2009.05.29.
Üldözött, ellenőrzött, befolyásolt
Harmincnyolc
évig ellenőrizte, korlátozta a magyarországi egyházakat az
1951-ben létrehozott Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH). Húsz
évvel ezelőtt, 1989-ben az akkor már szerveződő pártok egyre
erőteljesebben követelték az ÁEH megszüntetését. 1989. május
10-én Németh Miklós miniszterelnök bejelentette, hogy „jogutód
nélkül” megszűnik a hivatal. Az ÁEH történetéről, üldöző,
akadályozó, ellenőrző és befolyásoló szerepéről, s arról,
hogy a hazai katolikus papság kollaborált-e a hatalommal P. Kálmán
Peregrin ferences egyháztörténésszel beszélgettem.
-Milyen hivatalos
szöveggel hozták létre az Állami Egyházügyi Hivatalt, s mi
volt a valós cél?
- Az ÁEH felállításáról szóló 1951. évi I.
törvény május 19-én került kihirdetésre, a Minisztertanács
110/1951. (V.19) MT számú rendelete pedig a törvény végrehajtásának
kereteit határozta meg. A hivatal 1989-ig nem csak közvetítő
szervként működött, hanem felügyelte az egyházak életét és
a párthatározatok megvalósításán munkálkodott a vallásos közösségek
vonatkozásában. Erre a munkára azért hoztak létre egy külön
apparátust, mert az 1950-es egyezmény nem hozta meg a kívánt
eredményt az állam számára; tehát az egyház nem erőtlenedett
el. Az egyház meggyengítése érdekében a hatalom két lépést
tett. Az egyik: Grősz József érsek koncepciós perbe fogása,
hogy helyére léphessen, s a püspöki kar elnöke lehessen
Czapik Gyula egri érsek. Ő a személyi kultusz éveiben az állami
igényekhez alkalmazkodva vezette a magyar katolikus egyház ügyeit,
mert azt remélte, hogy így legalább a szentségkiszolgáltatást
és a hitoktatást megmentheti. A
másik: az Állami Egyházügyi Hivatal felállítása, ami az
ellenőrző szerepet végezte.
-A
következőt olvastam a hivatallal kapcsolatban: „Az Állami
Egyházügyi Hivatal jelentései mindig is kiemelték, hogy ezek
az egyházak példamutató partnerek. 1957 előtt a „keskeny út”,
1957 után a „szolgálat”, illetve a „diakónia” teológiája
volt hivatva igazolni együttműködésüket az adott politikai
rendszerrel.” Mit is jelent mindez?
-A diakónia teológiája a protestáns egyházakat
érintette, arról ők pontosabban tudnak nyilatkozni. A Katolikus
Egyház esetében 1948 és 1956 között az állam a totális
diktatúra, a nyílt üldözés eszközeivel akart eredményt elérni.
A forradalom aztán nyilvánvalóvá tette, hogy a kommunizmus és
az egyház sosem lesz partner, de mindkettőnek hosszú távon
kell számolnia a másikkal. Kádár János 1957 januárjában ki
is jelentette, hogy a hitoktatással a katolikus egyház a
gyerekeket akarja az ellenforradalomba vinni. Úgy gondolták, a
Mindszenty-féle „fasiszta egyház” az ellenforradalom továbbéltetője.
