2009.05.01.
Polgárháború
Dr. Tanka Endre : Földtörvény c. könyvéről
A
Barankovics István Alapítvány jelentette meg dr. Tanka Endre
egyetemi tanár Földtörvény című könyvét a Barankovics Alapítvány
Van megoldás sorozatának darabjaként. Azt írja a könyv előszavában
dr. Mészáros József, az alapítvány kuratóriumának elnöke,
hogy „a föld mint azt az anyaföld szavunk mutatja is, nem
egyszerűen termelési tényező, hanem sokkal több annál, hazánk
területe, ahol élünk. Ezért tulajdonlása, használata külön
szabályozást igényel. Különösen egy olyan országban, ahol
egy évszázad alatt többször is újrarendeződtek a területi
és birtokviszonyok. A népi írók: Kovács Imre, Szabó Zoltán,
Féjja Géza írásai rámutatnak arra, hogy a birtokviszonyok nem
egyszerűen a föld tulajdonlását jelentik, hanem a falusi társadalom
sorsát és így a nemzet sorsát is meghatározzák. Törvényjavaslatunk
mint a korábbi törvényi javaslataink is, kereszténydemokrata
ihletettségűek, a kisemberek a következő generációk, a társadalom
többségének érdekeit szolgálók.” A bevezető sorokban
olvassuk: „A magyar állam területét alkotó termőföld,
tulajdoni formájától függetlenül, a nemzet vagyona. Az állam,
az állam területét alkotó földre fennálló alkotmányos önrendelkezési
joga alapján, valamennyi jogalanyra kiterjedően szabályozza, és
közérdekből korlátozhatja a termőföld tulajdonszerzés és földhasználat
feltételeit.” Így már rögtön a tételes szabályozás elején
szól az elővásárlási jogok gyakorlása kapcsán, hogy ez a
jog milyen sorrendben és kiket illet meg. „a/ Elővásárlási
joga van a családi gazdálkodónak és a gazdálkodó család
tagjainak. b/ A nyilvántartási számmal rendelkező őstermelőnek,
illetőleg egyéni mezőgazdasági vállalkozónak. c/ Jogi személynek,
illetve jogi személyiség nélküli más szervezetnek, illetve
annak helyben lakó tagjának természetes személynek. Illetve
annak a részvényesnek, aki igazoltan mezőgazdasági tevékenységet
folytató társaság tagja.”
Az 1994-ben megalkotott hatályos földvédelmi törvény
ezer kibúvót engedett meg a földkoncentráció megteremtése érdekében.
Azután 1994-et követően minden kormányzat idején sorra-rendre
módosították az 1994-es alaptörvényt, újabb és újabb kibúvókat
teremtve a nagybirtok megteremtése érdekében. Zárójelben
jegyzem meg, hogy ezt a tudományos alapművet nem véletlenül a
Barankovicsék adták ki, és nem más, hivatásos közgazdasági
és jogi alapművekkel foglalkozó könyvészeti társaság. Azt
írja Tanka: „A birtokpolitika célvezérelt intézményrendszere
elérte mezőgazdaságunk elsorvasztását, nyersanyag és olcsó
tömegáru termelése átállítását, illetve a nyugati értéktelen
árudömping felvevő piacává formálását önellátási képességének
felszámolását…” „… Így 1988 és 1993 között az
egymillió- nyolcvanezer főfoglalkozású termelőből 773 ezren
váltak munkanélkülivé, és egyidejű állás- és vagyonvesztés
miatt az ágazat elhagyására kényszerültek. Az agrár munkaerő
megcsapolása azóta is drámai gyorsasággal folyik: 2000-ig a főfoglalkozásúak
aránya már 85%-kal csökkent, 10-15 év távlatában pedig az ágazat
legfeljebb 80-100 ezer főfoglalkozású gazda eltartására lesz
képes.” A magyar gazdaságban a rendszerváltoztatás előtt a
mezőgazdaság a legsikeresebb ágazatnak bizonyult, hibáival
egyetemben. Az iparral nem dicsekedhettünk, mert Krivojrogból a
Szovjetunióból ideszállították a vasércet, és Diósgyőrben
huzalt gyártottak belőle, Dunaújvárosban meg lemezt. Nem
kellett hozzá rendkívüli technikai tudás. Becsületre méltó
teljesítmény volt a 10-12 ezer Magyarországon legyártott autóbusz.
