2009.03.27.
Tiszta fejjel, tiszta hanggal
Szász
Kati primadonna-szubrett
zenei tanulmányait profi szinten Kovács Magda Polgári Zenetanodájában
kezdte. Az OSZK-ban szerzett működési engedélyt. Az Operettszínház
Stúdiójának elvégzése után Huszka Jenő: Lili bárónő c.
operettjében Clarisse szerepét alakította. Jelenleg szabadúszó.
Énektanárai: Kovács Magda, Neumark Zoltán. Szerepei: Madeleine,
Daisy (Ábrahám Pál: Bál a Savoyban), Stázi ( Kálmán Imre: A
Csárdáskirálynő), Mi (Lehár Ferenc: Mosoly országa), Denise,
Marianne (Herve: Nebáncsvirág). Ezenkívül szerepelt az
InterOperett, a Music Art Classic, a Music World és az OperettVilág
Alapítvány gálakoncertjein Budapesten és szerte az országban.
Vendégszerepelt Németországban, Ausztriában, Svájcban, Szlovéniában,
Szlovákiában, Horvátországban, Izraelben, Amerikában és
Kanadában.
-Az interneten látható
egy jelenet, melyben Puccini Pillangókisasszonyának nagyáriáját
énekli. Innen a kérdés: ha megkérdezték a kis, 5 éves Katitól
mi szeretne lenne, mit válaszolt? Operaénekes, primadonna?
-Azt feleltem a kérdésre:
énekesnő. Arról fogalmam sem volt, hogyan tudom ezt az elképzelését
megvalósítani. Így hosszú időn át másfelé vitt az utam.
Nem jártam zenei tagozatos iskolába, és más, „polgáribb”
szakmát választottam, későn sodródtam a zenei pályára. Elsősorban
énekesnőnek tartom magam, a színészet és a tánc, csak ezután
következik.
-A más szakma mit
jelent?
-Közgazdasági
szakközépiskolába jártam. Külkereskedelmi üzletkötő és pénzügyi
ügyintéző végzettségem van. Később angol nyelvű
idegenvezetői iskolát is végeztem.
-Alaposabban megnézi
a számlákat és a szerződéseket, mint énekes kollegái?
-Ez így van. Ebből a szempontból biztosan nehezebb a
dolga velem annak, aki szerződtetni akar. Énekesi pályám elején
dolgoztam is még pénzügyesként, mert az a szakma is vonzott.
De az éneklés jelenti számomra az „igazi szerelmet.”
-Jó, ha egy művész
a reál világában is jártas?
-Mindenképpen hasznos, s ide tartozik: a mostani gazdasági
helyzetben nem árt, ha „több lábon állunk.” Az angol nyelvű
idegenvezetési tanfolyamot is ezért végeztem el.
-Volt a családban zenész?
-Nagymamám gyönyörűen
zongorázott, s szép hangja is volt. Édesapja pedig zeneszerző
volt. Autodidakta módon tanult meg zongorázni, s szinte mindent
az életben. Sok slágerét dolgozták fel eddig Magyarországon.
-Nem járt zenei tagozatos iskolába. Énekkari tag sem
volt?
-Dehogynem! Sőt,
kötelező jelleggel. Sőt az iskolai énekkarból kiemeltek egy
kisebb, profibb kórusba. Itt sokkal több és nehezebb dalt
tanultunk, mint a többiek. Országos versenyeken szerepeltünk, s
több díjat nyertünk iskolánk számára. Először mezzo-szoprán
voltam, majd a szoprán szólamban énekeltem.
-Nem próbálkozott meg a Színművészeti Főiskolával?
Tudtommal ott is van operettképzés?
-Abban az évben,
amikor elvégeztem a középiskolát nem indult a Színművészetin
zenés osztály. Később bekerültem az Operettszínház Stúdiójába,
így nem éreztem szükségét, hogy a Színművészetire
jelentkezzem. Ráadásul a zenei képzettségemet Kovács Magda
Polgári Zenetanodájában sajátítottam el. A
tanárnőhöz még a mai napig is járok. Harmadik éve tanultam nála,
mikor jelentkeztem a Stúdióba. Akkor még Halasi Imre
volt az Operettszínház igazgatója. Direktorsága utolsó évében
végeztünk. Ezt követően renoválták a színházat, s új
igazgató lépett a teátrum élére.
-Az igazgatóváltás
miatt nem maradt a színháznál?
