vissza a főoldalra

 

 

 2009.03.13. 

Sorskérdések és festészet

Szinte Gábor festőművész 1928-ban született - székely szülők gyermekeként - Budapesten. A budapesti Képzőművészeti Főiskolán, amit 1951-ben végzett el, Bernáth Aurél, Berény Róbert és Szőnyi István tanítványa. Tanulmányait 1957-58-ban a firenzei Accademia delle Belle Arti-n fejezte be. Az „erdélyiség" és az olasz kultúra iránti kettős kötődés festészetének témaválasztását is jelentősen meghatározta. Eddig hetvenöt egyéni kiállítást rendezett itthon és külföldön, Olaszországban, Németországban, Csehszlovákiában stb. Művei a Magyar Nemzeti Galériában és más múzeumokban, magángyűjteményekben találhatók. Számos középületet díszített faintarziákkal pl. a korábbi Nemzeti Színházat. Jelentős a gyöngyösi Mátra Művelődési Központban látható színes üvegfala, de készített márványmozaikot is. Portréfestőként, a magyar kultúrtörténet jeles személyiségeinek is ihletett mestere. Külön említést érdemel a franciaországi Aurillac város közelében levő Saint Simon templomában található, II. Szilveszter pápa életéről és Szent István király megkoronázásáról szóló, 13 részes, összesen 110 m2-nyi freskó sorozata, amelyet 2005 nyarán szenteltek föl. Díszlettervezőként is kiemelkedő művész. Ádám Ottó, Várkonyi Zoltán és Kazimir Károly rendezésében 115 színházi mű díszleteit tervezte a Madách és a Vígszínházban. E terveit ma az Országos Széchényi Könyvtár őrzi.

Harminckét éven át tanított. Egyetemi tanár volt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, 1978-ban pedig újjászervezte a díszlet- és jelmeztervező képzést a Képzőművészeti Főiskolán, ahol tizenhárom évig volt tanszékvezető. Művészettörténeti és történelmi tárgyú tanulmányai különféle folyóiratokban jelentek meg. Két Olaszországgal foglalkozó művészettörténeti „útikönyvében” páratlan fölkészültséggel vezeti az érdeklődőket évszázadokon át, és a képek, szobrok épületek értő elemzésével valamint alkotóik méltatásával maradandó intellektuális örömöt szerez olvasóinak.

Műtörténészként ismeretterjesztő video-sorozatokat ír, a „Híres magyarok a nagyvilágban” című CD-ROM-on negyven magyar képzőművész munkásságát ismertette. Könyvei: Szabad szemmel - Önarckép tegnapelőttből a holnapba; Velence, Firenze, - Róma, Nápoly, Apulia titkai.

 -2003-2005-ben létrehozott franciaországi 110 m2-es falkép sorozattal II.Szilveszter pápa szülőfaluja, az Aurillac melletti Saint-Simon templomában a Szent Koronának és Szent Istvánnak francia földön állított örök emléket. A sorozat címe: II.Szilveszter, a Tudós. Mi ennek a műnek a jelentősége?

 -Fontos volt a párizsi magyar kiállítás, a „magyar napok”. Ám az egyszeri megjelenés több száz kiállítás között csepp a tengerben. Ismétlés? Talán 20 év múlva. A cseheket, lengyeleket, szerbeket, románokat ismeri a francia köztudat, bennünket nem. Falkép sorozatom, Franciaország közepén áll egyedüliként, s 110m2-ben ábrázolja Magyarország ezeréves történetét. Ez maga csodás dolog. Elsősorban azért, mert a franciák erősen patrióták, így soha nem engednék meg, hogy országukban bármely népnek emlékhelye legyen. Itt mégis magyar emlékhely keletkezett.

 -Amit a franciák reklámoznak?

