2009.03.20.
Szívből énekelni!
Beszélgetés Marik Péter operett-színésszel.
– Ki fedezte fel gyermekkorában hangi
adottságait?
–
Kicsiny gyermekkoromtól kezdve, mikor jó kedvem volt, énekelgettem,
így a nagy karácsonyi összejöveteleken is. Mostohanagyapám, a
híres színész, Rajnai Gábor – nekem csak Gabi bácsi –
volt. Emlékszem arra a Csókos asszony c. darabra, melyben ő
volt a főszereplő, a báró, s Németh Marika játszotta Katókát.
Ismeretségi körébe olyan nevek tartoztak, mint Fekete István,
Herczeg Ferenc. Ilyen híres emberek voltak nálunk vendégségben
a ’40-es évek elején, mikor karácsonykor elénekeltem a
Mennyből az angyal-t kristálytiszta hangon. Erre mindenki
felfigyelt. Később – ahogy felcseperedtem – nagyon szerettem
zenét hallgatni, főleg operákat. Apámnak nagyon jó és szép
lemeztára volt. Egyik nagybátyám – akit Wágnernak hívtak
– rajongott a névrokon zeneszerzőért. Nagyon sok Wagner-operát
hallgattam vele. Így már kisgyerekként énekeltem a walkűrök
lovaglását. Amikor megkérdezték tőlem, mi akarsz lenni, azt
feleltem, hogy operaénekes. Mikor érettségi előtt álltam,
akkor is azt mondtam: zeneakadémiára szeretnék jelentkezni.
Otthon megvolt nekünk Benjamino Gigli több lemeze, s én a híres
operaénekest utánoztam, ami később igen nagy bajt jelentett számomra,
mert a saját hangomat ezzel elnyomtam kissé. Gabi bácsi még
14-15 éves koromban elhívta hozzánk Oláh Gusztávot, az Operaház
rendezőjét, hogy hallgasson meg engem. Oláh Gusztáv azt tanácsolta:
tanuljak zenetörténetet, összhangzattant és keressek fel egy
énektanárt. A zeneművészeti főiskola egyik korrepetitora tanított
zongorázni, s a Kertész utcai gyakorlóiskolában foglalkoztak
velem. Felvettek énekművész tanárnak, s az utolsó két évben
én is a Kertész utcai iskolában folytattam gyakorlati tanítást.
Az opera szakra már nem vettek fel… Nem volt hozzá elég jó
hangom. Ezután végeztem el a művésztanárképzőt.
– De mégis az Operaházhoz került,
igaz nem énekesként, hanem mint ügyelő.
– Amikor művésztanárképzős lettem, Mikó András, az
Operaház főrendezője megkért arra, hogy az egyik operavizsgán
az adott jelenetben énekeljem be Kalaf szerepét. Mikó megkérdezte
tőlem: elvállalnám-e az egyik megüresedett ügyelői állás
betöltését. Azt mondta nekem: én is így kezdtem. Rendezőt
akart belőlem faragni, s ki is neveztek idővel segédrendezőnek.
Egyszer Vámos László Turandotot rendezett az Erkel Színházban,
s én voltam a segédrendezője. Akkor kérdezte meg tőlem: átjönnék-e
az Operettbe a Pompadourba.
– Hol látta és hallotta önt előtte
a legendás főrendező?
– Miközben ügyelőként dolgoztam, énekelni tanultam.
Először Réti Józsefnél akartam énekelni, majd Bende Zsoltnál,
s ők tanácsolták, hogy dr. Sípos Jenőhöz, a kor híres énektanárához
menjek. Tehát Jenő bácsi tanított engem, s ő beszélt rá
arra, hogy ne operaénekes, hanem operett-színész legyek. Az
Operettszínháznál úgyis nagy bonvivánhiány van. Vámos pedig
egyszer Sípos tanár úr lakásán hallgatott meg.
– Az Operaház ekkor élte fénykorát:
Gyurkovics Mária, Székely Mihály, Melis és Simándy, Ilosfalvy
Róbert és Házy Erzsébet, Osváth Júlia és időnként Svéd Sándor
szerepelt a világot jelentő deszkákon. Ezek a művészek felértek
egy mesterkurzussal?
– Sok mindent lestem el tőlük. Még diákként rajongtam
Simándy Jóskáért, sok operaszereplését megnéztem. De mégsem
őt utánoztam, hanem Giglit. A főiskolán problémás voltam
hangi szempontból. Mikó Wagner-tenorként képzelt el. Mások
pedig Mozartot erőltettek rám. Azon vitatkoztak, hogy hős- vagy
lírai tenor vagyok. Erre megszólalt Révhegyi Ferencné, a
legendás énektanárnő: inkább azt vizsgáljuk, hogy tenor,
vagy bariton a fiú.
