2009.05.01.
Hol volt, hol nem volt ország
A
Kecskeméti Lapok Kiadó Harmadik Évezred Sorozatában 2009
tavaszán jelent meg az Új államalapítás című kötet,
melyben számos közgondolkodó mondja el véleményét a magyarság
mai helyzetében legfontosabb kérdésekről. A kötetben Duray
Miklós írása is szerepel:
Hol
volt, hol nem volt ország
Magyarország egy meseország – hol volt, hol nem volt,
mondták Trianonból fakadó fanyar keserűséggel az 1870-es években
világrajött nagyszüleim. Az őszbecsavarodó hajú anyám, jónéhány
évtizeddel később könnybelábadó szemmel arról beszélt,
hogyan ünnepelte kislányként szülővárosunkban, 1919-ben
Stromfeld Aurélnak bennünket a hazába visszafoglalni akaró vöröskatonáit.
Apám pedig arról mondott történetet, hogy tizenegy évesen,
fivéreivel, hogyan ütközött meg Szamuely Tibor vérgőzös
pribékjeivel és szedte ki karmaik közül egyik testvérét,
akinek a nyakán már a kommunisták akasztófájának kötele
szorult.
Az összeomlást követő huszadik évfordulón, 1938-ban
minden akkor élő elődöm a haza újrateremtését ünnepelte.
Ami pedig ezt követte – és nem csupán a II. Világháborúra
gondolok – nem kívánom senkinek, sem zsidónak, sem magyarnak,
sem németnek, még az ellenségeimnek sem.
Később, már a kommunista rendszerben, talán 1953 táján
egy, a Lenin GOELRO tervére utaló tréfás mondat körözött
Magyarországról: ez a legvillanyosítottabb ország – tele van
feszültséggel, nagy benne az ellenállás, növekszik a fogyasztása,
de rossz a teljesítménye. A kádári időben, 1963 után
Magyarország lett a szovjet-blokk legvidámabb barakkja. Ez nem
volt igazán jó hír, mert a tömegszálláson lakó azon
nyomorultaknak a sírva vigadását jelentette, akik nincsenek
tisztában helyzetükkel. Apám az 1970-es évek vége felé vészjóslón
mondta: Magyarország csődbe megy, mert többet költ magára,
mint amennyit megtermel. Mégis Magyarország volt a példakép,
mert szerettük volna, hogy az legyen. Amikor Magyarország
1981-ben belépett a Nemzetközi Valutaalapba a Csehszlovák
Kommunista Párt ideológiai titkára internacionalista segítségért
kiáltozott, mert úgy vélte, hogy Budapesten nagyobb veszélybe
került a szocializmus ügye, mint Varsóban, ahol éppen a
Solidarnosc hallatta forradalmi hangját – mi pedig röhögtünk
Vasiľ Biľakon. Sok cseh és szlovák a gyűlöletig írigykedett
ránk, magyarokra A tieitek ügyesebbek, mondták nekünk felvidéki
magyaroknak, de ezen Magyarországot értették. Érdekes, esetenként
összemosódott bennük Magyarország és a magyarság. Magyarország
a KGB kísérleti nyulának szerepét a szovjet blokkban a biztonságos
sziget látszatkeltésével töltötte be – erre büszkék
voltunk, mert úgy véltük, hogy mi magyarok túljárunk a többiek
eszén. Ebben az időben az egész szovjet blokk nyugati fele
Magyarországra özönlött bevásárolni, filmeket nézni,
undergrund clubokba járni, az NDK-sok pedig a nyugati rokonokkal
találkozni. Olyan volt ez, mint a rénszarvasok vonulása:
hatalmas autó-csordák és vonat-oszlopok szorultak be egy-egy
pontba, a trianoni határ átkelő állomásainak áteresztő
kapuiba, ahol engem néha órákon keresztül motoztak, vetkőztettek
és voltak akik megkérdezték, honnan tudok ilyen jól (jobban,
mint ők) magyarul. Eközben a kommunista Magyarország kitermelt
mintegy kétmillió szociálisan rászorultat és két és fél
nemzettagadó és életszomorító nemzedéket, aminek jelentős része
ma, húsz évvel a kommunista hatalmi rendszer bukása után is,
az akkori legvidámabb barakk lakója tudatával éli életét –
az MSZP vagy az SZDSZ választójaként, kisebb vagy nagyobb
nyomorúságban. Mert közben elfelejtkezett arról, hogy a jelen
sanyarúságát Károlyi Mihálytól, Kun Bélától, Szamuelytől,
Szállasitól, Rákositól, Kádár-Apró-Dögei-től, Gyurcsány
Ferenctől és a krizishelyzetekben is csupán közjogi vitákat
folytató politikusoktól kell származtatnia. És eközben arról
is elfelejtkezett, hogy nyugdíját csak az utódok – gyerekek,
unokák, dédunokák – befizetései
fedezhetik, hiszen a nyugdíjbiztosítás az igazi piramisjáték.