Éppen ezért az állampárt 1956-64 között a korábban elért
befolyást próbálta visszaállítani, amit a vatikáni tárgyalások
legalább semlegesíteni szerettek volna. Az egyház belső életében
a változás – szerintem – akkor következett be, amikor az
egyházügyi hivatalnak sikerült bejuttatnia a püspöki kar
tagjai közé azokat, akiket ő emelt fel (pl. Várkonyi Imre)
vagy tőlük remélhettek jövőt (pl. Brezanóczy Pál). Számukra
ez a kapcsolat már nem kényszert, hanem egy szövetséges
viszonyt jelentett, a dolgok intézésének szinte természetes
rendjét. Valahogy ugyanaz történt az egyházvezetésben, mint a
társadalomban, életmódszerűen elfogadták, hogy ez van, ezt
kell szeretni. Ebben a helyzetben a vatikáni diplomácia azért mégis
csak jelentett egy külső kontrollt, így az a fajta passzivitás,
ami ezekben az emberekben kialakult a 70-es évek végére átbillent
a kislépések politikájába. Ez nem volt ideális állapot, sőt
hatása sokszor megtévesztő dolgokat sugallt, de összességében
kimozdult abból az állandósult kényszerből, hogy az államnak
való megfelelés hajtsa. Persze, ehhez azt is hozzá kell tenni,
hogy ennek következtében az egyház kimaradt a rendszerváltozás
tényezői közül, mert háttérbe szorultak és nem kellő időben
kaptak hangot az egyház-állam viszonyáról másként gondolkodó
személyek.
-A megyei papi békebizottságok milyen szerepet játszottak
a hivatal működésében?
-A békepapi mozgalom vezetői kezdetben egy olyan
„árnyék püspöki kart” jelentettek az állam számára, ami
jogilag, teológiailag informálta a hatalmat arról: milyen
terveket valósíthatnak meg a katolikus egyházat illetően, néha
még annak püspökeivel szemben is. Ezért is álltak ki a békepapok
mellett az állam vezetői 1956 után. A püspöki kar ezt akarta
megakadályozni, amikor 1957-ben megalapította az Opus Pacist, és
nem engedte, hogy megyei szervezetei legyenek. Mag Béla és még
néhány békepap segítségével azonban hónapok alatt
kiszervezték ezt a csoportosulást a tényleges püspöki irányítás
alól. Nem lényegtelen az sem, hogy a békepapi mozgalom nem egyház-
hanem közigazgatási megyék szerint szerveződött. Így könnyebb
volt a papság megosztása, az első időkben pedig ez mintha egy
egyházszakadás előkészítése is lett volna.
-Változott az ÁEH struktúrája?
-Az ÁEH struktúrája lényegesen nem változott,
csak 1956 és 1959 között építették le. Ennek egy belső
dokumentum szerint az volt az oka, hogy 1956-ban a dolgozók szétszéledtek,
és még decemberben is úgy gondolták, a hivatal feladata csak
az állami juttatások elosztása lesz. Tehát szükségtelen az
önállóság és a sok munkatárs. Aztán szép folyamatosan újjáépült
a rendszer, a megbízottak visszatelepedtek a püspökségekre,
majd 1959-ben önállósították az egyházpolitikának ezt az irányító
szervét. 1971-től egyfajta elitesedés indult meg a hivatalon
belül is, ekkortól már többnyire tanárok, felsőfokú végzettséggel
rendelkező személyek váltották fel a korábbi vasúti dolgozókból,
szakszervezetisekből szerveződött, szellemileg és erkölcsiben
is igen egyszerű társaságot.
-
Besúgóhálózatot is működtetett a hivatal? Jelentettek pl.
arról, hogy egy pap mit mond a szószéken?
-A belügyi munka sokszor összekapcsolódik az ÁEH-val,
de érdemes a kettőt szétválasztani. A belügy 1969-ben egy
rezidentúrával települt be a hivatalba, s volt ávósok is
bekapcsolódtak az ÁEH munkájába. Ettől függetlenül az ÁEH
esetében nem belügyi, hanem adminisztratív szervről kell beszélni.
A Belügyminisztérium működtette a besúgórendszert, s az ÁEH-hoz
érkeztek ennek alapján az információk. Így a hivatal döntött
az esetleges elmozdításokról.
-A következőt
olvastam: „Az 1956. október-novemberi lemondásokat - mivel
azok az események kényszere alatt születtek - az Elnöki Tanács
érvénytelennek nyilvánította. Badalik Bertalan püspök működési
engedélyét az Elnöki Tanács 92/1957. sz. rendeletével
visszavonta és a püspököt a rendőrséggel Hejcére internáltatta.
