2009.05.15.
Avítt fogalmak emléknapjai
Az
ilyen-olyan emléknapok, mint valami sebes sodrású folyóban
lehorgonyzott jelzőbóják, nem mozdulnak el helyükről, noha
valójában egyedül ők az egyetlen állandóság az idő örvénylő
áramlása közepette, és igazából már senki sem emlékszik
arra, kik, mikor és miért állították oda őket. Miképpen
arra sem feltétlenül, hogy mit kezdjen velük. A múlt héten
kettő ilyen avítt emléknapból is volt részünk, nagymértékben
zavarba hozva és elbizonytalanítva, főleg az ifjabb generációkat.
A munka ünnepe – május 1. Valaha, a XIX. század végén ez még
a munka becsületének, megtisztelésének, elismerésének az ünnepe
volt. Akkoriban ugyanis nem a korszerű „meleg büszkeség napján”
mentek vidám melegek az utcára, hanem – érthetetlen és szánalmas
álbüszkeséggel – a hetero munkások. Nehéz lenne megmondani,
hogy miért örültek annyira a maguk kis munkájának, bár gyanítom,
azért, mert abban a korszerűtlen, nyomorúságos történelmi
relációban még a munka volt a társadalmi termelés, az értékteremtés
egyetlen forrása. Primitív forrása, teszem gyorsan hozzá. Aki
sokat dolgozott, annak sok volt, aki keveset dolgozott, annak
kevesebb volt, aki pedig nem dolgozott, azt kirekesztőleg ingyenélőnek
nevezték. Mindez ma már megmosolyogtató. Hiszen még a gyerek
is tudja, hogy pénzt nem munkával, csakis pénzzel lehet
teremteni: nyitott szemmel és nyitott füllel kell járni,
figyelni a bankok akciós kínálatait, a hosszú és rövid lejáratú
banki termékek változó skáláját, a brókerirodák tőzsdei híreit,
valamint a devizaárfolyamok napi ingadozását. Egy kis info
innen, egy kis info onnan, némi ügyeskedés, kellő gátlástalanság,
és ha minden klappol, ömlik a pénz. Tiszta sor, amelyben nincs
helye semmiféle munkának. Na és egyáltalán: pontosan mi is az
a munka, amelyre május elsején emlékeznünk kellene, hogyan
definiálnánk, hogy mindenki megértse? Még a munkanélküli is.
Erdélyiek mondják, hogy a pásztorkodáson csiszolódott, óromán
nyelvben a „munka” szó, a fogalom, az idea, nem létezett, és
azt a magyaroktól vették át a történelmi századok érintkezései
során. Máig magyarul mondják. Azt hiszem, elnézést kellene kérnünk
román szomszédjainktól, hogy egy olyan hasznavehetetlen, üres
fogalmat erőltettünk rájuk, amelyet magunk sem értünk ma már.
