2009.05.08.
Autonómiát Székelyföldnek!
Lakossági fórum és konferencia
Tőkés
László püspök, EP-képviselő május elejei, hétvégi székelyföldi
körútjának első állomásaként Gyergyószentmiklóson egy
lakossági fórum keretében meghívottjaival – köztük egy
baszk és egy flamand politikussal – az autonómiáról, illetve
a magyar nemzetpolitika vonatkozó részeiről tartott nyílt vitát.
A vendégeket Mezei János, a Magyar Polgári Párt (MPP) színeiben
Tőkés László hathatós támogatásával mandátumot nyert polgármester
fogadta, aki köszöntő beszédében az európai parlamenti választásokat
mérföldkőnek nevezte az erdélyi magyar politika alakulása
szempontjából, valamint megjegyezte, hogy az eredményesség érdekében
mindannyiunknak kötelessége túllépni saját emberi gyarlóságain.
Külön köszönetet mondott Tőkés László püspök megtisztelő
jelenlétéért, aki – félretéve a negatív véleményeket –
töretlenül nyitott marad a párbeszédre az MPP irányában is.
Toró T. Tibor EMNT-alelnök moderálásával a felszólalók
sorát Németh Zsolt, a Magyar Országgyűlés Külügyi és Határon
Túli Magyarok Bizottságának elnöke a mindannyiunkat befolyásoló
világméretű válság kapcsán a lengyel miniszterelnök szavait
idézte: ahogy a rendszerváltás idején, úgy most is a
szolidaritás az, ami erőt adhat. Ezen gondolatnak külön
aktualitást kölcsönzött, hogy a bizottsági elnök reggel még
Varsóban volt, ahol az Európai Néppárt (EPP) tartotta
kongresszusát. A fideszes politikus beszédében az autonómia
problematikáját járta körbe, és feltette azt az eddig még
megválaszolatlanul maradt kérdést, mely szerint lábra tud-e állni
az erdélyi magyar közösség, hisz a válságnak és a
belpolitikai viszonyoknak manapság nem alakítója, sokkal inkább
elszenvedője. Majd a román államelnök, Traian Băsescu „aggályaira”
válaszolva, amelyek értelemben az autonómiatörekvésekből a
román államfő csakis annyit tud elfogadni, amennyi nem alkotmányellenes,
Németh Zsolt kifejtette: egy működő demokráciában mindaz,
amit tételesen nem tilt az alkotmány, az megengedett. Az már
sokkal inkább alapszabályba ütköző, vélte az anyaországi
politikus, ha egy akaratát egységesen kifejező tömeg véleményét
– nevezetesen az Székely Nemzeti Tanács (SZNT) által az autonómia
ügyében szervezett népszavazás eredményeként született 210
000-es igenlő szavazatot – veszik semmibe. Németh Zsolt hozzátette:
ugyanakkor ahhoz, hogy külpolitikai szinten is erőteljes hangon
szólalhassunk fel, meg kell találnunk a megfelelő eszközrendszert,
és újra kell alakítanunk a párbeszéd intézményeit. Legvégül
a választások aktualitását hangsúlyozta, és mindannyiunk
felelősségét abban, hogy hatékony magyar képviselet mellett
saját belső önrendelkezési jogunkat visszaszerezhessük.
Németh Zsolt után a baszk nemzetiségű Iria Bernadette De
Epalza osztotta meg élményeit első erdélyi látogatása alkalmával.
Első pillantásra több hasonlóságot is felfedezett Baszkföld
és szűk hazánk között, nevezetesen a tájbéli hasonlóságok,
a zászló színei és a koalíció létrejötte terén. Mint
elmondta: Baszkföldön ugyanez a helyzet állt elő: az egymással
versenyben lévő pártok (amelyek sokszor elégedetlenül
viszonyulnak a másik politikai eszköztárához, céljaihoz) az
európai parlamenti választásokra koalíciót kötöttek, hiszen
a koalíció a legésszerűbb módja annak, hogy egységes képviseletünk
lehessen az Európai Parlamentben.
Günther Dauwen, a belgiumi flamandok képviseletében, az
Európai Szabad Szövetség (EFA) igazgatójaként külön
kiemelte, mekkora megtiszteltetés volt Tőkés Lászlóval
dolgoznia az elmúlt szűk másfél esztendőben, ezt követően
pedig rövid bemutatást adott az EFA szervezetéről és működéséről.