-Így van. Az új igazgatónak más elképzelése volt az
operettstúdióról, mint elődjének. Az intézményt más formában
akarta támogatta. Akadémiát hozott létre, s nem biztosított
helyet nekünk.
-A Madách Színháznak
is van stúdiója, igaz musical műfajban.
-Addigra már az operett bűvkörében éltem, szubrett
szerepeket sajátítottam el, így ez az stúdió nem vonzott
engem.
-Viszont a polgári
zenetanodában nem csak operettet tanultak, hanem musicalt is.
-Kovács Magda, -becenevén Babi -, módszere, mikor
elkezdte a tanítást, nagyon nyugatinak minősült. Mikrofonba
tanítja a táncdalt és a musicalt is. Hozzászoktatja a
mikrofonhoz tanítványait, s az egyéni hangtechnikai felépítése
metódusát alkalmazza. Mindenkivel külön foglalkozik. Minden
tanítvány táncdallal és musical-el kezd. Később mindenki a
saját hangi képességének megfelelően fejlődik tovább. Jómagam
is végigjártam ezt a „lépcsőt”, így hála Istennek elég
széles repertoárral rendelkezem; nem esek kétségbe, ha táncdalt
kérnek tőlem. Tíz éven keresztül a vendéglátóiparban énekeltem
slágereket zenekari kísérettel, majd kikötöttem az operettnél.
Elég sok mindennel foglalkoztam egy időben, s elég hamar elértem
azt a szintet, amikor már pénzt lehet kérni a fellépésekért.
-Bekerült az ún.
hakni-csapatokba?
-Nem erre gondolok. Bálokon, esküvőkön, nagyobb rendezvényeken
énekeltem. Profik mellé kerültem, s ők vittek magukkal fellépni.
Ez egy nagyon jó iskola volt. Szerencsém volt, mert három hónapra
rá, hogy elkezdtem a zenetanodába járni, rendeztek egy növendékkoncertet,
melyen én is felléptem. Ezen meglátott Mihály Béla, az
Interoperett díszlettervezője, aki jászsági születésűként
évente több koncertsorozatot szervezett – Szamek Tamással együtt
-szűkebb pátriájában. Ezeken a koncerteken eleinte táncdalokat,
később könnyebb operett-számokat énekeltem. Tehát nagy
szerencsém volt. Majd elhívtak szerepelni egy Vigadóbeli
interoperettes koncertre is.
-Kovács Magda Polgári
Zenetanodájában mit jelent a polgári szó?
-Azt, hogy mindenki előtt nyitva áll a kapuja. Ha valaki
bejön az utcáról, azzal is foglalkoznak. Babi régen csak
profikkal foglalkozott így pl. Hofi Gézával, Szécsi Pállal.
Amikor váltott, elhatározta: jó hangú amatőrök számára
olyan lehetőséget teremt, hogy az Országos Szórakoztatózenei
Központnál letett vizsga után a profi szakmában tudjanak
dolgozni. A kötelező OSZK-vizsgát a közelmúltban törölték
el.
- Egyesek szerint nem baj, hogy volt ez a vizsga, mert kiszűrte
a nagyon képzetleneket. Most aztán akinek pénze van, énekelhet.
-Sajnos elüzletisedett az éneklés, zenélés Magyarországon.
Azt nem mondom, hogy nincsenek olyan született tehetségek,
akiknek nem kéne vizsgázniuk, de jó, ha van egy központi mérce.
- Említette, hogy
már az elején mikrofonba kellett énekelni. Ez nem megy a természetes
hang, éneklés kárára?
-A mikrofon eleve felerősíti a hangunkat. A hangtechnika lényege,
hogy levegővel rezegtetjük hangszálainkat. Egy ötéves képzés
során, ha visszahallgatjuk éneklésünket, tapasztalhatjuk a
fejlődést. A zenetanodában rögzítik énekünket, s vissza
lehet hallgatni, ki mennyire fejlődött. Van ennek egy másik jó
oldala: megtanuljuk kezelni a mikrofont.
- Táncolni mikor
kezdett el tanulni?
- Általános iskolában nem gondoltam komolyan a zenei pályát,
s mivel egyik osztálytársam édesapja a külkereskedelemben
dolgozott, s megtetszett nekem ez a szakma, abbahagytam az éneklést.
