2009.03.06.
A kifosztás folytatódik
Újabb
megszorító csomaggal állt elő Gyurcsány Ferenc a
parlamentben. Gaskó Istvánt,
a Liga Szakszervezetek elnökét a munkavállalók érdekképviseleti
szervezetének véleményéről kérdeztük.
A
miniszterelnök ezeket a terveket reformértékűnek tekinti, továbbá
olyan átalakításnak, ami a válságot követően a foglalkoztatás
ösztönzését fogja biztosítani. Mindezen túl a kormány más
területeken is változásokat tervez, így – többek között
– a szociális ellátórendszert, a nyugdíjrendszert, továbbá
magát a közjogi rendszert, az államigazgatást, a politikai intézményrendszert,
az önkormányzati rendszert illetően is számos elképzelést
nyilvánosságra hozott. A kormány tervezett intézkedéseit sem
reformértékűnek, sem a válság kezelésére alkalmas eszköznek
nem tartjuk. Bár a miniszterelnök egy korábbi OÉT konzultáción
a társadalmi-gazdasági megállapodás szükségességét
szorgalmazta, a tervezetben ennek szándékát nem találjuk. A
kormány mind a kompetenciáján, mind jelenlegi időbeni mandátumán
túlnyúló – nyugdíjrendszer, ingatlanadó – intézkedéseket
helyez kilátásba. Ezek megvalósíthatóságát ma nem látjuk
reálisnak, ennek megfelelően nem is gondoljuk ezeket vitára
alkalmas kérdéseknek. Ami a konkrét (2009. évre vonatkozó)
nyugdíjintézkedést illeti, azt diszkriminációnak tartjuk, egy
újabb feszültséget vinne a rendszerbe, ami várhatóan előrevetíti
a későbbi korrekciók szükségességét. Egyértelmű továbbá
az is, hogy a 13. havi nyugdíj „beépítése” kedvezőtlenül
érinti azokat is, akik átmenetileg (a 62. életév betöltéséig)
kerültek ki ebből a juttatásból. Az adórendszer átalakítására
vonatkozó szándékot megkésettnek tartjuk, míg az évközi adóváltozásokat
elhibázottnak.
– Az adómértékekkel mennyire elégedettek?
– Fenntartásokkal fogadjuk az adómértékek „tologatása”
mögötti szándékot. Ez pedig az egykulcsos adórendszer irányába
történő elmozdulás (19 százalékra emelkedik, és szélesebb
alapra helyeződik a társasági nyereségadó, egyúttal 19 százalék
lesz az alsó SZJA-kulcs is). Továbbra is az a véleményünk,
hogy a progresszív jövedelemadó a társadalmi szolidaritás
egyik alapintézménye. Nem az adókulcsok csökkentése, hanem
sokkal inkább ezek differenciálása lenne méltányos. Persze
nem úgy, mint most, hogy már az átlagkereset is a legmagasabb
adósávban adózik. A kormány szerint az alacsony
foglalkoztatottság az oka – de legalább részben következménye
is – a munkára rakodó magas bérterheknek. A megállapítás
első részével egyetértünk, alacsony a (legális) foglalkoztatás
mértéke, kevesen fizetnek sok adót, torz a közteherviselés.
Ennek beismerése mindazonáltal nem csökkenti a kormányzat
felelősségét a kialakult helyzetért. Az eddigi kormányok a
rendszerváltás óta nem voltak képesek ezt a kérdést kezelni,
ennek következtében a legális munkavégzés értéke és
szerepe leértékelődött. Ez ma már nem csak jelentős versenyképességi
hátrány, de súlyos társadalmi probléma is. Ez az oka részben
a szociális ellátórendszer anomáliáinak is. A kormány
jelenlegi elképzelései ezen a téren most sem ígérnek áttörést.
Kétségeink vannak ugyanakkor a tekintetben, hogy az alacsony
foglalkoztatás a magas bérterhek miatt lenne. Sem a nemzetközi
összehasonlítások – hiszen léteznek magas adószint mellett
is országok kiemelkedő foglalkoztatási rátával, míg ennek az
ellenkezőjére is van példa –, sem a magyar helyzet sajátosságai
nem igazolják ezt a sommás megállapítást. A probléma ettől
jóval összetettebb, az okok között számos ennél fontosabb tényező,
a képzetlen munkaerő nagy tömege, a szociális, demográfiai,
egészségi, területi stb. hátrányok, illetve ezek halmozódása
és egyéb okok miatt alakult ki ez a kedvezőtlen foglalkoztatási
szint. Ezért nem látjuk egyáltalán megalapozottnak azt az összefüggést,
amit a politikai elit, illetve az üzleti körök sugallnak, azaz,
ha a munkaadói terheket csökkentjük, nő a foglalkoztatás. Különösen
nem a mai helyzetben, ahol ez teljesen inadekvát válasz lenne.
