2009.03.20.
Dr.
Raisz Iván, az év feltalálója
Dr.
Raisz Iván Barta Istvánnal közösen vette át az év feltalálójának
díját, amit az nyerhet el, aki külföldön rendezett találmányi
bemutatókon a legsikeresebb magyar résztvevő. A
találmányról, annak lényegéről Dr. Raisz Iván ny. egyetemi
docenst kérdeztük.
-Professzor
úr gratulálunk a díjhoz, amit a Metanol előállítás kommunális
hulladékból című találmánnyal nyertek el. Olvastam, hogy
egyik kutatási területet a hulladékgazdálkodás. Mióta
foglalkozatja önt a hulladékkezelés problematikája?
-Majdnem 40 éve. Első hulladékokkal
kapcsolatos találmányomat, tanítványommal együtt 1981-ben nyújtottam
be.
-Kérem mondja el találmányuk lényegét.
-A kommunális hulladék szerves részét
(egy egyszerű szétválasztás után) egy speciális kétaknájú
generátorban kezeljük, ahol mindvégig a hidrogén túlnyomó
koncentrációja található. A lényeg: nem folyik égetés. Ezen
hulladékokban olyan komponensek vannak, hogy égetés során
ugyanúgy dioxinok keletkeznének, mint a palotai szemétégetési
folyamatban. A dioxinok eltávolítása pedig rendkívül költséges
és sohasem tökéletes.
-Az önök eljárásában tehát
dioxin gázok nem jönnek létre? Milyen melléktermékek
keletkeznek?
-Először is a szerves komponensekben is megtalálható szervetlen
salakalkotókkal kell számolnunk. Ezek mennyisége kb. 5%. Ez
azonban üvegesedett salakként távozik. A csúcshőmérséklet
1000 fok, és ily módon az üvegesedett salak elhelyezése,
illetve hasznosítása sokkal kevesebb költségű, mint az egyéb
salakoké.
- Magas hőmérsékleten megkötik a gáz sósavtartalmát.
Ezt a sósavat lehet hasznosítani?
-A gázgenerátorból
kijövő gázból a sósavat úgy tudjuk megkötni, hogy
haszonanyag keletkezik, és ily módon a hőhasznosító kazánunk
közönséges szénacélból készülhet. A sósav hasznosítható
vegyület formájában jön ki a rendszerből. Erről még részleteiben
nem tudok beszélni.
-Cseppfolyós széndioxid is keletkezik az eljárás során.
-Így van. S érdekes módon, jelenleg a cseppfolyós széndioxid ára
magasabb, mint a metilalkoholé. Az anyagot pedig több célra is
fel lehet használni, így pl. üdítőitalba, tűzoltáshoz, védőgázos
hegesztéshez.
-Egy ilyen rendszer üzemeltetéséhez milyen biztonsági
intézkedések szükségesek?
-Mivel szén-monoxid és hidrogén szerepel végig a folyamatban, ezért
természetes, hogy a robbanás biztos eszközökkel és berendezésekkel
kapcsolatos mérő-és szabályozórendszerek szükségesek az eljárás
során. Ez nem olyan, mint a II. világháború alatt, mikor a
teherautó hátuljára elhelyezett faelgázosítót működtettek.
Itt komoly biztonsági berendezések szükségesek, hogy a környezet
ne károsodhasson. Ha a szén-monoxid, illetve a hidrogén kikerül,
az vagy mérgezéshez, vagy súlyosabb esetben robbanáshoz
vezethet.
-Milyen előnyei vannak a metanolnak?
-Előnyei attól függnek, hogy milyen célra használjuk. A vegyipar
rendkívül nagy mennyiségben használ fel metilalkoholt, amelyet
döntően földgázból állít elő, s ennek az ára ma kb. 100
Ft-ba kerül –vagontételben – kilóként. Beszélni kell a svéd
példáról, mikor az erdőből kitermelt nagy átmérőjű fa
gerendáiból állítanak elő a mienktől alacsonyabb hőmérsékleten
és több berendezéssel működő eljárásban metilalkoholt. Ők
így kb. 50-
60 Ft
–ért állítják elő a metanolt. Miután mi nem fizetünk az
alapanyagért, hanem a kedves lakók fizettek azért, hogy elvigyék
a szemetet, így nálunk a metanol 30Ft/kilós önköltséggel áll
rendelkezésre. Ha az eljárásunk során előállított metanolt
a vegyipar fogja használni, akkor megspóroltunk egy nagy mennyiségű
import gázt, amire esetenként az ukrán fizetési határidők előtt
szükségünk van. A metilalkohol másik jelentős felhasználási
területe az energetikai ipar. Egyrészt ún. gázmotorokban
villamos energiát lehet belőle előállítani ún. csúcserőműi
üzemmódban. Másrészt direkt motorhajtó anyagnak lehet használni.
