2009.03.06.
Gyógyít, tisztít, felüdít - Beszélgetés
Szabó Csilla énekesnővel
Szabó Csilla énekesnő
zenei pályáját a Bojtorján együttesben kezdi. Aktív részese
a „Halász Judit és a Bojtorján” rendkívül sikeres
produkcióinak, s az együttes önálló koncertjeinek szerte
Európában. Az együttes feloszlása után Csilla különböző
lemezprodukciókban, egy-egy általa énekelt dallal vett részt,
amely mindig meghatározó sikert jelentett a produkció
számára. Pl. a Honfoglalás c. film főcímdalával, Szállj
sólyommadár (Kell még egy szó), amely négyszeres
platinalemez, vagy pl. az 1956 Rockopera „Ha a kenyerét
eszed” c. dala. 2000-től hét éven keresztül a Heim Pál
Gyermekkórházban előbb segédápolónőként, majd zenei
lélekápolóként dolgozott. 2008 őszén jelent meg első
önálló nagylemeze a Magneoton gondozásában a „Valami mindig
szép”. A CD zenei rendezője Jenei Szilveszter volt, aki a
dalok egy részének zeneszerzőjeként, és természetesen
gitárosként is szerepel az alkotók között. Az album producere
Kemény Győző volt. Honlapcím: szabocsilla.com
– Kedves Csilla! Engedd meg, hogy
szerkesztőségünk nevében gratuláljak az „Év gyermeklemeze
2009”
Fonogram díjhoz, melyet a közelmúltban vettél át a „Valami
mindig szép” albumodért a Millenáris Teátrumban. A
legrangosabb magyar könnyűzenei elismerést Bodrogi Gyula, a
nemzet színésze adta át neked. Sok lemezen énekeltél már, de
csak tavaly jelent meg első szólóalbumod. Miért vártál ennyi
időt vele?
– Köszönöm a gratulációt! Kérdésedre nehéz
válaszolni… Gyerekek közt érzem a legjobban magam, s tán a
hangom is azért lett kitalálva, hogy őket szórakoztassam. Most
jött el az idő a dalok összeválogatására, arra, hogy egy
szép csokrot készítsek belőlük. A lemez létrejöttéhez sok
tapasztalatra és élményre volt szükségem. Ezeket főleg a
gyermekkórházban kaptam, szereztem meg. Érdekes gondolatokra
ébresztett engem az a munka, ami szórakozás is volt részemről.
Kiemelendő: ebben az elvadult világban kötelességem felmutatni
valamit, ha a Jóistentől talentumot kaptam. Egyáltalán nem
sajnálom, hogy csak most jelent meg szólólemezem, hiszen ha 15-
20 évvel ezelőtt történik mindez, akkor szembesültem volna a
megélt élmények hiányával. Ennek a lemeznek a címe: Valami
mindig szép. Ez nem véletlen: csak a szép és a szelíd
dolgokat éneklem meg, így szembe megyek a világgal. Nem arról
éneklek, amit a média sugall.
– Arra gondolsz, hogy a gyermekek olyan
mesefilmeket láthatnak, melyek nem az ő lelkiviláguknak való,
s szellemi fejlődésüket gátolják?
– Pontosan. Vannak üdítő kivételek, pl. a magyar
népmesék. Teljes tévedésben vannak a médiumok műsor-összeállítói,
mikor a gyerekeknek horrorisztikus elemekkel fűszerezett, durva
hangvételű meséket kínálnak. Azt mondják: ettől lesznek a
gyerekek tájékozottabbak, hiszen ilyen a világ. Ez egy téves
szemlélet. A kórházban tapasztaltam, mennyire ki vannak éhezve
a gyermekek – még a kamaszok is – a szépre. S döbbenten,
csillogó szemmel hallgatják, ha valami szép zene csendül fel
mellettük. A gyerek lelke sokkal inkább fogékony a szépre,
mint azt a médiások gondolják. Az is elszomorító, hogy a tv-műsoroknak
alig 1%-a szól a gyerekeknek. A gyereklemezek közt kutatva pedig
rájövünk, hogy Halász Jutka dalain kívül nem sok értékes
produkció született. Van egy-két jó meselemez, s ennek
már-már örülhetünk. De sokkal jobb, ha a szülő mond mesét
a gyermeknek, otthon, lefekvés előtt.
