2009.05.01.
Csak tisztán és őszintén!
Vendégségben
a Pál-Baracsi művészházaspárnál
Baracsi
István táncdalénekes
1948-ban Nyírbátorban született. Vendéglátóipari szakközépiskolában
tanult Budapesten és Prágában. Sík Olgánál tanult énekelni.
Ezt követően a Magyar Rádió Szórakoztatózenei Osztálya által
szervezett műsorokban vett részt. Az 1977-es Ki mit tud?-on tűnt
fel, hagyományos táncdalokat ad elő. Pál Györgyivel duóban
szerepelt az 1981-es táncdalfesztiválon.
Pál Györgyi táncdalénekesnő
Budapesten született. Gyermekkorában csellózni tanult, majd
OSZK stúdiót végzett. Ezt követően Toldy Máriánál tanult
énekelni. ORI-vizsgát tett, az MTV Egymillió fontos hangjegy c.
műsorában ismerték meg. A vendéglátó-ipari fellépések után
1981-ben Baracsi Istvánnal duóban szerepelt a táncdalfesztiválon.
Baracsi Istvánnal együtt három nemzetközi fesztiválon vett részt.
-Györgyi, kérlek
mesélj családodról.
Pál Györgyi (P.Gy.): Két lánytestvérem van, s közösen
nevelkedtünk. Szeretettük a zenét, de szüleim nem muzsikusok.
Egyik nagynéném énekelt nótákat és operetteket, míg a férje
zeneszerző volt. Nővérem klasszikus zenét, zongorát tanult,
így a dzsessz felé már nem vitte el az útja. Kicsiny koromban
csellózni tanultam. Az általános iskolában működött az ifjú
zenebarátok köre. Nagyon tetszett ez, mert a rendezvényekre
neves zenészeket hívtak, s ők megszeretették velünk a muzsikát.
Általános iskola végén már arra gondoltam, hogy átváltok az
éneklésre. Énekórákon fül után nagyon jól tudtam eldalolni
az adott művet. Abbahagytam a csellózást és felvételiztem az
OSZK stúdiójába. Itt tanultam a kereskedelmi szakközépiskola
mellett, mert szüleim azt akarták, hogy legyen egy normális, pénzkereső
szakmám. Tagja voltam az énekkarnak is. Karvezetőnk Ördög László
volt, akivel sok versenyt megnyertünk.
-Az OSZK stúdióban
kottából tanultatok?
P. Gy.: Nem, hanem hallás után. Ezt követően már nem is
akartam más lenni, mint énekesnő. Majd Toldy Mária iskolájába
jelentkeztem. Őt tartom mentoromnak, tanáromnak. Nagyszerű
instrukciókat adott. Megtanított arra, hogyan adjak elő különböző
stílusú dalokat. Ha valaki művészpályán dolgozik, szükséges,
hogy legyen mellette egy olyan ember, akiben teljesen megbízik, s
akinek a véleményére ad.
-Milyen stílusú
dalokat tanultál Toldy Máriánál?
P.Gy.: Musicaleket, slágereket, táncdalokat. A vizsgákra
a régi nagy örökzöldeken kívül az akkor berobbanó slágereket
is tudni kellett. Ez igen nehéz volt, mert néha rádióból,
kazettáról kellett megtanulni a dalokat. Kiváló
korrepetitorunknak, zongoristánknak, Hoffmann Ödönnek a tarsolyában
volt a legtöbb dal, ami nagy segítséget jelentett nekünk.
-A középiskola után
és az énektanulás mellett dolgoztál is?
P.Gy.: Nagyon szerettem volna máris énekelni, de sajnos
egy kezdőben nem bíztak meg a szervezők. Így 2-3 hónapig
kereskedelmi, adminisztratív munkát végeztem.
-Mikor volt az első
fellépésed?
P.Gy.: Még az OSZK stúdióban. Kezdetben nagyon izgulós
voltam. S ez akkor nem egy egészséges drukk volt, hanem sokkal
rosszabb. A ’70-es évek végén vizsgáztam le az ORI-ban és
utána a Széna téren lévő Éden bárban énekeltem. Akkor
indult el hazánkban a diszkó-korszak. Ezt a bárt átalakították
diszkónak, s ott élő zene szólt. Mindig volt műsor, melyben
énekeltem. Ez igen nehéz volt, mert az eredeti lemezek után
igen csak kritikusan figyelte alakításomat a fiatalokból álló
publikum. Szerencsére elfogadtak.
-Meg lehetett ebből
élni?