De hol van már a tavalyi hó? Volt gyógyszeripar is, az is külföldi
kézbe került. De a mezőgazdaság valóban kiugró sikerrel lendült
fel Európa közepén. Erre alapoztak a gulyáskommunizmus hívei.
És azóta? Azóta egymilliónyi paraszt földönfutóvá vált.
Polgárháború, csendes polgárháború zajlott Magyarországon.
Ezt a polgárháborút nem fegyverekkel vívták ki, hanem
bankokkal, jogi szabályozással, kamatdiktatúrával, parlamenti
segédlettel, az Európai Uniós tagsággal, és a globális tőke
gátlástalan előrenyomulásával. Ismét idézek Tanka Endre könyvéből:
„A külföldi tőke bevonásának előnyei és (hamis) közérdeke
címén – a magyar élelmiszeripart átjátszották a globális
agrártőke tulajdonába: 1997 óta annak 61%-a nem a miénk, sőt,
több ágazatban (például cukor, növényolaj és szeszipar
stb.) a külföldi tőke tulajdoni aránya kizárólagos. Egyidejűleg
a kereskedelmi tőke is birtokába vette az új elsajátítási életterét:
a hazai élelmiszerkereskedelem 90%-a 6 multinacionális áruházlánc
tulajdona. Ezzel teljesült a stratégia cél – most itt állunk
–, hogy a magyar mezőgazdaság erőforrásait és termelési
kapacitását a teljes termékpálya kulcselemeinek tulajdona
alapján a globális agrártőke döntései uralják.” Ez a
magyar polgárháború lényege. És még csak suttogják
Magyarország-szerte, de Tankán kívül nem írják, hogy a
rendszerváltás gazdasági filozófiája csődöt mondott, hozzájárult
Magyarország teljes kifosztásához és lehetetlenné tételéhez.
Miről beszélünk és mi az, hogy földbirtokpolitika? Amikor erről
a fogalomról Torgyán József mezőgazdasági minisztersége idején
szólni sem lehetett. „A legnagyobb magyarországi nagyüzemek
8%-a a teljes földalap 90%-át foglalják el. A magyar állam –
uniós tagsága politikai feltételeként – lemondott a saját
államterületét alkotó föld feletti önrendelkezéséről,
amit átengedett az EU legfőbb közösségi vívmánya, a tőke
szabad áramlása igényeinek.” Hiába az 1994-es földtörvény,
hiába a hatályos szerzési tilalom, mint fő szabály „2005 óta
a külterület 28%-a jogi személyek, köztük külföldiek
tulajdonában áll.” Mi ennek a következménye – teszi fel a
kérdést íratlanul is a szerző. „A globális agrártőke súlya
a mezőgazdaságból kiszoríthatná az összes hazai szereplőt.
Ez nemcsak a mezőgazdaság ökoszociális modelljét, és a családi
gazdaságok rendszerét semmisítené meg, hanem következményei
társadalmi robbanáshoz is vezethetnének. Ezt zárja ki az üzemszabályozás
azzal, hogy közérdekből korlátozza az agrárüzem méretét,
és az üzembentartó tőkeerejétől függetlenül csak egyetlen
üzem működését engedélyezi.” Ezt javasolja a tudós Tanka.