– Több szülő azt mondja: erre nem
ér rá, s ezért a gyerekét a képernyő elé ülteti.
– Akkor mire ér rá? Nem csak etetni és öltöztetni
kell a gyereket, hanem szellemi táplálékot is kell neki
nyújtani. Ráadásul egy nagyon jó szórakozás a gyerekkel
együtt játszani, s mesélni csemeténknek. Tudomásul kell
venni, hogy csak kicsiny korában játszhatunk a gyerekkel, utána
már nem ül az ölünkbe; nem lehet egy kamasz gyereket
babusgatni. Amit gyermekünk piciny korában elmulasztottunk, azt
nem lehet később bepótolni.
– Szeretsz mesét mondani?
– Fiam már felnőtt korba lépett, de régebben nagyon
sok mesét mondtam neki, s rengeteg könyvet nézegettünk
közösen. Természetesen sokat énekeltem is fiamnak.
– A Valami mindig szép lemezen
gyerekdalok szerepelnek, de mégis azok a felnőttek, akik
hallották ezeket a számokat, azt mondják: őket is
megnyugtatja, s a szövegek nem gagyik, hanem mély mondanivalót
tartalmaznak. Mindez belőled árad, vagy pedig direkt cél volt,
hogy ne csak a legfiatalabb korosztályt szólítsd meg?
– Ilyen vagyok; ez belőlem árad. A lelkem egyik része
gyermek, a másik pedig lírai, szomorkodós felnőtt. Ez a lemez
így sikerült, semmi céltudatosság nem volt benne. Meg is
nehezítettem ezzel a CD sorsát, mert a boltokban nem tudták
eldönteni, melyik polcra is kerüljön. Így volt, aki a
szüleinek vette meg karácsonyi ajándékként ezt az albumot. A
lemez alcíme: nem csak gyerekeknek. Az eddigi életem szép és
jó lenyomata került erre a hanghordozóra, s így az idősebbek
számára is szép ajándék. Azt nem is szeretném, hogy
beskatulyázzanak gyermekdal-előadónak. Nagyon odafigyeltem a
szövegek és a versek kiválasztására. Többnyire erdélyi
költők verseit zenésítettük meg. Kiemelendő: ez a lemez nem
jött volna létre Jenei Szilveszter munkája nélkül.
Szilveszter csodálatos zenei köntösbe öltöztette ezeket a
verseket. Több alkalommal is együtt dolgoztunk, ismerjük
egymás munkásságát, így szinte rám szabta ezt a zenei
köntöst.
– Miért pont erdélyi költőkre esett
a választás? Magyarországiak – pl. Weöres Sándor, Nemes-
Nagy Ágnes – már mind meg vannak zenésítve?
– Nem erről van szó. Az utóbbi időkben többször
jártam Erdélyben, s az ottani kultúra, a tündérkert
szépsége teljesen magával ragadott. Az utóbbi tíz év szép
és jó emlékei mind Erdélyhez köthetők. Amikor rátaláltam a
Tündérkert virágai c. erdélyi gyermekvers-antológiára,
kiválogattam az általam legszebbnek tartottakat, melyek
rokonságban állnak lelkivilágomhoz.
– Szerinted Erdélyben nyugodtabbak,
kevésbé idegesebbek az emberek, mint nálunk? Vagy ott is a
civilizációs ártalmak miatt felvették a gyorsabb tempót, s
már nem érnek rá odafigyelni a másikra?
