2009.06.26.
Nem megalkudni!
Negyven éve halott Sinka István
Sinka
István, a népi írói mozgalom és a magyar irodalom zseniális
költője 1897. szeptember 24-én született Nagyszalontán.
„Ady óta nem volt költőnk, akiben ilyen mély, távoli
dallamok jártak vissza” – írta róla Németh László, s
ezzel arra utalt, hogy a pásztori, paraszti élményvilágból táplálkozó
költő verseiben évezredes történelmi tapasztalatok és érzések
sűrűsödtek össze. Sinka bihari ridegpásztor családban látta
meg a Jóisten napvilágát, maga is bojtár, majd juhász volt
Nagyszalonta környékén. 1919-ben házasságot kötött Pap
Piroskával. 1920-ban Vésztőn telepedett le. Sinka István
legkorábbi írásai, verses-és prózai szárnypróbálgatásai
1930 novembere és 1932 májusa között a Magyar Falu c. néplapban
és annak irodalmi mellékletében, a Virágoskertben jelentek
meg. Ebben a korszakban is találunk figyelemreméltó szemelvényeket,
mégis Sinka költői és írói indulását későbbre teszi a
szakirodalom.
Ahogy dr. Medvigy Endre irodalomtörténész is írja,
Sinka István költői indulását 1932. május 1-jétől
eredeztetjük. Ekkor jelent meg két himnusza – Féja Géza
bevezetőjével - Bajcsy-Zsilinszky Endre országos, népi szemléletű
hetilapjában, a Szabadságban. Sinka prózaírói pályakezdése
is erre az időre esik. A Magyar bűnök c. cikke 1932. április
24-én jelent meg a Szabadságban. A szépprózai kezdés kissé későbbi:
1932. július 31-én, szintén a Szabadság jelentette meg a Kóti
csata c. elbeszélést. Sinka első verseskötete, a Himnuszok
Kelet kapujában már 1933 decemberében megjelent. A kiadó a
szeghalmi Református Péter András Reálgimnázium volt. Költőnk
ezt követően Veres Péterrel, Szabó Pállal és Barsi Dénessel
kötött barátságot. Mit is jelentett az ilyen barátság Sinka
számára? Erről 1967-ben vallott az Élet és Irodalomban. „Veszekedtem
én Veres Péterrel, Kodolányival, Németh Lászlóval, Illyés
Gyulával – szinte valamennyi népi íróval is. Veszekedtem
ugyan velük, de mások nem bánthatták előttem őket. Összevesznek
néha az oroszlánok is, de azért az mind oroszlán! Móricz
Zsigmond mindvégig szeretett. Kaptam tőle ajándékba egy csíkos
nyakkendőt, meg egy pipát. A nyakkendő még megvan, de a pipát
ellopták.” Azt gondolnánk, hogy a ’30-as évek elejére,
mikor már megjelentek írásai, versei, nem kellett nélkülöznie
Sinka Istvánnak. A valóság azonban teljesen más. Kordás
Ferenc, a Szabadság munkatársa 1935-ben riportot készített Vésztőn.
Közölte, hogy az egykori számadó juhász évek óta munka nélkül
él, s ezért nyomorban neveli három gyermekét. Sinka 1935-ben
elvesztette feleségét, gondja megosztóját. Kordás elmondása
szerint széles kiterjedésű, nagy, lapos alföldi falu ez a Vésztő.
A riporter lepattan kerékpárjáról, s megszólít egy öreg bácsit.
„Ismeri-e Sinka Istvánt, bátyám?” „Már hogyne ismerném?”-
így a felelet. „Csak az urak nem akarják ismerni. Derék
ember. Csak az a baj, hogy szegény.” S a mai kulturkomisszárok
tán elismerik Sinkát? A Hiller-féle minisztérium mélyen
elhallgatja munkásságát. Ha néha írnak róla, akkor –kevés
kivétellel – fajvédőnek, antiszemitának bélyegzik meg.
Sinka nem kellett az „úri Magyarországnak”, a kommunistáknak,
s most az utóbbiak utódjainak sem. Miért? Mert a népből jött.
