vissza a főoldalra

 

 

 2009.03.27. 

Hazánk kísérleti telep

Február 28-án, szombaton délelőtt 11 órakor Kuklay Antal körömi plébánosnak adták át a Parma fidei – a Hit pajzsa díjat a budapesti Egyetemi templomban. A kommunizmus áldozatainak emlékére alapított kitüntetést idén nyolcadik alkalommal adták át. A díjat olyan egyházi személyeknek ítélik oda, akik a diktatúra évtizedeiben is hűek maradtak hitükhöz, magyarságukhoz. Antal atyát 1958-ban a forradalomban való részvétele miatt 10 évi börtönbüntetésre ítélték, melyből 6 évet töltött le.

1956 dicső napjairól, a mindenkori értékekről, a hit pajzsáról és a cigánypasztorációról Kuklay Antal atyával, művészettörténésszel, Pilinszky-kutatóval, a Sárospataki Római Katolikus Egyházi Gyűjtemény létrehozójával beszélgettünk.

 -Antal atya középiskolai tanulmányait a sátoraljaújhelyi piarista, illetve a sárospataki református gimnáziumban végezte. Miért kellett oktatási intézményt változtatnia?

 -Nagyszüleim Sárospatakon laktak, mi pedig Csapon. A II. világháború után szüleim Sárospatakra költöztek, így ésszerű volt, hogy ott folytassam tanulmányaimat. A pataki gimnázium A osztályának fele akkor katolikus volt, így nem jelentett problémát, hogy református intézményben tanultam.

 -1955-ben szentelték fel pappá. A forradalom kitörése után társaival együtt a kiszabadult Mindszenty Józsefhez fordultak, hogy tájékoztassák a főpapot az Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH) tevékenységéről. Önök mit tudtak az ÁEH-ról?

 -Azt pontosan tudtuk, hogy a kommunista diktatúrákban az egyházügyi hivatal az egyházüldözés csúcsszerve. Tisztviselői, az ún. bajuszos püspökök, ott voltak minden püspökségen, kezükben volt a püspökség pecsétje, csak engedélyükkel adhattak ki az egyházmegyék hivatalos iratot. Ott voltak az ÁEH képviselői minden megyeszékhelyen, a megyei tanácsoknál és tartották a kapcsolatot az államvédelmi hatósággal, a minisztériumokkal és a párttal. Az ÁEH tisztségviselőinek javaslata alapján folyt az egyház ellenőrzése és felszámolása. Eldöntötték: melyik paptól vonják meg a működési, a hitoktatási engedélyt, s kit kell internálni. A hivatal a tisztviselői – ezt később tudtuk meg – javarészt az államvédelmi hatóság tisztjei voltak.

 -Ön részt vett november 3-án az egyházügyi hivatal iratainak lefoglalásában. Az alkalmazottak nem próbáltak meg ellenállni?

 -A bíboros utasítást adott a titkárának, Turchányi Egonnak, foglalja le az iratokat, és a csomagoláshoz kérjen segítséget a Központi Szemináriumtól. Így kerültünk mi, kispapok oda. November 3-án találkoztunk a Bazilikánál Turchányi Egonnal és Lieszkovszki Pál volt katonatiszttel, majd több katonai teherautóval – a rétsági páncélosokkal - mentünk az ÁEH épületéhez, a Pasaréti útra. Az épületben néhány fegyveres fiatalt találtunk, akik a II. kerületi, azt hiszem, értelmiségi forradalmi bizottság tagjai voltak. Javarészt olyan jezsuita kispapok, akiket az elöljáróik a rend feloszlatása után kisebb csoportokba szerveztek. Ketten-hárman laktak együtt albérletben, többnyire dolgoztak, néhányan pedig teológiai tanulmányaikat folytatták. Mi ismertük őket. Amikor megérkeztünk, Turchányi átvette tőlük a vezetést. Egy-két hivatalnokkal is találkoztunk, akik valószínűleg iratokat égettek, mert a kandallóban sok elégetett papírt találtunk. Őket sértetlenül elengedték.

 – Milyen típusú iratokat találtak?