Ezzel szemben azt gondoljuk, hogy a célzott járulékcsökkentés
már kimondottan foglalkoztatás ösztönző lehet. Nem értjük,
hogy a nagy hozzáadott értéket előállító vállalkozásokat,
nem beszélve a bankokról, a monopol szolgáltatókról, miért
kell járulékcsökkentéssel támogatni, miközben számos területen
a magas közterhek, és az alacsony értékteremtési lehetőségek
egyszerűen gátat szabnak a legális foglalkoztatásnak. Elsősorban
azokon a területen kellene egy célzott köztehermérsékléssel
támogatni a foglalkoztatást, ahol az alacsony képzettségűek
munkába állását segíthetnénk ezzel az eszközzel. Ez egyben
a szociális ellátórendszerre nehezedő nyomást is enyhítené.
Megismerve a munkaadói közterhek mérséklésének konkrét forrásait,
az további aggodalomra ad okot ezek pénzügyi alapjait illetően.
Az elmúlt években a kormányzat a biztosításelvet kívánta erősíteni,
most úgy tűnik, ezzel szembe megy, hiszen a fogyasztási adók növeléséből
keletkező forrásokból (adókból) tervezi pótolni ezeknek az
alapoknak a – törvényszerűen beálló – veszteségét.
– Egyelőre nem látják az emberek
pontosan, hogyan fogják érinteni a mindennapjaikat ezek az újabb
szigorítások. Mennyire lesz nehezebb a megélhetés ön szerint?
– Az adóátalakítás konkrét részleteit illetően a közvélemény
még mindig csak egyes tételeket ismerhetett meg. A tervezet intézkedéseket
folyamatosan „csöpögtetik”. Nem ismerjük pontosan – többek
között – a természetbeni juttatásokat érintő részleteket.
Egyelőre azt látjuk, hogy a kormány – a felhasználási lehetőségek
jelentős túlburjánzása miatt – kvázi egyszerű fizetőeszközként
funkcionáló juttatásokat (üdülési csekk, étkezési utalvány)
kíván járulékkal sújtani (11%), illetve adóztatni (szja). Ez
megint elsősorban a legális foglalkoztatottakat sújtaná,
hiszen ebben a körben terjedtek el ezek leginkább, sőt az idei
évre még a korábbi 400.000.- forint felső határ is eltörlésre
került. Azt már csak remélni tudjuk, hogy ebbe a sorba a különböző
pénztári befizetések véletlenül sem kerültek be. Várhatóan
megszűnne a legtöbb adókedvezmény is, így több olyan kedvezmény
kerülne a süllyesztőbe, ami korábban beépült az adórendszerbe.
Mindazonáltal az sem „elegáns”, hogy mindezek a változások
évközben és minden átmenet nélkül következnének be (pl. a
lakhatás-szerzéshez nyújtott lakásépítési és otthonteremtési
támogatások adóterhet nem viselő járandóságként adókötelessé
válnának). Tartalmilag ugyanakkor elvárásként fogalmazzuk meg
a család- és az otthonteremtési támogatások esetleges „adóztatásával”
szemben, hogy az az alsó jövedelemadósávba tartozóknál ne
jelentsen veszteséget.
– Összefoglalva, a Liga
Szakszervezetek nem támogatja, és nem javasolja elfogadásra ezt
a csomagot?
– A csomagban leírt elképzeléseket semmiképpen nem
tartjuk sem a válság kezelésére, sem a magyar gazdaság
fellendítésére alkalmas programnak, ugyanakkor egyes elemeit,
vagy akár a főbb törekvéseit vitaalapként megfontolandónak
tartjuk. Továbbra is úgy gondoljuk, hogy elsősorban egy társadalmi
párbeszéd eredményeként előálló megegyezés alapján állhat
elő a hiteles és megvalósítható kilábalási program. Ami
pedig konkrétan a válságkezelést illeti, abban elsősorban
olyan intézkedéseket várunk a kormánytól, amik a kialakult
helyzet kezelését, a szociális válság elmélyülésének
megakadályozását szolgálják. Kiemelten fontosnak tartanánk
– többek között – egy olyan jogintézmény meghonosítását,
ami a – különösen a mai helyzetben – kilátástalan
helyzetbe került adósok védelmét szolgálná. Ennek megfelelően
javasoljuk a magáncsőd jogintézményének soron kívüli
kodifikálását. Végezetül a válságkezeléshez véleményünk
szerint az is hozzátartozna, hogy a kormány saját eszközeivel
is fellép a válságban különösen érintett munkavállalók védelme
érdekében. Azt tapasztaljuk ugyanis, hogy a válságra
hivatkozva a munkáltatói érdekek képviselete ma minden korábbinál
jobban érvényesül, és ez gyakran a munkajogi normák megsértéséhez
is vezet.
