2009.03.20.
Adjátok vissza szülőföldünket, hogy újrateremthessük hazánkat!
Duray
Miklós ünnepi beszéde Dunaszerdahelyen
Néha
jusson eszünkbe, hogy a reformkor, a forradalom és a szabadságharc
elsősorban a hazáról szólt. A nemzet, és az ország még
egyben volt, akkor ez volt a haza. Az orosz terjeszkedés veszélyére
való figyelmeztetés, a nyelv fontosságának felismerése, az
egyenlőség és a közteherviselés kikövetelése, a nemzeti pénzintézet
megalapítására tett javaslat, a hazai ipar és kereskedelem
fejlesztésének követelménye, az első vasútvonal és a Lánchíd
megépítése, unió Erdéllyel, a felelős kormány létrehozása,
újoncok toborzása, a nemzeti hadsereg megszervezése, a Talpra
magyar! megszületése, a felvidéki tavaszi hadjárat, Buda
visszavétele vagy a debreceni trónfosztás akkoron a hazáért,
a haza visszaszerzéséért folytatott gondolkodást és cselekvést
jelentette.
Haza és szabadság! Ez a kettős egység akkor nyilvánvaló
volt, és ma is csak akkor nehéz megértenünk, ha a fejünkre zúduló
általános agymosási kísérletek közepette nem gondoljuk végig,
hogy mi a haza, és ha nem érzékeljük, hogy a szabadság rend nélkül
csak zűrzavar.
Ma sokan azt hiszik, hogy a haza az állammal azonos. Ez merő
tévedés. Az állam nem más, mint a felségterületté nyilvánított
térségben élő emberek összességének szervezési kerete,
amely úgy jött létre, hogy az ott élők többsége, jogainak
egy részét nyomon nem követhető módon átruházta az államra,
hogy védelmezze vélt vagy valós érdekeit. Az újkori államalapítások
esetében ezek az alapítók néha arra is feljogosítják az államot,
vagy kimondottan elvárják tőle, hogy felszámolja, vagy
jogaiban korlátozza azt a kisebbséget, amelyik nem adta
beleegyezését az állam megalakításába, vagy akarata ellenére
jött létre az állam. Ettől eltekintve, a modern államnak az
állampolgári egyenlőség elvén kellene alapulni, de elsősorban
az egyezményes játékszabályok betartása fölött kellene őrködni.
Az a jó állam, amelyik egyenrangúvá teszi az állampolgárokat
és az állam területén élők szabad közösségeit.
Az állam és a felségterülete tehát önmagában nem
haza, csupán egy fontos kerete a jogszerű és élhető emberi életnek
valamint a fenntartható fejlődésnek. Ebben a vonatkozásban az
állam a hazához kapcsolódik, mert a jól működő állam –
felfogásunk szerint – a haza-érzet kialakulásának egyik feltétele.
A reformkorban majd az 1848-as forradalomban vált az állam
a haza visszaszerzésének és újrateremtésének eszközévé.
Hiszen mindaz, amit a pozsonyi reform ország-gyűléseken mintegy
húsz éven keresztül követeltek vagy elutasítottak a honatyák,
a magyar állam szervezetéről, tehát a haza visszaszerzéséről
és újrateremtéséről szólt.
Ennek a kornak és különösen a forradalomnak köszönhetően
alakult ki a modern hazaképünk. Ezt megelőzően is volt haza
fogalmunk, haza tudatunk, haza érzésünk, hazaszeretetünk. Mi
sem bizonyítja ezt ékesebben, mint a Boldogasszony Anyánk
himnikus imádságunk. De míg ebben, a Szent István örökségét
idéző, nemzet és hazaféltő énekben a feltétlen elkötelezettség,
az elvárások nélküli egyoldalú odaadás, a lojalitás jelent
meg, a reformkorban egy sokkal bonyolultabb, de mégis kézzelfoghatóan
megfogalmazható hazakép rajzolódott ki. Az ily módon átalakult
felfogásunk a hazáról határozza meg a mai napig az elvárásainkat
és befolyásolja közösségi élményeinket. Noha érzelmeinkben
továbbra is – és remélem mindörökké – hordozzuk a korábbi
felfogás nyomait, ami a haza féltésében, hazaszeretetben, vagy
a haza elvesztése miatti hiányérzetünkben jelenik meg.
Petőfi, a reformkornak ez a rakoncátlan gyermeke, nem csak
a modern magyar líra megteremtője és forradalmár-költő volt,
hanem a modern hazafogalom megalkotója is. Hiszen tőle tömörebben
senki sem fogalmazta meg az alaptételt, hogy „Haza csak ott
van, hol jog is van,”. Ami
azt jelenti – és ez volt az igazán forradalmi változás a korábbiakhoz
képest, illetve üzenet a jövőnek –, hogy lojalitást elvárni
csak azoktól lehet, akik egyenjogúak, és olyan írott jogaik
vannak, hogy egyenrangúan, közösségben őrizhetik meg sajátosságaikat.
