2009.05.22.
Jókai Mór: A kőszívű ember
fiai
(József Attila Színház)
Az
1825-ben, ma Szlovákiához tartozó Révkomáromban született és
Budapesten, 1904-ben elhunyt Jókai Mór irodalmunk talán
legolvasottabb és legtermékenyebb írója. Regényeket alkotott,
amiket előszeretettel dolgoznak át más műfajú alkotásokká.
Se szeri, se száma a Jókai-regényadaptációknak, mert bizony a
Jókai-művek fordulatos cselekményvezetése, számtalan különleges
szereplője szinte kínálja magát a színpadi vagy a filmes
megjelenítésre. Ez utóbbiak közé tartozik A kőszívű ember
fiai című regénye is, amiből Várkonyi Zoltán rendezett
1964-ben filmet. Ebben A kőszívű ember fiai-ban a Kádár János-i
kötélkort követő és a konszolidáció által megkívánt célzatosság
is benne rejlik, ennek ellenére ezt a filmet mind a mai napig az
ország apraja és nagyja egyformán kedveli, és szívesen nézi.
Március 15-ei nemzeti ünnepünk táján gyakran tűzik műsorukra
a tévék, nincs olyan év, hogy valamelyik adó ne sugározná.
Ilyen legendás-glóriás hátterű Jókai-regényt színpadra
viteléhez bizony jókora merészség, valamint bátorság kell.
Az 1953-ban Fogarason világra jött Parászka Miklós színész,
rendező, a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulatának
egykori művészeti igazgatója, ma a Csíki Játékszín alapítóigazgatója
gondolta úgy, hogy Léner Péter, a József Attila Színház
igazgatójának a felkérésére belevág ebbe cseppet sem könnyű
feladatba. Elhatározását csak erősítette, hogy a Kolozsvári
Állami Magyar Színház szöveggyűjteményei között talált rá
a két kolozsvári színész-rendezőnek: Dehel Gábornak és Márton
Jánosnak 1978-ban bemutatott színpadi változatára, ami a leghívebben
követi nyomon a regény cselekményét. Budaházi Attilával együtt
kisebb-nagyobb módosításokat hajtott végre ezen a szövegkönyvön,
alapjában véve azonban, teljesen új adaptáció jött létre.
Parászka színpadi változatának premierje - stílusosan és
alkalomhoz illően - ez év március idusának előestéjén, 14-én
volt a József Attila Színház nagyszínpadán.
Jókai
Mór az 1867-es kiegyezés után írta legjelentősebb műveit.
Ezek közül ki kell emelni az 1869-ben megjelent A kőszívű
ember fiait, amit az irodalomtörténészek az 1848-49-es szabadságharc
erős eszményítéssel megrajzolt „hőseposzának” tartanak.
A regény cselekményét mindenki ismeri, ugyanis az általános
iskola nyolcadik osztályában kötelező olvasmány.
Baradlay Kázmér, a Habsburghű magyar főnemes végrendelete
szerint három fiának, a diplomata Ödönnek Szentpéterváron, a
huszártiszt Richárdnak Bécsben, a császár hadseregében, a
magas rangú hivatalnok Jenőnek pedig továbbra is az udvar szolgálatában
kell maradnia. Anyjuk azonban szembeszáll férje akaratával,
mindhárom gyermekét visszarendeli, először a haza reformálásának
mozgalmába vonja be, majd megmentésének ügye mellé állítja
őket. Parászka Miklós átirata megtartja a regény eseménytörténetéből
azokat a fontosabb momentumokat, amiben a három Baradlay-fiú
anyjuk erkölcsi-politikai meggyőződését magáévá teszi, és
sorsközösséget vállal a magyar néppel. Emberi kapcsolatokra,
anya és fiai közötti bensőséges szeretet bemutatására és
az igaz szerelem halálnál is erősebb kötelékének ábrázolására
épül a darab. Egymást váltó jelenetek sorozatából áll össze
kerek egésszé ez a produkció.
Vándor
Éva (felső képen) annyi belső tűzzel és megjelenítő erővel
alakítja özvegy Baradlaynét, hogy rögvest érezni lehet: ennek
az anyai hívó szónak nem lehet ellenállni, hanem azonnal követni
kell. A férfias, céltudatos Ödönt Zöld Csaba, a hirtelen
haragú, villámló szemű Richárdot Dányi Krisztián, a tétova,
naiv Jenőt Csórics Balázs személyesíti meg. A kétszínű és
gonosz Plankenhorst Antoinette-et Fehér Anna, Alfonsine-t Molnár
Gyöngyi kelti életre. Tallérossy Zebulon hálás szerepét Józsa
Imre (alsó képen) , Palvicz Ottó határozott katonafiguráját
Sztarenki Pál viszi fel a színre. Kovalik Ági Ödön szelíd
feleségét, Nemes Wanda Richárd harcias menyasszonyát, Újréti
László a kegyetlen Haynaut játssza.
Jó
nézni a József Attila Színháznak ezt az előadását, mert az
a fajta, az itthoni színpadról már régóta száműzött
nemzeti érzés, fészekmeleg patriotizmus van benne, amit a liberálbal
tollnokai olyan ódivatúnak, szégyellnivalónak kiáltanak ki,
és magyarkodásnak titulálnak. A haza szolgálata, az iránta érzett
szeretet, az önfeláldozás és a kötelességtudat belső
parancsa sugárzik le a színpadról és járja át a produkciót
meg a közönséget. Csoda, hogy ilyen darabot is lehet látni,
amiben nem káromkodnak, nem meztelenkednek, hanem ősi népdalok,
tüzes toborzók szólalnak meg, és a magyar zászló nem a csúfolódás
céltáblájaként szerepel, hanem az összetartozás szimbólumaként.
Dr. Petővári Ágnes
|