2009.03.20.
Hiller találmánya: előkészítés alatt álló ötlet
Az
oktatási tárca a tervek szerint egységes tantervvel dolgozó állami
iskolákat szervez 2010-től. A Pedagógusok Demokratikus
Szakszervezetének (PDSZ) álláspontjáról Kerpen
Gábor, a szakszervezet elnöke nyilatkozott.
– Hiller István miniszter úr javaslata az, hogy tárgyalásos
úton egyezzenek meg, ha valamelyik önkormányzat át kívánja
adni, a minisztérium pedig át kívánja venni a feladatot. Tehát
ez nem direkt államosítás, nem arról van szó, hogy a szegény
önkormányzatok biztosan át tudják adni a közoktatási
feladataikat, hanem ez egy tárgyalásos folyamat. Ez az egyik
eleme annak, amiről a miniszter úr beszélt, a másik pedig az,
hogy mindennek a célja az esélyegyenlőség növelése. A PDSZ
is ott volt azon a tárgyaláson, amit a miniszter úr összehívott
a múlt héten. Akkor Hiller azt mondta, hogy ez már egy több hónapja
előkészítés alatt álló ötlet, ezzel szemben egy árva sor
előterjesztést, részletet nem kaptunk. Sem előre, sem a helyszínen.
Ezért mi azt mondjuk, hogy ez nem egy egyeztetés volt, hanem egy
beszélgetés, és nincs okunk támogatni ezt az ötletet, hiszen
semmilyen részletet nem tudunk róla. Az egységes tanterv
szerint működő iskolákkal a kormány átnyúl a nevelőtestületek
és a szülők feje felett. A közösség érdekei sérelmet
szenvedhetnek. Azt a célt, hogy az esélyegyenlőség növekedjen
Magyarországon, mi már évek óta támogatjuk. Viszont a kormány
az utóbbi években tízmilliárdokat vont ki évente a közoktatás
alapfinaszrozásából, aminek egy részét a fenntartók számára
nem tervezhető módon: pályázattal kívánta visszapótolni a
rendszerbe. Ennek következtében a fenntartók: mind önkormányzatok,
mind nem önkormányzati fenntartók nagyon nehéz helyzetbe kerültek.
Iskolák vonódtak össze, záródtak be. Nem igaz az, amit a
miniszter úr mondott. Általában nem igaz az, hogy gazdag településen
gazdag az iskola, szegény településen szegény az iskola,
hiszen vannak olyan kistelepülések, amelyek erejük megfeszítésével
is nagyon jó oktatási intézményt tartanak fenn, és vannak
olyan gazdagabb települések vagy kerületek, amelyek annak ellenére,
hogy jelentős bevétellel rendelkeznek, összevontak oktatási
intézményeket.
– Kaptak-e választ Hillertől a kérdéseikre?
– A PDSZ valóban letett 16 kérdést a miniszter úr elé
már a találkozó előtt, aki ebből háromra válaszolt. Az
egyik kérdés az volt, hogy milyen foglalkoztatási garanciák
vannak a dolgozók tekintetében. Erre azt a választ kaptuk, hogy
a nem pedagógus kollégák nagy valószínűséggel nem maradnak
közalkalmazottak, a pedagógus kollégákra pedig külön szabályozás
vonatkozna. Ezt a javaslatot nem tudtuk elfogadni, hiszen az ördög
itt is a részletekben van. Az pedig alapvetően elfogadhatatlan,
hogy a nem pedagógusok automatikusan kikerüljenek a közalkalmazotti
státusból. A másik kérdésünkre, hogy vajon a közvetlen állami
fenntartású intézmények esetén az épülettel együtt kívánja
átvenni a feladatot a kormányzat, közvetlen fenntartásban, azt
a választ kaptuk, hogy nagyon nagy valószínűséggel csak a
feladatot venné át, az épületet nem. Ezzel kapcsolatban pedig
emlékeztettük a miniszter urat arra, hogy ebben az esetben
megeshet, a gyerekeket szét kell szórni a környező településeken,
vagy szét fogja szórni a fenntartó. Ha az épületet nem veszi
át, vagy más épületben akarja ellátni ezt a feladatot, akár
egy másik településen, akkor feltételezhető, hogy az épület
állaga olyan rossz lehet vagy lesz, hogy abban az épületben nem
lehet 2-3 év múlva már az oktatást fenntartani, ezáltal a
gyerekek máshova kerülhetnek. Hiszen a kormányzat – ha csak a
feladatot veszi át – az épület állagáért nem felel. Van
erről rossz tapasztalatunk, egyelőre a középfokú oktatási
intézményátadás tekintetében, különösen a szakképzés területén,
hogy amikor máshova került a fenntartás, például településtől
megyéhez, akkor nagyon gyakran előfordult, hogy a gyerekeket szétdobta
az új fenntartó, hiszen csak a feladatot vette át, nem pedig
magát az intézményt. A harmadik kérdésünk, amire a miniszter
úr többékevésbé válaszolt, az a finanszírozás volt. Azt kérdeztük,
hogy közvetlen állami fenntartás esetében milyen forrásokból
fog gazdálkodni ez az intézmény, a nem közvetlen állami, önkormányzati
fenntartású intézmények érdekeit nem sérti-e az új fenntartó.