 – A hivatalban különböző ügyosztályok voltak, és az ország területileg is fel volt osztva az előadók között. Például a gazdasági részleg folyósította az állami segélyt a papok számára, vagy a személyi ügyek részlege vezette a nyilvántartást a papokról, oda érkeztek a területi előadók és a megyei tanácsok jelentései is. Láttam azokat a jelentéseket, melyeket az egyes püspökségek képviselői küldtek fel a hivatalba. Azt is leírták, hogy egyes püspökök miként reagáltak Sztalin halálára. Arra nem volt időnk, hogy az iratokat részletesen áttanulmányozzuk.

 -Miként fogadták Mindszenty bíboros november 3-ai beszédét?

 -Nagy optimizmussal, hiszen nem tudtuk, hogy a szovjet diplomácia és hadsereg milyen stratégiával dolgozik Budapesten. Úgy látom: október 23. egy előkészített akció volt. Szerov tábornok, a KGB főtisztje már hetekkel a forradalom kitörése előtt a magyar fővárosban volt. Ő készítette elő ezt a folyamatot. Magyarország a Szovjetunió számára kísérleti laboratórium volt. Fontosak voltak a „nagy testvér” számára az itteni fejlemények, melyeket ők irányítottak. Szerov utasítása szerint őrizetlenül hagyták a kézifegyver raktárakat, pedig addig nagy szigorral őrizték ezeket. Így könnyen fegyverhez juthattak a tüntetők. Felrendelték Pestre –de lőszer nélkül – a rétsági páncélosokat, ám ők átálltak a Rádiónál a felkelőkhöz. A következő terv: sortüzet kell rendezni a Parlament előtt és a Jászai Mari téren. Úgy gondolták : ezután mindenki csendben marad, hazamegy, s indokolt lesz a szovjet csapatok magyarországi jelenléte. A sortűz viszont csak olaj volt a tűzre. A szovjetek ezután páncélosokkal beavatkoztak az eseményekbe, de elkövették azt a stratégiai hibát, hogy nem küldtek megfelelő gyalogos fedezetet. Így a világ leghatalmasabb serege elszenvedte a történelem legszégyenletesebb vereségét, mert a felkészületlen civil lakosság tűzharcban megfutamította a legkorszerűbb tankhadosztályt. Ezt a vereséget nem is merték bevallani a követek, csak Szerov vonala informálódott. Ezért aztán békét hirdettek, hogy időt nyerjenek. Amikor Malétert Tökölön letartóztatták, s ezért telefonálni akart, Szerov nem engedi neki, s ezt mondta: vége a komédiának. Ebből is látszik: hazánk miként volt kísérleti laboratóriuma a Szovjetunió és az USA számára. Hasonlatképpen: a laboratóriumban eltörött egy lombik, kigyulladt a labor, a tüzet el kellett gyújtani, de a kísérlet tovább folytatódott.

 -Milyen módon?

 -A Szovjetunió Nyugaton élő közgazdászai –a KGB ügynökei - pontosan tudták, hogy milyen nagy az eltérés pl. az ukrajnai és a kanadai mezőgazdasági termelés hatékonysága között. Át kellett venni a kanadai módszert, hogy a SZU-ban elterjesszék azt. Erre kiválasztották kísérleti telepként Magyarországot, s megszületett a Burgert Róbert bábolnai kukoricaprogramja. Ezt átvették az állami gazdaságok, a TSZ-ek, s úgy hívták a SZU-ban: a magyar módszer. Ez volt a helyzet a gépállomásokkal is. A szovjet elképzelés szerint az ideológiailag fejlett proletároknak, a gépállomás dolgozóinak kellett megtanítani marxizmusra a kolhozok parasztjait. Az összehasonlító vizsgálatok kimutatták: rossz a nyersanyag és az alkatrész felhasználás is rosszabb, mint Kanadában. Miért? Az öntudatos szovjet traktorosok, kombájnosok ellopták az üzemanyagot, s nem érdekelte őket, hogy áll a gép az aratás idején. A forradalom leverése után ezért nálunk feloszlatják a gépállomásokat, holott a szovjet mezőgazdaság három pillére a szovhoz, a kolhoz és a gépállomás. S néhány év múlva a SZU-ban is feloszlatják a gépállomásokat, s rákényszerítik a kolhozokat: vegyék meg a gépállomások traktorait, kombájnait. Sajnos hazánk a mai napig a nagyhatalmak kísérleti terepe. Ezért szenvedünk olyan nagy mértékben a gazdasági válságtól. Velünk nem csak gazdasági, de politikai kísérleteket is folytattak. Miután nem sikerült a SZU-nak katonailag Sztalin idején legyőzni a Nyugatot, jött a második kísérlet: érjük utol gazdaságilag Angliát. Így jött a hruscsovi program Magyarországon, az új mechanizmus. Ennek keretében teret adtak nem csak gazdasági, hanem politikai tudományos vállalkozásoknak is. A cél: a szocializmus modernizációja. Az eredmény: ez az elképzelés megvalósíthatatlan. Erre azok a stratégák, a KGB főtisztjei, akik annak idején a pápa elleni merényletet tervezték, azt mondták: váltsunk rendszert, s dobjuk a marxizmust a papírkosárba. Ezt is ki kellet kísérletezni. S hol tették ez? Nálunk.