Fontosnak tartotta kihangsúlyozni, hogy ezen progresszív pártok
kivétel nélkül pacifista irányultságúak, ideológiájuk
pedig az önrendelkezés elvén alapszik. Az EFA küldetését a következőképp
fogalmazta meg: hitet kell nyújtani azoknak a kisebbségeknek,
akiknek nincs hangjuk – vagyis „hangjai vagyunk a némáknak”,
mondotta. Az autonómia kapcsán felhívta a figyelmet, hogy az
autonómia-törekvések nem csupán a nyelvünkért és kultúránkért
való küzdelmet jelentik, de szociális és gazdasági harcok is
egyben, amelyeket politikai porondon kell megvívni. Az európai
parlamenti választások kapcsán jelezte: ez a választás (mint
bármelyik választás) nincs lejátszva, az érdektelenség, az
apátia és az ellenségeskedés gátolja az erő képviselet létrejöttét.
Végezetül az EFA sokat idézett jelmondatát átírva arra buzdította
a jelenlévőket: legyen erős magyar identitásuk ahhoz, hogy valóban
európaivá válhassunk.
Tőkés László záróbeszédében szigorú mérleget vont
az elmúlt másfél év európai parlamenti képviselettel
kapcsolatban, valamint Magyarország öt évvel ezelőtti, és Románia
két évvel ezelőtti EU-csatlakozásával kapcsolatban is.
Feltette a kérdést: mennyire érte meg csatlakozni? Válaszában
kifejtette, hogy „nagyon mélyről, többszörösen hátrányos
helyzetből indultunk”, jelenleg is egy mondhatni „demográfiai
katasztrófa” következményeit viseljük – emellett az MPP és
az RMDSZ közötti feszültségek másodrendűekké törpülnek.
Jelzésértékű, hogy a magyar szigetvilág aprózódása egyre
tovább folytatódik. A nemzeti kérdést kárpát-medencei
dimenziókba áthelyezve visszautalt a De Epalza kisasszony által
vázoltakra: a baszkok is több országban élnek, és az össznemzeti
összefogás bizony még tőlünk nyugatabbra is kihívást
jelent. Ennek fényében kellene tudatosítani a következő
alapelvet: „nem legyőznünk, hanem megnyernünk kell egymást”.
Minden afelé mutat, fogalmazta meg „erkölcsi imperatívuszát”,
hogy nemzetstratégiai céljaink elérése érdekében össze kell
fognunk, nem csupán Székelyföldön, Erdélyben, de az egész Kárpát-medencében
is, hogy a magyar ügyet európai üggyé tegyük, hogy a tizenötmilliós
magyar nemzet egységes hangon szólhasson a sokszínű Európában.
A hozzászólások és a nyilvános vita keretében Füzes
Oszkár, Magyarország bukaresti nagykövete is az összefogás
mellett állt ki, mivel az elkövetkezendő választások során
az erőt elsősorban a szavazatok számában mérik majd, és nem
mindegy a világ és Románia szemében, hogy ezen mandátumok mögött
hány szavazat áll valójában. Nem is érti, fogalmazott a nagykövet,
hogy az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács (EMNT) és a Romániai
Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) megegyezését miért kell még
mindig magyarázni, hiszen az elkövetkező események minden személyes
és pártérdeket felülírnak.
A továbbiakban elhangzó kérdések és az erre adott válaszok
viszont ugyanezt a témát járták körbe. Bár a rendezvényt házigazdaként
az MPP-s polgármesteri kabinet szervezte, a kérdezők többsége
az RMDSZ képviseletében volt jelen. Talán a szűkebb körű
jelenlét miatt, a felszólalók őszintén sorjáztatták érveiket
a megegyezés mellett és fejezték ki megnyugvásukat, vagy épp
keserű hangú hozzászólásban a helyi ellenséges viszonyokat tárták
fel, múltbéli sérelmeket hánytorgattak, akár Tőkés László
helyett is. Egységes válaszként fogalmazódott meg azonban: ne
a harag, hanem sokkal inkább a felelősség vezessen bennünket a
választások idején, hogy hosszú távon kárpát-medencei
szinten foghassunk össze, és ne csak „a” balti ügy, vagy
„a” lengyel ügy legyen európai ügy, hanem váljunk elég erőssé
ahhoz, hogy „a” magyar ügyről is szó lehessen.
