2009.05.15.
Magáncégeket gazdagít a parkolási díj
Legin
István, az Emberibb
Parkolásért Mozgalom (EMPAMO) alelnöke szerint a Budapesten működő
három parkolási társaság összesen 19 milliárd forint bevételt
könyvelt el az elmúlt három évben. A tulajdonos önkormányzatok
viszont ennek csak kevesebb, mint a felét látták viszont. A
Budapesti Önkormányzati Parkolási Társulás 2006 és 2008 között
összesen négymilliárd forint nettó bevételt könyvelhetett el
a 13400 parkolóhely után, derül ki az egyik internetes újság
birtokában lévő dokumentumból. Ám a cég tavalyi, 1,4 milliárdos
bevételéből csupán 434 milliót adott át a XIII. és a IX.
kerület önkormányzatának, 971 millió forintot pedig különféle
ürügyekkel visszatartott. Arányában az összes parkolási bevételnek
csupán 30 százaléka jutott el a tulajdonos önkormányzatokhoz.
A Fővárosi Önkormányzati Parkolási Társulás nevű cégnek
34500 parkolóhelye van a fővárosban. A köznyelvben csak
Centrum Parkoló Kft-ként ismert társaság 10,5 milliárd –
2006-os, 3,5 milliárd 2007-es, 3,9 milliárd 2008-as nettó –
árbevételéből csak 43 százalékot fizetett be a létrehozó
önkormányzatok számláira, az I., II., VI., VII., VIII., XI.,
XII. kerületeknek.
– Hol a többi pénz, és mire költötték a parkolási
magáncégek bevételeiket, miközben a Fővárosi Közgyűlés
drasztikusan emeli a parkolási díjakat? – tettük fel a kérdést
az EMPAMO alelnökének.
– Mi sem értjük igazán kinek az érdeke, hogy a világ
egyik legdrágább parkolási rendszere Budapesten működjön.
Amióta fizetni kell a parkolásért a fővárosban, nem lehet
tudni, hova tűnnek a beszedett milliárdok, mire emésztik fel a
parkolási cégek ezt a sok pénzt. Az a tapasztalatunk, hogy magát
a parkolási koncepciót is ők vezényelték. Mi rengeteg
javaslatot beadtunk, amiből –két kritikán kívül – semmit
nem fogadtak el. Továbbra is mértéktelen korrupcióra van lehetőség.
Bevezettek egy új rendelkezést, miszerint a parkolójegy-
bemutatás lehetőségével naptári hónaponként legfeljebb egy
alkalommal élhet a gépjármű üzemben tartója. Autósbarát
parkolási rendeletet ígért a főváros, erre megszületett egy
korrupcióbarát, visszaélésbarát, kifosztó parkolási
rendelet. Ha a fizető parkolás forgalomszabályozás, és a fővárosnak
nincs pénze a közlekedés korszerűsítésére, miért kell üzleti
vállalkozásoknak profitálniuk a közpénzünkből, közterületünkből?
Miért kell a parkolási rendelet koncepcióját üzleti érdekek
szerint, és nem a használók, illetve Budapest érdeke szerint
alakítani? Miért nincs látszata a 14 éve beszedett parkolási
pénzeknek? Miközben állandóan arra hivatkoznak, hogy kevés a
parkoló, a lakóknak is ezért kell fizetni, eközben évente több
száz parkolóhelyet szüntetnek meg a belvárosban átépítésekkel.
Mielőtt parkolási díjat emelnek, mielőtt övezetet bővítenek,
mielőtt parkolók ezreit megszüntetik, mielőtt BKV-járatokat törölnek,
illendő lenne az alternatívát megteremteni, és a P+R parkolók
számát jelentősen bővíteni. Mielőtt a lakóparkok építésére
engedélyt adnak, mielőtt fontos közlekedési utakat lezárnak,
illendő lenne a forgalom elvezetésére a közúti hálózatot
fejleszteni. Talán, ha ésszerűen szerveznék és bővítenék
az úthálózatot, nem lennének forgalmi dugók, és szmogriadóra,
behajtási díjra sem lenne szükség. Vagy talán pont ez a cél?
Hogy ebből is profitáljanak? Hogy újabb bőrt nyúzzanak le az
autót munkaeszközként használókról.
– Parkolási alapot kívánnak létrehozni, ennek mi a
célja?
– Ez első hangzásra jól cseng. A probléma ott van,
hogy egy bizottság fogja eldönteni, hova kerül majd a pénz.
Ebben a bizottságban az önkormányzatokon kívül olyan civil
szervezetek képviseltetnék magukat, amelyeknek az égvilágon
semmi közük a parkolási pénzekhez, mint például a Kerékpárosok
Szövetsége, a Levegő Munkacsoport. Ugyanakkor a fuvarosokat,
akik rendesen fizetik a díjakat, nem vették be ebbe a bizottságba.
A budapesti közlekedésben 1,8 millió ember munkájáról,
gyerekeik tanulásáról, idős, beteg emberek gondozásáról, kórházi
kezeléséről van szó. Ezen emberek, csoportok érdekében vállaljuk
a párbeszédet a fővárossal. Szomorúan tapasztaltuk, hogy
nemcsak az eddigi, hibákból hemzsegő, törvénytelenségekkel
teli, a tételes jogszabályokon felül az emberi jogokat is sárba
tipró rendszert nem akarják megváltoztatni, hanem további
jogszerűtlenségeket, törvénytelenségeket építenek be. S
mindezt csak és kizárólag azért, hogy egyes magánkézben lévő
üzleti vállalkozások anyagi érdekét szolgálják, amit be is
vallanak, kész tényként kezelnek. Bármely irányban mozdulnánk
el a törvénytelenségek, jogszerűtlenségek, alkotmányellenességek
felszámolásában, azzal ezen magáncégek üzleti érdeke sérülne,
törvénytelenül megszerzett árbevételük csökkenne.