Mire a miniszteri válasz az volt, hogy megkapja a fenntartótól
független alapnormatívát. Ez rendben van, illetve kap egyfajta
állami külön normatívát, ennek a feltételeit viszont nem
tudjuk, ezért nincs mire igent mondanunk. Az állami, önkormányzati
fenntartó is pályázhat azokra a pénzekre, amelyekre nem állami,
nem önkormányzati fenntartók, vagyis úgy tűnik, hogy egy
zsebbel többől finanszírozza a közvetlen állami fenntartású
iskolákat az állam. Ez pedig jelentős esélyegyenlőtlenséget
hozhat létre az állami fenntartású és a nem állami fenntartású
intézmények között. Tehát ez a három kérdés, amire válaszolt
a miniszter úr, és aggodalomra ad okot a válasza, különösen
a részletek ismerete nélkül.
– A többi kérdésre ezek szerint nem
is válaszolt?
– Számomra nem volt kiolvasható a válasz abból, amit
mondott. Nem direktben válaszolt, hanem ahogy beszélt a
javaslatról, úgy derült ki a véleménye.
– Többnyire az önkormányzat a
fenntartója az intézménynek, de mi lesz az épülettel?
– Itt két dolog lehet. Vagy az épület annyira rossz állapotban
van, hogy az önkormányzat nem kapott korábban európai uniós
forrást felújításra, és tovább romlik az épület állaga,
vagy pedig nincs rossz állapotban az épület, amellyel az önkormányzat
gazdálkodni tud, mint ingatlannal, ha már nincs benne iskola. A
feladatátadásban az önkormányzatnak van egy pozitív érdeke,
mert akkor nem az ő költsége az ottani oktatás finanszírozása.
A dolgozók bérei, illetve a nem épületfenntartáshoz kapcsolódó
dologi költségek nem őt terhelik. De akkor elveszíti a normatív
támogatást, amit eddig megkapott a település. Tehát itt
nagyon óvatosan kell gondolkozni a fenntartónak is, amikor megkérdezi
őt az állam, hogy átadja-e a feladatot vagy nem.
– Az általános iskolák mellett a középiskolákról
is szó van?
– A miniszter úrtól ezt is megkérdeztük. A válasz az
volt, hogy természetesen bármelyik közoktatási intézményt átveheti
az állam. Szó lehet óvodáról, általános- és középiskoláról,
kollégiumról, nevelési tanácsadóról, mindenről, ami a közoktatási
törvény hatálya alá tartozik. Éppen ott volt a kollégiumi szövetség
elnöke is. A kollégiumokat illetően tényleg komoly állami
felelősség van. Leginkább az a település nem érdekelt a
fenntartási költségeinek viselésében, ahol a kollégium van,
hiszen ott általában bejáró gyerekek vannak. Tehát a kollégiumok
esetében lenne értelme a közvetlen állami fenntartásnak.
Viszont az is igaz, hogy éppen a kollégiumok azok, amelyek
mondjuk nyáron jelentős bevételre tehetnek szert, ha kiadják
az épületet.
– A kormány ötlete mennyiben
tekinthető az oktatás államosításának?
– Az iskolák általános államosításától nagyon
messze van a javaslat, de ha ez az irány fennmarad, akkor lehetséges,
hogy a miniszter úr által tervezett 100-200 iskola helyett jóval
többen kívánják majd átadni az intézményeiket.
– Tulajdonképpen miért lenne baj, ha
az önkormányzatok válláról levennék ezeket a terheket, és
az állam kezelné az iskolákat?
– A válasz nagyon messzire vezet. Vannak különböző
modellek Európában. Mi azt a modellt vezettük be 1988-89-ben a
rendszerváltás során, és ez 1993-ban törvénybe is iktatódott,
hogy az iskola települése döntsön az oktatás tartalmáról. A
döntés a lehető legközelebb legyen azokhoz, akikre vonatkozik.
Ez egy decentralizált rendszer, viszont teljes mértékben
megfelel annak az európai uniós elvnek, amit idegen szóval
szubszidiaritásnak neveznek. A lényege az, hogy ne az Oktatási
Minisztériumban, hanem önkormányzati szinten dőljön el az,
hogy egy adott településen a Nemzeti Alaptanterv keretei között
mit és hogyan tanítsanak. Ugyanez a helyzet Dániában, Hollandiában
és néhány német tartományban, de Franciaországban például
erősen központosított a modell. Mi alapvetően azért támogattuk
a decentralizált modellt, mert úgy gondoljuk, hogy ez előnyösebb
a településen tanulóknak. Másrészt meg azért, mert nyilván
le kellett bontani egy ideológiailag erősen kontrollált, nagyon
centralizált rendszert, ami nálunk volt a szocializmusnak
nevezett időszakban.
– Mikor lehet törvénytervezet ebből
a javaslatból?
– Nem tudjuk. A miniszter úr azt válaszolta, hogy több
hónapja zajlanak az előkészítő munkák, és majd esetleg a
tavaszi szünetben kaphatunk valamilyen írásos anyagot. Ez ugye
azt jelenti, hogy április első fele. Akkorra talán már lesznek
szakmai anyagok a miniszter úr kijelentése szerint.
Oláh János József
|