De nem ezt mondják a hatályos törvényeink és a kormányzati
politika. Uniós csatlakozásunk előtt szép számmal küldtek Brüsszelből
Budapestre különböző agitáló dokumentumokat. Ezeket a
dokumentumokat, amiből mégiscsak kiderült a lényeg, a
csatlakozási tárgyalások zűrzavarában elrejtették a Földművelési
és Vidékfejlesztési Minisztérium pincéiben. Sem a Horn-kormány
idején, sem a Torgyán agrárországlása idején ezeket a
dokumentumokat nem engedték olvasni. Volt olyan debreceni tanácskozás
az EU agrárpolitikáról, ahol nyolcszázan voltak jelen gazdasági
szakemberek. Előre kiadták a parancsot, szeressük az EU agrárpolitikáját,
ne vitatkozzunk vele, úgyis el kell fogadnunk. Elfogadták, itt a
következmény, a nyolcszázezer földönfutó, és a bedeszkázott
gyárkapuk. Az írja Tanka, hogy a magyar földügy már két évtizede
a neoliberális birtokpolitika foglya. „Sokkterápiát
alkalmaztak, annak könyörtelen diktátuma érvényesült – az
eredeti tőkefelhalmozást hajtotta végre, illetve folytatja
mindmáig, amely a föld és az agrárvagyon elsajátítását egy
szűk hatalmi elit számára biztosítja. Ennek legfontosabb stratégiai
céljai részben már uniós tagságunk előtt teljesültek. A
birtokpolitika célvezérelt intézményrendszere elérte mezőgazdaságunk
elsorvasztását, nyersanyag és olcsó tömegáru termelésére
átállítását, illetve a nyugati, értéktelen árudömping
felvevőpiacává formálását, önellátási képességének
felszámolását.” Súlyos megállapítás a következő: „A földet
társadalmi-gazdasági hasznosulása során hatalmi-uralmi
politikai tényezővé tette és teszi… A föld éppen korlátolt
mennyiségénél fogva mindig politikai hatalmat ad tulajdonosának
éspedig nagyobbat, mint a tőke.” Látjuk, mi történik
Magyarországon, kié a föld és kié a politikai hatalom. A
rendszerváltozás és változtatás lázában mintha nem figyeltünk
volna a világ intő jeleire. Tanka figyel rájuk, és orrunk alá
is nyomja a dokumentumokat. Íme: „A hetvenes évtizedben Argentína
a világ legmagasabb életszínvonalú országaihoz tartozott,
amiben döntő része volt fejlett – önellátáson túl jelentős
kivitelt is biztosító – mezőgazdaságának. Szántóin – főként
a termékeny pampákon – több mint egy évszázada kiterjedt
kukorica- és búzatermesztés folyt, a többnyomásos földművelést
jellemző vetésforgók alkalmazásával, amelyek egyidejűleg
gazdag legelőt biztosítottak a szarvasmarha tenyésztéshez. Az
argentin marhahús kiváló minősége a világpiacon versenytársa
lett a texasinak, a gazdagon termő földeken pedig a gazdaságok
jelentős többlettermelést értek el, ami jóval meghaladta a
hazai élelmiszerszükségletet. A mezőgazdaság szilárd
kisbirtokrendszerre és a kis családi vállalkozások hálózatára
épült. Ez a modell nem igényelt állami támogatást, a gazdák
adósságai pedig elenyészőek voltak. A neoliberális
birtokpolitika ezt a térséget (is) kiszemelte a tőke hasznosulás
terepének. Az adósságcsapda már a 80- as években az országot
pénzügyi csődbe sodorta. Egyidejűleg a legtermékenyebb – közel
ötmillió hektár – területen növekvő termőföld erózió
ment végbe, aminek kezelésére a szakértők a szántás nélküli
vetést javasolták. Ez a módszer viszont a gyomok burjánzó
terjedésével járt, így az erőfeszítések ellenére – a
terméshozam harmadával csökkent. Ekkor 1989-ben léptek színre
a géntechnológiával módosított növénytermesztés mentőkötelével
a St. Louis-i Monsanto világkonszern ügynökei. Nem kisebb
politikai súllyal, mint Carlos Menem államelnök vezetésével.
A megoldás a génmódosított szójabab állati takarmányozási
célú köztermesztésbe vonása lett. (Ez egyszerre biztosította
a szakértők vélekedése szerint a gyomirtást meg a nyereséget.)
A GMO szója vetőmag gyomirtó rezisztens és a vetőmaggal együtt
forgalmazott glyphosate gyomirtó évi kétszeri permetezéssel
kiirtotta az összes gyomnövényt.” (Meg tönkretette a földeket
egy életre.) Ezzel az országmentő lelemény megvalósításával
megkezdődött az argentin mezőgazdaság kisbirtokrendszerének
nagyüzemi a monokultúrát kiszolgáló ipari technológiára és
bérmunkára épülő átszervezése. A kisbirtokok dobra kerültek,
a birtokokat több milliós nagyságrendben árverésre bocsátották,
és a földvásárlásban, de legalábbis az árverésben közreműködtek
a transznacionális szupercégek. A Cargill, a Seabord Corp, és
számos más biztosítási társaság. El ne feledjük, a Cargill,
ha Magyarországon megmozdul egy mázsa búza, arról már tud.