 -Így van. Ez a terület, ahol Saint-Simon fekszik, a Francia-Középhegység, amely az ország közepén helyezkedik el, akkora mint a magyar Dunántúl, és 100 millió évvel ezelőtt a föld legvulkánikusabb része volt. A templom fekvése rendkívül kedvező. A vidék természetvédelmi övezet, Európa legnagyobb kialudt vulkánjai itt hatalmas bazalt tömböt alkotnak, amelyeket évszázados erdők, szorosok, patakok tagolnak, rajtuk gyönyörű várak a X-XVII. századból, kis városkák, mesebeli környezetben. Arrafelé nem jellemző a korrózió, hiszen a bazalt minden változásnak ellenáll. Szép és olcsó panziók állnak a nyaralnivágyók rendelkezésére. Több olyan kisváros található, aminek legújabb háza 1600-ból való. Ennek a fő oka, hogy ezt a középhegységet elkerült minden háború. Ezt a csodás tájat a világ ismeri, csak mi nem, magyarok. Szerencsénk, hogy II. Szilveszter pápa a vidék közepén született. Óriási a nyári és téli turizmus, aminek végső úticélja a „Puy Mary” nevű vulkáncsúcs. Ide vezetnek az utak, ahonnan Európa legszebb kilátása nyílik, csillagalakban szétágazó völgyekre. Ehhez a csúcshoz vezető főút legelején, az út mellett áll Saint-Simon temploma a falképekkel. Ez azt jelenti, hogy miután hatalmas táblával, rajta Gerbert, a pásztorfiú alakja hívja fel rá a figyelmet, oda mindenki betér. 30 perces audiószöveg képről képre öt nyelven elmeséli a lényeget. Így a Szent Korona –mely az apszison található - és Szent István ott hirdeti a világnak, hogy Magyarország a legelső Európát alapító államok között volt, amikor a mai országok legtöbbje még nem is létezett. Az apszis aljára rovásírással van felírva: „Isten áld meg a magyart! Boldogasszony anyánk, régi nagy pátrónánk.” A vendégkönyvben olyan beírásokat is találunk, -francia nyelven -: éljenek a magyarok! Pedig a franciák általában kevéssé szimpatizálnak velünk.

Sajnos a Külügyminisztérium, a miniszterelnökség, sőt Mádl Ferenc úr, akkori államelnök és a párizsi magyar intézet is elzárkózott minden segítségtől. Az igazsághoz tartozik, hogy Hiller István, akkori kultuszminiszter saját keretből 2 milliós támogatást adott, a XVII. kerületi önkormányzat is segített. Ezt a művet ajándékként festettem mindkét nép számára. Megvalósításához saját anyagi hozzájárulásom majdnem 3 millió forintot tett ki. Minden szerénytelenség nélkül idézhetem a felszentelő francia püspök urat, hogy én „fedeztem fel” a franciák számára magát a pápát is. Sajnos ott is, mint szerte a világban igen kérdéses az oktatás színvonala, így sokan nem is hallottak arról, hogy a táj szülötte Gerbert, a későbbi II.Szilveszter milyen utat járt be életében. Iskolák, egyetemek látogatják a templomot. Két különleges szolgálatot tettem a franciáknak. Ők maguk mondták: „feltámasztottam a pápát”. A másik: a modern képzőművészet Picasso és Marinetti óta ráállt ara, hogy a múltat ki kell törölni. Az absztrakt művészet nem beszél a múltról, csak a jelen divatait követi, a festő önmagát akarja kifejezni.

 -Ezért nem a megrendelőket és a kritikusokat kell okolni?

 -Nem. Az absztrakt festők és ezen törekvések mögött galériák állnak és a nemzetközi pénzvilág. A II. világháború óta az egész képzőművészet korrumpálódott, elhagyta eredeti céljait, mint minden a világban. Ahogy a „celebek”létrejönnek …”Megcsinálnak” mindenkit, utána pedig beszedik ebből a pénzt. A modern francia képzőművészet közönsége is ettől szenved, és képeimmel szerintük Delacroix-t „támasztottam fel”.

 -Mikor kapta a felkérést erre a sorozatra?

 -2003-ban érkezett a felkérés, hogy II.Szilveszter pápa szülőfalujában, Bordeaux és Lyon között félúton lévő Saint-Simon település X. századi alapítású templomába képsorozatot fessek a pápa életéről. Megterveztem negyven életnagyságú alakkal. Amikor a kis Gerbert született, még nem állt a falu, hanem pásztortanya volt ezen a helyen. Megvan az a domb, aminek a neve megőrizte, hogy ott volt a majdani pápa szüleinek tanyája, kis egyszerű oszlopocska hirdeti mindezt. A domb neve: a pápa rétje.