P.Gy.: Nem csak a diszkóban énekeltem. A tanulást még
nem fejeztem be, s többször felkeresték tanáromat: kit tudna
ajánlani egy-egy műsorba. A Váci utcában, a Tiszti klubban játszott
a Híros -zenekar, s velük is felléptem. Tehát meg tudtam élni
az éneklésből.
-Szüleid mit szóltak
hozzá, hogy énekesnek mentél?
P.Gy.: Nagyon féltettek, főleg apukám, aki közgazdász
volt, s hallani sem akart az éneklésről. Nem is vette komolyan
ezt a pályát. Csak 1981-ben, a táncdalfesztivál idején
nyugodott meg, hogy lánya már profi szinten énekel.
-Azt hallottam,
hogy István családja reakciósnak számított.
-Baracsi István (B.I.):
Anyám kulákcsaládból, míg apám erdészcsaládból származott,
és igen tanult ember volt. Ő a helyi tanácsnál dolgozott, de a
pártba nem akart belépni. Azt mondta: ezt a rendszert nem így képzelte
el. Ezt követően kirúgták állásából, s 1968-ig nem kapott
munkát. Állás nélkül maradt, s felvetődött a kérdés: miből
tartja el öt gyermekét? Apám jól ismert egy zsidó órás-famíliát,
s ők adtak –feketén – munkát neki. Ez akkor nagyon veszélyes
volt. Édesanyám családjától a földet elvették, de az erdőt
valamilyen oknál fogva nem. Egyszer anyám télen –hogy meg ne
fagyjunk – tüzelőnek két kocsira való fát vágott ki a saját
erdejéből. Ezt meglátták, kijött a karhatalom, s szemem láttára
anyámat géppuskatussal ütlegelték, s erdőirtással vádolták
meg. Ezt követően kiűztek a házunkból, bekényszeríttettek
minket nagymamám lakásába. S ki költözött be a házunkba? A
rendőrkapitány. Földönfutóvá tettek bennünket, családomat
szétverték ezzel az akcióval; szüleim nem tudtak kitartani
egymás mellett, elváltak. Anyukám kimentette két testvéremet
Belgiumba. Húgom még 1992-ben is félelemmel jött látogatóba
Magyarországra, annyira benne élt a múlt.
-Kaptatok kárpótlást?
B.I.: Ugyan! Még
egy pofont kaptunk volna, ha kérünk…Egy olyan városból jöttem,
ahol a ’60-as években is azt mondták: jobb, ha csendben vagy,
különben megnézheted magad.
-Ez most is így
van?
B.I.: A 90 éves nagynéném szerint igen.
-Tudtommal a 8. általános
befejezése után Pestre kerültél.
B.I.: Nem kerültem, hanem menekültem. Tudtam, hogy lent
semmilyen jövőm nincs. Apám azt mondta nekem: „jobb fiam, ha
mész, mert a nyíltságod miatt biztos börtönbe kerülsz”. Elég
szókimondó voltam akkor is, s ezt nem szokás tolerálni nálunk.
A mai napig is nyíltan megmondom a véleményemet. Ehhez jogom
van. Amióta családomat tönkretették, jogom van ahhoz, hogy
szabadon megmondjam véleményemet. Visszatérve kérdésedre: elmúltam
13 éves, mikor egy kis papírbőröndbe becsomagoltam, s
elindultam a fővárosba. Kollégiumban laktam, s a SZÖVOSZ Vendéglátóipari
Szakközépiskoláját végeztem el. Gyurkovics Mária soproni szállodaigazgató
támogatott és bíztatott, hogy Pestre menjek. Ő vezetett be egy
emberibb világba. Az iskola mellett dolgoztam, szenet lapátoltam,
hogy legyen egy kevés keresetem. A szakközépisakola után Prágába
mentem ki tanulni. A cseh fővárosban maradtam egészen 1968-ig.
Barátaimmal elkövettük azt a „hibát”, hogy egy szál
gyertyával elmentünk Vaclavra. Így hazaküldtek minket. Húsz
éves voltam akkor. Büntetésből a gumigyárba küldtek, ott
dolgoztam két és fél évet. A prágai évek életem egyik
legszebb időszakát jelentik. Sok barátot szereztem magamnak. Prágában
az egyik étteremben szlovák gyerekek dolgoztak, s ők lopták
nekünk magyaroknak a krumplit, hogy legyen mit ennünk. Ezért is
vagyok arról meggyőződve, hogy a szlovák-magyar ellentétet
felülről szítják. Egyszer nem volt pénzem hazajönni karácsonyra,
s a cseh fiúk meghívtak családjaikhoz, hogy ne legyek magányos
a szeretet ünnepén.