Az egyik középiskolai osztálytársam viszont a Botafogo táncegyüttesben
táncolt Dalotti Tibornál. Ekkor megbűvölt a tánc; tánciskolába
jártam, majd versenytáncoltam. Ezt sajnos az érettségi idején
abba kellett hagynom. Az alapok viszont megmaradtak. Balettozni már
az Operettszínház Stúdiójában tanultam meg. Mindig volt tánckészségem,
így bármilyen mozgást gyorsan elsajátítottam. Az
Interoperettnél pedig a néptáncos elemeket tanították meg.
-Nem féltették otthon, családi körben a pálya buktatóitól?
-Dehogynem! Más
világ az övéké, s féltettek, hogy elvesztem erkölcsi tartásomat.
Nem is hittek abban, hogy az éneklésből meg lehet élni. Ma már
viszont nagyon büszkék rám.
-Meg lehet az éneklésből
élni, de nem egy stresszes hivatást választott?
-Azt, de mostanában már szinte az összes szakma stresszel
jár, ha odaadással dolgozunk.
-Attól nem tartott: vannak a felkapott énekesek, s vannak,
akik hiába tehetségesek, de „csak” vidéki művelődési házak
színpadán láthatók?
-Nekem szerencsére
mindenből kijutott. Visszatekintve látom: mindig a nehezebb,a rögösebb
utat választottam. A nehézségekből pedig csak tanulni lehet.
Biztos nagyon jó lenne az Operettszínházban fellépni, és soha
nem lehet tudni: nem hívnak-e el egyszer oda. Szerencsére nagyon
sok darabban játszottam, és művészi szinten mindent kipróbálhattam,
amit csak lehetett. Igaz, több időbe került, mint másnak, de
megérte.
-Nem sajnálta, hogy nem szerződtették kőszínházhoz?
-Egy ideig sajnáltam,
de rájöttem, hogy sokkal jobb nekem így. Szabadúszónak nehéz
lenni, de így azt vállalom el, amit szeretek, s akarok. Arra a
felkérésre mondok igent, ami tetszik nekem. Egy színháznál
olyan szerepet is el kellene játszanom, amit nem igazán
szeretek. Sőt az sem biztos, hogy elengednének turnézni. Több
kollegámat hiába hívom el fellépni, nem engedi el a színház
igazgatója. Ha le is szerződnék, akkor is csak darabra mennék,
státuszban –éppen az előzőek miatt – nem szeretnék lenni.
Így is sok a munkám, több helyre visszahívnak.
-Az életrajzában felsorolt szerepeket mely színháznál/színházaknál
játszotta?
- Huszka Jenő:
Lili bárónő c. operettjében Clarisse szerepét az Operettszínház
Stúdiójában játszottam, míg a többit mind „utazószínházaknál.”
A Csárdáskirálynő Stáziját Maros Gábor hajdani színházánál
alakítottam. A Mosoly országa, a Bál a Savoyban és a Nebáncsvirág
a mai napig a Csonka Zsuzsa és Csere László nevével fémjelzett
utazótársulat repertoárján szerepel. Játszom is bennük, ha hívnak.
-A színpadi
mesterséget hol sajátította el?
-Ezt először az operettstúdióban tanultam Mikolai László
rendezőtől és Medgyessy Marika színésznőtől. Ezt követően
a Bál a Savoyban c. operettben Madeleine-t játszottam el. A
rendező Domonkos Zsuzsa volt, akitől szintén sokat tanultam. Azért
is volt ez szükséges, mert ekkor énekeltem el az első
primadonna szerepemet. Az Interoperettben pedig a híres, nagy énekesektől
sok mindent el lehetett lesni.
-Primadonna, vagy szubrett szerepben érzi-e jobban magát?
-Szubrettként még
biztosabban éneklek, de nagyon szeretek primadonna szerepet alakítani.
Ez kihívást jelent számomra énektechnikailag és színpadi játékban
is. Másként kell megjelennie egy primadonnának, mint egy
szubrettnek. A szubrettség egy kislányos tudatot vonz, míg a
primadonna ízig-vérig nő. Elegáns, kifinomult, s minden
mozdulata nőies. Sajnos mind a színpadon, mind a társadalomban
alig találkozhatunk nőies nőkkel. Most azt tapasztalom: férfiasodnak
a nők, míg a férfiak nőies viselkedési formákat vesznek fel.
-Vannak még szerepálmai?
-Nincsenek. Eddig
elfogadtam azokat a szerepeket, amiket felajánlottak nekem. Úgy
hiszem: a szerepek akkor fognak rám találni, mikor megértem rájuk.
-Példaképek?