A Szabadság riportere belép a Sinka-portán. A férfi nincs
otthon, csak a gyerekek. A legnagyobb fiú, az akkor 12 éves János
meglepi Kordást tájékozottságával és műveltségével. A fiú
ügyesen fest. Sokan megígérték apjának, hogy képeit
elhelyezik valamelyik intézetben. „De nálunk mindenki csak
ígér…!”- fakad ki a fiú. Közben sovány paprikás
krumplit főznek. Estére megérkezett Sinka. Nem szeretetett
panaszkodni, de felesége halála nagyon megviselte. (Második
feleségét, Péczeli Katalint 1937-ben vette el.) „Idegcsillapító
kellett volna, de nem volt egy árva garasom sem. A feleségem
jajgatott, hogy nem bírja ki és kerítsek pénzt. Majd beleőrültem.
Mindent megpróbáltam, de senki sem segített rajtam. Egyedül Féja
Géza maradt mellettem, meg a Szabadság. Más mindenki
elhagyott.” A vésztői ház elment orvosra, patikára.
Elkeseredettségében Sinka arra gondolt: Romániában próbál
szerencsét. Milyen abszurd és szomorú helyzet: a parasztköltő
úgy látta nincs maradása Magyarországon, nem tud itt megélni,
ezért egy olyan országba menekül, ami ellenségünk, de ott
legalább kapna pénzt a faszobraiért. Sinka végül nem vándorolt
át a határon, hanem az Alföld tájait barangolta be később, többnyire
gyalogosan. Alapos ismerője lett a magyar Alföld bajainak.
Szeretett volna segíteni ezen a népen, megmaradt erejével. Azt
szerette volna, ha Kecskeméten írótelep létesül. Ezen a
telepen a tanyavilág kulturális megmentésért dolgoztak ki
volna terveket az írók. Szép, de a korban utópisztikus elképzelése
volt, hogy minden városban legyen 8-10 fiatal, aki irányítja a
település szellemi életét.
Sinka 1933 nyarától rendszeresen ír szépprózát, mégis
első novelláskötete csak 1940-ben jelent meg. A címe: Fütyöri
és a hét vadász. A kötet a Nemzeti Könyvtár olcsó sorozatában
jelent meg. Fütyöri egy furfangos, kedves, csibész, s alakja
rokon Tamási Áron Ábeljével és Tersánszky Kakuk Marcijával.
Rá egy évvel jelenik meg egy az előzőnél terjedelmesebb
elbeszéléskötet, a Harmincnyolc vadalma. Ezek az írások a pásztoréletről
és a szegény paraszti világról vallanak. Az elbeszéléseket a
drámai, a balladai hang jellemzi. Bár a humor sem hiányzik: az
első hat Fütyöri-novella is a 38 elbeszélés között van. Ha
már 1941-nél tartunk, szólnunk kell újra lapunkban –ezt már
megtette évekkel ezelőtt Szőcs Zoltán is – a Denevérek
honfoglalásáról. Ez a kis füzet az 1941-es könyvnapra jelent
meg. Nos, Sinka emiatt lett antiszemita. 1945-től 1989-ig nem is
lehetett hozzájutni a szerzeményhez. Pedig egyetlen egy zsidó
sem szerepel a műben. Sinka ezen írásának szereplői mind állatok.
A Denevérek honfoglalása– ahogy a szerző nyilatkozta 1941. május
8-án a Magyar Útnak – elbeszélő vers, ami 26 énekből áll.
„Ezelőtt hat esztendővel kezdtem el írni, úgy írtam apránként,
ahogy a kedvem szította. Az utolsó két éneket ezelőtt négy
évvel írtam”. Mi a mű alapkonfliktusa? Az idegen lelkű,
idegen fajtájú, idegen stílusú, idegen érdekű denevérek a békákkal
együtt el akarják foglalni a fehér galambok földjét. Sinkát
erről a művéről 1967-ben is vallatták. Ekkor azt mondta –
az újság szerint - : „én sohasem a zsidókról írtam általában,
hanem azokról az uraságokról, akiknek a keze alatt sokezred
magammal nyomorogtam életem folyamán, s akik között zsidók is
akadtak.” A művet a Bolyai Akadémia Kovách Aladár
szerkesztette könyvsorozatában adta ki.
Szólni kell Püski Sándor és Sinka kapcsolatáról is. Püski
Sándor, a Magyar Élet kiadó egykori vezetője sokat tett azért,
hogy a nagy népieket megismertesse az olvasóközönséggel.