-Hogy lett ebből
éneklés?
B.I.: A gumigyárból. Nem tudtam elviselni az ottani légkört,
s kerestem a kitörési utakat. Az egyik út a zene volt. Már Prágában
is sokat énekeltem barátaim szórakoztatására. Itthon is ajánlották
nekem, hogy keressek fel egy énektanárt. Elmentem egy próbaéneklésre
Mátrai Ferenchez, aki azonnal felvett, majd tovább küldött Sík
Olgához. A neves tanárnő azt szerette volna, ha nem könnyű
zenét, hanem operát tanulnék. Tanultam operát énekelni, de
pop-zenét is. Elkövettem azt a „hibát”, hogy jelentkeztem
1977-ben a Ki mit tud?-ra, aminek az lett a következménye, hogy
a klasszikus zene kapuja becsukódott előttem.
-Milyen dallal
jelentkeztél a Ki mit tud?-ra?
B.I.: Egy Bradányi-szerzeménnyel: „Most is úgy
szeretlek”. Ezzel továbbjutottam, de tudtam, hogy nem
nyerhetek. Igaz, egy technikai probléma miatt nem tudtak az első
elődöntőben még kiszavazni. Az történt, hogy nem működött
a teremben a hangosítás. Így a zsűrinek a televízió közvetítő-kocsijában
kellett meghallgatnia a dalokat. Érdekes, hogy én sem hallottam
a zenekart, de mégsem okozott számomra zavart. A második elődöntőből
viszont már nem engedtek tovább, pedig ellenfelem rekedt volt, s
elcsuklott a hangja.
-Számítottál rá,
hogy nem jutsz tovább?
B.,I.: Igen. Egyik délután volt a színpadon egy KISZ-gyűlés,
amit felvett a televízió. Feltették a kérdést, hogy miért
nincs jelenleg olyan érdeklődés a KISZ iránt, mint régebben.
Erre azt mondtam – én, aki sosem voltam tag – , hogy
ellaposodott a szervezett programja. No ezzel elvágtam magam.
Pedig a közönség nagyon szeretett; még a volt Jugoszláviából
is kaptam telefonokat. Ezt megelőzően felvételt nyertem a
Magyar Rádió Könnyűzenei Stúdiójába. Ott Bágya tanár úrtól,
Körmendi tanár úrtól és Balassa tanár úrtól tanultam. A Ki
mit tud? után visszamentem a vendéglátóiparba, majd egy év után
megkeresett a Rádiótól Bolba Lajos, s megkérdezte, hogy nem
akarok-e visszatérni a szakmához. Lajos három dalt adott nekem,
melyet egy jubileumi koncerten énekelhettem el. Ezt követően jöttek
a fellépések, de nem kerestem sokat, mert az éneklést nagyon
sokáig, az 1981-es táncdalfesztiválig inkább szórakozásból
műveltem.
-„A táncdalénekesek mezőnye ezt meg kell mondanunk
nyíltan - gyenge volt. A Ki mit tud?-történelem bizonyára majd
úgy jegyzi fel az 1977-es versenyt, hogy volt jobb, s (reméljük)
lesz jobb”.- írta a Magyar Ifjúság 1977-ben. Mi erről a véleményed?
B.I.: Ha azt vesszük
figyelembe, hogy kik nyerték meg a versenyt, akkor igaza volt a
cikk szerzőjének. Ez a Ki mit tud? azért számíthatott gyengének,
mert addigra már mindenkitől profizmust követeltek. Míg
1966-ban főleg amatőrök versenyeztek egymással. Érdekes módon
azok kritizáltak, akik 10 évvel azelőtt még dilettánsok
voltak. Ők elfelejtették, honnan indultak el. Tehát, ha a cikk
írója az 1966-os és a ’77-es versenyt hasonlítja össze,
akkor már igaztalanul jár el. Ráadásul 1977-ben nem voltak még
olyan lehetőségek sem, mint a mostani sztárkereső műsorokban.
Senki sem adott abban tanácsot, hogy miként énekeljek, s abban
sem: milyen legyen a frizurám, öltözékem. Még be sem skálázhattam.
Azt is tegyük hozzá, hogy aki megnyert egy ilyen versenyt, annak
minimális esélye volt a könnyűzenei életben való továbbjutásra.