De az egész kádári rendszer egy politikai piramisjáték volt.
Halála utáni alakjában is csak addig lehet fenntartani, amíg
az emberek nem jönnek rá, hogy a fölöttük lévő szintet csak
az ő fejük tartja, alattuk már nincs semmi. Ezt a hitet
tartotta fenn a rendszerváltozás során a Horn-kormány, majd a
Medgyessi- és a Gyurcsány kormány. Most, 2009-ben már azok is,
akik ezt a késő-kádári rendszert támogatják, bokáig a
latrinában topognak. Magyarország, beleértve ezeket az
elvakultakat vagy megtévesztetteket is, azonban jobb sorsot érdemel!
De miért?
Nem azért, mert „megbűnhődte már e nép a múltat, s jövendőt”.
A bűnelkövetők soha sem érdemelnek kegyelmet – főleg nem a
közösség elleni vétkesek. A nép azonban soha sem bűnös,
mert a közösen elkövetett bűn is a politikai osztály egyes
politikusait terheli, akkor is, ha közösen hozták meg a döntéseket.
Nem a véleményük, hanem a döntéseik miatt tartoznak felelőséggel,
és elszámolással. Csak az mentesüljön a felelősségre vonás
alól, aki bizonyíthatóan más véleményen volt, aki nem vett részt
a rossz döntésekben.
Magyarország azért érdemel jobb sorsot, mert az egész
nemzet – Kölcsey ítélkezésének a vetületében – többet
szenvedett vezetői által, hogysem az mérhető legyen egyes
politikusainak mérhetetlen bűnével. Ha Kölcsey ítéleténél
maradunk, akkor nem beszélhetjük ki magunkat arra, hogy a
magyarok egyharmada más államok adófizetője. Ha ezt mondanánk,
akkor ez a 93 ezer négyzetkilométernyi maradék, vagy csonka
ország halálra lenne ítélve. Akik arra hivatkoznak, hogy csak
adófizetői és adóbeszedői kötelezettségek léteznek, a hol
nem volt országért kardoskodnak és a seholsincs ország prókátorai.
Ország vagy állam?
Nemzet
vagy állampolgár?
Kormányzás
vagy hatalom?
Ezeket
a kérdéseket csak akkor szoktuk megfogalmazni, ha nagy a baj,
amikor a nagyközösséget, az egész nemzetet fenyegeti veszély.
Magyarország a nemzet kollektív jogának a hordozója,
emiatt az egész magyar nemzetért felelős. Ez nem alkotmányossági,
és nem erkölcsi kérdés, hanem történelmi feladat és a
nemzet önérdeki célja.
Az
ország adott. Mérete akkora, amennyit a területén lakók
szervezett közössége birtokolni, működtetni, vagy védeni
tud. Három emberöltővel ezelőtt még a magyar nemzet egésze
egy ország területén élt, csak azok nem éltek ott, akik
elhagyták. Ma a nemzet egyharmada – szülőföldjén maradva
ugyan – más országok területén él. De most már a maradék
ország is bajban van, úgy tűnik, hogy vezetői, vagy
politikusai ennyit sem tudnak működtetni. Ez lenne a mérhető
legkisebb alkalmasság felé való haladás útja? Az országot újjáépíteni
nem szokás, de fejleszteni, építeni kötelesség, mintahogy a
romok eltakarítása is természetadta feladat – a hangyák jólszervezett
társadalma is ezt teszi.
Az ország állapota elsősorban szervezési kérdés. Ez
nagyrészt állami feladat, ami a szellemi képesség és az erkölcsi
állapot függvénye. Az államot ezért át lehet alakítani, újjá
és újra lehet szervezni. Ez a feladat két feltételtől függ:
az alkalmas emberek kiválasztásától és az erre alkalmas játékszabálytól.