– Ez inkább az ottani nagyvárosokra jellemző, de nem
oly mértékben, mint Magyarországon. Erdélyben még értéke
van a gyereknevelésnek, a családnak. Ha egy erdélyi, vagy
délvidéki internetes rádiót hallgatok, rájövök, hogy
teljesen más ízűek az ottani műsorok, mint a magyarországiak.
Erdélyben mindig szép és megható sikereim voltak fellépéseim
során. Marosvásárhelyen, az Erdélyi Krónika
születésnapján, egy 3000-es közönség előtt énekeltem egy
szál gitárral a kézben. Műsorom végén le sem engedtek a
színpadról. Rájöttem: ők még szeretik, ha a dalnak
szellemisége is van.
– A lemez hallgatása közben azt
vettem észre, hogy míg a „Telemér Elemér” inkább
óvodásoknak való, de az „Anyád szemében” már felnőtteknek
is szól. Jól érzékelem?
– Igen, de fontos, hogy a gyerekeket tiszteljük meg
azzal: dallamos, s nem primitív zenét adunk nekik. A gyerekek
hallása igen érzékeny, s szeretik a szépet. Ha egy gyerekben
zenei lelkületet akarok kialakítani, akkor magasra kell tenni a
mércét, hiszen ők pontosan tudják, s érzik, hogy mi a jó. A
Telemér Elemér azért tetszik a kicsiknek, mert játékos és
humoros. De nézzük a tartalmát felnőtt fejjel! Egy boltosról
szól. S Erdélyben a falubeliek igenis tisztelik a boltost!
Minden jó gyermekdal igazságot hordoz. Nekem nagy szerencsém
volt, hogy 8 évig Halász Judit mellett dolgoztam, s ezért sem
tehetek mást, mint olyan zenét ajándékozni, ami megmarad, s
értéket hordoz.
– Mit gondolsz, ezek a dalok
jellemformálók is?
– Mindenképpen! Bár ezt nem lehet műszerekkel mérni. A
dalszövegek egy-egy sora legtöbbször tudat alatt jut el a
gyermek világába, s így válik jellemformálóvá. Az erkölcsi
értékre és a humorérzékre is hatnak dalaim.
– Ezen a lemezen saját verseid is
szerepelnek. A címadó, Valami mindig szép is a sajátod.
– Úgy van, ez az én filozófiám.
– Ezt is a kórházi élmények
ihlették?
– Főleg azok. A Moha bácsi meséjét sokszor olvastam a
gyerekeknek a kórházban, s abban is van egy hasonló című
mese. Van egy kis barátom, akivel a kórházban ismerkedtünk
meg. Öt évvel ezelőtt elütötte őt egy autó. A mai napig
meglátogatom otthonában. Ez a dal kicsit neki is szól. Reményt
akartam neki nyújtani.
– Erre rímel ennek a dalnak a következő sora: „én
azt mondom, az ősz is jó, hullik a sok dió.”
– Igen, s az ősz már előrevetíti a megújulás időszakát.
Ma nagyon sokan siránkoznak – én is – a gazdasági és a
társadalmi helyzet miatt. Jómagam ezekhez a dalokhoz menekülök
ilyenkor. S jó lenne, ha mindenki észrevenné – a nagy bajok
közepette is – , hogy valami mindig szép.
– Csupán véletlen, hogy a lemez
kísérőfüzetében pont ennek a dalnak a szövege mellett van
egy kis madár?
– Nem az. Ez az én kis madaram. Pálfi György grafikus,
aki a lemezborítón a „Csilla-betűket” megtervezte,
beszélgetéseink alatt rájött arra, hogy egy „madárlelkű”,
szabadságra vágyó ember vagyok. Ezért minden tudatosság
nélkül rajzolt egy madarat. Megmutatta nekem, s akkor kértem,
hogy ez a madár feltétlen legyen benne a kísérőfüzetben.
– Egy kicsit prózai a kérdés:
mennyire telített a piac a gyerekdalok területén?
