2009.06.26.
Szabó Dezsőre emlékeztünk
Mivelhogy
130 évvel ezelőtt született Szabó Dezső, ezért a Szabó Dezső
Emléktársaság és a Petőfi Irodalmi Múzeum június 10-én az
író tiszteletére emlékidéző konferenciát szervezett. Manapság
nem egészen szalonképes dolog Szabó Dezső halhatatlan műveit
forgatni, idézni meg elemezni, az irodalomszerető közönséget
figyelmeztetni arra, hogy Szabó Dezső egyetlenszerű hatalmas író
volt. Nem szalonképes, hát nem szalonképes. Mi, akik a Károlyi-palota
dísztermében összejöttünk, örömmel hallgattuk meg azt a 12
előadást, ami a mester munkásságáról szólt. Az emléktársaság
főtitkára, Szőcs Zoltán, délelőtt 11 órakor a Gellérthegy
oldalában negyedmagával megkoszorúzta Szabó Dezső szobrát. A
szobrot Szervátiusz Tibor készítette. Kevesen voltak a koszorúzásnál
jelen, de délután a programon már megtöltötték az emberek a
palota dísztermét. Egy ilyen emlékkonferenciának akkor van értelme,
ha sok újdonságot hallunk és újabb összefüggések világosodnak
meg. Ez megtörtént most is. Érdemes volt tehát ezt a találkozót
megszervezni. Dr. Hegedűs Loránt, a Duna melléki egyházkerület
volt püspöke megáldotta a konferencia munkáját, és mivel E.
Csorba Csilla, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója nem ért
rá üdvözölni a Szabó Dezső konferenciát, így Hegedűs püspök
saját magának adta át a szót, mert arról beszélt, hogy mi az
aktualitása a Szabó Dezső jelenségnek és életműnek. Lényegi
megállapítást tett az előadó: a zseni örök. Szabó Dezső lényegileg
mindig aktuális, a mindigben a ma is benne van. Egyetlenszerűnek
és megismételhetetlennek minősítette az író Szabó Dezsőt.
Megállapította, hogy a szellem gondolkodik, a pénz meg
uralkodik. Külön részletezte előadásában Hegedűs püspök
Szabó Dezső Tisza Istvánhoz írott levelét. Szabó Dezső
intenzív univerzalizmusra tanít bennünket. Maróti István, a
Petőfi Irodalmi Múzeum irodalomkutatója egy kérdő mondattal
kezdte előadását: Szabó Dezső hangja elveszett? El bizony,
legalábbis eddig nem került elő, pedig sok viaszlemez rögzítette
az író hangját, előadásait. A párját ritkítóan nagy tömeget
vonzó Szabó Dezső-estek fogalommá váltak. Tudom, hogy a
hangot felvették, tudom, hogy terjesztették is. Na már most megállapítja
Maróti István, hogy a Magyar Rádió hangdokumentációja
egyetlen lemezt sem őriz. Hosszú éveken keresztül magánál
tartogatta a Szabó Dezsőről készített felvételt Vezér Erzsébet
irodalomkutató, de tőle meg egy házkutatás során a belügyi
szervek elkobozták a lemezt. A mostani belügyesek az archívumukban
nyomát sem találják ennek a felvételnek. Tudom, hogy
valamilyen magánkönyvtárban vagy gyűjteményben ott rejtőzködik
Szabó Dezső hangja. Végül is Kossuth Lajos hangja is 110 évvel
később került elő. Egyszer csak megjelent a rádióban Hegyi Füstös
István, nevére még sokan emlékezhetnek, és letette az
asztalra a furcsa technikai szerkezetet, és megszólalt Kossuth
Lajos, a magyarok apja. Hátborzongató, szép élmény volt,
magam is jelen voltam ezen a szertartáson. Ezért mondom azt,
hogy egyszer csak előkerül valamiféle hangfelvétel. Maróti
István meg jól teszi, hogy ebben az ügyben a továbbiakban is
szorgosan kutat.
Dr.
Petővári Ágnes irodalomkutató a következő címet adta előadásának:
Nőtípusok Szabó Dezső műveiben. Hajaj, nehéz téma, nagyon
nehéz téma. Számos írásban feltűnik a színes ruhákban Párizsban
sétafikáló Kaffka Margit, aki igencsak vonzódott Szabó Dezsőhöz,.
Szabó Dezső viszont annyira nem vonzódott Kaffka Margithoz, így
ebből nem lett szerelem. Kaffka Margit megmaradt egy jó magyar
írónőnek. Hogyne szeretnénk Margitot is? Magyar író. Na de nézzük
a nőket. Szabó Dezső nem szerette a szüfrazsetteket, a hisztérikákat,
meg a fecsegő-locsogó nőket. Mille Máriát, az édesanyját
viszont rajongásig szerette. Továbbiakban egyik nővérét is.
