a Budai Nagy Antal Gimnázium növendéke voltam - egy kiváló irodalmi önképzőkörbe jártam. Ezt a társaságot Rádics Károly, kiváló pedagógus vezette. Ő nem csak a versek és az irodalom szeretetét sugározta felénk, hanem tehetségkutató is volt. Rádics tanár úr felhívta a figyelmemet arra, hogy a Rádió pályázatot hirdet Így írunk mi címmel. Erre a pályázatra az önképzőkörben felolvasott novellámat küldtük be. Nem kaptam meg az első díjat - második, vagy harmadik lettem. Abban az időben a Rádió Ifjúsági Osztályának szerkesztője Padisák Mihály volt, s neki nagyon tetszett az írásom. Azt mondta: dramatizálni fogja novellámat. Be is hívtak a dramatizált változat felvételére, ahol Bodrogi Gyula adta a hangját annak a figurának, akit én megálmodtam. Ettől a perctől kezdve egy hatalmas szerelem indult el részemről a színház és a színészet irányába. Ekkortól jártam színházakba, s gyűjtöttem a repertoárt. Negyedikes koromban pedig felvételiztem a Színművészetire.

 -Kezdetben is álnéven írtál? Hiszen két írásod Kicker név alatt jelent meg.

 -Akkor még nem, csak mikor végzett színész voltam, s túl voltam az első nagy filmjeimen. Az első két krimimet írtam álnéven.

 -Miért? Szégyellted? Ciki volt?

 -Nem, de akkor élt egy negatív előítélet a krimi-irodalom irányába. Kissé ponyvának tartották, lenézték.

-Miért kezdtél el krimit írni? Sok Holmes-történetet olvastál?

 -Szerettem a klasszikus krimiket, de esetünkben a fantáziám elengedéséről volt szó. Egy krimiben el lehet engedni a szörnyű indulatokat. Szerepelhet egy gonosz betörő, egy zseniális detektív is a műben.

 -Ilyenkor mindkét figura benned volt? Tehát egyformán beleélted magad a gyilkos és a nyomozó alakjába? Sőt úgy is kellett gondolkoznod, mint pl. egy rablógyilkosnak?

 -Ez egy félelmetes téma, hiszen azt feszegeted: milyen technikával írok. És eltaláltad…Egy színésznek azért is izgalmas írni, mert a mű visszaolvasása közben a dialógusokat el lehet játszani magamban. Az a színész, aki több tucat remek szerepet játszott el, érzi, ha egy dialógusban valami hibázik. Tehát önkritikára is van lehetőségem.

 -Szüleid hogyan fogadták azt, mikor bejelentetted: színész szeretnék lenni.

 -Édesapám jogász volt, s a háború előtt is gyakorolta mesterségét: polgári peres eljárásokban ült a bírói székben. 1945 után családom elég nehéz helyzetbe került, mert apám kikerült a bíróság kötelékéből. Csak 1958-tól bíráskodott újra, a „polgári feljebbvitélnél.” Édesapámnak is köszönhető, hogy létrejött a Gobbi Hilda nevéhez fűződő színészház és színészmúzeum. Testvérem édesapámat követte a pályán. Édesanyámban viszont művészvér csörgedezett. Ő– Isten nyugosztalja – többször megkért rá, hogy erről ne beszéljek, de nem bírom most sem megállni, hogy ne szóljak arról: házassága előtt Rákosi Szidi színiiskolájába járt. Feleki Kamillnak volt csoporttársa. Tehát művészi vénámat édesanyámtól örököltem. Ő nagyon örült annak, hogy álma bennem megvalósult, s támogatott is. Szüleim megnézték fellépéseimet, s apám is nagyon büszke volt rám. Annak idején nagyon nehéz volt bekerülni a Színművészetire. Kétezer felvételizőből kb. harmincat vettek fel, s húszan végeztünk. Tehát nagyon erős volt a követelmény. Édesapám úgy érezte: hiába vagyok tehetséges, nem fognak felvenni. Elsőre felvettek, és a Simon Zsuzsa-Gáti József által vezetett osztályba kerültem be. Simon Zsuzsa a színpadtechnikára, míg Gáti József beszédtechnikára tanított minket. Csak a hála szavaival tudok visszaemlékezni róluk. Gáti nagyon szigorú volt hozzánk, s ezért morzsolódtak le a színihallgatók. Erről írtam egy novellát is, melynek témája benne van a Börtönszínház c. darabban is.