Másnap, május 1-én Tőkés László és vendégei a
Makfalván szervezett Székely Majálison tették tiszteletüket.
A késéssel kezdődött ünnepségen Tőkés László köszöntő
beszédében értetlenkedésének adott hangot: míg Gyergyószentmiklóson
a Magyar Polgári Párt tagjai, addig Makfalván az RMDSZ-esek
maradtak tüntetően távol az SZNT által szervezett rendezvénytől.
Ez a végletes megosztottság a betegségünk, fogalmazott az EMNT
elnöke, képtelenek vagyunk felülemelkedni kicsinyes sérelmeinken.
Az ő számára nincsenek MPP-s vagy RMDSZ-es választók, nem úgy
dolgozott Brüsszelben, hogy most ő a rá szavazó 170.000 erdélyi
magyart képviselte volna kizáróan – hiszen „egy a
nemzet”, foglalta tömören össze, ebben kell gondolkodnunk,
csak így van esélyünk elérni Székelyföld területi autonómiáját,
valamint Erdély-szerte többszintű és többszínű autonómiát.
Az „nemzetközi autonomisták” csoportja még kora délután
továbbutazott, hiszen 15 órai kezdettel Csíkszeredában tartották
azt a nemzetközi autonómiakonferenciát, amely az Európában működő
autonómiák közül mutatott fel kiemelkedő példákat, majd az
erdélyi magyar autonómiatörekvésekről cseréltek eszmét.
A konferencia moderátori szerepét ellátó Toró T, Tibor,
az EMNT alelnöke üdvözölte a meghívottakat: Tőkés László
püspököt, Becsey Zsoltot, a Fidesz EP-képviselőjét és a Hét
Határ Egyesület elnökét, valamint a rendezvény házigazdáját,
Ráduly Róbertet, Csíkszerda polgármesterét, továbbá Tamás
Sándort, a Kovászna Megyei Tanács elnökét, Németh Zsoltot, a
magyar országgyűlés Külügyi és Határontúli Bizottságának
elnökét, Iria Bernadette de Epalza kisasszonyt a baszk EP-képviselet
részéről, Günther Dauwent, az EFA flamand pártigazgatóját,
Szabó Béla főkonzult, és nem utolsó sorban a Magyar Összefogás
Listáján az EMNT jelöltjeként szereplő László János vállalkozót,
Bakk Miklós erdélyi autonómia-szakértőt, a Babeş-Bolyai
Tudományegyetem politikatudományi tanszékének egyik vezetőjét,
több autonómia-tervezet szerzőjét és Szilágyi Zsolt
EMNT-alelnököt, Tőkés László brüsszeli kabinetvezetőjét,
a magyar összefogás listájának 4. helyezettjét, aki egyben az
erdélyi magyarság egyik legképzettebb külpolitikusa. Izsák
Balázs SZNT-elnök a Székely Majális miatt előadását küldte
el.
Nyitóbeszédében Ráduly Róbert a területi autonómia
melletti kiállásra buzdított, mert ennek olyannak kell lennie
számunkra, mint az Istenbe vetett hit, vallási hovatartozástól
függetlenül.
Ráduly Róbertet a felszólalók sorában Tamás Sándor
tanácselnök követte, aki összehasonlításként megemlítette
a szovátai nemzetközi autonómia-konferenciát, amelyen a katalánok
és dél-tiroliak is elmondották: a leglényegesebb kérdésekben
össze kell fogni attól függetlenül, hogy a napi politikai csörtékben
ki-ki a maga ügyét képviseli.
A székelyek, számolt be Tamás Sándor, létrehozták a Székelyföldi
Megyék és Városok Szövetségét, amely egy informális testület.
Hargita és Kovászna megye városainak polgármesterei alkotják
a testületet, mely infrastrukturális gondokra is megoldást
keres. Jelezte: nem volt könnyű túllépni a székekben való
gondolkodáson, a megyehatárokon és a politikai meggyőződéseken,
de sikerült végül a Székelyföldet egységesen megjeleníteni,
és ez már igazi mérföldkő a magyar nemzeti kisebbségi összefogásban.
