2009.05.15.
Bálványok és bálványimádók
Küszöbön
áll a parlamentben a szólásszabadság korlátozásának végleges
törvényben rögzítése, a minimális és illegitim parlamenti többség
által, a holokauszttagadás ürügyén. Aki megélte és nem
felejtette el (miért felejtette volna), vagy – fiatalabbként
– megtudta valahogy, milyen is volt az az elvtársi diktatúra,
és hogy bizonyos értelemben nem enyhült, hanem még fokozódott
is, az alighanem átlátja, hogy az ideológiájukat fehérneműként
cserélgető, kommunistákból lett kapitalisták számára a
szabadságjog korlátozása a lényeg, minden egyéb valóban csak
ürügy.
Nem
mintha a háttérhatalom, amely támogatja és uralmon tartja őket,
sőt elvárásait is, ha nem is nyilvánosan, megfogalmazza irántuk,
fölmenthető volna. Akkor sem, vagy annál kevésbé, ha tudjuk,
hogy minden hatalmi struktúra létrehozza az önlegitimáció szándékával
a maga legendáját, bálványait és tilalomfáit, amelyekkel aztán
lecsaphat az engedetlenekre. Ez régi, jól bevált, bejáratott
hatalomgyakorlási technika, semmi több. Aki annak idején kétségbe
vonta (volna) a „Nagy Októberi Szocialista Forradalom”
„dicsőséges” voltát, az törvény nélkül is tudhatta,
hogy mire számíthat a mi szocialista népi demokráciánkban. Ráadásul
most sem biztos, hogy kevesebben tudják, sőt, nem is utólag derül
ki, mert már kiderült, hogy a holokauszt, amely tűzáldozatot
jelent, a zsidó népet (félre)vezetők önbetöréseinek egyike.
Amelynek gátlástalanul áldozatul dobtak több millió (hogy hány
millió, az minden diktátum ellenére vitatott, bár nem biztos,
hogy ha kevesebb, mint amit ők mondanak, az enyhítő körülmény
számukra) faj-, hit- és/vagy nemzettársukat. Nehéz volna a köztudatból
kiradírozni a Hitlert támogató, eszközül használó zsidó/szabadkőműves
nagytőkéseket (nem véletlenül mondta Göbbels: „Wer Jude ist,
das bestimme ich”= „hogy ki a zsidó, azt majd én döntöm
el”), valamint azt a tényt is, hogy a „szövetségesek” (a
Szövetség fiai?) nem bombázták az Auschwitzba vezető vasútvonalakat,
noha pontosan tudták, hogy mi történik ott. Aki még ma sem
tudja, vagy nem hiszi, hogy ilyen szörnyűség megtörténhetett,
azt alighanem egy intellektuális és nem morális mínuszért
fogják holokauszttagadás címén szankcionálni. Hacsak be nem
fogja a száját: „ne szólj szám, nem fáj fejem”. Aki pedig
– intellektuális pluszként – még történelmi kutatásaira
támaszkodva vitatni is meri az áldozatok számát (David
Irving), azt már csapdába csalva, annak rendje és módja
szerint szabadságvesztéssel büntetik. Elfogadom, hogyha valaki
a náci haláltáborok kegyetlenségét is meghaladó Gulág rémtetteit
jóhiszeműen tagadja, az úgyszintén nem morálisan, csupán
intellektuálisan marasztalható el. Ahogy egy öreg, magát
baloldalinak valló tanárnő ismerősöm, aki kikereste
Szolzsenyicin életrajzát a lexikonból, és boldogan megállapította:
„soha nem járt a Gulágon”. Minthogy nem tudott oroszul, föl
kellett világosítani, hogy a Gulág szigetcsoport nem földrajzi,
hanem egészen más fogalom. De vajon mit gondoljak a
posztkommunista elit döntő többségét méltóképpen reprezentáló
frakcióvezető asszonyról (akit jobb ellenzéki körökben csak
Szipirtyóként emlegetnek), mikor fennhangon rikoltozza, hogy
„vissza lehet menni a Mohácsi vészig”, ha a magyarság ellen
irányuló népirtó akciókat is büntethetővé akarjuk tenni?
Nem zavarja, hogy a magyar Gulág időrendben a zsidó holokauszt
után következett, tehát nem messzebb, hanem közelebb kellene
csupán visszamenni. (Még ha a haláltáborok létrehozásának
elsőbbségben – ugyancsak eléggé elsumákolt tény – nem is
Hitleré, hanem személyesen a kommunista vezéré, Sztaliné az
„érdem”.) Hogy miért pont a Mohácsi vész jutott Lendvai
eszébe, mikor közel s távolban hasonló súlyú vagy még ennél
súlyosabb kataklizmák is történtek a magyarság életében,
nem tudhatjuk. Legfeljebb feltételezhetjük, hogy talán azért,
mert Aczél elvtárs cenzoraként találkozhatott a vonatkozó
viccel: „hogy hívták Ali pasát a Mohácsi vész idején? A
Mohácsi Szerződés értelmében ideiglenesen hazánkban állomásozó
török csapatok fővezére.” Amikor azonban azt állítja, hogy
a kommunizmus bűneit senki nem tagadja, miközben ott ül a
frakciójában Havas Szófia és a hozzá hasonlók, akkor már
nem csúsztat, hanem arcátlanul hazudik. Ahogy a fajtájától
megszokhattuk. „Illetékes” elvtársak, elvtársnők működtetik
a legembertelenebb rendszert, aztán pofátlanul letagadják. Mit
mondanak persze ma a „legilletékesebbek”, a legkevésbé
„magunkfajták”? Hogy a holokauszt „történelmen kívüli”,
ezért nem hasonlítható össze semmi más népirtással, történelmi
eseménnyel. (Az áldozatok száma, amely ráadásul nem az
egyetlen, amiben az elvtársak túlszárnyalták a nácikat, természetesen
nem számít, mert az „számháború”.) De hát ezt is ismerjük.
Ha a királyságnak kijárt, hogy Istentől valónak és örökké
valónak hirdesse magát, akkor is, amikor történetesen éppen
istentelen volt, akkor a szocializmusnak ne járt volna ki, hogy
az emberiség történelmi fejlődésének legfelsőbb foka, a
liberális kapitalizmussal pedig egyenesen – úgymond –„véget
ért a történelem”? Igaz, legalább az, aki ezt így kimondta,
Fukuyama, már maga is visszavonta azóta. Mert hát úgy tűnik,
nem a történelem ért véget, hanem maga a liberális
kapitalizmus. Vagy legalábbis haláltusáját vívja. Ami persze
még sok ideig eltarthat. De mégsem örökké.
Kiss István
|