Mert Szabó Dezsőnek volt egy Ilona és egy Erzsébet nevű nővére.
És volt három másik testvére is, Katalin, Margit és Irén. Ők
Szabó Dezső születése után látták meg a szép eget Kolozsvár
felett. A nővérével, a bizalmasával Szabó Dezső mindent meg
tudott beszélni, a lélek apró rezdüléseit éppúgy, ahogy a
család apró történéseit. Tudott beszélni a híres kollégiumról
és a meglátott világról. Szabó Dezső egyetlen nagy, felülmúlhatatlan
szerelme itt áll előttünk, egészséges szép arcával és jóságával.
Az elsodort falu nőalakja ő, Barna Mária. Szabó Dezső őt
tudta volna elképzelni feleségének és élettársának. De Szabó
Dezső ódzkodott a házasságtól. Mint aztán kiderült a továbbiakban,
sok lánnyal és asszonnyal került kapcsolatba az író, de házasság
egyikből sem született. Ne is foglalkozzunk azzal. Petővári Ágnes
előadása szellemes volt és pontos. A dolog lettlényegének érzékeltetéséhez
elég lett volna a harmada nőt bemutatni, minek annyit, na de hát
Ágnes nemcsak irodalomkutató, tanár is, ő teljességre törekedett.
És nagy szeretettel beszélt ezekről a hölgyekről, úgy is
mondhatnám: szép, testvéri szeretettel beszélt róluk ebben az
előadásban. Balassa Sándor zeneszerző széllel szembeni
embernek nevezte az írót. Az egyik zenei művét a Kossuth-díjas
zeneszerző három embernek szentelte. A zeneműben Szabó Dezső
az állókép. Szabó Dezső református templomban a zsoltárok
ünneplésekor vitte a hangot, szállt belőle a fohász. Valószínű,
hogy ez a pillanat rendíthette meg a kitűnő Balassát. A zenéből
egy részletet is bejátszott a konferencián, amit hallgattunk
elbűvölve.
Dr.
Petrik Béla jogász és irodalomkutató „Az új magyar ideológiáról”
beszélt. A két háború közötti magyar ideológiai viszonyokról.
Az alapos munka, amit dr. Petrik nyújtott át a közönségnek,
élmény volt, de Bíró professzor úr – dr. Bíró Zoltán
egyetemi tanár – egy érzékeny témát pendített meg. Így szólt
a cím: Szabó Dezső és a miniszterelnökök. Szabó Dezsőnek
egy szava nem volt Károlyi Mihályról, ugyanis őt félig félkegyelmű
miniszterelnöknek nevezte egy helyen. Talány, hogy miért nem,
de Bárdosi Lászlóról sem írt semmit, miként Kállai Miklósról
sem. Ezzel szemben részletesen beszélt Bethlen Istvánról, Darányi
Kálmánról, Imrédi Béláról, Gömbös Gyuláról és Teleki Pálról.
Ezekről a magyarokról elismerően szólt Szabó Dezső. Érdemeiket
is látta. No de Szálasiról csak annyit szólt: ez az ember a
magyarság halálát hozza ránk. Ebben a korszakban ezek a
miniszterelnökök javarészt németellenességükkel tűntek ki.
És ezeknél a portréknál az sugárzik az olvasó felé, hogy
Szabó Dezső most is és itt is a magyarságot védte. A Teleki Pálról
írt szavakat érdemes újra és újra elolvasni.
A
következő előadó Semjén Zsolt volt. A KDNP elnöke egyébként
civilben teológus. Előadásában a Szabó Dezső-i
transzcendenciára helyezte a hangsúlyt. Figyelemre méltó volt,
valamint jó volt hallgatni előadásában, hogy a katolikus Semjén
a protestantizmus témakörével milyen értően és tájékozottan
foglalkozott. Annál is inkább, mert Szabó Dezső jelentős műve
volt az a terjedelmes írás, amit a protestantizmus akkori
helyzetéről írt. Érdekes, hogy ezen a konferencián egy
katolikus vette magának a bátorságot, hogy ezt a nagy témát
értően elemezze. De az utolsó mondat így szólt: a magyar
nemzeti lét maga a transzcendencia. Jól érzékeltette a teológus
a jelenséget, s egyben hitvallás is volt előadása.
