vissza a főoldalra

 

 

 2009.03.13. 

Egy emléknap üzenetei

Nem fogadta valami lelkesen (mily meglepő!) a balliberális politikai elit sem a Terror Háza Múzeum létrehozását, sem pedig február 25-ének, Kovács Béla kisgazda parlamenti képviselő elhurcolása napjának mint a kommunizmus áldozatai emléknapjának törvénybe iktatását. Mert még ha csak Kovács Béla elhurcolására emlékeztetne! De a kommunizmusnak csak Magyarországon is több millió áldozata volt, illetve van, akiknek megkínzása, meggyilkolása, nyomorúságos életre ítéltetése, üldözése, személyes és családostul való tönkretétele mind ennek az elitnek a történelmi bűne. Némelyeknek, ma is élőknek, személyesen a lelkén szárad. Nem, mintha a szovjetdiktatúra működtetőinek, haszonélvezőinek, az önkényuralmat megvalósítóknak bármikor bármiféle lelkiismereti problémája lett volna. Hiszen az orwelli „újbeszél” modell jegyében még magát a lélek szót is legszívesebben kiiktatták volna a magyar szókincsből. (Igaz, egyesek szerint ez is a rossz lelkiismeret jele.) Mint ahogy nincsen azoknak sem, akik családilag és/vagy utódpártilag örökölték a rablott vagyont, mintegy beleszülettek jólétbe, gazdagságba, pozíciótulajdonba, hatalomba, előjogokba. Miközben nyilvánvalóan úgy szocializálódtak, hogy mindez egy „jogbiztonságot garantáló demokratikus jogállamban” természetesen „jár nekik”. Persze, másféle problémáik azért vannak. Hiszen ugyanúgy tudják, mint ahogy a magyar társadalom is tudja, hogy a nácizmuséit meghaladó súlyú gaztettekért a posztkomunista országokban (nálunk kiváltképpen) törvényesen alig valakit számoltattak el, vontak felelősségre. Azokat is csak úgy tessék-lássék. (Kivétel a román kondukátor, akit bűntársai végeztek ki, nehogy rájuk valljon.)Többnyire „elévülés” miatt úszták meg, bár az őáltaluk elkövetett bűnök frissebbek és még fájóbbak, mint a világháborúsak. Ki is dönti el, hogy melyek a soha el nem évülő, emberiségellenes bűntettek? És miért fogadjon el a magyar társadalom, főleg a több millió áldozat családtagjai és leszármazottai demokratikus jogállamnak egy olyan berendezkedést, amelyben az erősebb joga és a kettős mérce érvényesül? Probléma aztán számukra már maga az, hogy sem a múzeum létrejöttét, sem az emléknap bevezetését nem tudták megakadályozni, s ez inkább emlékezteti őket valamiféle kettős hatalomra, mint a régi szép időkre, amikor még a teljhatalmat birtokolták. (Bár most sincsenek messze tőle.) És nem tudták tovább megakadályozni a Wittner Máriáról szóló filmnek a magyar parlament falai között megtörtént levetítését sem. Amit korábban még sikerült betiltaniuk. Most azonban megtört a jég: négy fideszes parlamenti képviselő megemlékezésének záróakkordjaként végre illusztris helyen, több száz meghívott láthatta az Uránia moziban egyébként már bemutatott megrendítő dokumentumot. (Értesülhettünk róla: két EU parlamenti képviselő kezdeményezésére folyik az aláírásgyűjtés azért, hogy legyen emléknapja a kommunizmus áldozatainak az EU-ban is.) Választ kaptunk a rendezvényen arra is, hogy mi a helyzet azzal a bizonyos megbocsátással, amelyet állandó jelleggel elvárnak tőlünk azok, akik se meg nem bánták a tetteiket, se bocsánatot nem kértek értük. (Már ebből is tudhatjuk, ha nem emlékeztetnének is rá minden megnyilvánulásukkal, hogy ha tehetnék, még egyszer elkövetnék őket.) Ám buzgón hivatkoznak a keresztény vallás parancsára, amely persze csak minket kötelez: ne gyűlöljétek, hanem szeressétek ellenségeiteket, bocsássatok meg az ellenetek vétkezőknek! Ilyenkor a vallás bezzeg nem „ópium a tömegeknek”, hanem valami, aminek a jó elv- és értékorientált, önérdekmentes bolsi gondolkodás jegyében hasznát lehet venni. A keresztény ember valóban a bűnt gyűlöli, és nem a bűnöst – mondta ki újra a jól ismert szentenciát a megemlékezést záró szónok. Ne mérgezzük magunkat gyűlölettel! A jogos harag azonban nem gyűlölet, hanem cselekvésre késztető erő. Még többet mondott azonban erről a filmben a címszereplő, akinek egész élete, megszenvedett igazságai hűen tükrözik egy kegyetlen, gyalázatos rendszer minden embertelenségét. Az áldozat azért nem bocsáthat meg a hóhérnak, mert a hóhér sem bocsátott meg, hanem gyűlöli őt. Még a megbocsátásért is gyűlöli, még jobban gyűlöli. Hiszen igazolnia kell magát. A maga gonoszságát. Hogy az áldozat nem ártatlan, hanem „megérdemelte”. Nota bene: ezt immár nem csak a lélekbúvárok tudják. Hogy ez így működik: nem lehet megbocsátani annak, akit elpusztítottam, tönkretettem. Bizonyság rá a trianoni utódállamoknak a magyarsághoz való viszonya is. Az áldozat, ha megbocsát, ezzel az erkölcsi fölényével újabb gyűlölethullámot von magára. Másnap kaptuk éppen a ciánozást a magyarsággyűlölő elit egyik prominens, e tulajdonságban jeleskedő képviselőjétől. Ne nyeljük le! Se a ciánt, se a ciánozást. Hogy ne kelljen a gyűlölködésre ítélteteknek még jobban gyűlölniük bennünket. (Képen: ukrajnai éhínség.)

 

Kiss István