Hiszen a magyar GDP-nek elenyésző százalékát adja a hazai
munka, ma már nincs termelés ebben az országban, nincs sem nehéz-,
sem könnyűiparunk, nincs élelmiszeriparunk, nincs hazánkban működő
papírgyár, cukorgyár, cementgyár, téglagyár. Ami pedig van
és működik, mind külföldi tulajdon. Mi a sikertörténet, ha
ez nem? Nem volt ritka, hogy a privatizált üzemet csak azért
vette meg a külföldi konkurencia, hogy bezárja – ezt hívják
piacteremtésnek –, miképpen az sem, hogy bizonyos kistermelők
azért kapnak EU-s támogatást, hogy kivágják, felszámolják,
megsemmisítsék ültetvényeiket. Vagyis, hogy ne termeljenek,
hogy még véletlenül se dolgozzanak! (Én elvből csak magyar
terméket veszek. A napokban szemüveg nélkül próbáltam
kisilabizálni a hálós hagyma eredetét. Nagy nehezen kibetűztem
csomagolásán egy megnyugtató szót: Makó. Megvettem. Otthon már
szemüveggel olvastam végig a cetlit: a hagyma osztrák, és egy
makói cég csomagolja. Hogy lehet az, hogy jobban megéri Makón
az osztrák hagymát csomagolni, mint a helyit?) Magyarázza már
el nekem valaki, tulajdonképpen mit ünnepeltünk május elsején,
Magyarországon? Ugyanis nagyon happy volt a tévéműsor, meg
minden. Anyák napja – május 3. Na, ez még zűrösebb, mint az
előző. Csupa-csupa avíttság: virág, család és negédes
szeretet. Az egészet gyanúsan belengi valami keresztény parfüm
– (Mária a kisdeddel, Jézus szavai a kereszten: „Íme, az
anyád”) –, de mert ebben az országban nem csak keresztények
élnek, van némi antiszemita éle is a dolognak. Olyan szegregációs
az egész: a társadalom felét, a férfiakat eleve kihagyja az ünnepeltek
közül, mert ők apák, a gyermektelen nőket is kihagyja, pedig
egyre többen vannak, akik tudatos, bátor elhatározással, műtéti
elkötéssel gátolják meg a nem kívánt anyaságot, és biztosítják
maguk számára a legteljesebb önmegvalósulást. Nekik miért
nincs külön napjuk a naptárban? Aztán ott vannak az egyre
nagyobb számban gyermeket nevelő meleg és leszbikus párok –
ők vajon hogyan élik meg az anyák napja körüli hetero felhajtást?
Kinek kell ez tulajdonképpen? Hála az integrálódó világ törvényeinek,
a feudális és fullasztó családeszmény lassan eltűnik életünkből.
Ezzel az örvendetes fejlődési folyamattal nyíltan szembeszáll
az anyák napja a maga érzelmi primitívségével és felajzottságával.
Mintha nem a XXI. Században élnénk, mintha nem lenne EU-s
alapvetés a nemiség kiválasztásának szabadságát (a gender
mainstreaming-elven alapuló „genderjogot”) -, mint alapjogot
tekinteni. Aki tavaly férfi volt, az idénre nő lesz, és vice
versa. Az anyaságot szakralitásként kezelők viszont mintha nem
is hallottak volna erről a valós társadalmi igényről. Nagyon
árulkodó, hogy a római katolikus püspök, Bíró László
szerint az egész emberiség került válságba a nemiség összemosásának
veszélyei és következményei miatt. Pedig csak Marxot kellene
egy kicsit jobban ismerni, arról van szó, hogy van haladás, van
fejlődés, van továbblépés, és a történelem sötét ködeiben,
a klerikális reakció áldásával ránk erőltetett, máig
cipelt olyan terheket, mint például a hímsovinizmuson, a nők
kizsákmányolásán alapuló „család”, le kell dobnunk
magunkról. Azok, akik az anyák napját még mindig megünneplik,
és igénylik – meg azok, akik egyáltalán anyák lesznek –,
mit sem értenek ebből: tudatlanul és ostobán téblábolnak a
haladás útjában. Nem tudom létezik-e „Szép beszéd
napja”, ha nem, javaslom kijelölni a naptárban. Erre az elhatározásomra
egy rádiónak nyilatkozó illetékes elvtárs frissen ropogós
magyarsága ösztönzött, mert úgy gondolom, hogy a szép, értelmes,
romlatlan magyar beszédet igenis közkinccsé kell tenni. A ma
embere nem megy, hanem közlekedik, nem eszik, hanem táplálkozik,
nem mond, hanem nyilatkozik. Egy ilyen felfakadó tiszta forrásra
leltem, legyen hát mindenkié: „Késésileg vonatkoztatva
alaptalanok a felvetések, az EU-projekt a tervezett határidőre
meg fog lenni valósulva”. Végre egy jó hír! Zene füleimnek.
Szőcs
Zoltán
|