A lojalitás tehát a jogok és kötelességek kiegyensúlyozott
rendszerének az elvárható következménye, amely fölött őrködni
az állam feladata. Ezért az állam működési és
rendszerteremtő minősége a hazateremtés vagy a haza
visszaszerzésének, de elveszejtésének is a legfontosabb eszköze.
Az államért a kormány a felelős. Ezért a kormányt kell
megszerezni, vagy kell alkalmassá tenni ahhoz, hogy meg lehessen
teremteni a szülőföld visszaszerzéséhez vagy visszaadásához
szükséges eszközöket, hogy újra lehessen alkotni a hazát.
Aki a kormányhoz nem így viszonyul, az hazaáruló vagy
hazavesztő, végső soron nemzetvesztő.
Ezzel a gondolattal jutottunk a célegyenesbe.
A reformkorra és utolsó nagy nemzeti forradalmunkra emlékezve
nyilvánvalóvá válik, hogy új reformkorra van szükségünk,
amelynek a legmeghatározóbb elemét a jövőképnek kell
alkotni. De ez csak akkor következhet be és valósulhat meg, ha
nem csak arra vagyunk képesek, hogy elmondjuk, mit nem akarunk,
hanem azt is tudjuk: mit akarunk.
Hazánkat kilencven évvel ezelőtt elrabolták. A maradék
haza, amelynek felelősséggel kellene viseltetnie az egész
nemzet iránt, ma olyan állapotban van, hogy ettől talán az
ebek harmincadja is jobb lenne. A maradék haza államigazgatása
ma egy olyan helytartó jellegű kormány kezében van, amelyik
2004-ben az állampolgárságról tartott népszavazás kapcsán
az egész nemzetet elárulta. Azt a részét is, amelyik fölött
nincs közjogi hatalma. Ezt tehát nem akarjuk, de ennek az elutasító
akaratnak a megvalósulása kizárólag a maradék hazában élő
nemzetrészünkön múlik.
Nem akarjuk azt sem, hogy a Kárpát-medencében szétdarabolt
nemzetrészeink erejüket és közösségi létük értelmét veszítsék.
Meg akarjuk tartani szülőföldünket, mert csak a szülőföldünkön
boldogulva válhat értelmessé közösségi jövőnk.
Nem
akarjuk azt sem, hogy a magyar nemzetrész Szlovákiában élő részének
közösségi élete csupán a védekezésben teljen el. Jövőbeli
kilátásaink mind egyéni boldogulásunkra, mind közösségünk
számára csak akkor javulhatnak, ha kimondjuk, mit szeretnénk elérni,
és ezért mit akarunk cselekedni – vessünk véget az évtizedek
óta folyamatosan tartó követő magatartásunknak.
Nem akarjuk, hogy szülőföldünkön idegenként és ellenségként
kezeljenek bennünket. Itt mi nem kisebbség vagyunk, hanem őshonosak
és magyarok. Igaz, hogy nem vettünk részt ennek az államnak a
létrehozásában, de az alakításában állampolgári jogon és
a szülőföld jogán igen is részt akarunk venni. Ezért azt
akarjuk, hogy nyelvünket ne nyomják el, kultúránk egyenrangúsága
ne csak elméleti kérdés legyen, hanem az anyagi valóság
szintjén is így létezzen, és érvényesüljön saját közösségi
ügyeink és szülőföldünk vonatkozásában az önkormányzatiság
elve.
Nem akarjuk, hogy verjenek bennünket az utcán vagy a
labdarúgópályák lelátóin. De ha már megtörtént, akkor büntessék
meg a Malina Hedvigre támadókat, de a felbujtóikat is és a
Lengyel Krisztiánt rokkanttá verő rendőröket és
parancsnokaikat. Amíg ez nem történik meg, az államot tekintjük
ebben bűnrészesnek.
Nem akarjuk, hogy folytatódjon a gyűlöletkeltés és az
ellenségkép alakítás a magyarok és a szlovákok között.
Magyarország számunkra a nemzetünk törzs országa, de Szlovákia
a szlovák nemzettel együtt alakítandó közös államunk ahol
találtatik őseink földje és a mi szülőföldünk. Ezen nem
tudunk és nem is akarunk változtatni. Ez legyen az alapja a társnemzeti
kapcsolatban kibontakoztatható jövőnknek.
Nem akarjuk, hogy beteljesüljön Kossuth Lajos
Kasszandra-levelének intése:
„…a jogot, amelyet erőszak elvesszen, vissza lehet
szerezni, s veszve csak az van, amiről a nemzet maga lemond… Ne
vidd azon pontra a nemzetet, melyből többé a jövőnek nem
lehet mestere.”
Nem akarjuk, hogy így legyen. De akarjuk az ellenkezőjét.
Ez legyen mai napi üzenetünk nemzettársainknak, polgártársainknak
és saját lelkiismeretünknek.
|