Személyi vonatkozásban
legelőbb a reformátusoknál, 1958-ra az evangélikusoknál, s
legkésőbb - mondhatni csak 1977-re - a katolikusoknál is
„helyreállt a rend”.” Mi volt az oka ennek a
„késlekedésnek”?
- A katolikus egyházban a 60-as évekig a legtöbb
helyen még azok a püspökök vezették az egyházmegyéket,
akiket a pápa nevezett ki. A konferencia egyensúlyozott ugyan a
vatikáni intézkedések és az állami elvárások között, de kínosan
ügyelt a szakadás elkerülésére. A kiöregedő püspöki kar
azonban egyre elerőtlenedett, többen meghaltak, akiknek helyére
már választással kerültek be a helynökök. Ezt a választást
a protestáns egyházakhoz hasonlóan már befolyásolta az állam.
Éppen arra várt a diktatúra, hogy a régi püspöki generáció
kihaljon, és akkor majd a helynökök veszik át a hatalmat, akik
majd megvalósítják az állami intenciót. A vatikáni tárgyalások
ennek akartak elébe menni azzal, hogy olyan püspökök kinevezésében
egyeztek meg, akiknek személye még elfogadható volt a
Szentszék számára, de már belegyezett az állam is. Végül
a Mindszenty-kérdés rendezését szabta feltételül az ÁEH a püspöki
székek betöltéséhez, ezért járhatott el VI. Pál pápa úgy,
ahogy ez ismert.
- Mi volt a hivatal üldöző szerepe?
- Ha a Belügyminisztériumtól, vagy a békepapi mozgalomtól
valakiről „súlyos dolgokat” állító információk érkeztek
az ÁEH-hoz, akkor a hivatal vonta meg a működési engedélyt,
„hatott” a püspökre, hogy az államérdeknek megfelelően
kormányozza egyházmegyéjét.
-A múlt rendszerben a hitélet a templom ajtók mögé
szorult. A templomon kívül nem is lehetett körmeneteket
tartani, s családlátogatásokat eszközölni a papoknak?
-A körmenet megtartása nem a leglényegesebb
pontja a hitéletnek. A legnagyobb probléma, hogy a katolikus
egyház tevékenysége csupán a templomi liturgikus eseményekre,
vagyis a szentségek kiszolgáltatására, valamint a szűkre
szabott hitoktatási keretre korlátozódott. A kommunista
rendszer az egyház társadalomra gyakorolt hatását akarta
megakadályozni, mert az veszélyeztette volna a rendszer
fennmaradását.
-Igaz,
hogy a „klasszikus” Kádár-korszakot már egyértelműen az a
tézis jellemzi, amely szerint „amíg az egyház létezik, fel
kell használni ”?
- Minden rendszer fel akarja használni az egyházat
saját ideológiájához, mert egyetlen rendszer sem működik széleskörű
szellemi támasz nélkül. Egy állami vezetés akkor lép a
diktatúra útjára, mikor nem tűri el, hogy van egy olyan
szellemi bázis, ami létében hordozza a rendszer kritikáját. Kádárék
ezt úgy próbálták semlegesíteni, hogy az egyház által nyújtott
bizonyos támasz-gesztusokért engedtek egy kicsit a szorításon.
Ez a guylás-kommunizmus logikája.
-Beszéljünk
a 20 évvel ezelőtti eseményekről. 1989-ben jogutód nélkül
megszüntették az ÁEH-t, ám júniusban mégis felállították
a Sarkadi Nagy Barna vezette Minisztertanács Egyházpolitikai
Titkárságát. Igaz, hogy Sarkadi Nagyból finoman szólva hiányzott
az a diplomáciai készség, ami megvolt az ÁEH utolsó vezetőjében,
Miklós Imrében?
