2009.05.01.
Bereményi Géza – Kovács Krisztina: Apacsok
(Radnóti Színház)
Az
ügynöki múlt felderítése nem azzal a bizonyos D-209-es szigorúan
titkos tiszt lebuktatásával kezdődött, aki 2002-től két éven
át Magyarország miniszterelnöke volt. A rendszerváltás óta különböző
potentátokról röppentek fel hírek, hogy jelentéseket írtak.
Húsz év óta felnőtt egy új nemzedék, amelyiknek öregszülei
kerültek – zsarolás hatására – közelebbi kapcsolatba a Kádár-rendszer
besúgóhálózatait működtető személyekkel, azaz kényszerítették
őket, hogy adatokat szolgáltassanak a körülöttük élő,
rendszerellenesnek minősített emberekről. Ezeknek a testi fenyítéssel
és lelki terrorral beszervezett nagyapáknak az unokái most,
2009-ben úgy a 30-as éveiket tapossák. Ők a fiatalság csak
feketét, vagy fehéret ismerő igazságérzetével vágnak bele a
nyomozásába, valójában mi történt a forradalmat követő kemény
diktatúrában, az 1960-as esztendőkben. Bereményi Géza és Kovács
Krisztina darabjának, a március 8-án először színre vitt
Apacsoknak a középpontjában két ilyen „érintett” fiatal férfi
áll: egyiknek a nagyapját a belügyesek arra használták fel,
hogy a másiknak a nagyszüleiről terhelő bizonyítékokat gyűjtsön.
A
Radnóti Színház dramaturgja, Kovács Krisztina egy éve végez
kutatómunkát az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában.
Számtalan ügynökjelentést olvasott el, s ekkor körvonalazódott
benne, színművet kéne írni eme dokumentumokban foglaltaknak mára
gyakorolt hatásáról. Bereményi Gézának megemlítette ötletét,
sokat beszélgettek erről, így csiszolódott, majd vált kerek
egésszé az Apacsok története. A karakterek kialakítását, a
párbeszédek szavakba öntését Bereményi vállalta, és a
szerepeket a Radnóti színészeire írta. Az 1971-es születésű
- az unokák generációjába tartozó -
Török
Ferencet, a Moszkva tér, a Szezon és az Overnight című filmek
rendezőjét több színház is megkörnyékezte, rendezzen náluk,
de ajánlataikat rendre visszautasította, viszont Bálint András
kérésének nem tudott ellenállni, ugyanis teljesen szabad kezet
kapott, ő választhatta ki, mit állít színpadra. Amúgy is
nagyon vonzza őt a 60-as, 70-es évek Magyarországának históriája,
mert úgy érzi, napjainkat az akkori események nagymértékben
befolyásolják, ehhez képest viszont alig-alig született olyan
filmes, vagy színházi alkotás, ami történelmi súlyához mérten
mutatná be ezeket az éveket. Török Ferenc filmes látásmódja
az egész előadásra rányomja bélyegét. Három oldali vetítőfelület
lehetővé teszi a gyors térbeli és időbeli változásokat,
innen olvashatók le információk, itt jelennek meg háttéresemények,
valamint a Gauder Áron által rajzolt, diafilmes kerettörténet.
Az Apacsok sztorija „in medias res”, azaz 2009-ben kezdődik,
a cselekmény egyszerre halad előre, és megy visszafelé a múltba,
az 1960-as évekbe.
Az
Apacsok története valós eseményeken alapul. Az 56’-os
forradalom leverése után hazánkban voltak olyan fiatal férfiak
és nők, akik kivonultak a társadalomból, és a diktatúra
elleni nemtetszésüket azzal fejezték ki, hogy indián törzseket
alakítottak, táborokat létesítettek, indián neveken szólították
egymást, és az indiánok hagyományos öltözékét viselték.
Amerika őslakosai egyszerre jelentették nekik a szabadságot, a
meg nem alkuvást, a férfias kitartást, ugyanakkor a leigázottságot,
az elkülönülést, a gyarmati létbe süllyesztést is. Az éppen
csak megszilárdult államhatalom nem jó szemmel nézte mindezt,
ártatlan mozgalmukat felszámolta, börtönbe zárta őket. A Belügyminisztérium
III/1-es Vizsgálati Alosztálya 1962-ben operatív eszközökkel
megfigyelt egy gyanús kaposvári baráti társaságot, akik a közeli
erdőkben indiánosdit játszottak. „Törzsfőnöküket”,
Borvendég Deszkáss Sándort, az akkori Úttörőszövetség Tábortűz
című lapjának munkatársát és négy ismerősét letartóztatták,
hónapokig vallatták, majd a Magyar Népköztársaság államrendje
elleni összeesküvés bűntettének vádjával elítélték őket.
1963 márciusában azzal az amnesztiával szabadultak, amit U
Thant ENSZ főtitkár magyarországi látogatása alkalmából
hirdetettek. A színészek játékán látszik, hogy a szerző
hozzájuk igazította a figurákat, mindannyian kimagasló teljesítményt
nyújtanak. Az egyik nagyapát és unokáját Csányi Sándor, a másik
nagyapát és unokáját Schneider Zoltán alakítja. Szervét
Tibor (alsó képen) pedig az egyik apát, testvért és tartótisztet
jeleníti meg. Csomós Mari a nagymamát, a feleségeket Wéber
Kata és Marjai Virág, az indiánokat Karalyos Gábor, Adorjáni
Bálint, valamint Klem Viktor személyesíti meg. Az Apacsok, ez a
pergő ritmusú, filmes és színházi látásmódot ötvöző különleges
előadás, nem ügynöktörténet, nem tör pálcát a spiclik fölött,
a nézőt sem sarkallja állásfoglalásra, azaz ítélje el, vagy
mentse fel a legtöbbször igencsak húzódozva, nehezen kötélnek
álló beszervezetteket. Arra keresi a választ, hogy az unokák
miként élnek együtt a családjukon esett szégyenfolttal,
milyen lelki nyomást gyakorol ez rájuk. Mernek-e egymás szemébe
nézni? Meg kell-e bocsátaniuk az 50 éve, s nem általuk elkövetett
vétkekért? A produkció nyitva hagyja a kérdéseket, mindenki
eldöntheti, mit válaszol rájuk.
Dr. Petővári
Ágnes
|