-Kicsiny koromban voltak. Szerettem Korda György és Vámosi
János számait. A mai napig a romantikus, és kissé szentimentális
stílusú dalokat kedvelem. Ezt felvállalom, s büszke is vagyok
rá. Hiszek a szeretet erejében, így nagy öröm tölt el,
amikor olyan dalokat énekelhetek, melyek a jóságról, a másik
megsegítéséről szólnak. Az operett
műfajában pedig Németh Marika, Zentay Anna és Oszvald Marika.
-Cáfoljon meg, s
nem rosszindulattal kérdem, de az Interoperett műsorait nem inkább
a sznobok tekintik meg?
-Nem. A mostani
Interoperett célközönsége már nem ugyanaz, ami tizenöt évvel
ezelőtt volt. Régebben főleg a külföldieknek szólt a műsor.
De előfordult: délután a magyaroknak, este pedig a nehezebb pénztárcájúaknak
játszottunk. Mikor átköltöztünk a Belvárosi Színházba,
akkor megváltozott a közönség összetétele. Ennek fő oka a
gazdasági helyzet.
-Sokat szerepel külföldön
is?
-Igen, a turnézást Hidvégi Miklós és Harsányi Frigyes
nevével fémjelzett csapattal kezdtem el; Németországba, Svájcba
és Ausztriába mentünk fellépni. Ezek általában hat hetes
turnék voltak. Akkor még kórustagként mentem ki, de tudnom
kellett a női főszerepeket, tehát tartalékos voltam. De turnéztam
a környező országokban is, és egyszer magánszervezésben
kimentem az USA-ba és Kanadába is állandó művészpartneremmel,
az Interoperettben fellépő Egri Józseffel.
-Mit gondol: a mai
politikai és gazdasági helyzetben lelkileg szükséges, hogy
kicsit a csodák birodalmába kerüljünk az operetten keresztül?
-Mindenképpen, de nem csak az operettek, hanem a musicalek,
vígjátékok is alkalmasak arra, hogy önfeledten szórakozni
tudjunk. A mai gazdasági helyzetben a színházaknak minél több
szórakoztató jellegű darabot kéne játszani, mert ma már
szinte minden nap hallunk, látunk drámát, tragédiát közvetlen
környezetünkben is. Tudom: egyesek cukormázas műfajnak tartják
az operettet, de én, aki ezt éneklem, művelem, elárulom, hogy
nem az. Kívülről azt látják: szép ruhában vagyunk, táncolunk,
éneklünk, s mindenki boldog a színen. Nagyon nehéz azt véghezvinni,
hogy mindezt így lássa a publikum.
-Milyennek látja a
műfaj jövőjét? Azt veszem észre, hogy a fiatalok inkább a
musical felé húznak, mint az operett irányába.
-Ennek az az oka, hogy a média jelenleg jóval több
musicalt sugároz, mint operettet. Az országot járva viszont azt
tapasztalom, hogy azok a fiatalok, akik beülnek egy-egy előadásra,
ugyanúgy szórakoznak Lehár és Kálmán művein, mint az idősebbek,
sőt felállva tapsolnak.
-Milyen szakmai
tervei vannak erre az esztendőre?
-Szeretnék minél több darabban szerepelni. Mozart operáiban
is szeretnék fellépni. Bükkfürdőn egy olyan koncertsorozat
indult el, melyben már csak primadonna szerepeket éneklek, s nem
is akármit, hanem többek között Szaffit, a Cigánybáróból.
Szerencsére eddig igen nagy sikerrel.
- Tehát magántársulatok műsoraiban szerepel. Művésznő
szerint az államnak jobban szerepet kéne vállalnia a kultúra
finanszírozásában? Azt veszem észre: az állam kivonult erről
a területről, ám a magán mecenatúra még nem erősödött
meg.
-Jól látja, ez a
helyzet, s ettől szenvedünk mi művészek 10-15 éve. Nem vagyok
politikus alkat, de látom: az állam kivonult a kulturális életből,
s elkezdődött az emberek butítása. A már említett darabok
nem kerülnek csillagászati összegekbe, de volt olyan művelődési
ház, ahol azért nem fogadtak minket, mert még a fűtésszámlát
sem tudják kifizetni. Ugyanakkor országszerte vágynak az
emberek a színházi, zenés estekre, de ha a kultúraközvetítő
intézmények a csőd szélé állnak, akkor nagyon nehéz egy-egy
előadást létrehozni.
Medveczky Attila
|