2009.05.15.
A vidék operajátszásáért
Ágoston Edith ny. énekesnő (szoprán), énektanárnő Budapesten született. 1956-ban végezte
el a pesti Bartók Béla Zenei Szakközépiskola énekszakát.
1958-tól az egri teátrum, 1959-től a debreceni Csokonai,
1963–1987 között a Pécsi Nemzeti Színház magánénekese. A
klasszikus szerepek mellett musicalekben is szerepelt. F.sz.:
Lucia (Donizetti: Lammermoori Lucia), Norina (Donizetti: Don
Pasquale), címszerep (Donizetti: Rita), Maria (Bernstein: West
Side Story), Oscar, Amália (Verdi: Álarcosbál), Gilda (Verdi:
Rigoletto), Violetta (Verdi: Traviata), Leonora (Verdi: A trubadúr),
Nedda (Leoncavallo: Bajazzók), Melinda (Erkel: Bánk bán), Gara
Mária (Erkel: Hunyadi László), címszerep (Delibes: Lakme),
Musetta (Puccini: A bohémélet), Lauretta (Puccini: Gianni
Schicchi), Olympia (Offenbach: Hoffmann meséi), Zerlina, Donna
Anna (Mozart: Don Giovanni), Éj királynője (Mozart: A varázsfuvola),
Despina (Mozart: Cosi fan tutte), Blonde, Constanze (Mozart: Szöktetés
a szerájból), Susanna (Mozart: Figaro házassága), Rosina
(Rossini: A sevillai borbély), Lucia (Hindemith: A hosszú karácsonyi
ebéd), Francia királykisasszony (Kacsóh: János vitéz), Fluthné
(Nicolai: A windsori víg nők). Kortárs magyar operában is fellépett,
pl. Károly Róbert: Japán halászok c. művében. Elénekelte a
Denevér, a Cigányszerelem, a Marica grófnő, a Víg özvegy és
a Bajadér primadonna szerepeit. Mozart és Mendelssohn oratóriumaiban
is énekelt.
-Ha megkérdezték az ötéves Editkét, hogy kislányom, mi
szeretnél lennél, ha nagy leszel: mit válaszolt?
-Mindig szerettem énekelni, de középiskolás koromig nem
döntöttem a jövőm felől. Sokat sportoltam, 14 éves koromban
például egy országos műugró versenyen harmadik helyezést értem
el. Családom nagyon kedvelte a zenét; tudtam, hogy szép hangom
van, ám gyermekként még nem gondoltam arra, hogy énekesnő
legyek. Tanárként tudom: középiskolás kor előtt nem is
szabad különórákon énekelni tanulni. Gimnáziumi tanulmányaim
alatt a kor neves zenepedagógusa, László Géza tanított énekre.
Nagyon nagy szerencsém volt, mert az egyik legjobb magyar énektanárhoz
kerültem. Tanáromnak –aki eredetileg jogot végzett – csodálatos
tenor hangja volt. Sajnos annyira ideges természetű volt, hogy
nem mert színpadon énekelni. Külföldön végezte el a zeneakadémiát,
majd itthon tanított. Kiválóan meg tudta mutatni minden hangfaj
képviselőjének, hogy mit és milyen technikával kell énekelni.
Sajnos ezek a neves pedagógusok velünk együtt kihalnak, mert
nincs, aki tovább vinné tudásukat.
-Az, hogy ifjan sportolt, segített a színpadi állóképességben?
-Természetesen. Mellettem a színpadon már kidőltek erős
emberek, míg én sokáig bírtam a fizikai megpróbáltatásokat
is. Sosem panaszkodtam arra, hogy nem bírok a színpadon mozogni.
Ez pedig főleg az úszásnak, a sportnak köszönhető.
-1956-ban végezte el a konzervatóriumot…
-Igen, pont a forradalom évében. Ezért akkor a Zeneakadémián
nem tartottak operavizsgát, így nincs akadémiai végzettségem.
Akkor dr. Palló Imre volt az Operaház igazgatója.
Meghallgatott, és sok fantáziát látott bennem. Mondta: „azért,
hogy ne kallódj el, menj le valahová vidékre játszani.” Tanácstalan
voltam, hogy melyik színházat keressem fel. Ezért Palló szólt
Solti Bertalannak, az egri színház akkori igazgatójának. Akkor
Radó Vilmos, a kecskeméti színház majdani vezetője volt a színházi
titkár. Színpadgyakorlatként leszerződtettek Egerbe primadonnának.