-Ez
már a közelmúlt politikája, amit személyes beszámolókból
ismerünk. Ezek alapján azt mondhatom: Sarkadi Nagy Barna sokkal
keményebb, vonalasabb volt Miklós Imrénél. Az utóbbi az 50-es
években azon kevesek közé tartozott a hivatal dolgozói között,
akinek ha érettségije nem, de 12 osztálya legalább volt. Aztán
az évtizedek alatt tanult, megismerte azokat a határokat,
amelyek közt viszonylag kulturált stílusban érhette el azt,
amit akart.
-1989-ben meg tudtak semmisíteni néhány ÁEH irattárában
lévő dokumentumot?
- Tudatos megsemmisítésre nem volt idő, mert a
hivatal megszüntetése még Miklós Imrét is váratlanul érte.
Ez nem zárja ki azt, hogy nem tűnhettek el volna anyagok. Egy
jelentős iratmennyiség az Országos Levéltárba került, s
kutatási célból megtekinthető.
- Azt nem tartja
furcsának, hogy jelenleg az utódpárt holdudvarába tartozó történészek
próbálják az egyházat a volt békepapok miatt támadni?
- Úgy
veszem észre, ez a vád a politikai élet minden oldalán
megjelenik. Az egyháznak valóban szégyene a különböző
szinteken megjelenő kollaboráció. Azt azonban nem lehet állítani,
hogy ez általános lett volna, mert akkor mit mondunk a vértanúkra,
a meghurcoltakra, akik azért mégiscsak többen voltak, mint
azok, akik saját érdekeik miatt behódoltak. Ez egy olyan
felnagyított médiafogás, mint az USA-beli pedofilbotrány, ahol
végül kiderült, a katolikus egyház a legkevésbé érintett a
kérdésben, bár ennek ellenére a sajtó előtt mégis mindenért
ő a hibás.
-2006-ban
fogalmazta meg nyílt levelét Ungváry Krisztiánhoz. Ebben kiállt
Paskai László, nyugalmazott esztergomi érsek mellett.
- Azt próbáltam hangsúlyozni, hogy nem csak állambiztonsági
iratokból és sokszor nem éppen elfogulatlan dokumentumgyűjteményekből
kellene a múltat megírni, hanem figyelembe kellene venni magát
az egyházat, annak belső rendjét is. Ilyen volt nálunk a
hetvenes évek, amikor Ungváry Krisztián szerint a bíboros hibákat
követett el azzal, hogy nem finoman járt el egy-két rendtaggal
kapcsolatban. Ungváry nem ismeri a rend akkori helyzetét,
illetve egy akkori ministránsgyerek kusza információira épít,
és azokat magasztalja fel – Paskai bíboros ellenében –,
akiket nem kellene. Az akkor élő rendtagok azonban tudják, mesélik,
hogy az Ungváry által hibának említett lépésével a későbbi
prímás megtörte a rendben a békepapi vezetést, illetve egy
olyan generáció megerősödését eredményezte, akiknek a hatására
a 80-as évek elejére megtöbbszöröződött a hivatások száma.
És nem szabad elfeledni azt sem, hogy Esztergom érseke volt az
első, lelkipásztori látogatást végző püspök Kárpátalján,
a Szovjetunió területén! Paskai bíboros úr nem támadta az
egypártrendszert, és személyiségéből, a korábbi helyzetből
fakadóan nem is tudott úgy a dolgok élére állni, mint ahogy
az idősebbek ezt Mindszenty József alapján gyakran elvárták
volna Magyarország prímásától. De az is nagy kérdés, hogy
az egyház rendelkezett-e olyan nagy társadalmi bázissal
1989-ben, mint 1948-ban, illetve az is bizonyos, 40 év megszorítás
után maga az egyház sem tudta már, mit tegyen, tehet meg,
hogyan szóljon egy valamelyest szabadabbá váló világban. Ezt
talán még ma is tanuljuk, a relativizmus diktatúrája idején.
Medveczky Attila
|