– Mi a helyzet az önkormányzatok parkolásból származó
bevételével?
– Az önkormányzatok parkolási bevételei nem sokat számítanak,
hiszen ők csak a töredék töredékét kapják, azt is ritkán.
Több ígéretet tett a főváros az egyeztetések során. Ilyen
volt például az, hogy emelik ugyan a parkolási díjakat, de előbb
felépítik a P+R parkolókat. Terveket is mutattak, de a P+Rből
nem lett semmi. Ugyanakkor a díjakat emelni készülnek, az övezeteket
bővítik. Több nagyváros soktízezres P+R parkoló számához képest
a fővárosi terv 500 férőhelynyi bővítés, ami a valós igényekhez
képest jelentéktelen. Körülbelül 600 000 P+R parkolóhelyre
lenne szükség. Azt ígérték, hogy egységes parkolási
rendszert alakítanak ki – ehelyett továbbra is maradnak a
fizető parkolás bevételeit eltüntető magáncégek, amelyek
– mint azt az egyeztetésen a főváros jogásza is elismerte
– törvénytelenül működnek, továbbá elviszik az árbevétel
legnagyobb részét. Mi javaslatot tettünk arra, hogy egyetlenegy
kézbe vonjuk a főváros teljes területén a fizető parkolást.
A tevékenységben ne vehessenek részt a lejáratott, és
jelenleg is perek, vizsgálatok alatt álló, súlyos szabálytalanságok,
korrupció miatt jogi eljárásokkal terhelt parkolási vállalkozások.
– A szomszédos Szlovákiában eltörölték a fizetett
parkolást. Mi a véleményük erről?
– Maximálisan egyetértünk a szlovák alkotmánybíróság
döntésével. Mivel a parkolási cég nem nyújt szolgáltatást,
nem szedhet be pénzt. A magyar ember is azt kérdezi, miért is
fizetek? A parkolási gondok továbbra is megvannak, fejlesztések
nincsenek, az úthálózatunk olyan, mint volt húsz-harminc évvel
ezelőtt, közben lakóparkok nőnek ki a földből, és nálunk a
legnagyobb az adó, roppant drága a benzin. Mi is felvetettük már
a szlovák mintát, és jó néhány külföldi nagyvárost is említhetnénk,
például Moszkvát, de Magyarországon is van ilyenre példa Dunaújvárosban,
Lentiben, Várpalotán, ahol megszüntették a fizető parkolást,
mert rájöttek, hogy semmi értelme. Hivatkoztunk is minderre, és
ezt tartanánk járható útnak, de a fővárosban kinevettek,
mikor felvetettük ezt a javaslatot. Itt csak a pénz, a profit a
lényeg.
– A parkolási díjak a kis- és középvállalkozásokat
is sújtják?
– Teljesen tönkreteszik a kisvállalkozókat. Egy
szobafestő, egy lakatos, nagyon nehezen fizeti ki azt az 580
forint óradíjat. Az emberek nagy része munkához használja az
autót. Úgy néz ki, mintha ez az egész magánkézbe irányuló
pénzlenyúlás az autósok boszorkányüldözése lenne.
Megkerestünk több szervezetet is, és igyekszünk
szervezettebben, hatásosabban fellépni ezután. Itt a közterületeinkről,
a közpénzekről van szó, az adófizetők pénzéről. És most
ki akarják találni, hogy keményebben kell szankcionálni a
parkolás elmulasztását. Már most lehet látni, hogy a belváros
kezd gettósodni, az üzletek bezártak, az utcák kihaltak. Az
autó, az áruszállítás a vérkeringése egy városnak. Ész nélkül
zárják le az utakat.
– Mennyien keresik fel önöket panasszal, és mivel
kapcsolatban?
– Rengetegen keresnek fel minket, írják le panaszaikat.
Azt szoktuk mondani, hogy ezeket küldjék el Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes
úrnak is. Hagyó úr az ombudsman jelentésre is azt mondta: tévedés.
Az emberek jogosan panaszkodnak, és ezzel az új rendelettel még
több lesz a gond, mivel a korrupció melegágya Budapesten továbbra
is a parkolás.
– Fizetett parkolás közben, ha feltörik, vagy
megrongálják a kocsit, jár valami biztosítás?
– Semmi. Legalább a P+R parkolókban kéne védeni az értékeket,
amiért fizetnek a gépjárműtulajdonosok. Külföldön úgy van
ez megoldva, hogy a város peremén vannak felügyelt parkolók,
ott leteszi a gépjárművét az autós, és tömegközlekedéssel
megy a belvárosba dolgozni. Persze ebből Budapesten semmi nem létezik.
Mi továbbra is küzdünk minden eszközzel az autósokért,
Budapestért. Az üzemeltetés körüli káoszt rendezni kell. Számolják
fel a különféle kft.-ket, a budapesti parkolást egy valóban
nonprofit, közvetlenül a Főpolgármesteri Hivatal alá tartozó
közhasznú társaságnak és egy közalapítványnak kell üzemeltetnie.
Meghatározott időközönként hozzák nyilvánosságra a tételes
elszámolást. Mennyi pénz folyt be, ebből mennyit költöttek a
rendszer üzemeltetésére, és menynyit a város közlekedési
helyzetének javítására. Továbbá vizsgálják felül a parkolási
díjakat.
Oláh János
József
|