– A Víg özvegy Danilóját lírai
baritonok is énekelték…
– Így van. Ezért is kaptam meg ezt a szerepet, miután
leszerződtem az Operettszínházhoz. Addig Bende Zsolt, az Operaház
baritonistája énekelte vendégként ezt a szerepet, de neki a
„szolgálati helyén” voltak elfoglaltságai, s a másik
Danilo, Baksay Árpád, pedig akkor az USA-ban énekelt. Így
„biztosítékként” kaptam meg a szerepet. Ekkor Németh
Marika felment az igazgatóhoz, s azt mondta: „ne tegyétek ezt
velem. Ezzel a zöldfülűvel raktok össze!” Akkor voltam 33 éves,
de sokkal fiatalabbnak gondoltak.
– Az Operettben ismerkedett meg későbbi
feleségével, Németh Marika primadonnával.
– Így van. Mikor a színházhoz szerződtem, véget
vetettem előző kapcsolatomnak, annyira megbűvölt Marika személye.
1970 szeptemberében kezdtük el próbálni a Víg özvegyet, s
októberben álltam be a szerepre. Szeptemberben van két Mária-nap
is. Ez egy jó alibi volt, hogy Németh Marikát – egy kis társasággal
együtt – meghívjam koccintani. Utána is folyton kerestem a
lehetőséget, hogy próba után igyunk meg valamit. Úgy ügyeskedtem,
hogy másokat is elhívtam: ne tűnjön fel, hogy csak Marika
miatt teszem mindezt. Öreg korrepetitorunk, Csató Bandi egyszer
ezt mondta Marikának: „nem veszed észre, hogy ez a fiú
szerelmes beléd? Bármit mond, játszik, énekel, csak rád
figyel.” Ezt követően a randevúk megsokszorozódtak, s végül
az év karácsonyán Marikához költöztem, de az esküvőig –
1971. július 14-éig – várni kellett, míg el nem vált görög
férjétől.
– Ki tanította meg a színészmesterségre?
– Igaz, ilyet a főiskolán nem tanultam. A rendezések, a
próbák alatt sajátítottam el a színpadi mozgást. Ezt
valahogyan ösztönösen bennem volt.
– Tudtommal Marikával együtt
szerepeltek a Keleti Márton által rendezett Fuss, hogy utolérjenek
c. filmvígjátékban. Ezen kívül más filmben is látható
volt?
– Ennek a filmnek Fényes Szabolcs szerezte a zenéjét.
Egy jelenetben – amit az Operettszínházban vettek fel – a színpadon
Marika volt a primadonna, s én meg a bonviván. A szokásos második
felvonásbeli összeveszési részt tették be a filmbe. Tudtommal
más filmben nem szerepeltem.
– Ebben a filmben a nagy, híres színészek
lenézik a kezdőket, fiatalokat. Ön megtapasztalta ezt a valóságban?
– Nem. Amikor vendégként Leo Fall operettjébe bekerültem,
partnereim, Lehoczky Zsuzsa, Petress Zsuzsa és Rátonyi Róbert
mind elfogadtak. Nem hoztak zavarba a színpadon. Bizonnyal megérezték,
hogy ígéretes tehetség vagyok.
– Lehet, hogy kissé kellemetlen a kérdés,
de önt Marik Péterként emlegették régebben, vagy a Németh
Marika férjeként?
– Ismertek már Marik Péterként is, de a legtöbbször
azt mondták: itt jön Németh Marika férje. Ez megmaradt Marika
halála után is. Megállítanak az utcán azzal: „magát
ismerem, az Operettben játszik. Tudom már! A Németh Marika férje!”
Ez nem bántó, pedig elég sűrűn szerepeltem a színházban, az
egyik darabot követte a másik.
– Akkoriban is téma volt a lapokban a
művészek magánélete?
– Előfordult, hogy magánéletünkről kérdeztek az újságírók.
Feljöttek hozzánk, fényképeztek, de kellemetlen kérdéseket
nem tettek fel. Bulvárosabb cikk rólunk nagyon sokáig nem született.
Többen el sem hitték, hogy példás és gyönyörű házasságban
éltünk. Akkor írtak csipkelődő, bántó dolgokat, mikor
Marika halálát követő második évben összeköltöztem
mostani feleségemmel. Azt írták: Marik, a víg özvegy. Arról
is cikkeztek, hogy alkoholista lettem. A színház egyik tagja
adta a valós és hamis információkat a pletykalapoknak.
– Tudtommal nagyon szerette volt felesége
főztjeit. Pl. a zöldborsós csirkét…
– Ez igaz. Marika nagyon szerette a különlegességeket.
Olyanokat készített itthon, amit világjáró körútjain kóstolt.
Így megismerhettem a görög, a német és az ausztrál konyha
remekeit is. Néhány receptjét még az újságok is leközölték.
– Azt el lehet mondani, hogy Németh
Marika sztár volt. Vannak még sztárok az operett egén?
– Vannak, de már nem olyan nagy egyéniségek, mint régebben
voltak. Ettől függetlenül számomra a primadonnák közül
Kalocsai Zsuzsa az, aki még egyéniség és sztár is. Sztárnak
tartom még Dolhai Attilát, Janza Katát, Mészáros Árpit és
Szabó P. Szilvesztert is. Igaz, őket nem sztárolják annyira. Régebben
a színész, énekes sokat szerepelt a televízióban. Ez mára
megszűnt. A színészeket pedig a tv-nézők nem egy-egy darab
kapcsán ismerik meg.
