2009.03.13.
Marius von Mayenburg: A csúnya
(Új Színház Stúdiószínpada)
Marius
von Mayenburg a fiatal német írónemzedék egyik legismertebb
tagja, Münchenben született 1972-ben. A bajor fővárosban
folytatta egyetemi tanulmányait, itt germanisztikát, majd
Berlinben, a Művészeti Akadémián drámaírást tanult. Első
darabját, amit a sorozatgyilkos Haarmannról írt, 1996-ban,
Berlinben a Deutsches Theater vitte színre, az irodalmi köztudatba
a müncheni Kamaraszínpadon bemutatott Lángarc című művével
robbant be, amit kontinensünk számos teátruma műsorára tűzött.
Ezért az alkotásáért két rangos díjjal, a Kleist-Förderpreis-szel
és a Frankfurter Autorenstiftunggal tüntették ki. A Baracke
elnevezésű berlini színházi csoporthoz 11 évvel ezelőtt
csatlakozott, majd egy évre rá a szintén berlini színháznak,
a Schaubühne am Lehniner Platznak művészeti vezetésében
dramaturgként és házi szerzőként vesz részt. Magyarországon
is kedvelt – mondhatni divatos – szerző, eddig 3 drámáját
mutatták be: a Lángarcot elsőként a Radnóti Színházban adták
elő 1999-ben, a Hideg gyermeket a Krétakörben 2003-ban és a
Parazitákat a Napszínházban 2003-ban. A csúnya című fekete
komédiáját 2007-ben vetette papírra, ősbemutatóját 2008. április
5-én tartották Augsburgban, hazai premierje két hétre rá az
Új Színház Stúdiószínpadán 2008. április 18-án volt.
Mayenburg
művének főhőse a legszebb férfikorban, a harmincas éveinek
elején járó Lette, aki ügyes feltaláló, mert olyan,
40 cm
hosszúságú elektromos dugattyút alkotott meg, ami segíti vállalatát
a minél nagyobb haszon elérésében. Találmányának bemutatására
összehívott konferenciára azonban a főnök nem őt, hanem
Lette asszisztensét, Karlmannt küldi. Lette értetlenül áll
eme döntés előtt, és szeretné megtudni, miért mellőzik őt.
De senki nem meri az igazi okot feltárni előtte, végül felesége,
Fanny bátortalanul felvilágosítja: azért nem őt választották,
mert ijesztően csúnya. Lette ettől még inkább összezavarodik,
mert ezt idáig senki nem mondta neki, és merész elhatározásra
jut: plasztikai sebészhez fordul. Az orvos nem ígér neki
semmit, de Lette hajthatatlan. Megoperálják, és a műtét olyan
jól sikerül, hogy az eddig csúnya úriember férfiszépséggé
válik. Ettől kicserélődik, és amilyen mértékben változik
előnyösen a külseje, ugyanolyan mértékben módosul hátrányosan
a jelleme: elbízza magát, ugyanis ő lesz a cég „arca”,
mindenhová őt küldik, a nők versengenek kegyeiért, szemet vet
rá a szintén átoperált, 30-asnak kinéző, de valójában 73
éves gyártulajdonosnő, és annak elkényeztetett, egyszerre
homoszexuális és Ödipusz-komplexusban szenvedő fiacskája.
Lette – kizárólag a vállalat érdekében – teljesíti kötelességeit.
Lette sikerén felbuzdulva mindenki olyan arcot szeretne, mint
amilyen az övé, nem telik el sok idő, Lettéhez megszólalásig
hasonlító férfiakból tucatnyian járnak-kelnek az utcákon, még
Karlmann is „lettésre” igazíttatja vonásait. Fanny sem
tudja már megkülönböztetni az igazi Lettét a hamisítványoktól,
és véletlenül, vagy szándékosan bújuk ágyba a hasonmásokkal.
Gáspár
Sándor alakítja Lettét. Olyan színészi megjelenítő erővel
formálja meg ennek a félszeg, majd öntelt férfinek a karakterét,
hogy a nézők tényleg csúnyának találják akkor, amikor a csúnya
Lettét és vonzónak látják, amikor a jó külsejű Lettét játssza.
Pokorny Lia személyesíti meg Fannyt és csoda csinos, valójában
vénasszony gyártulajdonosnőt, de az orvos asszisztensét is.
Marylin Monroe-s frizurájával és kissé affektált hangjával
mindhárom nőt igen érzékletesen viszi fel a színre, mindig
pontosan lehet tudni, melyik figura bőrébe bújik, még véletlenül
sem keveri össze őket. Karlmannt, Lette jobb kezét és a vén
igazgatónő félrenevelt hímnemű gyermekét Almási Sándor, a
főnököt és a főorvost pedig Nagy Zoltán kelti életre.
Marius
von Meyenburg darabját Szabó Máté rendezi, az előadás
egyszerre mulattató és elgondolkodtató hatását Khell Csörsz
futószalag díszlete még alaposabban kiemeli, és azt az eltávolodást
juttatja a közönség eszébe, ami a harmadik évezred embere és
ennek az embernek a maga alkotta világa között kialakult. A csúnya
példabeszéd, hogy mivé válik az úgynevezett modern ember, ha
semmi sem gátolja az akaratát, és erkölcsi meggondolások sem
befolyásolják tetteit. A pénz hatalma, az érvényesülés
korparancsa a másodperc töredéke alatt olyan gyorsan forgó kerékbe
illeszti bele az embert, amibe könnyű beleülni, de kiszállni
annál nehezebb. A plasztikai sebészet eredményeinek felelőtlen
alkalmazására is felhívja a figyelmet, mert ma már számos
fiatal lány 18. születésnapjára mellnagyobbító műtét költségét
kéri szüleitől. A csúnya nem más, mint társadalomkritika, de
nem ás ennek a – hol és meddig van a határ – kérdéskörnek
a mélyére, csak a felszínét érinti. Arra pontosan elég, hogy
felhívja a figyelmet a rosszul értelmezett szépségkultusz veszélyeire,
de nem mutat kiutat belőle, a sok káros következményből csupán
egy-két lehetséges módozatot vázol fel, csak felvillantja, hová
vezethet ez a „fejlődés”. (Felső képen: Nagy Zoltán és Gáspár
Sándor. Alsó képen: Pokorny Lia és Almási Sándor.)
Dr. Petővári
Ágnes
|