2009.03.27.
Győrben is „meghalt a cselszövő”
Több
évtizedes hagyománya van Győrben az operajátszásnak.
Direktorok jönnek-mennek, de a színházban évadonként mindig
bemutatnak egy-egy népszerű operát. Így játszották a Toscát,
a Don Carlost, a Turandotot, az Aidát, az Otellót, a Bánk bánt,
a Parasztbecsületet, a Bajazzókat, s idén, március idusán
Erkel Hunyadi Lászlójának volt a premierje. Jómagam a március
19-ei előadást láttam, mert szeretem, ha jobban összeforr a
produkció. A Hunyadi Erkel Ferenc méltán népszerű zeneműve.
Aki hazánkban még sosem látott operaelőadást, sőt aki
idegenkedik a műfajtól, az is ismeri a „meghalt a cselszövő”-kórust
és a Palotás dallamait. A Hunyadi a Bánk bán mellett szeretett
nemzeti és történelmi operánk. Ott van még természetesen a Dózsa
György és a Bátori Mária, de ezek dramaturgiai és zenei
szempontból nem érik el az előző kettő színvonalát. A
Hunyadi ősbemutatója 1844-ben volt, s a híres kórusrészlet a
’48-as forradalom indulója lett. Amikor Sztalin meghalt, egy
ideig nem is lehetett játszani hazánkban a művet, nehogy a
halott cselszövő említésekor valaki a generalisszimusz személyére
gondoljon.
A Hunyadi László cselekménye a XV. század közepén játszódik.
A fiatal és gyenge kezű uralkodó, V. László rokonát, Cilley
Ulrikot nevezi ki kormányzónak. Hunyadi László katonái elfogjál
Cilley követét, akit Brankovics rác despotához küldtek a két
Hunyadi fiú fejvételének ígéretével. Ennek következtében,
amikor a király Nándorfehérvárra érkezik Cilleyvel a vár
kulcsainak átvételére, a katonák csak őket engedik be a várba,
s a zsoldos had előtt bezárják a kapukat. László király
ijedtségét kihasználva Cilley teljhatalmat kér, amit meg is
kap. A kormányzó megszervezi Hunyadi megöletését. Rozgonyi, a
király tisztje azonban felfedi az aljas tervet, s hamarosan a
Hunyadi-ház hívei felkoncolják Cilleyt. A király a történtek
után színleg megbocsájt, sőt Temesváron fivérének fogadja a
két Hunyadi fiút, Szilágyi Erzsébetet pedig fogadott anyjának
kéri fel. A király Temesvárt meglátja Gara Máriát, a nádor
lányát, Hunyadi László menyasszonyát, s máris beleszeret. A
hataloméhes Gara erre alapozza tervét. Pártütéssel vádolja Lászlót,
s lánya kezét a királynak ígéri, így kényszerítve ki a
Hunyadi-ház fejének halálos ítéletét.
A Hunyadi Lászlót megrendezték már történelmi tablónak,
voltak, akik a tőrbecsalás motívumát élezték ki, s most Győrben
egy pszichológiai királydrámát kreált belőle a rendező, Káel
Csaba. Ezzel viszont sajnos a színpadi látvány mentes lesz
mindentől, ami nemzeti. A jelmezek hol a japán rajzfigurák
hangulatát idézik, máskor – főleg a második felvonásban
– azt hisszük, hogy az alakok Alíz csodaországjából léptek
elénk. A Palotást táncoló férfiak pedig fekete bőgatyában
és bordó ingben jelentek meg a színpadon. Illúziórombolók a
plasztikból készült kardok, és a csövekből összetákolt
kereszt a kápolna-jelentnél. Ettől függetlenül a rendezés
egy kidolgozott koncepció mentén halad és nincs olyan mozdulat,
mely a zene ellen történne. Ez már nagy szó a mai Alföldi-féle
János vitézes kulturális világunkban. A rendező szerint a
Hunyadi egy fordulatokkal és pszichológiai szituációkkal teli
tragédia, amelynek konfliktusaiból felrajzolódik számunkra a
hatalom labirintusa. Káelnél így nem is a címszereplőé,
hanem a királyé, sőt az uralkodás fogalmáé a fő szerep. A
nyitány alatt, a sűrű ködben a színpad mélyén feltűnik a
király alakja. Mindez azt jelképezi, hogy V. László nem látja
át az országban kialakult helyzetet. Számára teher az uralkodás,
szinte fojtogatja a palástja, szorítja koronája. Harmadik
felvonásbeli áriája alatt meg is szabadul mindkettőtől. Az
viszont Káel Csabát dicséri, hogy a kamasz Mátyás figurája
sokkal jobban kidolgozott, mint többi Hunyadi-rendezőknél. Mátyás
esetünkben a trón lépcsőjén ülve a hatalomról álmodik, élvezi,
ha Szilágyi Erzsébet udvarában meghajolnak előtte, s anyja
mellett áll, mikor elhangzik: „szép reménysugár, mint szép
szivárvány úgy ragyog.” S ha már Erzsébetnél tartunk, nem
árt tudni, hogy ez az asszony, idősebb fia halála után nem
vonult zárdába, s nem könnyezett éveken keresztül, hanem
fegyvereseket toborzott azért, hogy bosszút álljon, - polgárháborús
helyzetet teremtett V. László esküszegése - és Mátyást királlyá
válasszák. Szintén jó rendezői fogás, amikor a Hunyadi-ház
hívei fegyverrel akarják megakadályozni László kivégzését.