– Sok szennyes kiadvánnyal találkozhatunk. Ezeket
jóindulatból veszi meg a szülő a gyereknek – azt hiszi, hogy
ezzel jót tesz – , holott a csupán elrettentő példáknak
felelnek meg. Jómagam magasra állítottam a lécet, s remélem,
hogy minden családban megtalálja a helyét ez a CD. Az eddigi
visszajelzések hála Istennek nagyon kedvezőek; családi album
lett a Valami mindig szép-ből.
– Ahhoz, hogy egy CD ismert, kelendő
legyen, szükség van reklámra is. Hogyan sikerült ennyi
családhoz eljutni?
– A kiadónak, a Magneotonnak is köszönhető, hogy sok
boltba eljutott az album. Tévés és rádiós reklámokból nem
sok részem volt. A Duna tv viszont teljes mellszélességgel
mellém állt, mikor megjelent a lemez. Segítőkészek voltak,
néhány dalt fel is vettünk, melyeket a mai napig kérnek a
csatorna Kívánságkosár műsorában. Ennyi volt a reklám…De
azzal vígasztalom magam: a népdalokat sem reklámozták a
médiumok, mégis elterjedtek az emberek között.
– Határon túl is veszik az albumot?
– Erről nem tudok konkrét adatokat mondani. Erdélyi és
délvidéki rádiók viszont játsszák dalaimat.
– A Ballag már c.szám klipje miért
Esztergomban készült, s hogyhogy Melocco Miklós is szerepel
rajta?
– Esztergom az egyik kedvenc városom, s Melocco Miklós
Szent István megkoronázása c. szobra igen nagy hatással volt
rám. Kitaláltam, hogyha bárhol klipet fogunk forgatni, az az
esztergomi vár és környéke lesz. A Ballag már c. vers költője
Kányádi Sándor, aki jó barátja Melocco Miklósnak. Így az az
ötletem támadt: szerepeljen a klipben Melocco Miklós. Ő
testesíti meg a filmben a nagy tudású, tisztelt idősek
nemzedékét. Ez rímel a verssel. „Beéri az öreget, s
válláról a terhet legényesen leveszi, pedig még csak
gyermek.”
– Milyen kritériumoknak kellett
megfelelni ahhoz a lemezednek, hogy elnyerd a már említett
díjat? Az eladott példányszám a mérvadó, vagy a zsűri
döntése?
– A fonogram.hu honlapon ezt részletesen leírják. Több
kritériumnak kell megfelelni, s mikor öt jelölt bekerül egy
adott kategóriába, akkor egy 12 fős grémium dönt a nyertesről.
Az eladott példányszámról még nincsenek adataim. A
gyereklemezeket nem szokták kiugróan magas számban vásárolni,
ezért ez ebből a szempontból hálátlan műfaj. De: nagyon
szép munkát végeztünk Jenei Szilveszterrel, a lemez minden
hangját vállalom, s benne van ebben az albumban az egész
életem, tudásom.
– Meglepetten ért a díj?
– Nagyon! Hihetetlen volt számomra. Csak a gála utáni
napon fogtam fel, hogy mit is jelent ez az elismerés.
– Hét éven keresztül voltál zenés
lélekápoló egy gyermekkórházban. A kórházban csodás
gyógyulásoknak és tragédiáknak is lehettél a tanúja.
Beszéljünk az elsőről…Amikor zenéd is hozzásegítette a
beteget a gyógyuláshoz.
– Anno úgy döntöttem, hogy szögre akasztom a gitárt,
szakítok a profi zenéléssel, s így elmentem segédápolónak.
Addig voltam segédápoló, míg nem találtam egy gitárt az
orvosi szobában. Egy nap felvezetett a nővér az egyik szobába,
ahol egy kómában fekvő gyermek feküdt. Egy teherautó gázolta
el. Ott volt nálam a gitár, s zenéltem, énekeltem neki. Amikor
éppen a „Mit tehetnék érted” c. dalhoz értem, a kisfiú
kinyitotta a szemét, felébredt. Hazamentem, s másnap
közölték velem: leszedték a fiút gépről, mert
öntudatánál van. Ezután többször is bementem a kómában
fekvő gyerekekhez. Énekeltem nekik, és szóltam is hozzájuk.