Teli voltak a „zenei istállók”. A Rádió volt a
legnyitottabb hely, ott volt esély a fellépésre. Azért mi is
vittük valamire, de nem használtuk ki azokat a lehetőségeket,
amiket a politika felajánlott. Egyszer felkerestek minket, hogy látogassunk
el az V. kerületi KISZ titkárságára. A mai napig nem tudom,
hogy hol volt ez e hely…
-A 70-es évek végén azt írták a sajtóban: „A
lengyelek talán képzettebb muzsikusok nálunk, technikailag
kifinomultak, de túlságosan a rockhoz és a dzsesszhez kötöttek.”
Ez valóban így volt?
B.I.: Inkább a dzsesszhez, mint a rockhoz, s ez igaz a
csehekre is. Ha ma elmegyünk Varsóba, vagy Prágába kiváló
dzsesszklubokat találunk. Sajnos ennek a kultúrája Magyarországon
nem alakult ki. Nézzük csak meg, hogy a csehek mit értek el a
nemzetközi zenei piacon, s mit értünk el mi.
P.Gy.: Régebben a lengyelek szinte minden fesztivált
megnyertek. Talán a gdanski események miatt akarták őket így
kompenzálni.
-Milyen hazai kritikákat kaptatok?
P.Gy.: Csak jót. Sokat turnéztunk, állandóan dolgozunk,
de a televízió nem vett rólunk tudomást. Lemezfelvételre sem
hívtak. Sosem voltunk kilincselő típusok és a favorizált
klikkek tagjai.
B.I: Nagyon sok munkánk volt, mert minket nagyon szerettek
a szervezők. Nem ittunk, nem kötekedtünk, nem voltak rigolyáink.
Volt olyan énekes, aki kiborult, ha nem övé volt a zárószám.
Minket ez nem érdekelt. Kaptunk egyszer egy újságírói díjat,
s ezt követően meghívtak minket Kubába egy fesztiválsorozatra.
A házban, ahol éltünk, lakott a kubai kultúrattasé. Ő hívott
meg minket személyesen. Leadtuk az anyagot a megfelelő helyre.
Egy hónap múlva kérdezte az attasé: miért nem adtátok le a
jelentkezéseteket? Kiderült, hogy másnak kellett ez a hely.
Valaki nagyon ki akart menni Kubába nyaralni…Nem szeretek a
Millió rózsaszál c. dalról beszélni, de kell. Egy NDK-ás
turnét követően bementünk a Rádióba, ahol azt mondta nekünk
Bolba Lajos: „sajnos kicsit későn jöttetek vissza, mert kevés
az esély ahhoz, hogy részt vegyetek a Szovjet dalok fesztiválján.
Ám! Van egy lemez az üzletekben, s alig veszik. Ez Csongrádi
Kata Millió rózsaszál c. lemeze. Ha tudtok ebből a dalból
valamit kihozni, akkor részt vehettek a fesztiválon.” Tudni
kell, hogy a Szovjet dalok fesztiváljának első helyezettje egy
hónapos Szovjetunióbeli turnét kapott jutalmul. A Millió rózsaszál
eredetileg Alla Pugacsova dala. Felkerestük Wolf Pétert, aki a
dalból duettet komponált, s mi ezzel megnyertük a fesztivált.
S mi történt? Más ment ki helyettünk Szovjetunióba, az, aki
ki volt erre jelölve.
P.Gy.: Engem kissé bántott, hogy a Rádió pont a győztes
dalt, a mi számunkat nem adta le. A másik: miután megszültem a
fiamat, kezembe került egy újságcikk, melyben azt írták:
Baracsi István Csongrádi Katával megy turnézni. Természetesen
ez nem igaz. Nagyon szép ajándékot kaptunk gyermekünk megszületésének
napjára Wolf Pétertől és Fülöp Kálmántól: a Bölcsődalt.
Ez a szám egy kislemezen hallható.
B.I.: Miután megszületett a gyerekünk sok minden megváltozott.
Már nem tudtunk minden fellépést elvállalni. Közben jött a
politikai váltás, s egyre több pénzt vettek el a kultúrától.
Akkoriban a vendéglátóiparban énekeltünk. Elválltunk három
hónapig egy éjszakai műsorban fellépést. Mikor már két hónapja
ugyanazt énekeltük, már nem éreztem jól magam, s egy este kibővítettük
repertoárunkat. Hajnalban szólt a telefon, s a rendező felelősségre
vont: miért változtattuk meg a műsort? Erre mérges lettem,
hiszen nem cenzúrázatlan, amatőr dalokat adtunk elő. Dühös
voltam, s otthagytam a vendéglátóipart. Ez 1992-ben volt. Azóta
vállunk még fellépéseket, de nem reklámozzuk magunkat, s a művészet
helyett „hétköznapibb” dologból keressük kenyerünket.
Medveczky Attila
|