2009.06.26.
Németh László: VII. Gergely
(Evangélium Színház)
Németh
László darabjait mostanában igencsak ritkán állítják színpadra,
ezért katartikus, szívüket, lelküket megtisztító élményre
vágyódó nézők kettős ünnepet ülhettek az idei virágvasárnapon,
április 5-én, ugyanis ez a jeles nap nem csupán az Úr Jézus
jeruzsálemi bevonulását és a nagyhét kezdetét jelentette
nekik, hanem még azt a csendes boldogságot is, hogy este mutatták
be a VII. Gergelyt az Evangélium Színháznak otthont adó Duna
Palotában. Az Evangélium Színházat 1990-ben alapította három
– református, evangélikus és unitárius – felekezet tagjait
tömörítő Protestáns Közművelődési Egyesület. Ez egyház-
és színháztörténeti szempontból is úttörő jellegű
elgondolás volt, tudniillik Magyarországon még soha nem működött
olyan színház, ami - ahogyan a neve is mutatja - örömhírt
szeretne hozni az embereknek, mert a humánum megélésének lehetőségét,
a szépség, a jóság és a szeretet messze sugárzó energiájának
továbbítását tűzte ki céljául. Indulásuk óta mind a mai
napig Udvaros Béla a művészeti vezetőjük, akit az Evangélium
Színház értékközvetítő- ás átadó hivatásáért 2005-ben
Magyar Örökség-díjjal tüntettek ki. Évente két bemutatót
tartanak, az egyiket húsvét környékén, a másikat a reformáció
emléknapja, október 31-e tájékán. Az Evangélium Színháznak
19 éves fennállása alatt nem a VII. Gergely az elsőként műsorára
tűzött Németh László-drámája, hanem A két Bolyai, a
Galilei és a Nagy család után a negyedik. Németh László ezt
a művét 1937-ben írta, ősbemutatóját 1939. május 13-án
tartották Tímár József főszereplésével a Nemzeti Színházban.
Majd 1975. január 10-én, Marton Endre rendezésében, Sinkovits
Imrével a címszerepben újították fel. Ennek a produkciónak
egyik előadását 1982-ben még a televízió is közvetítette.
Kecskeméten pedig 1977 januárjától kezdve Ruszt József rendezésében,
Gábor Miklóst láthatták VII. Gergelyként a nézők.
Németh
László történelmi drámái közül a VII. Gergely elsőként
született meg. A görög drámaköltők – leginkább Szophoklész
és Euripidész – hagyományát, a hely, idő és a cselekmény
hármas egységét követi benne, de nem csupán ezeket a formai kívánalmakat
tartja tiszteletben, hanem a tartalmiakat is, ugyanis az ókori
tragédiák nagyformátumú hősei általában vereséget
szenvednek, vagy meghátrálásra kényszerülnek, többnyire
meghalnak, de fizikai megsemmisülésük nem jár együtt erkölcsi
bukásukkal, sőt felmagasztosulnak, morális tisztaságukkal a többi,
életben maradt szereplő fölé emelkednek.
VII.
Gergely pápa hasonlít hozzájuk, azonos velük. A Péter trónján
ülő, alacsony sorból származó utód az igazság, a következetesség,
a meg nem alkuvás embere, az Úr kiválasztott apostola, aki
elveihez, hitéhez és a Teremtőtől kapott küldetéséhez
ragaszkodik. Nem hiúságból, vagy makacsságból, gőgből nem
akar engedni a külvilágból reánehezedő hatalmas nyomásnak,
hanem azért, mert igazságának biztos tudatában cselekszik,
elveiből nem hajlandó fikarcnyit sem engedni, merő realizmusból
nem alkuszik meg. Nem taktikázik, nem folyamodik semmiféle sunyi
megoldáshoz. Nem gonoszságból, vagy kicsinyes bosszúból várakoztatja
Canossa vára alatt Henrik császárt, hanem azért, mert az
isteni igazság letéteményesének tartja magát, akit az Atya, a
legmagasabb, mindenek felett álló erő emelt erre a hivatalra. Fáj
neki a sok-sok méltánytalanság, ami megesik vele, de eltűri és
elszenvedi azokat. Szállóigévé vált mondatával zárul a
darab: „Szerettem az igazságot, gyűlöltem a hazugságot, ezért
halok meg száműzetésben.”
Bánffy
György (felső képen) alakítja a címszerepet, egy ilyen
korszakos jelentőségű történelmi személy és drámai
karakter színre vitele jutalom egy színész számára, és Bánffy
tud élni ezzel a lehetőséggel, Gergely pápája a szentek belső
tűzétől ég, ugyanakkor esendő földi halandó is, akinek fájnak
a sértések, és ketrecbe zárt nemes vadként akar szabadulni a
számára igencsak szűkre szabott mozgástérből. A sima modorú,
taktikázó főpapokat Lánárt László és Áron László kelti
életre. Az önfeláldozó Matild grófnőt Buzogány Márta
szinte aszkétikus egyszerűséggel, Henrik anyját Borbáth Ottília
(alsó képen) elnéző anyai jósággal, anyósát Vajda Márta
az egyensúlyozásra kész hajlékonysággal személyesíti meg.
Mucsi Sándor formálja meg Desiderius apát bölcs figuráját,
az aggódó várnagyot Gyurin Zsolt, az alázatos kolduló barátot
Rékai Nándor játssza. A Dibusz Ferenc által szerzett és orgonán
előadott zene segít a középkor atmoszférájába belehelyezni
a darabot. Huros Anna Mária összes jelmeze pedig a 11. századi
miliő felidézésében könnyíti meg a néző dolgát. Ebben a
Pataki András rendezte Németh László drámában nem a cselekményen,
hanem a párbeszédeken van a hangsúly, elvek, meggyőződések
ütköznek össze elvekkel, meggyőződésekkel, és a publikum
tagjai elgondolkodhatnak ezeken, feltehetik maguknak a kérdést,
mihez ragaszkodjanak: elveikhez, vagy holmi realitásból
engedjenek azokból.
Dr. Petővári
Ágnes
|