 -A környéken áll azért szobra a pápának?

 -Aurillac városában található gótikus katedrális, ide ment a pásztorfiú Gerbert bencés szerzetesnek, s a Saint-Géreaud Apátságban kezdte el tanulmányait. Ez egy akkora város, mint Székesfehérvár. Ott áll a pápát ábrázoló szép szobor. Ennek az alkotásnak csak egy kis hibája van: hármas koronát visel, mely csak 1305-ben keletkezett. Gerbert ebben a városban tanult, s a szerzetesek felismerték tehetségét, ezért elküldték a Katalóniai Grófságba. Ott megtanult arabul, s átment Córdobába, ahol elvégezte az egyetemet, hiszen 1000 körül nem volt a keresztény Európában ilyen intézmény, csak arab területen. Gerbert a korszak egyik legképzettebb tudósa lett. Megismerte a csillagászatot, a matematikát, az arab számjegyeket. Ma sokan mondják ránk, így a szlovákok is, hogy mi az Urálon túlról jövő félvad horda voltunk a kulturált Európában. Épp fordítva igaz. Európában éltek a barbár, műveletlen germán-szláv törzsek, és a keletről jövő népek voltak a kulturáltak. Tekintsünk csak rá a nagyszentmiklósi kincsre. Ki tudott ilyet Európában készíteni? S kik hordozták a kultúrát? Az arabok, akik minden megmaradt görög szöveget lefordítottak saját nyelvükre. Első egyetemük Bagdadban volt, a második Córdobában, a harmadik Észak-Afrikában. Így Szilveszter pápa az arab egyetemekről hozta be az ingaórát, az arab számjegyeket, zenetudományt, csillagászatot Európába. Huszonnyolc éves korában az egyik mecénása elvitte Rómába és bemutatta a pápának, mint tanult fiatalembert. A pápa beajánlotta I. Nagy Ottónak, Magdeburg építőjének, aki fia – a későbbi II. Ottó - nevelőjeként alkalmazta. Gerbert ezt elfogadta, s ebben a városban csillagvizsgálót építettet. I. Ottó arról nevezetes, hogy megverte a magyarokat Augsburgnál, s majd 972-ben meghívta Géza követeit a quedlinburgi birodalmi gyűlésre, ahol minden környező nép képviseltette magát. Ottó létre akarta hozni a hűbéri hálózatát. Géza elfogadta a kereszténységet, s Ottó küldött neki egy lándzsát, ami a hűbériségre figyelmezteti. A fejedelem erre nem reagált. A mi nagy szerencsénk, hogy 973-ban meghalt Nagy Ottó, s fia II. Ottó itáliai hadjáratai miatt nem tudott a magyar hűbériséggel foglalkozni. II. Ottó korán elhunyt, s ekkor került a trónra öt éves korában, a szintén Gerbert által nevelt III. Ottó. Ezzel az uralkodóval nekünk nagy szerencsénk volt. Gerberttel együtt kidolgozták azt az elméletet, miszerint csak úgy lehet megmenteni a kereszténységet a keletről jövő támadásoktól, ha Bizánc és Róma összefog. A keleti császár elfogadta ezt az ajánlatot. Ebben a koncepcióban a magyaroknak összekötő szerepe volt, így egyedül István kapott hűbériségmentes koronát. Miért? Mert a szövetségünkre volt szükség. Így ennek köszönhetjük, hogy egy idegen nyelvi tengerben meg tudtunk maradni. A Gellért-hegyen ezért III. Ottó és Szilveszter pápa szobrának kellene állnia. III. Ottót 1002-ben megmérgezték a rómaiak, mikor esküvőjére indult. Nem akarták a helyi befolyásos családok, hogy Ottó átvegye ott az uralmat. Őt követte II. Henrik, Gizella testvére, aki Imre nagybátyja volt. A Henricus nálunk Emericus formát kapott, s később Emri, majd Imre alakban rögzült.

 

 -Imre alakja megtalálható a pesti, Rezső téri templom kápolnájában látható festményén, triptichonján, melynek címe: Szent István és családja.