Akkor nem voltam több, mint
50 kiló
. Mitagadás, a helyi közönség nem ilyen alkatú primadonnát képzelt
el. Egerben megtanulhattam a színházi diplomáciát, amit aztán
később nem míveltem igazán jól, s ezért szókimondó
asszonyságnak hívtak. Egyszer Pécsett a szó szoros értelemben
ráborítottam az igazgatómra az asztalt, mikor rám nézve sértő
megjegyzést tett.
-1959-ben Szendrő József hívta át Debrecenbe?
-Igen. Akkor mutatták be a Varázsfuvolát, viszont nem volt
helyben senki, aki elénekelhette volna az Éj királynőjének
nehéz szólamát. Én viszont azt a szerepet betéve tudtam. Rubányi
Vilmos volt a színház karmestere. Ő, Vaszy Viktor és Paulusz
Elemér – a korszak híres vidéki dirigensei – mind Kolozsváron
tanultak. Hatalmas rutinnal és szakmai tudással rendelkeztek.
Vaszy Szegeden olyan operatársulatot hozott létre, amely azóta
is párját ritkítja. Sajnos az is alkonyát éli, csak
gondoljunk bele Alföldi Róbert szegedi, iszonyatos Faust-rendezésére.
S ha már a karmestereknél tartunk…Nem azért, mert ön beszélget
velem, ezt másoknak is elmondom. Sokat énekeltem Rosina szerepét
A sevillai borbélyból itthon és külföldön egyaránt, ám édesapjánál
jobb Rossini-karmesterrel nem találkoztam. Nem csak a tudás van
meg benne, hanem egy olyan belső plusz is, ami nélkülözhetetlen
egy művész számára. Eggyé tud válni azzal a zenével, amit
dirigál. Nehéz ezt definiálni, mert nem száraz tudományról
van szó.
-Televízióban láthatta a közönség?
-Igen, egyebek közt Olympia szerepében a Hoffmann meséiben.
Az operát Debrecenből egyenesben közvetítette a televízió.
Én voltam az első Magyarországon, aki spicc-cipőben énekeltem
végig a szerepet. Lakatos Gabriella táncosnő felhívta a
korrepetitoromat, mert azt hitte, hogy régebben táncosnő
voltam. Való igaz, szeretem a műfajt, a mai napig imádom nézni
a balettelőadásokat.
-Kezdő énekesnőként voltak példaképei?
-Nem voltak. Igaz, mindig szerettem azokat, akik szépen énekeltek,
de sosem akartam leutánozni őket. Legfeljebb a hangtechnikát
lestem el tőlük.
-Az, hogy nem végezte el a főiskolát, nem jelentett hátrányt a színpadi
gyakorlatban, mozgásban?
-Nem, sőt előnyömre vált, mert a saját magamtól
tanultam meg a színpadon mozogni. A kollégák ebben nem igazán
segítettek, én viszont nem voltam rest megkérni őket, hogy
mutassák meg, hogyan is oldanak meg egy-egy jelenetet. Rendezőként,
Szendrő József is sokat segített nekem. Egyszer megrendezte
Shakespeare Macbeth-jét, melyben egy fiú szerepet, Macduff kisfiát
osztotta rám. A darab szerint a fiút megfojtják a címszereplő
által felbérelt katonák. A halálomat kellett többször elpróbálni.
Szendrő azt mondta nekem: „ne úgy essen el, mint egy tehén,
hanem úgy, mikor egy liliomot letörnek a mezőn.” Szendrő
instrukcióinak köszönhetően Magyarország egyik legelismertebb
vígopera-énekesnője lehettem.
-Két évvel a forradalom után erősen meghatározta a
politika, hogy milyen darabokat játsszon a színház?
-Természetesen, de Szendrő József maximálisan tartotta a színvonalat.
A rossz szovjet darabokat általában a kamaraszínházban mutatta
be. Tudják, miért mondott le a színház vezetéséről Szendrő?
