vissza a főoldalra

 

 

 2009.03.20. 

Balanchine, a mozdulatok poétája

A korszakalkotó koreográfus nevéhez fűződik a szimfonikus balett megteremtése és az orosz balett modernizációja "Látni a zenét. Hallani a táncot." Így jellemezte Balanchine híres szólótáncosnője, Karin von Aroldingen mesterének életművét. A New York City Ballet korszakalkotó koreográfusa, a Szovjet-Oroszországból 1924-ben Nyugatra emigrált, előbb Párizsban, később Amerikában letelepedett művész, a grúz származású Balancsivadze, azaz George Balanchine valóban "láttatta" a zenét, az ő nevéhez fűződik a szimfonikus balett megteremtése. A legtisztább, legvirtuózabb, legmagasabb rendű táncművészet, ami a 20. század első évtizedeiben a klasszikus balettből sarjadt. Balanchine az akadémikussá merevedett orosz balettet elevenné, dinamikussá "modernizálta", és – a korabeli izmusok közepette – neoklasszikus formában visszahelyezte a színpadra.

 Elhagyta a poros-naiv cselekményt, és kizárólag a zene inspirációjára bízta magát. Képzett muzsikus volt, voltaképp zeneszerző apja nyomdokaiba akart lépni, mielőtt a tánc végképp hatalmába nem kerítette. Csakis a partitúraolvasás birtokában lehetett térbeli alakzatokat képező mozdulatokká, mozdulatsorokká fogalmazni a zenei szólamokat, a szimfonikus művek belső folyamatait, hogy aztán látvánnyá "avanzsálva" hullámzó érzelmeket keltsenek a nézőben. Mint maga a muzsika. Így aztán csakugyan látni lehetett a zenét. És hallani a táncot.

 A barokk, a romantikus, a klasszikus zene, amerikai hatásra pedig a dzsessz, például Gershwin songjainak ihletésében születtek Balanchine mesterműként tisztelt koreográfiái, amelyek máig hódítanak a világ nagy balettszínpadain. Jómagam, Amszterdamban találkoztam először "töményen" a munkáival: a kilencvenes évek derekán Balanchine-hetet táncoltak végig a Het Nationale Ballet művészei a Muziektheater szépséges, modern üvegpalotájában.

 Ötven évvel Gyagilev budapesti vendégjátéka után rendeztek Balanchine-estet Magyarországon (1977), majd húsz évre rá (1995) az Erkel Színházban. A Magyar Állami Operaház mostani Balanchine-estjén két ismert (Szerenád, Concerto Barocco) és egy nálunk még nem látott koreográfiája (Who Cares?) szerepelt, két amerikai művésznő, Patricia Barker és Judith Fugate betanításában.

 Lebegő-libegő lepkeszárnyakként suhognak az áttetsző szoknyák a lánytesteken a Vonósszerenád dallamaira. Kaleidoszkóp különös alakzatait rajzolják ki a táncosok a színpad kék derengésében. Csajkovszkij már-már édeskésen melodikus muzsikája, mint a cím is utal rá, szerenádra ihlette Balanchine-t. Csupa poézis a holdfényben összesereglő, tizennyolc tagú balettkarának lágy ívelésű tánca. Lenyűgöző formák rajzolódnak ki a térben, a három szólista lány – Volf Katalin, Boros Ildikó, Kozmér Alexandra – csaknem észrevétlen válik ki a kar organikus testéből, hogy a keringő tételben a férfiszólisták, Oláh Zoltán és Szirb György partnereiként "csúcsra járassák" a klasszikus szépségű balettet. A tánckar bő redőzetű szoknyáinak hullámzása olykor a vízesés zuhogását társítja képzeletünkben. A romantika pátosztalan, puritán lírában oldódik föl.

 A letisztult mozdulatvilág apoteózisa a Concerto Barocco. Bach d-moll hegedűkettős versenyének plasztikus színpadi megjelenítése. A hegedűszólamok egymást kergető, páros futamai, nemes vetélkedése ölt testet a neoklasszikus balett három tételében. Átszellemültség és kristálytiszta szerkesztés. Popova Aleszja és Somorjai Enikő, szólistaként a tánckar élén, a barokk zene nemesen egyszerű, ám gazdag modulációit sugallja, Apáti Bence, a kompozíció férfiszólistája, közöttük a szilárd támasz, a szimfonikus balettben oly fontos térbeliség "mértani középpontja", Popovával érzelmi harmóniában éli-táncolja a méltóságosan hömpölygő Largo hangulatát.

 A szimfonikus zene ihlette koreográfiákhoz persze olyan igényes muzsikálás szükségeltetett, mint amilyet Medveczky Ádám dirigens csiholt ki az operaház zenekarából.

 Nem illett viszont a Gershwin-songokra készült Who Cares? az est klasszikus vétetésű poéziséhez. Az önfeledt vidámság, a dzsesszritmus felhangolja ugyan a közönség kedélyét, de a mű inkább gálaestek tarka műsorszámának hat. A táncművészek elemükben vannak, Bajári Levente lendületéhez Kozmér Alexandra, Boros Ildikó, Popova Aleszja játékörömben fogant temperamentuma társult. A Who Cares? helyett szívesebben láttam volna Balanchine valamelyik remekét, az Apollon Musagete-et vagy épp a C-dúr szimfóniát.

 Metz Katalin

 

(Forrás: Magyar Hírlap)