Megnyitó előadást tartott továbbá Becsey Zsolt, aki a Hét
Határ Önkormányzati Szövetség elnökeként ismertette a
szervezetüket. Vázolta: olyan, határon átnyúló területi
csoportosulás az övék, amely az unió adta lehetőségek jobb
kihasználása végett jött létre, és bár a testületet a
pluralizmus jellemzi, ennek ellenére egységes fellépésre törekszenek.
A fideszes EP-képviselő különböző európai uniós
alapelvek megközelítésében tárgyalta az autonómia kérdését.
Elsőként a lisszaboni szerződésre hivatkozott, mely a kisebbségi
jogokat kollektív jogként definiálja. A következő EU-s
alapelv a szubszidiaritás elve, melynek értelmében a döntések
végrehajtása azon a szinten valósul meg, ahol ez a leghatékonyabb.
Állami szintre pedig csak azt szabad vinni, amit területi, önkormányzati
szinten nem megvalósítható. Mindez véleménye szerint leginkább
az autonómia kereteiben nyerne realitást. Ezt egészíti ki a
kohézió alapelve: ennek értelmében a felzárkóztatásnak
nemcsak szociális, de területi értelemben is meg kell valósulnia.
Ezen területi egységeknek azonban mint homogén fejlesztési
egységeknek kell megjelenniük, a régiók mesterséges létrehozása
az EU hatékonyságát is gyöngítik. Ebben az értelemben kizárólagos
fontosságot nyer Székelyföld területi egysége.
Becsey Zsolt szerint a Magyar Belső Piac koncepciója
lehetne az, amely gyógyírt jelenthet a trianoni sebekre. Ezen
megnevezés mögött egy előrehaladó gazdasági kooperáció áll,
amelyet távlatokban gondolkodva segít a közös adórendszer, a
közös elszámolási rendszer és nem utolsósorban a leendő közös
pénz.
A 21. század egyik legnagyobb problémája az integrált
munkaerő megtartása lesz, jelezte a délmagyarországi
politikus, különösen az euró bevezetésével jelent majd nagy
kihívást a munkaerő megtartása. Vagy sikerül itthon tartanunk
a munkaerőt (és ebben játszana kiemelkedő szerepet az autonómia),
vagy pedig Romániának is számolnia kell az iszlamizálódás
veszélyével. Ráadásul az EP-képviselő azt is jelezte: az eurózónához
való csatlakozás előtt a nyugati országok nem fognak tevőlegesen
közbelépni a kárpát-medencei problémahalmazok megoldása érdekében,
ellenben elvárják, hogy a posztkommunista országok megoldják
azokat. Emiatt a civilizációs deficit miatt Romániát hátrány
érheti az EU-ban, vonta le a következtetést Becsey, ezért a székely
területi autonómia minden többségi tévhit ellenére nemhogy
ellenkezne Románia alkotmányos rendszerével, hanem sokkal inkább
erősíti azt.
A megnyitó előadások sorában utolsóként Tőkés László
püspök, EP-képviselő demográfiai adatok sorával bizonyította
az erdélyi magyarság erodálódását. Statisztikai adatokkal
igazolta, hogy kilencven év óta folytatódik egy „vértelen, békés
etnikai genocídium”, melynek eredményeként „siekeresen”
megváltoztatták Erdély etnikai arányait. Például: míg
1920-ban Erdély valamennyi lakosságának 45%-a tartozott
valamely kisebbséghez, addig jelen pillanatban a kisebbségek aránya
kb. 20%-. Sajnos, ez a politika Székelyföldön is komoly eredményeket
könyvelhet el, és a csángósodáshoz hasonló folyamat ment végbe
a Székelyföldön kívüli területeken is.
Szemlélet- és módszerváltásra van szükség, jelentette
ki az erdélyi magyarok európai képviselője. Hangsúlyozta: nem
elég a részletjogok kivívása, sokkal inkább intézményesített
és törvényben rögzített jogok szükségesek, amelyek alapozását
a kollektív jogok nemzetközi elismertetése és kodifikációja
jelentené.