A demokráciában ezt választásnak és alkotmánynak nevezik.
Megdöbbentő, hogy a kommunista hatalmi rendszer bukása óta
Magyarországnak nem született meg az erre alkalmas alkotmánya,
amelyben egyszerre jelennének meg a mindenkori ország megtartására
szükséges eszközök és a népakarat érvényesíthetőségének
a feltételei. Ez utóbbi abból áll, hogy a nép – ha arra a
meggyőződésre jut, hogy az általános képviselőválasztáson
rosszul döntött – leválthassa a kormányt. Ez a demokrácia
alapfeltétele.
Csakhogy a demokrácia megvalósulása sem feltétel nélküli.
Működőképes, azaz félelemmentes, gyűlöletmentes, józanul pártos
civil társadalom, önmagát szervező, nem csak anyagi érdekeinek,
nem magát jobboldalinak vagy baloldalinak vélő, hanem a polgári
értékeknek és a nemzeti érdekeknek a tudatában lévő polgárság
kell hozzá. Tapasztaltam, hogy létezik ilyen Magyarországon.
Egymilliónyival 2002. április 13-án találkoztam a Kossuth téren,
az Országház előtt. További egy millió pedig 2004. december
5-én bizonyította létét, amikor igennel szavazott a nemzet
egységére. És a nagy számok törvénye szerint biztosan megvan
a harmadik millió is. Ez az aritmetikailag tömegnek nevezhető
halmaz, azonban öntudatos polgárokból áll, akiknek a vonzásköre
törvényszerű hatással van a környezetére. Egy tízmilliós
országban ennyi állampolgár ha nemzetpolgárként is éli életét
és tartja természetes társadalmi kapcsolatait, elegendő a
demokrácia intézményes és társadalmi működtetésére.
Úgy látszik, mégsem így működik ez Magyarországon, de
az egész nemzeten belül sem.
Az
elszakított nemzetrészek esetében nem lehet csodálkozni azon,
hogy közösségeik sérültek, válaszaikat a kihívásokra csak
dadogva adják meg vagy úgy sem, hiszen évtizedek óta megfélemlítéseknek,
megaláztatásoknak vannak kitéve, a törvények nem értük
hanem ellenük szólnak.
De mi történik Magyarországon?
Nagy hiba lenne arra a következtetésre jutni, hogy
ugyanaz, mint az elszakítottságban, noha vannak hasonlóságok.
Egyre
inkább arról vagyok meggyőződve, hogy a mostani bajok gyökere
az 1989-1990-ben lezajlott hatalomváltásban és az elhibázott
rendszerváltozásban található. A bűnökkel terhelt kommunista
rendszert felváltotta a formális demokrácia. Ez így történt
az egész kelet Közép-európai térségben. Egyetlen országban
sem tudtak vagy nem akartak leszámolni a bukott rendszerrel, nem
takarították ki a közéletet a kommunista szeméttől, hanem
engedték átáramlani az új hatalmi szerkezetekbe, a politikai
és a gazdasági életbe. Még Csehországban is így történt,
pedig ott tíz éven keresztül törvény szólt arról, hogy a
bukott rendszer kiszolgálói közül kik nem vehetnek részt a közéletben.
A nagy ellentétek párharca Václav Havel és Václav Klaus
szembenállása is erről szólt. Paradox módon a kommunista
rendszerben ellenállói szerepet betöltött Havel akadályozta a
kommunista-ellenes és globalizáció ellenes oldal megerősödését.
Eredménye az éveken át ismétlődő csehországi kormányválság
lett.
Magyarországnak sokkal rosszabbul sikerült a rajtja mint a
cseheknek. A rendszertváltoztató és hatalomváltó elitnek a nép
szemében egy kevésbé kompromittált rendszert kellett felváltania
az újjal, ráadásul az 1989-es ellenzéki kerekasztal majd a
vegyes felvágottnak nevezhető „nemzeti kerekasztal“ elutasította
a számonkérést. Ezt az álláspontot az ellenzék részéről
leginkább a korábbi demokratikus ellenzék tagjai képviselték,
akik ugyanazon az eszmei síkon álltak mint Csehországban Václav
Havel. Ennek a magyarországi ellenzéknek a tagjai hozták létre
a Szabad Kezdeményezések Hálózatát majd 1988 őszén a Szabad
Demokraták Szövetségét. Az ő állásfoglalásuk miatt a
kommunista rendszer volt ügynökei és az MSZMP átalakulásával
az MSZP révén az állampárt
kiszolgálói szabadon beáramolhattak a rendszerváltás utáni közéletbe.