Ez nem sikerül nekik, győz a túlerő, de legalább megpróbálják.
Szólni kell a díszletekről is –amik reális értelemben
nincsenek. A díszlet alapja az oszlop. Ez aztán lehet erdő, erőd,
cölöpvár, palotabelső, trónus, lefejező tőke. A teret
mindig az oszlopok jelölik ki igen erős fénykoncepció segítségével.
A király bolyong, vizionál az oszlopok közt támaszt keresve. A
hátrány: az oszloperdőtől nem mindig láthatóak a szereplők,
illetve pont azért, mert látszani akarnak, az egész darab
szinte egy helyre összpontosul. Az általam látott előadásban
a címszerepet Soskó András
énekelte. Az Ausztriában élő, s Győrben jól ismert tenorista
kiválóan megbirkózott a korán sem egyszerű szólammal. Azt már
nem tudom, hogy mennyire zavarja, hogy parókája és jelmeze
miatt inkább egy indián törzsfőnek nézzük, mint a Hunyadi-ház
fejének. A királyt éneklő Nyári
Zoltán tökéletesen megfelel a szerepre. Nyári az Operettszínházban
kezdte a karrierjét, s néhány évvel ezelőtt nyergelt át az
opera műfajára. Tavaly, a Parasztbecsület Turiddujaként még
érezni lehetett néhány operettes hangi megoldást nála, de
most ezt teljesen maga mögött hagyta. Bellai Eszter Szilágyi Erzsébet szerepében óriási tapsot
kapott, amikor az opera egyik legnehezebb részét, a La Grange-áriát
elénekelte. Megérdemelten, hiszen kiváló teljesítmény volt,
sőt a szövegét is érteni lehetett, ami a mai női énekeseknél
igen nagy szó…Kertesi Ingrid, az Operaház tagja, s mint vendég énekelte el Gara
Mária szerepét. Máriát már többször játszotta, énekelte a
hazai koloratúra kiválósága, így a győri előadásban is
remekelt. Külön dicséretet érdemel a 75. életévét
meghazudtoló jó hangi formában lévő helyi sztár, Bede Fazekas Csaba, aki most Gara nádor szerepét alakította nagy
sikerrel. Erkelnél a Hunyadiak ellenfelei olaszos, németes zenét
kapnak, kivéve Garát, akinek ősi magyarsága jogán kijár a
verbunkos az áriájában. Kiemelendő, hogy a kisebb szerepeket
is egytől-egyig profik – Deáky Dalma, Györgyfi József, Schvimmer János, Szabó Balázs, Takács
Zoltán – énekelték. A Medveczky
Ádám karmester pálcája alatt játszó zenekar szakmai tudását
főleg a nyitány alatt bizonyíthatta be. Sehol egy hamis hang, s
pontos játék. Jövőre Offenbach fantasztikus operáját, a
Hoffmann meséit mutatja be a Győri Nemzeti Színház. Reméljük,
hogy 2010. márciusában is egy kimagasló zenei élményben lehet
részünk. (Képen: Nyári Zoltán és Bellai Eszter.)
Medveczky Attila
|