 -Úgy van. A most Saint –Simonban látható képeim búcsúkiállítása a tisztviselőtelepi templomban volt, ahol többen sajnálták, hogy külföldre kerülnek ezek a képek. Így született meg egy triptichon a Rezső téri templom számára is 2007-ben. A baloldali képen Boldog Gizella imája látható a Feszület előtt. A középső képen pedig Szent István mondja tollba Intelmeit. A harmadik képen látható Szent Imre trónörökös. II. Henrik is barátságos volt a magyarokkal szemben. Utódai, a többi német-római császár már mind ellenséges volt irányunkban. Így az 1026-ban trónra lépő II. Konrád is, aki azt akarta, hogy Magyarország német császári hűbérbirtok legyen. Mi történik, ha hűbéresek leszünk? A kultúránk és nyelvünk elvész, átalakul, németté, szlávvá válik. Tehát 1000 évvel hamarabb kezdődik el az a folyamat, ami jelenünkben zajlik. 1030-ban betört Konrád császár a Dunántúlra. Azonban a német seregeket a két magyar csapat fölényesen szétszórta. István elfoglalta Bécset, Imre csapatával Regensburgig üldözte a menekülő császárt. A harmadik képen tehát Emericus dux, fehér vezéri lovát szabadon engedve a tölgyfaerdő szélén pihen a forrás mellett. Hadvezérként, kezében a gombos vezéri ezüstbottal látjuk, ami az előbb említett ütközetre utal. Különös „véletlen”, hogy mindössze egy évvel az ütközet után, 1031. szeptember 2-án Imre herceg hirtelen, előzmények nélkül meghal. A vaddisznó, mint bűnös, egyedül a német krónikákban olvasható, míg a magyar és a lengyel források csak annyit írnak: „fiatalon meghalt!” István helyzete kétségbeejtő volt. Bizonyos volt abban, hogy országépítő műve megsemmisül, s utóda, a velencei Péter hűbéresküt tesz a császárnak. Valóban, ez be is következett. Gizella imája Krisztus lábainál arra utal, hogy imája meghallgatásra talált, és csoda történt István halála után 8 évvel. A megvakított Vazul fia, a Kijevbe menekült András, akinek visszatérte után apja miatt bosszút kellett volna állni István hívein, s ortodox keresztényként a görögkeleti egyházat kellett volna támogatnia, e helyett Szent István útját folytatta, belátva az ő igazát. 1051-ben és ’52-ben III. Henrik csapatai törtek be az országba, de András mindkét alkalommal győzött, így Magyarország megmenekült.

 -Beszéljünk arról a folyamatról, amit 1000 éve nem sikerült elindítani, de most tetőzik…

 -A szovjet zóna államai közül a rendszerváltás nálunk sikerült a legrosszabbul. A felelősséget senki nem vállalja. Ahogy telik az idő 1956-ot egyre hitelesebben kellene ismerni és ismertetni, de nem ez történik.

 -Történelmünk megítélésében korszakok váltakoznak. Szemléljük tehát úgy a történelmünket, ahogyan az események mutatják, és ne magyarázzuk félre…

 -Igen, így a mohácsi csatát is, ami vészként, először csak a 19.században bukkan fel először. Ez arra utal, hogy a vesztes csata után minden ment tovább, ahogy mehetett, de senki sem érzett valami hatalmas tragédiát. Mátyás király tudta, hogy apja nándorfehérvári sikere nem ismételhető meg. A törököt ez az ország nem tudja feltartóztatni, csak maga Európa, ezért akarta megszerezni a császárságot. Tudta, ha a békességszerető, humanista Bajazidot egy harcias szultán követi, akkor az ellenünk indul, s győzni fog. Ez a sejtés igazolódott. Szelim szultán elfoglalta az összes szomszédos keleti és déli területet. Megszervezte a világ legkorszerűbb hadseregét, aminek Magyarország nem tudott ellenállni. A kérdés az volt: hogyan élje túl azt a helyzetet, hogy két világhatalom közé kerülve, ütköző területté vált. Szelim fia, Szulejmán tőlünk átvonulási utat kért Bécshez. A szultán két követet is küldött Mohács előtt, hogy meggyőzze erről a magyar vezetést. Ez nem sikerült, s ez vezetett a mohácsi csatához. A szultán nem akarta Bécset elfoglalni, csak fenyegetni, hogy az osztrák -spanyol Habsburg-birodalmat sakkban tudja tartani. Világkoncepcióról volt szó. Ha egy nagyhatalom nem tud fenyegetni, akkor megszűnik hatalma.