 -Miért pont Magyarországot választották ki kísérleti labornak?

 -Gondoljunk a bábolnai példára. Ahhoz, hogy egy kísérlet sikeres legyen, megfelelő feltételek kellenek. Egy kísérleti ország nem lehet túl kicsi, mint Albánia, mert nem ad reális eredményt. Nem lehet olyan nagy, mint Lengyelország, mert az nagy veszélyforrás. Nem lehet túlságosan keleti, mint Románia, mert ott nagy a korrupció, s képtelenek átvenni a nyugati módszert. Nálunk voltak tehát adottak az optimális feltételek. Az igaz, hogy „a laborban kedvezőbbek a feltételek, mint egy üzemben”, de nagyobb a stressz. Ez van ma Magyarországon. Gondoljunk bele, milyen nagy a lelki teher az egész magyar népen. Ezt Kopp Máriának és tudóstársainak kísérletei is kimutatják. Hazánk legnagyobb problémája nem gazdasági, hanem lelki probléma. Stressz uralkodik a magyar népen, s ebből kéne felszabadulni, hogy láthassuk: jelenleg a nagyhatalmaknak kiszolgáltatott „kísérleti nyulak” vagyunk. A túlélés érdekében józanul és világosan látnunk kell helyzetünket. Vizsgáljuk meg: a bekövetkezendő multipoláris rendszer számunkra miként tud előnyt jelenteni. Ahogy előnyös volt Szent István, Szent László, Nagy Lajos és Mátyás idejében. Még a reformkorban is bele tudtunk kapcsolódni abba a munkamegosztásba, ami a kor Európájában kialakult. Ez a munkamegosztás egyre jobban teljesedik, s ki fog teljesedni ebben a században úgy, hogy Londontól Vlagyivosztokig egyetlen nagy gazdasági, politikai, katonai és tudományos együttműködés lesz, amely önálló partnerként fog szerepelni a térképen Észak-Amerika, Kína, Japán, India, Afrika és Dél-Amerika sokpólusú rendszerében. Látnunk kell: itt vagyunk két tűz között. Azt hittük: ha kivonulnak a szovjet csapatok, talpra áll a magyarság. S rosszabb kor jött. Védekeznünk kell most ezért a pénzvilág, a hírvilág és az alvilág összefonódott támadásával szemben. Mert e három megtámadja a demokrácia alappilléreit: a független bíróságot, a független parlamentet, s a független minisztériumot. Ez a mi feladatunk. Ám ez a világ globálissá vált. A jelenlegi csőd azt mutatja, hogy az egész világnak a politikai, gazdasági, katonai, tudományos rendszere ugyanattól szenved, mint nálunk.

 -Mit tud tenni ebben az esetben a római katolikus egyház? Az említett három hatalom támadásával szemben kéne feltartanunk a hit pajzsát?

