2009.05.15.
Tracy Letts: Augusztus Oklahomában
(Vígszínház)
Tracy
Letts, aki neve után, valamint a női psziché legrejtettebb
zugaiba belelátó és azt megértő darabjának okán akár a
szebbik nemhez is tartozhatna, 1965-ben született az USÁ-ban,
Oklahoma Állam második legnagyobb városában, Tulsában. Színész
is, forgatókönyveket is ír, az Augusztus Oklahomában viszont
az első drámája, aminek 2007-ben tartották az ősbemutatóját
a Broadway-n. Azonnal kasszasiker lett, jó kritikákat kapott, a
szerzőt 2008-ban még Tony- és Pulitzer-díjjal is jutalmazták.
Európába hamar áthozták, tavaly ősszel Londonban már színre
vitték, Magyarországra fél év múlva érkezett meg: Pesten a Vígszínházban
ez év március 7-én volt a premierje Deres Péter és Maros András
fordításában a színház újonnan kinevezett igazgatójának,
Eszenyi Enikőnek a rendezésében. Tracy Letts ma már
szokatlanul hosszú, - 108 oldalas, három óráig tartó, három
felvonásos - műve a klasszikus amerikai drámaírás hagyományait
folytatja, mindazok az alaphelyzetek, életérzések,
konfliktusok, amik E. Albee, T. Williams, T. Wilder. A. Miller, E.
O’Neil műveiben megtalálhatók, azok őnála összesítve,
egybesűrítetten jelennek meg. Adott egy tipikus, azaz három
felnőtt gyerekkel és az ő hozzátartozóikkal bővített
amerikai család, amiben a jó ötvenes anya súlyos rákbeteg, ráadásul
gyógyszerfüggő, és nem veti az italt meg, a hozzá hasonló
korú apa csak sima alkoholista. A családfő, Beverly Weston költő,
részegeskedése ellenére ügyesen kezeli a vagyonát, jó
befektetései vannak, így anyagi gondjaik nincsenek. Az anya,
Violet 19 esztendősen kötött házasságot, a gyerekeket
nevelte, soha nem volt állásban. A három lánynak az anyai
gondoskodás ellenére valamilyen szinten kisiklott az élete, a
legidősebbet, a negyven körüli Barbarát közel húsz évi házasság
után éppen elhagyja a férje, mert Bill összeszűrte a levet az
egyik fiatal tanítványával, közös lányuk,
a 14 éves Jean pedig drogozik.
A középsőt, Karent pedig a harmincas szingli nők jellegzetes
gondjai-bajai gyötrik, éppen Steve-hez, a kétes egzisztenciájú
pasashoz készül hozzámenni, aki már háromszor nősült, ráadásul
pedofil hajlamai vannak. A legkisebb, a boldogtalan, 35 éves Ivy
még otthon van, titkolja szerelmét, amit jámbor unokatestvére,
kicsi Charles iránt érez. A tágabb család azért jön össze,
mert Beverly öngyilkos lett, és temetésére eljönnek a rokonok
is, így köztük Violet nővére, az undok, izgága Mattie, aki
egyfolytában gonoszkodik meg férje, a nyugodt, kétkezi munkás
Charlie. Természetszerűen minden elfeledett, vagy annak hitt, régi,
zavaros ügyet újratárgyalnak, tisztáznak, más megvilágításba
helyeznek. Számtalan titokra fény kiderül, miközben válogatott
sértések hangzanak el, összevesznek és kibékülnek egymással,
mindenkinek a fejére olvassák bűneit, de fel is oldozzák alóla.
Az
Augusztus Oklahomában cselekménye mindvégig könnyen nyomon követhető,
maga az előadás pedig feszes és pergő ritmusú. A nézők érdeklődését
mindvégig fenntartja, egyetlen olyan perc sincs, amikor lanyhulna
az érdeklődés, vagy a figyelem. Mindezt a komplex hatást elősegítik
az Árvai György tervezte díszletek, amik egy méretes, háromemeletes,
kissé elhanyagolt otthon miliőjét idézik fel. Mindehhez az összképhez
hozzájárul még a magas fokú színészi játék is. Látszik,
hogy a szerző is a világot jelentő deszkákat koptatja, mert
olyan pazar szerepekkel ajándékozza meg a színészeket, amikben
tényleg mindenki megmutathatja, mit tud, mennyire avatott mestere
a szakmájának. A Vígszínház társulatának tagjai igazán
kitesznek magukért, csak dicséret illeti őket, ennek ellenére
a Violetet alakító Pap Vera teljesítményéről csak szuperlatívuszokban
lehet beszélni. Börcsök Enikó az elsőszülött lányt olyan
belső feszítő
erővel formálja meg, hogy abban benne van az a kimondhatatlan fájdalom,
ami anyja, lánya, két húga és férje árulása miatt
beleszorult. Hegyi Barbara a tőle megszokott profizmussal viszi
fel a színre a fejét homokba dugó Kerent. Ivy kissé sótlan
figuráját Láng Annamária színtelenül jeleníti meg.
A pipogya, kapuzárás előtti pánikban lévő Billt Gyabronka József,
a két lábbal a földön álló Charlie-t Reviczky Gábor, a kissé
visszamaradott Kicsi Charlest Festbaum Béla, a túlfűtött, füvező
tinilányt Döbrösi Laura, a hóhányó, gyermekmolesztáló
Steve-t Hegedűs D. Géza, a szörnyeteg, hegyes nyelvű Mattie-t
Igó Éva, a mindig pityókás Beverlyt Vallai Péter, a snájdig
seriffet Epres Attila és az indiánősök szent rendíthetetlenségét
árasztó Johnnát Bodor Böbe személyesíti meg. Tracy Letts drámája
egészen mai történetet dolgoz fel, tulajdonképpen nemcsak
Amerikában, hanem a földgolyó bármely olyan országában előfordulhat
a darabbélihez hasonló családszéthullás, ahol az a bizonyos
nyugati romlottság felüti a fejét, mert ott az emberi kötelékek
meglazulnak, a társadalmat összetartó legfőbb erkölcsi értékek
megsemmisülnek, és a keletkező űrbe azonnal benyomulnak a
szeretethiányból fakadó pótlékok, a szesz, a gyógyszer és a
drog.
Dr. Petővári
Ágnes
|