– Régebben több operettet játszottak
az Operettszínházban, mint musicalt. Most más az arány. Ön
szerint miért változott meg a műsorpolitika?
– Gondolom a bevétel miatt, s az is tény: a musicalekre
jobban bejönnek a fiatalok. Ma szinte önellátóak a színházak,
mert az állami támogatásokat minimálisra csökkentik. Kerényi
Miklós Gábor hozta be a musicaleket, melyek nem rosszak, igaz
egy más, egy hangosított műfajról van szó. Az operettet még
nem hangosítják, pedig kéne, mert a színháznak nem jó az
akusztikája. Ez lehet az oka annak, hogy a régi színészek
sokszor kirívóan a nézőtér felé játszottak. Az is egy ügyes
húzás, hogy tehetséges musical-sztárokat szerepeltetnek
operettekben. Így erre a műfajra is be lehet csalogatni a fiatal
generáció tagjait.
– Mit szól ahhoz, hogy ma több
operettet modernizálnak?
– Ha a modernizáció nem megy a zene és a játék rovására,
akkor nincs gond. Akkor van baj, ha egyesek valami fura késztetés
miatt mindent mai környezetbe akarnak átültetni. Azt sem tartom
jónak, ha öncélúan ordenáré beszédet adnak a színészek szájába.
– Nem tartja gondnak, hogy manapság
egy valóságshow szereplőjét jobban ismernek, mint egy híres
színészt?
– Dehogynem. Nincsenek tv-játékok, s színházakba egyre
kevesebben járnak. Egy, a média által felkapott figura így válik
közismertté, míg aki estéről estére hatalmas sikert arat,
csak a szakmai lapokban látja viszont nevét.
– Ön szerint a gazdasági válság
mennyire érintheti a kulturális életet?
– Akinek nincs pénze kenyérre, az nem ad színházért pénzt,
s a magánember éppen úgy kulturális szükségletein kezdi a leépítést,
mint akár a közösség, legyen az állam, vagy városi önkormányzat…Ettől
nagyon rettegünk, bár szerencsére az Operettszínház a jó
marketing miatt teltházas darabokat játszik. Igaz, nemcsak a
szegénység, hanem a túlgazdagság is durvít, nemcsak a kereset
hiánya, hanem a könnyű és korlátlan kereseti lehetőség is,
ami műveletlen rétegeket emel a társadalomban felszínre, erkölcsileg
értéktelenebb csoportok kezére játssza a vezetést.
– Amikor a pályára lépett, a pénz,
vagy a politika szólt bele jobban a színházak életébe, s mi
most a helyzet?
– Pályafutásom elején a politika, s most pedig a pénz,
a támogatás és a bevételek. Emlékszem: milyen nagy dolog
volt, mikor a munkásmozgalmi témájú zenés játékok – mint
a Szabad szél – után végre Kálmán Imrét és Lehárt játszhattak
az Operettszínházban.
– Jól látom, hogy Fényes Szabolccsal
kihalt a magyar operett-szerzés?
– Jól. Sajnos jól. Kortársai közül néhányan írtak
még operettet, de azokat nem játszották olyan nagy sikerrel,
mint a Fényes-darabokat. Vannak most is jó zeneszerzők a könnyebb
műfajban, de ők nem operettet, hanem musicalt írnak.
– Ennyire hűséges típus, hogy
majd’ 40 éve nem váltott színházat?
– Az vagyok. Vendégként nagyon sok helyen játszottam, s
ha kellett, betegség miatt beugrottam egy-egy darabba.
– „Ma nem divat operettszínésznek
lenni, nem nagyon van ilyen képzés a főiskolán sem. A véletlen
folytán lehet belekerülni. Az utánpótlás is kevés, mert a
rockopera, a musical, a zenés játék, s mindaz divat, amihez
elektronikus zene kell és mikrofon. Az operett pedig nem
mikrofonzene, a színházban át kell énekelni egy 40 tagú
zenekart is.” – nyilatkozott Kállay Bori. Egyetért vele?
– Abszolúte. Ehhez még hozzátartozik, hogy nálunk egy
rossz akusztikájú színházban kell áténekelni a zenekart, ami
nehezebb. Arra is vigyázni kell, ne énekeljünk hátrafelé,
amikor erősen szól a zenekar.
– Farkas Bálint bonviván nyilatkozta
a lapunknak: az operett hungarikum.
– Így van – ahogy a pálinka és a tokaji is az – s
ez igazgatónk véleménye is. Jó a bécsi operett is, de más,
mint a magyar. Nagyon sok külföldi szereti a magyar operettet, s
ezért is támogatni kéne. Ha ezt a műfajt gyengítik, akkor velünk
is ezt teszik.
– Önben mi tartja a hitet a színház
iránt?
– Szükségem van a színpadra. Ameddig hanggal és
fizikailag bírom, addig játszom a színházban. Öt évvel ezelőtt
még főszerepeket játszottam, most meg karakterfigurákat. Ez
nem bánt engem, mert bármit is játszom, azt szívből teszem.
Medveczky Attila
|