2009.05.19.
Megjelent a Havi Magyar Fórum májusi száma!
Csurka István : Áldozat
Sorskérdésünk sorsa (35.) 2.oldal
Gömböst azonban nem is elsősorban a tiszaeszlári történet érdekelte,
hanem az összefüggés Bethlen István gondolkodása és a zsidókérdéshez
való viszonya, illetve a Tiszák ezirányú gondolkodása között.
Az azonosságok és a különbségek. Gömbös megérezte és
tudomásul vette, hogy neki mint katonának és egyelőre csak
katonának igazodnia kell Bethlen és Teleki gondolkodásához,
mert tetszik vagy nem tetszik az ő katonai küzdelmei eredményeként
ők lesznek a következő kormányzat meghatározó emberei. Hiába,
– gondolta Gömbös, mögöttük áll az egész magyar fejlődés,
évszázadok sorakoznak fel mögöttük, s ő, mint hozzájuk képest
lentről felemelkedő ember alkalmazkodásra köteleződik. Nem a
rang, nem a nagybirtok, hanem a történelem által. Ez nagy
fontosságú és mély belátás volt részéről, amelyhez önelemzés
útján jutott el.
Szőcs Zoltán:
Szennyez az emléke is
(Adalékok a Zsolt Béla-jelenséghez) 7.oldal
Zsolt emlékeiben Ady egy delirium tremens határán tántorgó,
agresszív és gátlástalan antiszemita kötekedő, aki, miután
ránéz a szobába belépő Zsolt Bélára, akit életében nem látott
– de akit Hegedüs szerint maximálisan „elismert” –, ezt
a kérdést teszi fel köszönés helyett: – Zsidó vagy? De ott
tartózkodásuk egész ideje alatt Ady, ha megszólalt csakis zsidózott,
mint egy esze ment, más témája nem volt. Zsolt érzékelteti
velünk, hogy kezdetben Ady azért volt ilyen kirekesztő, mert még
nem ivott eleget, később azért, mert már túl sokat. (Hiába
na, ilyenek a gójok.) Egy biztos: tizenegy évre rá Zsolt Béla
példásan megbünteti az őt lezsidózó Adyt, amikor 1929 nyarán
folyóiratában elindítja az „Ady-revízióként” elhíresült
irodalmi vitát a tíz éve halott költő helyéről és értékéről,
és ennek keretében 1929. július 14- én helyt ad Kosztolányi
– nyilván A Toll által megrendelt és ösztönzött – minősíthetetlenül
aljas, féltékeny, sárral dobálódzó, szobordöntögető, Adyt
diszkreditálni próbáló esszéjének (Az írástudatlanok árulása.
Különvélemény Ady Endréről). Ez a gyalázatos kirohanás
egyetlen magyar folyóiratban sem jelenhetett volna meg, szerencsére
Zsolt Béla és A Toll Kosztolányi rendelkezésére állt. (Hogy
mit szólt ehhez a példátlan áruláshoz Osvát, aki ezen a nyáron
még élt, és a Nyugat fő munkatársai között tartotta nyilván
Kosztolányit, az maradjon az ő titka.)
Újraolvasó rovatunkban:
Asbóth János: Mindig és
mindenben tiszta magyar (1863-66)
(13.oldal)
Nem
tudom, érzi-e ennyire mindenki, de én úgy érzem, hogy e nevek:
Széchenyi és Vörösmarty, Kossuth és Petőfi, Deák Ferenc és
Arany János annyira összetartoznak, mint ahogyan összetartoznak
azok az egyes hangok, melyek együtt adják meg zengő harmóniájukban
az akkordot. E csodás összhang eleven tisztasága nyilván annak
tulajdonítható, hogy az e tekintetben általában uralkodó törvények
hatását jelentékenyen fokozta, vagy legalább zavartalan nyilvánulását
segítette elé két sajátságos körülmény közrejátszása.