Nem
mondhatok mást, dr. Losonci Miklós művészettörténész maga
volt a szín és a jelenség a konferencián. Beszélt ő Az
elsodort faluról, a Segítségről, a Csodálatos életről, meg
arról, hogy Szabó Dezső a futurizmust szélhámosságnak
tartotta, Kassák Lajost figyelmeztette, hogy hol a határ, mert
Kassák folyóiratának, a Tettnek vezércikkét maga Szabó Dezső
írta. Becsülte Kassákot, csak aztán, amikor már elment abba
az irányba, ami később jellemezte Kassákot, már nem érezte jól
magát a mester a Kassák-i írásoknál és „képzőművészeti
alkotásoknál”. Szabó Dezső a katedrálisokat szerette,
fejtegette Losonci tanár úr. Milyen katedrálisokat? Azt is
elmondta az előadó. A reimsi katedrálist, a lőcsei Szent
Jakab-templomot, meg a kolozsvári Farkas utcai templomot. Beszélt
Losonci úr a Szabó Dezsőről készült szobrokról is. Nincs
sok belőlük, de jellemzőek az íróra. Az a szobor, amiről már
szó esett, amit Szervátiusz Tibor alkotott ott a Gellérthegy
oldalán, a maga robosztusságával és egytömbűségével
szemrehányóan néz Budapestre, van is rá oka. Szőcs Zoltán, a
Szabó Dezső Emléktársaság főtitkára a korszerű nemzeti
radikalizmusról beszélt. És ennek a radikalizmusnak a koronázatlan
királya maga Szabó Dezső. Jól mondta az előadó: ezt a
radikalizmust nem szerették istenigazában sem jobboldalon, sem
baloldalon. Az akkori jobboldal korifeusait a görény-kurzus
terjesztőjének tartotta. A baloldalról meg milyen szava
lehetett volna? Pedig Szabó Dezső istenigazában tudta, hogy
milyen értékei lennének a baloldalnak. A baloldaliak mégis
akasztani akarták Szabó Dezsőt. Aztán – mint e beszámolóból
is kiderült – még a hangját is elsikkasztották. Szőcs
nagyon szellemesen mondta azt, hogy Szabó Dezső radikalizmusa Jézus
Krisztus-i radikalizmus. Hiszen Jézus sem tanította azt, hogy
egyrészt, másrészt, vitatkozzunk, és hallgassuk meg a sátán
érveit is, mert azt nem lehet meghallgatni. Így volt ezzel Szabó
Dezső is. A nemzeti radikalizmusra egyik oldal sem volt tehát
vevő. Sem a Kun Béla-féle társaság, de lássuk be, maga
Horthy sem. Csurka István dolgozatának azt a címet adta, hogy
Egyenes úton. Aki pedig szereti a magyarságot, az tárgyszerű.
Szabó Dezső soha nem állította magáról, hogy ő objektív,
de azért tárgyszerű volt. A tárgyszerűség a politikai
korrektség édestestvére. Miként Szabó Dezső, úgy Csurka
István is a földkérdést tartja korunk legfontosabb ügyének,
mert ha elviszik az idegenek a földünket, akkor oda a nemzet is.
Hát persze, a földet nem lehet elvinni, az itt van, de az
idegenek rátelepedhetnek. Aztán még beszélt Medvigy Endre is,
Szabó Dezső és a népi írók kapcsolatáról. Na, ez egy érdekes
fejezet. Én magam nem tudom eldönteni, hogy Németh László népi
író volt-e, szerintem csak egyszerűen író volt, zseniális író.
Na de hát, aki akarja, sorolja oda. Hogy milyen volt a kapcsolata
Szabó Dezsőnek a népi írókkal? Egyszerűen szólva fertelmes.
Képzeljük el, amikor Szabó Dezső megtámadja Németh Lászlót,
és így szólítja meg: „Némethék Lacikája.” Na aztán Féja
Géza, aztán Sinka István meg a többi, akik a két háború között
adták az irodalom derékhadát. Medvigy előadásában szó esett
Sértő Kálmánról is. Lehet róla sok mindent mondani, hogy az
élete végén nyilas lett meg részeges, de van 30 olyan verse,
ami vers, és innentől kezdve a dolog le van zárva.
Ez
a mostani Szabó Dezső emlékkonferencia a második emlékezés.
Tízegynéhány évvel ezelőtt tartották az elsőt a Gellért szállóban.
A mostani konferencia minden elhangzott előadása természetesen
megjelenik a Havi Magyar Fórumban folytatásokban. Vissza lehet
lapozni az elhangzottakra, és akkor még inkább elmélyül bennünk
a meggyőződés, érdemes volt ezt a találkozót megrendezni, és
érdemes volt a díszteremben kihelyezni Szabó Dezső magyar író
mellszobrát, és meghallgatni az ő csodás életének csodásfejezeteit.
Győri Béla
|