Átverték,
kifosztották Magyarországot, mondta lapunknak Palkovics Imre, a Munkástanácsok elnöke, a Gyurcsány Ferenc
miniszterelnök programjáról
feltett kérdésünkre.
– A kormánynak megint módosítani kell az állami kiadások
mértékét. Ennek egyetlen célja, hogy az ország fizetőképessége
fennmaradjon. A fizetőképesség nyilvánvalóan nem a társadalom,
hanem a nemzetközi befektetők és a nemzetközi pénzintézetek
felé kell, hogy megtörténjen. Ebből a programból teljesen egyértelmű,
hogy a végén a társadalom csak rosszul járhat. Ezek újabb
megszorítások. A kormány eddig sem tájékoztatta intézkedéseiről
megfelelően a társadalmat, ezzel a programmal is ez történt.
Számunkra ez a program, úgy ahogy van, elfogadhatatlan. Ne a
kisemberekről akarják lenyúzni az utolsó bőrt is, nem ők
tehetnek arról, hogy az ország csődhelyzetbe került.
– Szomorú tények: 2009 januárjában
509000 ember volt munka nélkül, egyetlen hónap alatt 32000-rel
nőtt a munkanélküliek száma, ami egy közepes magyar város
lakossága.
– Még említhetjük a jelenleg 300 forint feletti euró
árfolyamot, az államadósság folyamatos növekedését és a
termelés erősödő visszaesését. A társadalom, az ország
egyre mélyebbre süllyed a válságban. Számos feljegyzést láthattunk
már arról, hogy a rendszerváltásnak nevezett folyamat milyen célokat
szolgált, és miképpen vezette félre a magyar társadalmat,
hogyan raboltak ki teljesen egy országot. Erre csak egy adatot
mondok: a magyar reálkereset, egy főre vetítve, az elmúlt húsz
évben 0,7 százalékkal emelkedett, a Magyarországon tevékenykedő
külföldi befektetők profitrátája évente 23 százalék.
Egyszerű kiszámolni, mintegy 33 százalékos különbség, és
ezt a profitot nem nálunk használják fel, hanem kiviszik az
országból. Az ezt a helyzetet fenntartó politikai elit azt a látszatot
igyekszik kelteni, hogy ez a piacgazdaság, ez a demokrácia, de
teljesen világos, mennyire kihasználták a társadalom tudatlanságát,
naivságát, és csúnyán kifosztották. Éppen ezért, mert
egyre rosszabb helyzetbe kerültünk, az emberek hiteleket vettek
fel, amelyeknek látjuk a sorsát, és ugyanúgy az állam is
hiteleket vett fel, hogy el tudja látni azokat a feladatokat,
amelyek a társadalmi működéshez kellenek. Ha megnézzük az állami
költségvetést, az szufficites lenne, ami teljesen romba dönti,
az a hatalmas állami tartozások törlesztésének kifizetése,
amely fojtogatja a magyar társadalmat.
– A külföldi multinacionális cégek
adókedvezményeit meg kéne szüntetni, illetve szigorúbb feltételekkel
megadni?
– A társadalom elé kéne tárni, milyen költségekkel
dolgoznak ezek a multinacionális adókedvezményeket élvező cégek
Magyarországon, milyen pénzeket, profitokat vittek ki az országból,
és ezért cserébe mit hoztak ide. Tehát egyrészt azonnal meg kéne
szüntetni az adókedvezményüket, másrészt az ország államadósságát
azonnal szanálni kellene.
– Az államadósság rendezését
hogyan gondolnák?
-A Munkástanácsok régóta mondja, hogy az országot nem
lehet rendbe tenni, csak akkor, ha előbb az államadósságot
rendbe tesszük. Hiába állítja a kormány, hogy túlköltekezte
magát a társadalom, ez nem igaz. Ahogy Bogár László fogalmaz,
a rendes üzemgazdálkodási költségét sem kapta meg a családi
üzem. A kifosztást meg kell állítani végre valakinek. Fel
kell függeszteni az államadósság-kifizetéseket, meg kell szüntetni
a külföldi vállalatok adókedvezményét, helyettük a magyar vállalkozásokat
kell segíteni.
Oláh János József
|