„Ne essünk abba a szent egyoldalúságba – fejtette ki
Tőkés László –, hogy csak a székely területi autonómiát
hangsúlyozzuk, hiszen vannak még olyan régiók, kisrégiók,
amelyek szintén autonómiát igényelnének, példának okáért
Érmellék, Kalotaszeg vidéke, vagy Szatmár-Bihar megye –
ezekre mind adekvát megoldást kell kidolgoznunk.”
Most, 2009-ben történelmi esélyünk van arra, egy olyan
együttállást valósítsunk meg az összmagyar politikában,
amely a határok feletti nemzetegyesítés gondolatát érvényesítheti.
De ehhez egységes fellépésre van szükség, ezért is született
meg az erdélyi magyar összefogás az európai parlamenti választásokra.
Ennek nyitánya a közös kampánynyitó az RMDSZ-szel május 4-én
Sepsiszentgyörgyön, aktualizált a Magyar Összefogás Listájának
vezetője.
Kijelentette: nagyon fontos, hogy a kisebbségpolitikai áttörést
első szinten itthon érjük el, mert ezt követően leszünk csak
képesek egy átfogó változást előidézni az Európai
Parlamentben, ahol a kisebbségi ügyek nemzetköziesítésében
nagy segítségére van az Európai Szabad Szövetség, ugyanis a
néppárt ezekben a kérdésekben sokkal óvatosabb. Ugyanakkor
hangsúlyozta, hogy meg kell nyernünk magunknak a néppárti támogatást,
és olyan szintű áttörést kell elérnünk a kisebbségi jogok
rendezése terén, mint annak idején a Helsinki Nyilatkozat az
emberi jogokkal kapcsolatosan.
Románia szempontjából is aktuálisnak tartja az időt az
autonómia kibontakoztatására, utalt Tőkés László Traian Băsescu
államelnöknek a IX. RMDSZ kongresszuson hangoztatott mérsékeltebb
álláspontjára, hiszen a kulturális autonómia támogatása már
felülírta a román államfő Budapesten tett „inverz nem, nem,
soha” álláspontját. Zárásképp az EP-képviselő
megjegyezte: ellentétben a közhiedelemmel, a gazdasági válság
és az autonómia kérdése nem állnak egymással ellentétben,
tehát ahogyan az erdélyi magyaroknak, ugyanúgy Romániának is
érdeke egy erdélyi nagyrégió megjelenése európai szinten.
A szünetben a meghívottak sajtótájékoztatót tartottak,
ezt követően Szilágyi Zsolt elemezte röviden az autonómia ügyét
külpolitikai szinten. Szilágyi előadásában áttekintette
azokat az intézményeket, amelyek az Unió keretében jogvédelmet
nyújthatnak, mint például a strasbourgi emberjogi bíróság,
és felsorolta azokat a nemzetközi dokumentumokat, mint például
a Koppenhágai Egyezmény, amelyekben a kisebbségi és emberjogi
célok mint „soft law”, azaz ajánlás szintjén érvényesülnek.
Megjegyezte: egyáltalán nem mondható el az, hogy a csatlakozás
után alapvető kérdéseink megoldódtak volna, hisz még a tőlünk
nyugatabbra elhelyezkedő országokról sem jelenthetjük ki, hogy
teljes értékben vállalnák a nemzetközi normák életbe léptetését.
Az autonómiához való jog nem csupán politikai érettség
eredménye, hanem jogi érettségé is. Az Unió megpróbálta
ugyan kiküszöbölni ezt a hiányosságot, és létrehozta az Európai
Alapjogi Ügynökséget, ami azonban autonómia ügyben nem egyelőre
nem bizonyult túl használható intézménynek, mondta Szilágyi
Zsolt. Az uniós központi kormányzat létrejöttével az államok
saját szuverenitásuk egy részéről lemondanak Brüsszel felé,
mutatott rá az EMNT alelnöke, de sokkal nehezebben érvényesíthető
az, hogy ugyanezen vertikális elv alapján a központi kormányzatok
lefelé, a régiók felé is jogokat biztosítsanak. Az autonómia-problémának
van egy stabilitás-faktora is, emelte ki a külpolitikus: a délszláv
válság rádöbbentette az Uniót arra, hogy az etnikai problémák
kezelése nem megoldható az autonómia ügye nélkül, hiszen
gyakorlatilag az összes rendezési terv az önrendelkezés
premisszájából indult ki. Kár lenne addig várni, amíg a
fegyverek eldördülnek, zárta beszédét Szilágyi Zsolt, érdemesebb
a jogállami keretek között békés eszközökkel küzdeni.