 -A hit pajzsa – ahogy a legtöbb vallás - az alapvető értékeket védi. Az öt alapvető emberi érték: a valóság, az igazság, a jóság, a szépség és a szentség. Ezek be vannak programozva a génjeinkbe. Akkor egészséges egy társadalom, egy család, s egy személy, ha ezek az alapvető értékek egyensúlyban vannak. Egy példa: ma a gyerekek valóságélményét megtámadják azzal, hogy a virtuális valósággal bombázzák a fiatal generációt. S közben a gyerek nem látja meg a természet szépségét. Mára elbizonytalanodott filozófiai, vagy politikai okokból az igazság fogalma, s milliók képtelenek megkülönböztetni az igazságot a hazugságtól. Ma nehéz megmagyarázni a fiataloknak: jobb józanul élni, mint drogok befolyásolása alatt. Az emberi természet alapjait támadja meg tehát a pénzvilág, a hírvilág és az alvilág ellenőrizetlen hatalma.

 -A közelmúlt véres eseményei – pl. Cosma-gyilkosság - felkorbácsolták az indulatokat. Egyesek szerint minden cigány bűnöző, mások minden esetben a magyarokat rasszistának titulálják.  Antal atya cigánypasztorációval is foglalkozik. Van arra valamilyen bevált metódus, hogy a cigányok ne lépjenek a bűn útjára?

 -Nincs bevált metódus, de vannak olyan kísérletek – mi is ezt tesszük -, amiben megpróbáljuk azt a szakadékot áthidalni, ami a hátrányos helyzetű cigánygyermekek otthoni és iskolai élményei közt tátong. Keresztény szellemiségű, elkötelezett szociális munkásokra és gondozókra van szükség, akik személyesen tudnak foglalkozni a gyerekekkel. Ők képesek áthidalni azt a szakadékot, ami az otthoni természetes, primitív környezet és mentalitás és az iskolai – számukra mesterséges- világ közt van. Modellt kell a cigánygyerekeknek felmutatni. Szerintem a cigánysággal szemben egy előítélet van: „minden cigány egyforma.” Holott a cigánytársadalomban sokkal nagyobbak a különbségek, mint magyarban. Miért? Ők hozták, tudat alatt örökölték az indiai kasztszellemet. Fontos: különbséget kell tenni kultúra és szubkultúra között. Ha nem tudunk, akkor válunk előítéletessé. Emlékezzünk vissza a bécsi feliratokra: „magyar, ne lopj!” Tudtuk: akik odamennek lopni, azok nem a magyar kultúra gyermekei. A cigányság számára kiút, ha fel tudják mutatni kultúrájukat, azt megkülönböztetve szubkultúrájuktól. A kommunizmus tankokkal visszahúzott bennünket egy barbár világba. Nekünk is úgy kéne beilleszkedni az európai kulturális rendbe, hogy elhatárolódunk a magyar szubkultúrától.

A cigányság azért tudott fennmaradni 400 éve a Kárpát-medencében, mert tudták, hogy hol húzódik az a morális határ, amit nem léphetnek át. Ellenkező esetben nem maradhattak volna Magyarországon. Miért jött a változás? Mert elbizonytalanodtunk. Durva dolgot mondok. Ha tetvesek vagyunk, az nem a tetű hibája, hanem a miénk. A mi hibánk, hogy nem tudunk normát, mintát adni a szubkultúrában élőknek. Nem tudunk a kisebbség számára egy olyan mintát mutatni: hogyan kell őrizni az értékeket, s fölemelkedni a kultúra világába. Ugyan ki szidná a 100 tagú cigányzenekart, vagy a prímáscsaládokat, akik nemzedékek óta a magyar zenei kultúra tagjai? Ők beilleszkedtek. Ők minták. Ilyen mintákat kell adni minden egyes faluban. Mi ebben tudunk segíteni. Vannak olyan elkötelezett emberek, akik a felebaráti szeretetet valóságként élik meg. A magyar egyházi főiskolák ontják az ilyen fiatalokat. Ők a kiemelkedő tehetségű cigányokat fel tudnák karolni, hogy legyenek példák a cigányok előtt. Nem csak ideákat kergetünk. Gyöngyösorosziban a Nyugatról jött nővérek szép eredményeket értek el ezen a téren. A nővérek fő hivatása a társadalom perifériájára szorult nőkön, leányanyákon való segítés. Kamasz cigánylányokkal foglalkoznak, akik tanítás után egészen estig a nővérek intézményében tanulnak, játszanak. Több ilyen cigánylány ennek köszönhetően főiskolát végzett, s jelenleg dolgozik. Szégyen: a nővérek egy fillér támogatást sem kapnak az államtól.

 

Medveczky Attila