Akkoriban renoválták a Csokonai Színházat, így a társulat Nyíregyházán
játszott. Mentünk a tájoló busszal, s Jóska bácsi is velünk
tartott. Hiába volt saját autója, mindig a tagság mellett
szeretett lenni. Egyszer, egy falun áthaladva előttünk vezették
át a csordát. S az úton a bikára éppen rájött a „szerelmi
láz.” Szendrő félt, hogy elkésünk, ezért arra kérte a sofőrt:
dudáljon. Na erre szétugrottak az állatok… Egy-két nap múlva
behívatták Szendrőt a debreceni tanácsba, s 5000 ft-ra megbüntették.
Kiszámították ugyanis, hogy a dudálással egy borjú megszületését
akadályozta meg, s ennyi egy kis állat ára. Ez volt a pont az i
betűn. Előtte is sokszor bántották az öreget, hiszen
Debrecenbe olyan művészek kerültek, akik politikailag problémásak
voltak, míg Pécsre több olyan ember jött le, aki Pesten összeférhetetlennek
számított. Szendrő maximálisan védte társulatának tagjait a
támadásoktól. Nem csak jó igazgató volt, hanem kiváló
irodalmár is.
-1963-ban a baranyai megyeszékhelyre szerződött. Milyen volt a pécsi
színházi élet?
-Nagyon pezsgő. Kevesen tudják, hogy Aczél György
Baranya megyei képviselő volt, így teljes mellszélességgel kiállt
a pécsi színházi életért. Ő volt az, akiért a kor neves
koreográfusa, Eck Imre mindenre hajlandó volt, s kedvéért létrehozta
a Pécsi Balettet. A helyi táncosokat mindenhová kiajánlotta
Aczél György, de sosem hívták őket – színvonaluk miatt –
még egyszer ugyanoda vissza. Akiben művészvér volt, az mind
disszidált a táncosok közül. Említendő, hogy volt egy kortárs
opera, melynek a bemutatását jómagam jártam ki. Károly Róbert
Japán halászok c. operájáról van szó. Ezt a művet az eszéki
operatalálkozón is bemutattuk. Egyetlen egy női szerep van
benne, amit rám osztottak. A mű a Bikini korallzátonyon lévő
kísérleti atomrobbantás idején játszódik. Ezt a darabot látta
a japán nagykövet is, akinek nagyon tetszett az előadás,
viszont szándéka ellenére szóba sem kerülhetett, hogy kimenjünk
vele a szigetországba.
-A fővárosi operettszínházban mutatták be először
Bernstein West Side Storyját. S utána került át a darab Pécsre.
Ön énekelte Maria szerepét. Hallotta önt a mester?
-Igen, felvételről. Fel kellett szalagra énekelni a
dalokat, s Bernstein jóváhagyására volt szükség ahhoz, hogy
a színházban eljátssza az adott énekes a szerepet. Azt mondják,
hogy nagyon tetszett a hangom a mesternek. Bernstein stábja még
azt is meghatározta, hogy milyen legyen a díszlet, s a plakáton
mekkora betűvel legyen kiírva a szerző neve és az előadóké.
Egyik kedvenc szerepem volt Maria. Akkor még nem volt „divat”
zenei alapról és az arcunkra ragasztott mikrofonokkal énekelni,
tehát nagyzenekarral és saját hanggal ment a produkció. Az előadást
pedig a kiváló rendező, Vámos László állította színre. Ő
– aki még a nagy öregektől, pl. Nádasdy Kálmán, tanult -
rendezései során még arra is ügyelt, hogy a ruhák színei ne
üssék egymást a színpadon. Az is kiemelendő, hogy a hajdani
operarendezők még ismerték a kottát és hűek maradtak az
eredeti mondanivalóhoz. A West Side Storynak hatalmas sikere
volt; s több mint százszor ment Pécsett.
-Tudtommal 53 zenés főszerepet énekelt. Drámai, lírai, vagy koloratúr
szopránnak mondja magát?
-Egy vidéki énekesnek el kell jutnia hangi adottságaink
határmezsgyéjéig. Ha csak koloratúr szerepet énekeltem volna
el, akkor éhen halok. Egy bizonyos kor után a hang teltebbé válik,
s veszít a rugalmasságából. Ilyenkor át lehet váltani kevéssé
magas szerepekre. Utoljára a pécsi zenei vezető dilettantizmusa
miatt az Álarcosbál Améliáját énekeltem el. Ez a szerep nem
az én hangomnak volt való, de mégis ragaszkodtak annak elénekléséhez.