Viszont nem lehet stabilitást elérni egy országban a kisebbségi
ügyek rendezése nélkül, így azt is mondhatjuk, hogy az autonómia
megelőzi a konflikust.
A magyar előadókat a külföldi mehívottak követték, közülük
elsőként Iria Bernadette de Epalza a baszk kisebbség történelmét,
illetve aktuális helyzetét mutatta be. Előadásában
kifejtette: Baszkföld Franciaország és Spanyolország között
van felosztva, hét provinciára tagozódik, amely három különböző
adminisztratív régióhoz tartozik. Minden provinciának megvan a
maga törvénykezése, ezek azonban szellemiségükben azonosak, a
törvényeket összességében a baszk országgyűlés alkotja.
A baszk nyelv, az un. Euskara a baszk autonóm közösségben
hivatalos nyelv a spanyollal közösen. Az adminisztráció ezért
köteles kétnyelvű szolgáltatásokat biztosítani. Az északi részben
a baszk politikai párt, az Iparralde majdnem minden kompetenciával
rendelkezik, ugyanakkor egy kiterjedt mozgalom dolgozik az autonómia
érvényesítése érdekében. A déli részben viszont minden
autonóm közösségnek megvan a maga Statútuma, országgyűlése
és kormánya. Sok kompetencia itt is az autonóm közösség hatáskörébe
tartozik, mint például a környezetvédelem, szociális gondozás,
egészségügy, kultúra, egyes területek ezzel szemben állami
hatáskörbe tartoznak, mint például a büntetőjog, nemzetközi
kapcsolatok – megint más kompetenciák pedig megosztottak.
A terrorizmus kapcsán az ETA-ról (Euskadi Ta Askatusana
– Baszk Haza és Függetlenség) is sokszor szó esik – Iria
Bernadette de Epalza jelezte, a baszkok túlnyomó többsége határozottan
a békefolyamatok híve.Megemlítette még az adózási autonómiát,
ez biztosítja a Baszk Autonóm Közösség számára az átlagos
állami bevétel többségét, beleértve a jövedelmi adókat, cégadót
és az ÁFÁ-t. Baszkföld azonban részesedést köteles fizetni
a spanyol kincstárnak, a befizetendő összeg nagysága a nemzeti
kiadások függvényében kerül meghatározásra.
Ezt követően Günther Dauwen tényfeltáró, és aktuális
problémákra megoldást kereső előadással folytatta a
konferenciát. Indításképp elmondta: a 2008. július 1–5. közötti
erdélyi látogatása mély nyomot hagyott benne, azonosult az erdélyi
magyar kisebbség problémáival, és ezért előadása első részében
leginkább azt szeretné megkísérelni, hogy reális párhuzamot
vonjon egyes flamand régiók jelene és múltja, valamint Erdély
mai helyzete között. Beszámolt arról, mennyire megdöbbentette,
hogy Erdélyben a rendőrök és tisztek majdnem mind románok, de
az talán még inkább meglepte, hogy a bírák a bíróságokon többnyire
csak románul folytatják le a tárgyalást, még akkor is, ha a bíróság
előtt bemutatott ügy két magyar anyanyelvű polgár között
zajlik magyar ügyvéddel és ügyésszel. Ez abszurdum,
jelentette ki.
Szerinte az erdélyi régió erodálásához vezetett
mindezeken túl a diktátor által annak idején elrendelt erőszakos
iparosítás, amelynek fő célja a régió demográfiai összetételének
megváltoztatása volt, de nem elhanyagolandó további komponens
a Székelyföldön történő törvénytelen erdőkivágás, amely
megbontja az ökológiai egyensúlyt és szegényebbé, Bukaresttől
egyre függőbbé teszi a Székelyföldet. Ő ebből a megközelítésből
tekint az autonómia szükségességére, ugyanakkor megjegyezte,
hogy Flandria is ugyanezekkel a problémákkal küzdött a változások
előtt. A nyelvi területen történő hátrányos megkülönböztetés
az első világháború alatt elsősorban a hadseregben
mutatkozott meg, ahol több katona meghalt amiatt, mert a felsőbb
vezetés csupán vallonul avagy franciául beszélt. Jelenleg a
belga hadsereg kétnyelvű. A rendőrség és az igazságszolgáltatás
rendszere is meglepően hasonló volt a mai erdélyi helyzethez,
de az autonómiatörekvéseknek köszönhetően flamand földön
manapság a bírósági ügyek mind flamandul folynak, kivéve Brüsszelt,
ahol az igazságszolgáltatásban és a kórházakban a nyelvi
problémák mai napig is problémát jelentenek.
