2009.05.29.
Múltidézés
Rochlitz István fotográfus, fotóművész 1969-ben született Budapesten. Első fényképezőgépét
nyolc évesen kapta. Fotográfiai tanulmányait 1997-1999-ben végezte
a Práter utcai Budapesti Kézműves Iparkamara iskolájában fotó
szakon. 1999-ben különdíjat nyert az Ifjú Alkotóművészek
Országos Versenyén. 2000-ben a Nyitott szem fotópályázatán
I. + II. helyezést és közönségdíjat kapott. 2001-ben
Budapesten a XI. kerület által hirdetett versenyen I. helyezést
ért el. 2001-től tagja a Magyar Katolikus Újságírók Szövetségének.
Rendszeresen jelennek meg képei különböző lapokban,
magazinokban, CD-borítókon, könyvekben. Fotói 1999 óta
szerepelnek kiállításokon. Első önálló kiállítsa 2005-ben
volt. Jelen kiállítása a 7. önálló tárlata.
-Lencsevégen az Árpád-kor templomai címmel nyílt meg kiállítása
a Pasaréti Ferences Alapítvány által működtetett Kájoni János
Házban április 19-én. Ez az első egyházi jellegű kiállítása?
-A témán belül ez az ötödik, s egyházi
berkeken belül a második kiállításom.
-Az Árpád-kor 1301-ig tartott. Mi ennek a kornak az építészeti
jellemzője?
-A román stílus. Természetesen a román
stílusú templomépítészet 1301-ben nem áll meg, hanem folytatódik.
A román kor szelleme nálunk elhúzódik, s a gótika csak később
lesz uralkodó stílus, mint Nyugat-Európában. Tehát a fotókon
elsősorban románkori templomok, erődtemplomok láthatók.
-Honnan volt az ötlet, hogy templomokat, s azon belül Árpád-koraikat
fényképezzen?
-Két évvel ezelőtt, a városmisszió
idején kerestek fel azzal, hogy fotóimból rendezzek egy kiállítást,
s adjak be pályázatot az V. kerületi önkormányzathoz. Három
nap állt rendelkezésemre arra, hogy kitaláljam: milyen témájú
kiállításhoz hozzak anyagokat. Ekkor vetődött fel bennem a
gondolat, hogy az Árpád-kor templomait örökítsem meg.
-Tehát a Belvárosnál pályázott, de mégis Pasaréten
volt a kiállítás megnyitója?
-Nem. 2007-ben az V. kerületben, a Szent Kinga Közösségi Otthonban
volt a kiállításom ősbemutatója. Ezt követően Tatán, az
Angyalok és Tündérek Galériában, majd győri főiskolán, s a
révkomáromi magyar közösség kiállítótermében láthatták
fotóimat. Minden valószínűség szerint még sok helyen látható
lesz a kiállítás anyaga, mert nagy iránta az érdeklődés.
Pasaréten pedig június közepéig, végéig láthatják a tárlatot.
-Ezek a templomok ma még az eredeti céllal működnek?
-Amelyik működik, az igen bár - főleg
Kelet-Magyarországon – a legtöbb templom mára már református
templom. Sajnos több régi templomnak csak a romjai láthatók. A
csévharasztinak pl. csak a nyugati fala áll, de a legtöbbje működő
templom. Viszont nem mindegyik Árpád-kori templomot használják
állandó jelleggel. A nagylózsi tempolom ott jártamkor be volt
zárva, csupán egy rácson keresztül lehetett látni a belső
szentélyét. Ez a templom egy temetőben áll a falu határában.
Mellette épült neoklasszicista stílusban egy temetőkápolna.
Az viszont nem derült ki számomra, melyiket használják liturgiák
alkalmából.
-Ezeken a képeken nem csak szentélyek láthatók.
-Természetesen nem, hiszen sok helyre nem tudtam bejutni.
Ennek oka lehet, hogy nincs kiírva a kapura, ki őrzi a kulcsot,
nem lehet megtalálni a gondnokot, vagy azért nem engedtek be,
mert van egy olyan vélemény, miszerint a fotózás tönkreteszi
a falakat. Ezért igyekszem olyan támogatói írásokat szerezni,
melyek megnyitják előttem a zárt kapukat.
-Mennyi templomot keresett fel ebből a célból? S megelőzte-e a
fotózást a terepszemle?
-Egy kutatás előzte meg. A 2007-es kiállítás előtti
kutatásra és a fotózásra nem volt több időm három hónapnál.
Az interneten kezdtem el utánanézni az Árpád-kori
templomoknak. Találtam kb. 80 ilyen templomot, s ezt követően készítettem
el a munkatervet. Azóta ez a lista tovább bővült: jelen
pillanatban 300 olyan egyházi épületet ismerek, mely tudomásom
szerint az Árpád-korban épült. Ezek templomok, templomromok,
kolostorok, s azok maradványai. Olyan is előfordul, hogy ma már
csak három-négy kő mutatja az erdő közepén, hogy valamikor
ott Árpád-kori templom állt. Eddig 82 templomot örökítettem
meg. A közelmúltban a Börzsöny hegység nyugati partfala mentén
épült Bernecebarátin voltam, ahol Árpád-kori templom látható.
Sajnos az épületet barokk stílusban építették át, s csak a
befalazott kapubejárat utal az Árpád-kori építészetre.
-Mielőtt lencsevégre kapott egy templomot, tanulmányozta
annak históriáját is?
-Ha találtam róla anyagot, akkor igen.
Ellenkező esetben a helyszínen próbáltam meg beszerezni olyan
írást, mely a templom múltját meséli el.