Brazíliában nagyon jól ismert üzemanyag a metanol. 2007-ben a
Volvo kamionokkal végzett egy idevágó kísérletet. Feltették
a kérdést: a kamionok számára mi lehet a jövő energiahordozója?
Több energiahordozóval kísérleteztek, s az a kamion ért el
sikert, amit metanolt felhasználó motorral készítettek. A
Volvo a sarkkörön túlra is szállít. El lehet képzelni, hogy
milyen nagy gondokat okoz téli üzemmódban Diesel-olajból a
paraffin kiválása. A Diesel-olaj hosszú szénláncaiból mindig
nagyon sok elégetlen szénhidrogén keletkezik, amelyekből rendkívül
toxikus, aromás vegyületek jönnek létre. A metanolban a szén
egyedül áll, így nem tud toxikus szénhidrogéneket létrehozni.
A metilalkohollal alacsonyabb a lánghőmérséklet is. Tehát ha
metanol üzemanyagot használunk, akkor az alacsonyabb lánghőmérséklet
miatt a nitrogén oxidkibocsátása is sokkal kisebb lesz.
-Azt kikísérletezték,
hogy egy kukásautónyi hulladék hány kg. metilalkoholt eredményez?
-Abból induljunk ki, hogy nem használunk éjszakai
áramot, pedig ez az ország energetikai mérlegét nézve pont az
ellenkezője lenne szerencsés. Ahhoz, hogy legyen reggel hatra
megfelelő mennyiségben villamosenergia, termelni kell a hőerőműveknek.
Ennek megfelelően éjjel rendkívül olcsóbb lenne a mélyvölgyi
áram. Praktikus lenne a külső áramotlyenkor
használni. Egyébként rendszereink – hőhasznosító kazánunk,
beépített gázmotorunk – termelik meg saját villamosenergia
igényünket. Ebben az esetben még a legrosszabb minőségű 1
tonna szerves hulladékból is 200 kg-nál több metilalkohol
keletkezik. Egy kukásautónyi hulladék ennek 7-9 szerese. Így másfél
tonnányi metilalkohol vonul be a kukásautóval, csak át kell
alakítani.
-Igaz, hogy
Magyarországon régebben voltak olyan autók, melyeket metanollal
hajtottak?
-Így van, de azt nem lehet megcsinálni, hogy beöntök
egy benzin üzemmódú motorba metilalkoholt. Szükséges ebben az
esetben a motor átalakítása.
-Mikor fogják ezt a találmányt hasznosítani?
-Tapasztalok befektetői érdeklődést a hasznosítás
iránt. Létrehoztunk egy konzorciumot az első, ún. pilot-üzem
kialakítására. A konzorciumot támogató Észak-Magyarországi
Környezetvédelmi Klaszter –amely akkreditálva van – megpályázott
egy támogatást az üzem kialakítására. Ha ez sikerül, akkor
a 2010-ben a gazdaságos mérethez szükséges összes technológia
paraméter birtokában leszünk és gyártjuk a metanolt a kísérleti
üzemben.
-Ön 2005-ben megkapta a Környezetvédelem mestere címet.
Többek közt akkor egy olyan üzemanyag-adalékot talált fel,
mellyel tovább nő a motorok élettartama. Az évben azt
nyilatkozta, hogy hazánkban ezt alig lehet kapni, míg a litván
piacon megtalálható. Azóta változott a helyzet?
-Változott: a litván olajforgalmazók úgy ítélték
meg, hogy jobb, ha több olaj fogy. Egyéni felhasználókról
tudok, számukra rendszeresen szállít a kft-énk az összes
engedély és bizonyítvány birtokában. Ha valaki küld hozzánk
egy megrendelést, akkor egy héten belül megkapja az adalékot.
-Tehát a Kyotoi
egyezmény betartása nem olyan lényeges…
-Ezt a dokumentumot többen egy szép, bekeretezett papírnak
tartják. Nézzük az anyagiakat. Ezzel az adalékkal sikerül
megtakarítani az üzemanyagból keletkező széndioxid 10 százalékát.
Ez a 10% széndioxid országosan egyhatalmas széndioxid kvótát
eredményezne, amit el lehetne adni.
-Ha készítene egy képzeletbeli rangsort, melyik találmányát
tenné az első helyre?
-Erre
nehezen tudok válaszolni. Számomra mindegyik kedves, s mindegyik
a környezet megóvása érdekében jött létre. A Föld környezeti
állapotát tekintve a legutóbbi találmányom a legbiztatóbb, s
mint új, a legkedvesebb. De az előző találmányom sokkal
fontosabb problémát oldana meg, mert szennyezett vízből tud úgy
ívó vizet előállítani, hogy nem kell vegyszert adagolni hozzá,
így nem keletkezik toxikus komponens.
Medveczky Attila
|