1939-ben jelent meg a kiadó első könyveként Sinka első gyűjteményes
jellegű verseskötete, a Vád, majd 1941-ben a Harmincnyolc
vadalma, 1942-ben a Fekete bojtár vallomásai első kötete,
1943-ban a Hontalanok útján c. verseskönyv, és a Balladáskönyv,
majd 1944-ben a Fekete bojtár vallomásai második kötete. Püski
Sándor 1987-ben New Yorkban újra kiadta a Fekete bojtár vallomásait.
Később- 1989 után – jelent meg Püskinél a Nagy utakról
hazatérve c. verseskötet és 1997-ben a Kadocsa, merre
vagy?...(Ezt először 1944-ben Somody Pál jelentette meg.)
Sinka 1945 után, egészen a koalíciós idők végéig részt
vett a szellemi életben. Csak ezt követően helyezkedett szembe
a „szocialista átalakulással” –mert látta, hogy az minden
nem szocialista - , és hosszú időre kívül rekedt az irodalmi
életen. Ám ’45-től ’49-ig versei és elbeszélései
megjelentek a kisgazdapárt és a parasztpárt sajtójában, és
az Illyés által szerkesztett Válaszban. Kései szerelmes
verseinek Szén Magda, harmadik felesége az ihletője, aki betegségében
mellette volt. 1961-ben Eltűnik a hóri domb című elbeszéléskötetével
jelentkezett újra. Ez a kiadvány az 1941 után írt elbeszéléseinek
jelentős részét tartalmazza, de megtoldották a „Kadocsával”
és két publicisztikai írással. Dr. Medvigy Endre tájékoztatása
szerint ehhez a könyvhöz gyalázkodó utószót írtak. De!
1956-ban, október 26-án, a forradalom idején megírta az Sinka
István: Üdv néked, Ifjúság! c. verset, mely november 1-jén
jelent meg.
„Üdv néked, Ifjúság!
Üdvözlégy magyar nép!
Ki
lángban és vérben születtél meg újra
három
nagy éjszakán vad ágyúdörgésben!
Melyik
nép írta fel mostanában nevét így,
hogy
aranyat adott kezébe Isten ujja?
S
mely nép beszélt így az önmaga nevében,
mint
angyal, mikor a harsonáját fújja?
Bús
igájának fájára írja hát,
s
mint annyiszor a megsárgult ezer évben
vérrel
és vassal tanítja zsarnokát.”
Az 1960-as évek elejétől elhatalmasodott rajta betegsége,
s ekkor már aktuálisnak találták az újságírók, hogy
felkeressék otthonában. A Reformátusok Lapja – kétszer is -
és az Élet és Irodalom írt róla. Sinka 1962-től fekvőbeteg,
kétoldali arcideggyulladás és ülőideg-gyulladás kínozta. Régen,
napszámos korában rosszul emelt egy zsákot, megroppant és örökre
megsérült gerinccsontja. Ez lehetett az alapja az
elhatalmasodott idegfájdalmaknak. 1967-re Sinka István lakása
„kis kórházzá” alakult át. Ekkor beszélt Csák Gyulának,
az Élet és Irodalom újságírójának. Ebből idézek a kedves
olvasóknak.
„-Mit
tart legfontosabb költői és emberi erényének?
-A
meg-nem-alkuvást.
-Értem.
De hát miben ne alkudjon meg az ember, s a költő?
-Semmiben,
amiben legtisztább lelkiismerete szerint sem alkudhat! Nekem a
titkos belső hangok mindig pontosan mutatták az utat…Nem lehet
az ember tévedés nélkül. Nem azt állítom, hogy isten voltam,
csupán azt, hogy mindig tiszta szándékkal tettem, amit
tettem.” Sinka életének
utolsó heteit kórházban, az Amerikai úti intézetben töltötte.
Ám a súlyos betegség és a kínzó fájdalom nem törte meg a népben
és Istenben való hitét. Makay Miklós református lelkész, író
1969. áprilisában látogatta meg. Beszámolója szerint, igaz,
Sinkának fáj minden tagja, de mégsem magát, hanem fiatal
szobatársát sajnálja. Megbékült Istennel, s várta a halált…
„Úgy megyek át a zajongó világon, hogy sérelmeimet nem
viszem fegyverül, csak mosolyt viszek, mosolyát azoknak, kik a
madaraknak is prédikálnak”- írta.
Sinka
István 1969. június 17-én adta vissza lelkét Teremtőjének. Sírja
Budán, a Farkasréti temetőben található.
Medveczky
Attila
|