 -Majd’ 10 évig a Thália Színházban játszottál. Ez a Kazimir-korszak volt?

 -Pontosan. Kazimir erősen baloldali gondolkodású ember volt, de mindig kiállt a társulata mellett. Arra is megvolt a lehetősége kapcsolatai révén, hogy nyugati kortárs irodalmat hozzon be a színházba. El kell mondani, hogy ez az egész nem csak Kazimir érdeme volt. Az igazgató mellett állt egy neves dramaturg, író, rendező: Gosztonyi János. Gosztonyi ismerte az akkori nyugati új hullám drámáit, s ő ajánlotta ezeket a műveket Kazimirnak. Az igazgató pedig kiharcolta a darab bemutatását a nagy tilalom ellenére.

 -Négy éven át a Mafilmnél voltál.

 -Abban a korszakban olyan filmeket készítettek velem, melyeket a mai napig vetítenek. Biztos vagyok benne, hogy ezekből az alkotásokból egy-kettő örökre fennmarad. Amikor a Jó estét nyár, jó estét szerelem c. filmet forgattuk, azt mondta Pécsi Sándor kollegám: „egy színész az élete folyamán sok sikert könyvelhet el magának. Ám olyat alakítani, ami több generáció tetszését is elnyerheti, nagyon nehéz. Figyelj oda erre a filmre, mert ebből ilyen sikert tudsz kovácsolni.” S valóban ez a film „tartja magát.”

 -Az Én vagyok Jeromos és az Egy óra múlva itt vagyok c. sorozat DVD-n is megjelent.

 -Fiam mondta, hogy az Egy óra múlva itt vagyok c. sorozatot nagyon sokan töltik le a netről. Az MTV honlapjára rákattintva is meg lehet nézni néhány filmemet.

 -Az Egy óra múlva itt vagyok sorozatban partnereid voltak- többek közt – Bessenyei Ferenc, Kállai Ferenc, Sinkovits Imre, Venczel Vera, Őze Lajos, Márkus László, Gyenge Árpád, stb. Ez egy propaganda-film volt?

 -Úgy emlékszem, hogy nem volt az. Egy történelmi film volt, reális háttérrel.

 -Filmjeidet nézve feltűnik, hogy a legkisebb szerepeket is profik játszották. Ez ma nem „divat”. Ez is a siker titka?

 -Hogyne! Mára valóban megváltozott a helyzet. Mivel a televíziós csatornák többsége elsősorban az anyagiakra figyel, így nincs szükségük képzett színészre. Azt mondják ezek a médiumok: mi bárkiből sztárt tudunk kreálni. Addig futtatják az illetőt a képernyőn, addig írnak róla bizonyos lapok, míg nem lesz ismert személy belőle. Ennek ellenére azt látom, hogy nagyon sok tehetséges fiatal van.

 -S nekik van lehetőségük arra, hogy ismertek legyenek?

 -Az ismertséghez nem biztos, de ahhoz, hogy megéljenek talán. Észrevették, hogy ma nem elég egy vasat tartani a tűzben. Több diploma kell ahhoz, hogy meg lehessen élni. Természetesen felvetődik az a kérdés is, hogy erre nem mindenkinek van anyagi fedezete. Akinek van lehetősége, az vállalkozást indít el, vagy elindul Nyugatra. Ez utóbbit azért tartom lényegesnek, mert nekünk akkor ez tiltva volt. Le volt zárva a határ. Ma egy fiatal elmehet castingolni a milánói Scalaba is, ha akar…

 -A történelemben nincs olyan, hogy „ha”. Játszunk el mégis a gondolattal: ha nem lett volna vasfüggöny, az említett színészek mind Magyarországon maradtak volna? Akkor is ilyen nívós színészgárdánk lett volna?

