2009.06.26.
Heródesék
A
parlament megszavazta, a köztársasági elnök első körben nem
írta alá, hanem megfontolásra visszaküldte a Tisztelt Háznak
a gyed-gyes idejének két évre csökkentéséről szóló törvényt.
A megfontolás indokául a nők önrendelkezési jogának sérülését
hozza fel Sólyom László: mondván, hogy két év után nincs
lehetősége választani a nőnek, otthon marad-e a gyerekkel,
vagy sem. (Ezek szerint eddig a harmadik év után állt be a jogsérelem?)
Jó ideje folyik a politikai purparlé a törvény körül. Emlékezhetünk,
hogy a kezdőhangot tavaly tavasszal egyenesen Gyurcsány Ferencné
szájából hallhattuk, aki egyszer csak aggódni kezdett, hogy
nincs elég bölcsőde (volt, csak eladták), a nők be vannak zárva
a négy fal közé, hol itt az önmegvalósítás joga? (Ez körülbelül
ugyanaz, mint az önrendelkezés.) A kardalba aztán beszállt
boldog-boldogtalan, mint például Herczog Mária szociológus,
hivatásos gyermekvédő, aki Dobrev mögé szorosan felsorakozva
harsogta az üdvözítő hároméves bölcsődeépítési terv
mozgalmi indulóját. Az ellenszólam is rákezdett. A nőknek
nincs hova visszamenni dolgozni, nem tudják majd fizetni a bölcsődét.
A szocik sokadik, valóban esztelen és aljas intézkedése csak a
munkanélküliek számát növeli, és egyáltalán: a gyes olcsóbb,
mint a munkanélküli-segély. A női jogok és a büdzsé másodfokú
egyenletében csak az xszel nem törődik senki: a gyerekkel. A
kis kétéves pelenkás valahogy senkinek sem jut eszébe. Nem
alany a jogok, és nem tétel a számsorok között. Nem szempont,
hogy jó-e neki a bölcsőde kétévesen. Ugyanis: nem jó.
Kisgyereknek nem kell bölcsőde, és nem kell házi napközi sem
a szomszéd néninél. Bébiszitter sem kell. Az anyja kell neki.
Kétévesen még túl kicsi ahhoz, hogy az anyja nélkül jól érezze
magát. Egészséges pszichés és szociális fejlődésében nem
segít a bölcsőde, de még az óvoda is ráérne úgy ötéves
kor körül. Primer imprintingről, szőranya kísérletről
minden pedagógus, pszichológus tanult fejlődéspszichológiából.
Ugye hospitalizációról is tetszettek hallani, Herczog Máriák?
Ami az árvagyerekeknél a legkifejlettebb, de már a gyerekek kórházi
kezelésénél is jelentkezik. A túl korai intézménybe szorítás
lelki sérülést, sorvadást, agressziót, depressziót okoz,
elhanyagolt, eldurvult és igénytelen emberek sokaságát termi
meg. A bölcsődét és az óvodát a kétkeresős családmodell,
a nyomor kényszerítette ki, nem a lélektani szükség. A
gyerekről mégis mindenki csak mint kiveszemberakom raktári tételről
gondolkozik, politikus és szakember egyaránt. Nincs egy
gyerekpszichológus, tanár, óvónő sem, aki felhördülne: el a
kezekkel a kisdedektől! Ismét a jól ismert közéleti képletnél
vagyunk: az írástudók árulásánál. Heródes ügyintézőinél.
A
gyermek jogáról van szó az egészséges fejlődéshez, jogász
urak, nem a női önmegvalósításról; az már megtörtént a szüléssel,
akárhogy nyomja is a média, hogy mindent inkább, mint az anyaságot,
ha szabad embernek akarod érezni magad. A gyermek évszázadokig
az iskolával került ki a családból, hatévesen. Azért, mert
modern pszichológia nélkül, Mérei-Binét diplomások hada nélkül
is tudta mindenki, hogy ez az optimális kor a társadalmi nevelés
elkezdésére. Aki az anyja ölében nő fel, kevésbé nevelhető
féleszű fogyasztónak – nyilván emiatt született az intézkedés.
A még megmaradt elme elsorvasztását a másik, most
beterjesztett liberális iskolareform igyekszik biztosítani.
Hetedikig, a gyerek 13 éves koráig ne legyenek tantárgyak, csak
készségfejlesztés. Már leszámítva a konkrét tárgyi tudás
memorizálásának készségét, a memóriafejlesztést ezek
szerint. A korábban beerőszakolt tudományos tanítási módszerek
ugyanis csődöt mondtak: négy év alatt sem tanították meg az
alapkészségeket. Erre most rátesznek kettőt, hátha akkor…
Ahelyett hogy visszatérnének az osztatlan, nyolcvanfős falusi népiskolákban
is bevált régi jó szótagolós, memoriteres, szorzótáblát kántáló,
két év alatt mindent bevéső tanítók módszeréhez! A következmények
nyilvánvalóak. Azok a gyerekek például, akik szakmunkásnak
mennek, összesen két évet kapnak a kultúra megismerésére –
a szakképzésben mellékes a közismereti tárgyak oktatása, ami
önmagában abszurdum, hát még úgy, hogy előtte sem kapott elég
ismeretet a gyerek! Magyar Bálinték százezerszám ítélnek
gyerekeket, a dolgozó Magyarországot sötét tudatlanságra. Ne
halljanak a Bibliáról, Shakespeare-ről, Balassiról, szolmizálásról,
a Vértesről és az Appenninekről, a periódusos rendszerről.
Nem lesz idő a magzat fejlődésére, a fertőző betegségekre,
Munkácsyra, a súrlódási együttható, a negatív és prímszámok
varázslatos tartományának felmérésére. És persze vesszen Zrínyi,
Bethlen, Rákóczi és Görgey! Ez talán a legfontosabb, a többi
csak velejáró tisztáldozat.
A
reform másik része a nyolc- és hatosztályos gimnáziumokat teríti
le. Ezek se legyenek, mert jórészt egyházi fenntartásúak
(nesze neked vallásszabadság, és szülői jog a nevelés szabad
megválasztására), illetve nagy hagyományú intézmények, mint
a százötvenöt éves Toldy Gimnázium. Ezek az iskolák, miközben
teljesítik a kerettanterveket, a maguk profilja és időbeosztása
szerint adnak pluszt, latint, kultúrtörténetet, hittant vagy reáltárgyakat
emelt óraszámban, mert nincsenek rákényszerítve, hogy
nyolcadikig végigrohanjanak a „teljes” irodalmon, történelmen,
földrajzon. Az új, két évre beszorított általános iskolai
felső tagozatnak azonban épp ez lesz a dolga. Két év alatt
mindent. Képtelenség. Esztelen, felelőtlen merénylet a gyerek
ellen. Hanem minden rosszban van valami jó: mivel a tanítást
kiebrudalják az iskolából, nem kell digitális tábla sem 24
milliárdért, és kakaóbiztos komputer sem az óvodákba újabb
milliárdokért. Az egész pénzt oda lehet adni a kórházaknak,
akik úgyis állandóan hiába koldulnak életmentő műszerekért
a kormánynál.
Vasvári Erika
(Forrás: Magyar Fórum, 2009. évi 24-es száma.)
|