2009.05.22.
Veszedelmesre duzzadt adósság, csődhelyzet
A
fővárost vezető MSZP–SZDSZ-koalíciót terheli a felelősség
azért, ha elfogadják az önkormányzat számára előnytelen, különlegesen
rossz költségvetést, amelynek kapcsán az ellenzéknek az előterjesztést
jobbító összes módosítását elutasították – nyilatkozta
Tarlós István a Magyar Fórumnak.
– Májust írunk, és még mindig nincs
költségvetése Budapestnek, ugyanakkor sikerült az
MSZP–SZDSZ-nek az egyfős többségét visszaállítani. Milyen
a hangulat a Fővárosi Közgyűlésben?
– Valóban úgy néz ki, hogy az egyfős többségüket
sikerült visszaállítani, ami azt jelenti, hogy minden bizonnyal
elfogadják a saját maguk által összeállított, vagy kierőszakolt
költségvetést. Ennek most már semmi akadálya. Az ellenzék
természetesen egy ilyen költségvetést nem tud támogatni.
Pedig a szocialisták tudnának olyat készíteni, amit mindenki támogathatónak
találna. Ennek ellenére semmi mást nem hallunk hetek óta, mint
azt, hogy a szocialista frakció értetlenkedik a döntésünk
miatt. Akár úgy is fogalmazhatnék, színészkedik a közvéleménynek
az MSZP frakcióvezetője. Olyanokat állítanak, hogy az ellenzéknek
egyetlen módosító javaslata sem volt, pedig csak jómagam nyolc
módosító indítványt adtam be. Gyakorlatilag az első perctől
kezdve nem vehető komolyan az egyezkedésük. Ez a kommunikált
egyezkedés a közvéleménynek szólhatott. Május közepén
Budapestnek még nincs költségvetése. Ilyen eset húsz év óta
soha nem fordult elő. Igaz, Demszkyék a kényelmes többséghez
szoktak hozzá, s nem akaródzik nekik tudomásul venni, hogy a
helyzet megváltozott. Erzsébetváros polgármesterének kiválásával
pedig szempontjukból egyenesen kritikussá vált. Több mint érdekes
egyébként, ahogy az MSZP a VII. kerület polgármesterét
lemondatta. Az ellene felhozott ügyek egyértelműen a kerületéhez
kötődnek, és semmi közük – még ha igaznak bizonyulnának
is – fővárosi képviselőségéhez. Tudtommal csak egy
szocialista párt létezik ebben az országban, így aztán a
legenyhébben szólva is magyarázatra szorul a párt magatartása.
Míg ugyanis egy árva szót nem ejtenek releváns kerületi pozíciójáról,
addig az ügyben inkább semleges fővárosi pozíciójában
eget-földet megmozgattak lemondatásáért. Ez vitathatóvá
teszi, hogy az MSZP morális megfontolásból ugrott volna neki a
polgármesternek.
– Az új képviselő asszonyról mi a véleményük?
– Az új fővárosi MSZP-jelölt személyével én különösebben
nem kívánok foglalkozni. A szocialisták döntése nem volt elegáns
húzás, a jelölt „létminimum alatt élők” körében betöltött
pozíciója külön is pikánssá teszi a szituációt. Ráadásul
nem lehet vita, a hölgy elismerte hosszú múltját. A főpolgármester
számára is kínos a procedúra. Ha eddigi magatartásához következetes,
úgy markánsan állást kellene foglalnia, amihez most aligha
lesz mersze.
– Visszatérve a költségvetéshez,
milyen problémái vannak a városvezetés tervezetével?
– Fontos kérdésekkel nem foglalkozik. A város
veszedelmesre duzzadt adósságáról, a BKV csődhelyzetéről
egy szót sem voltak hajlandóak váltani. Nem tudni, hogy a metróberuházás
hogyan áll. Nem azt mondjuk, hogy az ellenzék a metró kudarcával
ért egyet, ellenkezőleg. Sokféle előrejelzés volt a városvezetés
részéről, mikor és mennyi támogatást kap az a közlekedésfejlesztési
rendszer, amelynek a legfőbb eleme a metró. Tehát a
legfontosabb kérdéseket még érinteni sem volt hajlandó a
jelenlegi várost vezető koalíció. Valószínűleg úgy kalkulálnak,
hogy ezeket a súlyos anyagi ügyeket már nem nekik kell
megoldani, hanem egy következő városvezetésnek. Minden kötelezettségvállalást,
kifizetést igyekeznek 2010 utánra tolni. Mi felelőtlennek
tartjuk ezt a magatartást, aminek várhatóan terméke lesz ez a
költségvetés, és arcátlannak tartjuk azt a kommunikációt,
amit folytatnak ebben az ügyben.