Szulejmánt megérintette a magyarok bátorsága a mohácsi csatamezőn. A magyarokkal –mint rokon néppel – másként bánt, mint a többi legyőzött országgal. A csata után szerződni akart II. Lajossal. Szomorú volt, hogy ez a király halála miatt nem sikerült. Elvonult seregeivel, de három év múlva visszajött, s Szapolyai János királlyal szerződést kötött. Ebben benne foglaltatik: bármi történik, János király szövetségese marad. 1541-ig háromszor küldött hadsereget János kérésére az osztrákok ellen. Buda csellel való elfoglalásának kitalálása szépségtapasz volt a vélt megaláztatásra. Ezt csak a 19.században találták ki, amikor szépítgették a magyar történelmet. A „csel” idején a Budát ostromló osztrákok ellen érkezett a segítő török sereg. Majd mi történt? A szultán megengedte a magyaroknak, hogy az általa meghódított területen önálló államot alkossanak, Erdélyt. Ez a többi hódított országban sehol se fordult elő. S miért fogták el Török Bálintot? Mert a német császár hadvezére volt.

 -Milyennek találja hazánk kultúrdiplomáciáját?

 - Erről egy példát mondok. Amikor 2005-ben Saint-Simon-i képeim felavatását szervezték, a franciák erre az alkalomra meghívták a párizsi magyar nagykövetet. Ki is volt az? Erdős André, aki 1965 óta a Külügyminisztériumban dolgozik. Ő mondta 1956-ról az ENSZ-ben, hogy reakciós, fasiszta megmozdulás volt. Az avatón mellette – magyar oldalról - Gulyás Kálmán egyházi ügyekért felelős címzetes államtitkár vett részt. Nagyon sok beszéd hangzott el. Utoljára Gulyás beszélt, amit Erdős André fordított. Erdős fel sem nézett a képekre. A beszéd végén az államtitkár megrótta a franciákat, hogy nem szavazták meg az EU alkotmányát. Ráadásul ezt olyan megyében mondta, ahol az igen-ek győztek. Kérdem: egy ilyen avatóbeszéden szabad ilyen diplomáciai baklövést elkövetni? Ilyenek az élményeim.

 -Ahhoz, hogy valakinek egy műremek elnyerje a tetszését, a szép iránt is fogékonynak kell lennie. Mit gondol, a mai világban nem rombolják le a tiszta esztétikai látásmódot, s  a szép keresése helyett, ma az érdekest, a kirívót kutatjuk.

 -Ez igaz, de nem ez a legnagyobb probléma, hanem, hogy a vizualitásból zűrzavar lett. Mindenkit bombáz naponta a vizuális szeméthalom. A televízióból, a netről érkező látványözönt pedig nem tudják felfogni. Hiányzik az oktatásunkból az, ami a látott világ megértését segítené elő; s az emberek nálunk vizuális élményeket egyáltalán nem tudnak elemezni. Ha valaki tanúja egy bűnesetnek, még személyleírást sem tud adni. Kérdezzen meg valakit egy kiállításról kijövet: mit látott? Csodálkoznék, ha bármi érdemest tudna az illető mondani. Ez világjelenség, de Magyarország élen jár ebben. Ide tartozik az is, hogy: a magyar képzőművészek letértek a magyar hagyomány útjáról. Ez 1948-ban kezdődött. Először a szovjet befolyás érzékeltette hatását, a szocreál, majd utána villámgyors fordulat következett, s csaknem mindenki valamilyen nyugati példát kezdett el utánozni.

 -A közeljövőben lesz-e kiállítása Budapesten Szinte Gábornak?

 -Március 19-én, csütörtökön 18 órakor a Teréz körút 4-ben, a Forrás Galériában lesz a „Emberközel” c. következő kiállításom megnyitója, melyre lapjuk olvasóit szeretettel várom. A kiállítás április 4-éig tart nyitva.

 

Medveczky Attila