vissza a főoldalra

 

 

 2009.03.20. 

Ünneptelen jegyzet

A naptárnak mindig is volt, már akkortájt is, amikor még kalendáriumnak hívták – és hosszú évszázadokig kellett még várnia kontinensünknek az első vasútra – valami menetrendszerű jellege: a kiemelt ünnepek közeledését, majd megérkezését jelezte, aztán azt, miként hagyjuk magunk mögött őket. Az én naptáram is ezt az ősi funkcióját gyakorolta irányomba, amikor figyelmeztetett, néhány napon belül március idusa lesz, írjak ünnepi cikket 1848-ról. És én életemben először azt feleltem a naptárnak: nem írok. Nincs itt mit ünnepelni, sőt, addig süllyedtünk a reformpolitikai fekáliában, hogy mára már saját múltunk dicső napjainak emlékéhez sincsen semmi jogunk. Az ünnep ugyanis alapvetően nem dátumkultusz, nem valamiféle kötelező liturgia, hanem a lélekben lévő fényesség láthatóvá erősödése. Ma viszont a magyar lélekben fényességnek nyomát sem látom, helyette látok viszont félelmet a jövőtől, szürke napi gondokat, kiábrándult, elkeseredett, becsapott, átvert arcokat, múlttalanított öregeket és jövőtlenített fiatalokat. A mai Magyarországon 1848-at emlegetni istenkáromlás, továbbá kiválthatja annak a reális veszélyét, hogy magát a megünnepelni szándékozott 1848-at is belepi 2009 minden politikai és morális szennye, amely oly töményen, „keményen és vastagon” ülepedett rá korunkra, mint egykoron tette ezt ama bizonyos József Attila-i guanó. A komolyságunk megtartása mellett lehetne ma úgy beszélnünk ’48-ról, mintha annak szellemi örökösei lennénk? 1848-ban a nemzet ellensége idegen volt, úgy hívták, hogy Habsburg, úgy hívták, hogy Metternich és németül beszélt. Ma a nemzet ellensége magyar, úgy hívják, hogy Gyurcsány, úgy hívják, hogy Kóka és magyarul beszél. 1848 Habsburgjait a történelmi, katonai erőszak ültette a nyakunkra, 2009 Gyurcsányát a demokratikus, alkotmányos népszavazás. 1848-ban a nemzeti oldalt olyanok képviselték, mint Kossuth, Széchenyi és Petőfi. 2009 nemzeti oldalát Orbán, Pokorni, vagy a frakciójából kióbégató – de azzal azért együttszavazó – Karsai József fémjelzik. Nem mondom én, hogy Orbán több nagyságrendileg nem volna jobb miniszterelnök Gyurcsánynál, de azért a nagy, ’48-as elődökhöz képest nem tűnik hézagmentesnek ez az utódlási folyamat sem.

1848 gyermekdeden egyszerű történelmi képlet volt: mi voltunk az őslakosok, ők voltak a javainkra nyomulók, így aztán mi saját magyar érdekeinket védtük az idegen hódítók érdekeivel szemben. Fehéren-feketén. Nem lehetett kétséges senki számára, hogy neki hol a helye ebben a szabadságharcban. Ma, a tömegmanipuláció korában már senki nem tud semmi biztosat, a magyar politikai életben, a parlamenti attrakciókban azt látjuk nap mint nap, hogy a rámenős Júlia mászik fel az aggódó Rómeóhoz az erkély kötélhágcsóján, és Desdemona fojtja meg a gyanútlan Othellót, hogy összebútorozhasson a fess Jágóval, Lear király pedig kéjes gyönyörűséggel tőzsdézi el az őt bálványozva imádó lányai örökségét. Ma semmi és senki nincs a helyén, minden fordítva van, viszont a média reggeltől estig bizonygatja, hogy helyükön vannak a dolgok, nincs szó semmi torzulásról, hanem reformokról van szó és arról, hogy valójában most kerülnek helyükre a dolgok, mivel Shakespeare tudta rosszul. És ezt a legtöbben el is hiszik nekik. Ebben a társadalmi őrületben úgy lehet elvenni, mintha adnának, kórházbezárásokkal lehet emelni a betegellátás hatékonyságát, iskolák megszüntetésével az oktatás színvonalát, nyugdíjcsökkentéssel az életminőséget, Szent Konvergencia nevében úgy lehet korlátozni, mintha nyitnának, sárba lökni a társadalmat, miközben azt hitetik el vele, hogy az ég felé repül. Most például a már megszerzett, alkotmányos polgári szabadságjogokat szeretnék szélesebb alapokra helyezni azáltal, hogy korlátozni tervezik a szólásszabadságot. Hasonlít ez ahhoz az ellátmányhoz, melynél azzal teszik még laktatóbbá az ebédet, hogy elvesznek belőle. Tatárszentgyörgyön történt egy szomorú családi tragédia, melynek során egy ötéves kisfiú is meghalt. A hatóság kutyakötelessége az ügyet kivizsgálni és feltárni a részleteket: valóban cigányellenes, rasszista akció volt-e, netán cigány belviszály, vagy valami elszámolási ügy véres lezárása? A hatóság még nem tudja, de az áldozatok temetésén résztvevő Iványi Gábor igen: ő már bocsánatot kért mindnyájunk, azaz a magyarság nevében a történtekért. Merthogy mi követtük el. Ma ez a divat: miként Jézus magára vette a világ bűneit, a magyarság köteles átvállalni minden létező aljasság és bűn felelősségét, mintha Mécs László híres sora vált volna politikai alapvetéssé: „Magyarország a népek Krisztusa”. Amikor néhány éve a Moszkva téren egy buszban leszúrtak egy cigányfiút, az ünnepelt liberális filozófus azonnal lefasisztázta nemzetét. Aztán kiderült, hogy a támadó is cigány volt. Miként a pécsi kézigránátos gyilkos is, aki szomszédjával végzett. Iványi Gábor nem tart ettől? Mit fog magyarázkodni, ha végül ilyen eredményt szül a vizsgálat? A nemzetnek ünnepelnie kellene régi-régi szabadságharcát, csakhogy mára már senki sem tudja, hogy valójában mit is jelentett egykoron a harc kivívni szándékozott célja, ez a szó: szabadság? Mert ma csak bizonyos relációiban tudjuk elképzelni a szabadságot: szabadrablás, szabadharácsolás, szabadkövetelőzés, szabadvállalkozás, szabadelvűség, szabadkőművesség, szabad gátlástalanság, szabad szombat, szabad cinizmus, szabad hazudozás, szabad átverés, szabad amoralitás, vagy éppen szabadlábon levés. De azt talán nem kell külön nyomatékosítanom, hogy 1848 nem ezen eszmék megvalósításáért harcolt. Hogy miért is harcoltak Kossuthék, Széchenyiék, Petőfiék, azt ma már politikailag inkorrekt lenne részletezni. Az is nagy rébusz előttem, hogy Szekeres minihadseregében hány olyan hadnagy leledzik ez idő tájt – itthon és nem Afganisztánban –, aki a Gyulai Pál hadnagyához hasonlóan, holmi orrvérzésnek nyilvánítaná a halálos sebet, amit hazája szabadságáért harcolva kapott:

Hadnagy uram, hadnagy uram!

Mi bajod van édes fiam?

Piros vér folyt a mentére.

Ne bánd, csak az orrom vére.

Március idusa van, ünnepelni nincs okunk,

nincs jogunk, nincs morális alapunk. Istenem,

Istenem, hogy mit tett velünk az elmúlt

161 év!

 

Szőcs Zoltán