Az egyik: hogy közéletünk valóban nemzeti része pusztán a
politikára s az irodalomra szorítkozott; hiszen mi tagadás
benne, így van ez jórészt még ma is; közéletünk egyéb körei,
legfeljebb, ha tisztesség kedvéért öltenek – ezt is minél
ritkábban – valami nemzeti mezt; sem alapjukban, indulásukban,
de többnyire még külső jelentkezésükben sem magyarok. És a
lefolyt évtizedekről mindez még merevebben, még élesebben áll.
Tertinszky Edit: Sütő András esszéi és naplója
Kányádi Sándor: Kóbor kutya (1955) (29.oldal)
Versben élő haza rovatban: Székely Dezső, Fejér György
János, Jász Viktor, Dóczy Székely Gábor versei.
Cathedra philosophica rovatban:
Dr.
Kiss Lajos : Rousseau következetlenségei (37.oldal)
Rousseau
valódi paranoiás volt. Ellenségei az agyában születtek. Az
agyával látott. Valójában minden ember így lát. A többség
„biológiai” torzító szemüveg nélkül. A Vallomások-ban,
amely a világirodalom egyik gyöngyszeme, ilyen sorokat
olvashatunk: „Ha nyilvános helyre lép, figyelik, és fixírozzák...
és ha meg merészel szólalni, és válaszra méltatják, vagy
hazugságokat válaszolnak, vagy nyers és megvető módon megkerülik
a kérdést.” Diderot, Holbach és Grimm, magatartásuk szerint
mindannyian jóakaratú barátai. De Rousseau szemüvege azt
mutatja, hogy alattomos összeesküvők. Hume, aki Angliában
darab ideig vendégül látja a fantomjaitól üldözött filozófust,
szintén „gyanúsan” kezd viselkedni. Rejtélyes módon
csatlakozik ahhoz az „alattomos” körhöz, amelyre Rousseau már
régóta szorongva gondol. Hume nem érti, hogy mi is voltaképpen
az a botránysorozat, amelybe vendége koronként belekeveredik.
Valójában Diderot-ék sem értik. Illetve: csak a látszatokat.
Rousseau bajkeverő, kötekedő természetű. Az eszes Voltaire
sem lát többet. Talán csak egy kicsivel, hogy a kapkodó-filozófus
veszedelmesen tehetséges ember. Rossz-akaratába fogadja. Sem a
kortárs filozófusok, sem gyógyító orvosai nem ismerik az üldözéses
elmebetegséget. A nehezen megválaszolható kérdés még ma is
az, miként lehetséges, hogy az ítélőképesség filozófiai és
pedagógiai gondolatok kifejtésében kitűnően működik, a
mindennapok elemi dolgaiban pedig csődöt mond. A judícium lehet
egyik megnyilvánulásában okos, a másikban együgyű? A kérdésekre
a fejlődő agykutatás adhat majd választ. Rousseau testileg
gyenge volt. Lelkileg gátolt. „Gonosz fantomok” kötötték
le erejének nagy részét. A maradékból alkotta meg művelt-önmagát
és eleven szellemiségű életművét.
Legéndy Kristóf: Szabadságra törekedve
Könyvekről: Cseh Károly írása Székely Dezső: Ahol a tücsök
éjszakázik c. könyvéről
Művészeti élet c. rovatunkban:
Legéndy
Péter: A témát alkotni kell (69.oldal)
A
művésznek nem csak a szakmai fogásokat kell ismernie és
helyesen alkalmaznia, hanem tudnia kell valami érdekes és értelmes,
azaz jó témát kitalálni, vagyis megalkotni. Mert a téma nem
az adott szakterületen szerzett jártasságból következik,
hanem az iskolázott és bölcs lelki működés eredménye, az értékek
teljességét szolgáló ítélő erő szuverén alkotása. A téma
nem az utcán hever, ahogy demagóg módon ismételgetik a középszerűek,
sőt, sehol sem hever csak úgy, mivel nincsen készen. A témát
a művésznek kell megalkotnia, ez a szakmaiságon túli igazi művészi
feladata. A szakmailag jól kivitelezett műalkotás olyan témát
kell, hogy elénk tárjon, ami esztétikai élményt okoz.
Keresse
a Havi Magyar Fórumot az újságosoknál!
|