Aki ezt nem hiszi, kérdezze meg Vermest, a legnagyobb hazai magángabona-kereskedőt,
aki egykoron az Agrimpex vezérigazgatója volt. Ne részletezzük
tovább. Argentína mezőgazdasága és népe ma is válságban
van. Ugyanis „a valós politikai, társadalmi, gazdasági uralom
mindinkább egy szűk hatalmi elit kezében, a globális tőke
tulajdonosainál összpontosul.” A világélelmezés urai, a
mindenhatók megszabják az „érintett” államok szerződési
kötelezettségeit. Azt írja Tanka Endre: „A világ agrárkereskedelmének
liberalizálása ugyanakkor belátható időn belül véget nem érő
folyamat. Jelenleg – WTO dohai munkaprogram alapján – 2013 végéig
kívánják az érintett államok szerződési kötelezettségeit
megszabni. Uniós szakértők szerint a vitában az USA és az EU
egyaránt csak bonyolultabb áttételekkel tudja az érdekeit érvényesíteni,
mert egyrészt már 148 tagállammal kell egyeztetni, másrészt
az érdek-csoportosulások is összetettek: a G-20-ak (köztük Kína,
Brazília, India) mint fejlődő államok mellett külön szerveződnek
a G-90 tagjai, a fejlődésben leszakadtak csoportja.
A 2004. 08. 1-én kötött kompromisszum lényege a gazdag
országok megszüntetik agrártermékeik exporttámogatását,
ennek fejében szegényebbek lebontják ipari vámjaikat. Az
alapelvekben a 2005. 12. 18-i hong-kongi miniszteri nyilatkozat
alapján – már egyetértés született. E szerint a keretmegállapodás
három pillérét a belső támogatások kérdésköre, az export
versenyképességének növelése, és a piacra jutás biztosítása,
vagyis az import vámok csökkentése jelenti.” Így ennek keretében
példaként megemlíthetjük a világ cukoriparát. „A szakértők
ilyen példaként említik a 2005-ben hozott döntést, az európai
cukorpiac ügyében, ami – végül is – az uniót az európai
hagyományú cukorrépa termesztésén alapuló cukorgyártás és
fogyasztás megszüntetésére és a világpiaci (cukornádra
alapozott) import korlátlan befogadására kényszeríti.” Volt
valamikor Magyarországon az EU-s csatlakozás előtt 12 cukorgyár.
Ma már csak mutatóban egy maradt. Leszerelték még a
legfiatalabbat is, a kabait, meghagyták magnak a kaposvárit. Na,
jussunk el a lényegig. Döntöttek sorsunkról. „A főfoglalkozású
agrárnépesség növekvő tömegeit kiszorítják a piaci
versenyből és az ágazat elhagyására kényszerítik, így
meghiúsul az alapcél, mely a társadalmi csoportnak a »megfelelő
életszínvonal biztosítását« ígéri. Az EU keleti bővítése
értékalapú agrárpolitika szemszögéből az európai modell nyílt
megtagadását jelenti, mert az Európai Bizottság az unió jövőképeként
a kelet- és közép-európai új tagállamok mezőgazdasága számára
az olcsó bérmunkára épülő nagytömegű nyers- és
alapanyagot hatékony ipari technológiával előállító tőkés
nagybirtokrendszert jelölte ki.” Nem szóltunk a nagybirtoküzem
környezeti károkozásáról, a vidékfejlesztés ellehetetlenüléséről,
most csak azt látjuk, hogy terjednek a nagytáblás földművelési
rendszerek, ezer és ezer hektáron monokultúrában termesztik a
kukoricát, a sík terepeken, ahol a víz nem áll meg, a nyulak
nem találnak ivóvizet és fészkelőhelyet, és rohantukban a szó
szoros értelemben megőrülnek és elpusztulnak. De nem csak a
nyulak… Félelmetes könyv Tanka Endre Földtörvény című könyve.
Szakolvasmány. A dolog lényege az, hogy a kritikai megjegyzése
egyben a kiutat is mutatják. Valóban van megoldás.
(Tanka Endre: Van megoldás. Földtörvény – Barankovics
Alapítvány, 2008.)
Győri Béla
|