-Azt
olvastam, hogy ezeken a képeken egyszerre jelenik meg a szent és
a profán világ. Miként?
-Édesapám nagyon sokat fényképezett,
s ez nekem nagyon tetszett akkoriban. Arra, hogy édesapámnak
volt-e otthoni laborja, arra nem emlékszem. Öcsémmel együtt
gyermekként laborálgattunk otthon, de nem túl sokat, s nem is
nagyon lelkesen. Az az elhatározás, hogy fotós legyek, csak
22-23 éves koromban erősödött meg bennem. 1999-ben végeztem
fotó szakon.
-Ott tanulta meg a szakmai fogásokat?
-Nem az összeset, inkább az alapokat. Vannak olyan szakmai
fogások, melyeket a fotós a gyakorlatban, vagy a kollegáktól
tanul meg.
-Egy fotógráfusnak több fényképezőgépe van?
-Ezt nem lehet általánosítani. Nekem több van. Kisformátumban
digitális fényképezőgépem, s analóg filmes is, míg középformátumban
filmes gépem van. Ma már annyira előrehaladott a technika, hogy
amire engem felkérnek, ahhoz általában digitális gép szükséges.
-Mióta tekinti hivatásának a fotográfiát?
-A szakiskola elvégzése után fotógráfusként
kezdtem el dolgozni, s bedolgoztam egy-egy lapnak, ha megkértek rá.
Kérdésére nem tudok pontos dátumot mondani. Amióta komolyan
fotózom, hivatásomnak tekintem a fotógráfiát. Szeretem hivatásomat
annak nehézségei ellenére is.
-Milyen fotógráfus kasztba tartozik? Dokumentarista, portréfotós,
stb…
-Nem skatulyázom be magam. Akkor, ha érzem, hogy nem tudom elvégezni
azt, amit a megrendelő óhajt, vagy értékrendszeremmel ellentétes,
akkor nem vállalom el a munkát. De ez nagyon ritka. Manapság
sokan úgy gondolkodnak: törjünk előre, valósítsuk meg
magunkat, s arra nem figyelnek, hogy a kép nem felel meg az
alapvető szakmai követelményeknek. Divat az arc eltorzítása,
s az sem az én stílusom, hogy direkt alulról fényképezzek
valakit.
-Tudása és élményei meghatározzák, mit, s hogyan lát,
s miként fényképezik?
-Ez természetes. Kialakult egy látásmódom,
melyen változtatni csak nehezen lehet.
-Mely médiumnak dolgozik vagy dolgozott?
-Egy ideig az Új Embernél fotóztam, de már megváltam ettől a laptól.
Az újságok többsége először a fotóson szokott spórolni. Az
a szokás, hogy ott van az újságíró kezében a kis digitális
fényképezőgép, s minőség ide, minőség oda, az ő felvételei
jelennek meg a lap hasábjain. Ezért olyanok a képanyagok,
amilyenek. Természetesen ez nem az összes lapra vonatkozik, de
általánosságban a fenti mondatok megállják a helyüket.
-Ezért kényszerül rá egy fotógráfus arra, hogy esküvői képeket
készítsen?
-Van, aki ezt kényszernek veszi, én viszont nem, hanem
nagyon szeretem, ha ilyen feladattal bíznak meg. Egy esküvői
fotósorozatot is meg lehet alkotni mesterien, művészien. Az
USA-ban működnek olyan cégek, amik kifejezetten ilyen eseményekre
szakosodtak. Tehát nem érzem ezt megalázó munkának.
-A fotósoknál is felhígult a szakma?
-Igen, már ott tartunk, hogy aki elvégez egy rövid időtartamú
tanfolyamot, már fotóművésznek képzeli magát. Ez a digitális
technika hátránya. Annak idején a lapok azért dolgoztattak fotósokat,
mert filmes technikával nem tudták azt megcsinálni, amit most
digitális, számítógépes módszerrel. Ma már nincs szükség
a profi fotósra.
-Tehát fontosnak a szakirányú fotósképzést?
-Így van, mert ebben az országban sok
tehetség volt és van. Ha a magyar fotógráfia történetét
tanulmányozzuk, akkor rájövünk: nagy neveket adtunk a világnak.
Elég csak Robert Capara, André Kertészre, vagy Brassaira
gondolni. Ma is vannak kiváló fotósok, s ezért tartom
fontosnak a tradicionális, professzionális képzés megerősítését.
-Olvas kritikákat munkáiról, kiállítási anyagairól?
-Igen, s a vendégkönyveket is végiglapozom. Ami építő
jellegű kritika, azt elfogadom, de a kötekedőkkel nem tudok mit
kezdeni.
-Van egy olyan vélemény, hogy az igazi művészi fotó fekete-fehér.
Egyetért ezzel?
-Ez a témától függ. A fekete-fehér
fotókon a szürke különböző árnyalatival olyan hatásokat,
kontrasztokat lehet elérni, amit színes technikával nem, vagy
csak nehezen. Minden attól függ, mit hogyan fényképeznek le.
De színes technikával is lehet nívós, művészi képeket készíteni.
-Milyen munkái vannak még tervbe véve? Lencsevégre kapja
a hazai gótikus, barokk templomokat is?
-Folytatni szeretném az Árpád-kori templomok fotózását, mert
ennek a munkának csak az elején tartok. A majd’300 helyszínt
felkeresni eléggé időigényes vállalkozás. Sokszor még a
helyi lakosok sem tudják: hol található az adott templom romja.
Medveczky Attila
|