Minden további magyarországi eseményt az azóta eltelt húsz évben
ennek a tükrében kell vizsgálni.
A további összefüggések megismerésének kedvéért érdemes
egy pillantást vetni a magyar közérdeklődésnek a peremén történő
eseményekre – például, hogyan zajlott/zajlik a rendszerváltoztatás
folyamata a Felvidéken. Három rendszerváltoztató magyar
politikai szervezet jött létre 1990 legelején Szlovákiában
illetve Csehszlovákiában. Az egyik azon a platformon alakult ki,
amely Václav Havelhez állt közel (FMK), a másikat zömmel a római
katolikus egyház kommunista ügynök papjai, illetve az egyházzal
szoros kapcsolatban álló titkos ügynökök és a hozzájuk közel
álló személyek alakították meg (MKDM), a harmadik a korábbi
magyar kulturális-társadalmi szerveződésnek a Csemadoknak és
az 1968-ban szerepet játszott Magyar Ifjúsági Szövetség volt
tagjainak a közreműködésével jött létre (Együttélés).
Kezdettől fogva a három szervezet közötti viszonyt az befolyásolta,
hogy az előbbi kettő hogyan tudja kiszorítani a harmadikat.
Ehhez segítséget kaptak Magyarországról az SZDSZ-től, belföldön
pedig ideológiai megkülönböztetés nélkül mindenkitől,
akinek a felvidéki magyarság önálló politikai akaratának a
gyengítése állt érdekében. Húsz évvel a rendszerváltozás
után a felvidéki magyar politikai élet elitjének körében még
mindíg folyik ez a harc, ugyanilyen céllal és a szereplők is
alig változtak.
Úgy tünik, hogy a politikai elitünk az elmúlt húsz évben
nem a kormányzás minőségének vagy az érdekérvényesítés
hatékonyságának a javításában fáradozik. Egy része csak a
hatalom megtartásával és az önérdekérvényesítéssel van
elfoglalva, a másik része pedig a támadások kivédésében vérzik
el. A választói társadalom ennek a küzdelemnek sokszor csak
passzívan szurkoló nézőközönsége vagy fásult tanúja. Szemünk
láttán folyik a hatalmi harc és az értékek porladnak. Az áldozat:
a nemzet.
Amit elrontottunk vagy amit ránkerőszakoltak a rendszerváltozás
kezdetén, csak magunk tehetjük jóvá. Kezdeni pedig ott kell,
ahol a legnagyobb erő mozgósítható:
Magyarországon. Nem az ország átalakításával, hanem az állam
újraszervezésével és az alkotmányos rend újrafogalmazásával.
Az ország gyógyulását csak ez mozdíthatja elő. A nemzet véredényrendszere
is csak ezután lesz működőképes és a peremek életképességét
is csak ez adhatja vissza. Ezt a magárahagyott politikum az öntudatos
polgár által megszervezett társadalom segítsége nélkül nem
tudja végrehajtani.
Felelősek vagyunk egymásért!
*
* *
A
Kecskeméti Lapok már a harmadik olyan tablót nyújtja át az
olvasónak,amelyek műfaja együttes töprengésként határozható
meg. Mindhárom kötet több tucat szakember és közgondolkodó véleményét
foglalja magában a magyarság mai helyzetében legfontosabb kérdésekről,
a nemzet önismeretét szolgáló elemzésekkel, amelyek részben
leírják, részben értelmezik viszonyainkat és lehetőségeinket,
esélyeinket és tennivalóinkat. E kiadvány is keresztmetszet
tehát az ezredforduló magyarságáról: pótolhatatlan alapmű
mindazok számára, akik meg akarják érteni, milyen helyzetből
vágott neki a magyar nemzet és a magyar állam a 21. századnak
és a harmadik évezrednek.
(Forrás: duray.sk)
|