Következtetésként kihangsúlyozta, az autonómia szintjére
vonatkozó döntés mögött elsősorban egy erős nemzeti
akaratnak kell állnia, ezt a döntést sem az Unió, sem a központi
kormányok nem hozhatják meg. Ugyanakkor az érem két oldalát
megmutatva idézte számunkra Nelly Maes, az Európai Szabad Szövetség
(EFA) elnökének szavait: „Amennyiben az EU intézményei és a
centralista tagállamok nem adják meg azokat a kompetenciákat és
azt a tiszteletet a régióknak, amelyet megérdemelnek, akkor valójában
az Európai Unió az, amely ily módon támogatja a
szeparatizmust.”
Németh Zsolt, a következő felszólaló az előbbi két előadásra
reflektálva megjegyezte: igaz ugyan, hogy híres a belga autonómia-rendszer,
de azt azért látnunk kell, hogy ez folyamatában valósult meg,
és bár nehéz helyzetben vannak a flamand és baszk kisebbségek
is, de bizony szeretne az erdélyi magyar kisebbség olyan nehéz
helyzetben lenni, mint ők. A Külügyi Bizottság elnöke külön
eredménynek tartja Băsescu elnök részéről az autonómia irányában
megnyilvánuló nyitottságot, hiszen a legmagasabb közjogi méltóság
is végre beszél róla, és ez bizony eredmény, szemben például
Szlovákiával, ahol a tavaly ősszel Tőkés László és Csáky
Pál találkozója után túlzottan vehemens politikai tiltakozás-hullám
indult el, amelynek tartalma: még hallani sem akarnak az autonómiáról.
A Fidesz-MPSZ alelnöke végezetül említést tett arról az SZNT
által gyűjtött, Székelyföld területi autonómiáját igenlő
210 000 szavazatról, ami, véleménye szerint, már nemzetközi
szintéren is komolyan figyelembe veendő jelzés az autonómiaigényről.
Utolsó előadóként Bakk Miklós politológus az integrált
autonómia-koncepció három írásos formáját nevezte meg, ezek
között elsőként a Székely Nemzeti Tanácsnak a Székelyföld
statútumára, belső önrendelkezésre vonatkozó tervezetét említette,
az EMNT autonómia-csomagjából kiemelte a regionális kerettörvényt,
valamint ezek mellé felsorakoztatta az RMDSZ törvényjavaslatát
a kisebbségi jogokról és a nemzetiségi autonómiáról. Ezek
lassú összecsiszolása adhat egy távlati célt, vélte a
szakember.
Második körben a Băsescu elnök által felállítatott
szakmai bizottság által kezdeményezett négy alkotmánymódosító
javaslatot vázolta – nevezetesen: az első Románia föderális
átalakítása, a másik az asszimetrikus regionalizmus gondolata,
amely a spanyol mintát alkalmazná, a következő a szimmetrikus
regionalizmus, felülről végrehajtott azonos státusú régiók
létrehozása, utolsó alternatíva maradna a megyerendszer. Erre
vonatkozóan fontos, hogy magyar részről a regionális nyelvi
jogok biztosítása iránt fellépjünk, jelentette ki Bakk Miklós,
és felhívta a politikai szereplők figyelmét a megfelelő
alternatívák kidolgozására bármely alkotmánymódosító indítvány
esetére, egy egységes fellépés érdekében.
Zárásképpen Bakk Miklós arról beszélt, hogy az autonómiatörekvések
során mozgalmi keretek között lehet és kell is folyamatosan
provokálni a demokráciát.
Gyergyószentmiklós-Csíkszereda, 2009. április 30.- május
2.
Tőkés László, EP-képviselő sajtóirodája
|