– Ezt a tervezett költségvetést csak
a túlélésük érdekében hozták meg?
– Pontosan. Csak a rövid távú politikai túlélést
hivatott biztosítani, továbbá fenntartani azt a látszatott,
hogy komoly beruházásokat indítanak el. Visszatérően
misztifikálnak az uniós támogatások reményével, de tessék
megnézni, mennyi pénzt hívtak le budapesti és országos
szinten az elméleti uniós tárházból, amivel hitegetik a népet
évek óta.
– Önök levelet írtak az uniónak,
hogy adjon választ arra, mennyi pénzt adnak a metróberuházásra.
– Egyáltalán mikor lesz döntés az unióban? A Fővárosi
Közgyűlésben többször feltettük már ezeket a kérdéseket.
A legfontosabb, hogy rendben vannak-e a gazdasági számítások a
második szakaszra vonatkozóan? Vagy komolytalan és együgyű válaszokat
kapunk, vagy értelmezhetetleneket, vagy egyáltalán nincs válasz.
Éppen ezért, és a város érdekében kérdeztük meg az unió
illetékeseitől, hátha onnan kapunk valami értelmezhető választ.
Budapest biztosított-e minden adatot, feltételt, kérést, amit
az unió címzett a városnak? Megfelelnek-e a számítások? Azért
joga van a városnak ennyi év után tudni, hogy az ország
legnagyobb beruházása körül mikor oszlik el a homály. Ezért
írtunk levelet Danuta Hübnernek. Ebben a következő kérdésekre
várunk választ: Mi az oka annak, hogy az unió 2007 óta nem
tudott döntést hozni? Biztosított-e Budapest időben mindent a
döntéshez? Mi az oka annak, hogy az unió még 2009. május elején
sem hozhatja meg a döntését? Vár-e jelenleg választ az unió
a budapesti városvezetéstől, és ha igen, akkor mire és mióta?
Kíván-e bármiről újra tárgyalni Budapesttel az unió?
Mikorra várható reálisan a döntés, milyen ütemben várható
a támogatás? Kíván-e az unió bármiért, bármiről új eljárást
indítani? Kielégítőek-e a gazdaságossági számítások?
Foglalkozik- e az unió a metró II. szakaszának támogatásával,
a gazdaságosság a II. szakasz nélkül is kielégítően
kimutatható-e? Mik az esélyek a II. metrószakasz támogatására?
A négyes metró ügye már 1991 óta húzódik, a főváros
szerint mégis az 1998 és 2002 közötti Orbán-kormány a felelős
a késedelmes beruházásért. A tájékoztatás azért is szükséges,
mert drágult a metró tervezett kivitelezési költsége,
hatodszor állt le a metróépítés, az építő Bamco
konzorciumnak pedig esze ágában sincs a többletköveteléséről
lemondani.
– Titkolózik a főváros vezetése?
– Meggyőződésünk, hogy komoly elhallgatások lehetnek.
Készítik formálisan a negyedéves jelentéseket, amik tele
vannak eufemisztikus mondatokkal. Mindig beszámolnak a vélt vagy
valós eseményekről, de a súlyos problémákat még véletlenül
sem érintik.
– Önök megpróbálták feloszlatni a
közgyűlést, de ezt a baloldali pártok nem fogadták el.
– Döntetlen eredmény született április 29-én a fővárosban
az általunk kezdeményezett, közgyűlés feloszlatásáról szóló
név szerinti szavazáson. Politikai értelemben ez nem rossz jel.