Ekkor azt mondtam: ha ennyire nem érdekes, hogy ki mit énekel,
akkor elmegyek a színháztól.
-Manapság sok operát modernizálva állítanak színre. Régebben is
előfordult ilyen?
-Hiába kutatok az emlékeimbe, ilyenre nem emlékszem. De
ha már a mai operaelőadásokat említi, el kell mondanom: hibásnak
tartom azt a metódust, hogy a Magyar Állami Operaházban minden
darabot eredeti nyelven játszanak. Persze, a magyar szöveget
kivetítik a függöny fellett, de nem hiszem, hogy egyszerre
lehet olvasni, s a zenére is odafigyelni.
-Azt mondják erre: sok énekesnek úgyis olyan rossz a prózája, hogy
magyarul sem értenénk meg.
-Ez egy hibás védekezés. Tanítsák meg érthetően beszélni az
illetőt. Említendő: fiam dédapja, a német származású
Baumann Károly, a Fővárosi Orfeum megalapítója kiállt
amellett, hogy hazánkban magyar nyelvű színház legyen. Ezért
a törekvéséért Budapest díszpolgárává avatták. Azt már többen
tudják, hogy az 1800-as években milyen nagy küzdelem folyt a
magyar nyelven játszó kőszínház létrejöttéért. Nekünk
tehát most is magyar nyelven kéne mind a zenés, mind a prózai
darabokat játszani. Az énekesek pedig tanulják meg az adott
operát eredeti nyelv mellett anyanyelvükön is.
-Tudtommal jelenleg is tanítással foglalkozik. Ön szerint ma megéri
énekesnek lenni Magyarországon? Egyre kevesebb a fellépési
lehetőség. Pl. az Erkel Színház is bezárt.
-Ha a pénzt nézzük, akkor nem. Valóban fájdalmas, hogy
mind Pécsett, mind Debrecenben megszűnt az operatagozat, s
darabra szerződtetik az énekeseket. Amikor valaki jelentkezik nálam,
hogy énekre tanítsam: megkérdezem tőle, mi a szándéka vele.
Énekesnő szeretne lenni, vagy kedvtelésből akar énekelni?
Mert ez befolyásolja a tanítás metódusát. Csak akkor lehet jó
énekest nevelni abból, aki arra van predesztinálva, ha az illetőnek
nincs más dolga, mint az énektanulás, de ez manapság nagyon
ritka dolog. A legtöbb ember a mai gazdasági helyzetben, ha
teheti, megpróbál „több lábon állni”.
-Ön szerint ugyanúgy megbecsülik a fővárosi művészeket, mint a
vidéken játszókat?
-Ugyan! Egy pesti színész sokkal hamarabb kaphat Kossuth-díjat,
vagy érdemes művészi elismerést, mint vidéki kollegái. Nem
tudok felsorolni tíz vidéki színészt, aki egy adott teátrumban
folyamatosan nagy szerepet játszott, s ezért Kossuth-díjat
kapott. Az énekesek közül néhányan Liszt-díjat kaptak. Ez
azt jelenti, hogy a vidéki embernek jó a selejt is? Vagy: akit
nem ismer a pesti nép, az nem lehet jó? Nem véletlen tehát,
hogy a vidékiek nagy része utálja a fővárost.
-Támogatta a lapunkban megjelent felhívást az előrehozott választásokért.
Miért?
-A jelenlegi és
az előző (a Gyurcsány-féle) kabinet intézkedéseit semmilyen
formában sem tudom támogatni. Észrevettem, hogy a kormány
tagjai egy „politikai ringlispílen” ülnek, s aki egyszer
megbukott az egyik tárca vezetésével, az megkap egy másikat. A
nihil uralkodik nálunk, s minden emberi érzés hiányzik a társadalomból.
Senkit sem érdekel a másik sorsa, nem állunk szóba embertársainkkal,
csak a saját hasznát lesi mindenki. Nagyon remélem, hogy egy
nemzeti kormány fogja váltani a mostanit, s tanulva a hibákból,
a pótcselekvések helyett, a magyar gazdaság, kultúra, oktatás
felvirágoztatásáért fog munkálkodni.
(A képen: Blonde szerepében, Mozart: Szöktetés a szerájból
c. operájában. Partnere: Tréfás György.)
Medveczky Attila
|