– Hallják a zenét a gyerekek súlyos
beteg állapotban is?
- Biztosan érzékelik. A lelki azonosulás a legfontosabb.
Nem csak „egyszerűen” gitároztam a kómában fekvőknek,
hanem belegondoltam abba: mit élhetett át a beteg, s honnan
jött ide. Előfordult, hogy kómából felébredve keresték a
gyerekek azt a nénit, aki gitározott. Pedig nem látszott
rajtuk, hogy reagálnak a zenére. Ezért állítom, hogy vagy
hallják, vagy érzékelik a zenét súlyos állapotban is a
betegek.
– Gondolom olyan is előfordult, mikor
hangod kísérte a mennyországba a beteg gyermeket…
– Volt olyan… Pont karácsony környékén. Ezzel a
szülők lelki terhén is sokat könnyítettem.
– Mi kell ahhoz, hogy egy előadó
sikeressé váljon a kicsik körében? Hiszen itt hiába ír
valamit a szakmai sajtó, a gyerekeket az nem igazán izgatja. El
lehet mondani, hogy a gyerekeken keresztül látod a világot?
– Nagyon jól gondolod. Én gyermek maradtam, s minden
szépet és jót, ami csak bennem van, átadok a kicsinyeknek.
Hiszen ők is mindenüket odaadják ekkor. Fontos a nevelőszándék
is: nem mindegy hová tereljük a gyermek figyelmét. Ez egy
szép, de ugyanakkor kemény munka, s feladat.
– Szerinted a zene gyógyít, vagy az
emberi hang?
– Mind a kettő, de az emberi hang sokkal több mindent
rejt, hordoz magában. Nagyon szerencsésnek mondhatom magam, hogy
szép hanggal ajándékozott meg a Jóisten. Szüleimnek jó
hangjuk volt, bár egyikük sem tanult énekelni, igaz, én sem.
Lélekből énekelek, mint minden magyar ember. Ide tartozik, hogy
nagyon beteges gyerek voltam: koraszülött és asztmás. Szinte
az összes kórházban lemondtak rólam. De : ahogy elkezdtem
dudorászni, a gyógyulás útjára értem. A dalolás – ami
tudat alatt is légzéstechnika használatával jár –
meggyógyított.
– Egy idegsebész kongresszus vendégelőadója
voltál. Miről beszéltél a rendezvényen?
– Ezt a kongresszust Miskolcon tartották, és dr. Csókay
András kiváló idegsebész professzor hívott meg a
rendezvényre. Ő a Heim Pál Gyermekkórházban ismert meg engem,
s azóta figyelte tevékenységemet. Arról beszéltem: mit
tapasztalok egy zenés lélekápolás alatt, s hogyan hat a
gyerekekre a zene, s van-e fájdalomcsillapító hatása.
– Említetted, hogy nem tanultál
énekelni. Igaz, hogy óvónő is voltál?
– Így van. Mindig a gyengébbekkel, vagy a
rászorultabbakkal akartam foglalkozni. Először a Fóti
Gyermekvárosban voltam óvónő. Hét évet töltöttem el ott.
Már Fóton is volt egy zenekarom, a Folt, amivel készítettünk
egy kislemezt, s eljutottunk egy berlini fesztiválra is.
– Hívőnek mondod magad. Szükséges-e
a hit az igazi művészethez?
– A lelkünknek kell egészségesnek lenni. Egy hitetlen
ember is tud csodás dalt írni, ha kegyelmi állapotba kerül.
Ezt nem is lehet szavakba önteni. Egy vezércsillaga van az igaz
művésznek: alkotásom csak a szépre, jóra és az igazságra
neveljen. A kontármunkák felett úgyis eljár az idő.
Medveczky Attila
|