Régi, élet diktálta szabály, hogy az az ökölvívó-világbajnok,
aki csak döntetlennel védi meg címét a kihívóval szemben, már
nem tud túl soká címvédő maradni. A Fidesz–KDNP feloszlatási
javaslatához ez esetben az MDF is csatlakozott, így a formális
ellenzék egységet mutatott. Ez mindenesetre szokatlan a fővárosban,
mert ők tizenhat éve egy gyenge, hatástalan ellenzékhez voltak
szokva. A főpolgármester a szavazás idején, enyhén szólva
furcsa állapotba került, hiszen csak egyetlen szavazat hiányzott,
hogy Budapesten előre hozott választásokat írjanak ki.
– Demszky kapkod, zavarba van?
– Neki korábban nem okozott gondot, hogy a többség által
biztosítva legyen. Ez a többség 2006 óta nem olyan biztos.
Most már nem olyan egyszerű döntéseket átvinni a közgyűlésen,
akár jó, akár rossz az az előterjesztés. Volt már példa,
hogy egy-két szocialista átszavazott. Az már más kérdés,
hogy addig viszik vissza a közgyűlés elé, újraszavaztatni az
indítványt, ameddig valamilyen módszerrel meggyőzik a
szocialistákat. Viszont kétségtelen, hogy ez nekik szokatlan állapot,
és rendkívül nagy frakciófegyelmet igényel a két képviselőcsoporttól.
– A távfűtés áfakulcsának ötszázalékos
csökkentésében egyetértettek a városvezetéssel. Kérdés,
hogy a kormánytöbbség támogatja-e a javaslatot?
– Nagy kérdés ez, és reméljük, megszavazza a
parlament a módosítást. Ugyanakkor muszáj elmondanom azt, hogy
az ellenzék kezdeményezéséről nem volt könnyű meggyőzni a
fővárosi koalíciót. Aztán mégis valami okból Demszky Gábor
a nyilvánosság előtt bejelentette, hogy kezdeményezik a távfűtés
áfakulcsának csökkentését.
– Egyik tanulmányában feltette a kérdést,
hogy „kinek áll érdekében” a Jobbik politizálása, hiszen
csak az ellenzéket bírálja.
– Én azzal nem akarom megvádolni a Jobbikot, ami bizonyíthatatlan.
Az a furcsa, hogy ez a párt az utóbbi időben retorikájával
maga mellé tud állítani néhány embert, de a gyakorlati tettei
nem igazolják a retorikáját. Nem véletlen írtam le, mert erre
valamit válaszolniuk kellene, hogy ameddig az ellenzékkel
szemben sorozatosan demonstrálnak, Isten tudja milyen elképzeléstől
vezérelve, addig az SZDSZ és az MSZP tisztségviselőit
egyetlenegyszer sem bírálták 2006 óta. Ezek tények, amelyek
önmagukért beszélnek. Más a retorikájuk, és más (legalábbis
a fővárosban) a politikájuk. Érdekes megfigyelni például,
hogy az a „Jobbik” párt, amelyiket a „baloldaliak” és a
liberálisok ismétlődően szélsőségesnek minősítenek és
mindig a Fidesz mellé sorolnak, a fővárosban 2006 óta soha nem
támadta, vagy bírálta az MSZP és az SZDSZ tisztségviselőit,
míg az ellenzék ellen sorozatosan demonstrál. Valóban fel kell
tenni a kérdést: ez kinek áll érdekében?
– Parkolási magáncégek
tizenkilencmilliárd forintot szedtek be az elmúlt években. Mi
az önök terve a parkolási cégekkel?
– Budapest nincs olyan helyzetben, mint Szlovákia. Itt
nem lenne célszerű eltörölni a parkolási díjakat, viszont a
parkolási rendszert régóta egységesíteni kellett volna.
Fogalmam sincs, ez miért nem történt meg már réges-régen. Közvetlenül
a főváros alig szed parkolási díjakat, és megdöbbentő, hogy
a kerületek milyen alacsony részesedést kapnak ezekből a bevételekből.
Nyilván egy gazdasági társaság bolond lenne nem megkötni a számára
legelőnyösebb szerződést, ha van, aki megköti velük. Az az
igazi kérdés, kik, milyen alapon, milyen megfontolásból, kinek
az érdekében kötöttek ilyen szerződéseket. Ezeket a megbízásokat
azonnal felül kéne vizsgálni.
Oláh János
|