 - Nem hiszem. Biztosan néhányan Nyugaton is szerencsét próbáltak volna. Ez a lezárt határnak talán egyetlen előnye volt.

 -Egyszer azt nyilatkoztad: „vallom, addig kell sztárnak lenni, amíg az ember fiatal.” Tehát sztárok voltatok?

 -Nem abban az értelemben, ahogy ma sztár lehet valaki egy kereskedelmi televízióban. Sztárságunknak az volt a jele, hogy a jó alakításunk miatt szerettek az emberek. Szerencsére ez az érzés elkísér napjainkig. A siker és a szerencse fémjelezte a pályámat. Elénekeltem a „Rézmozsarat vegyenek” c. számot, máris leadták a Rádióban, s ebből is siker lett. Néha ma is hallható ez a dal. Többen mondják fiaiknak: „nézd meg ezt a színészt, az ő alakításain nőttem fel.”

 -A napokban töltöd be 64. életévedet. Isten éltessen! Régebben azért több idősebb színészt –pl. Páger Antalt, Dayka Margitot – foglalkoztattak a filmekben. Nem bánt, hogy már nem kapsz főszerepet?

 -Tanítok, szinkronizálok és az Újpest Színháznak vagyok a művészeti vezetője. Emellett egy tehetségkutató stúdióm is van, ami nagyon jól prosperál. Ami hiányzik, az egy olyan átütő film, vagy tévéjáték, melyben testre szabott szerepet játszhatnék el. Ehhez Jöjjenek most a fiatalok! Stúdiómból nagyon sok tehetséges fiatalt engedtem útnak. Egyesek szinkronstúdióba kerülnek, mások színházakba, de vannak, akik tévésorozatokba.

 -Egyszer azt nyilatkoztad: „hiszek abban, hogy egy színésznek a végletektől a végletekig kell tudni játszania.” Ezt bővebben kifejtenéd?

 -Mindig hittem abban, hogy egy színésznek a legkönnyebb varieté számtól a legnehezebb drámai monológig mindent el kell játszania. Egy bohózatban, s egy Shakespeare-drámában is remekelni kell. Vagy akár egy Csurka-darabban. Csurka István egyik remekével, a Ki lesz a bálanya? cíművel debütáltam; Csüllöghöt alakítottam a Thália kamaraszínházában. Onnan tanultam meg pókerezni…

 -Az egyik darabod, a Börtönszínház idén nyáron a Broadwayre kerül.

 -Ez hatalmas öröm számomra, mert olyan még nem fordult elő a magyar színháztörténetben, hogy egy magyar szerző darabját, magyar színészekkel angol nyelven játsszák a Broadwayn. Ez az előadás meghívásra ment. Bekérték tőlem a szövegkönyv angol fordítását, majd a darab angol nyelvű előadásának videofelvételét is. Egy versenyről van szó: 200 színházból 45-öt válogatta be. Európát egy spanyol, egy francia és mi, az Újpest Színház képviseljük. Erre nagyon büszkék vagyunk. Gondoljanak csak bele: ez a kis, szegény színház kikerül a Broadwayre, egy nemzetközi színházi fesztiválra.

 -A díszleteket innen viszitek ki?

 -Csak egy részét, az egyszerűbbeket.

 -Hány előadás lesz a darabodból?

 -Július 28-ától augusztus 2-áig minden nap játsszuk a June Havoc Theatre-ben a Prison Theatre c. kétszereplős kamaradarabot. Arra kérem a Magyar Fórum szerkesztőségét, olvasóit, amerikai előfizetőit, hogy adják hírül baráti és ismerősei körükben ezt az eseményt, s aki teheti, nézze meg a produkciót, s szavazzon is rá, hiszen egy versenyről van szó. Azt azért nem hiszem, hogy olyan nagy színházak mellett megkapom az első díjat, de megvan rá az esély, hogy a producerek, menedzserek és kritikusok felfigyelnek ránk, s így máshová is meghívást kapjunk.

 Medveczky Attila