2009.11.06.
Elhallgatott nemzeti művészet
Mihály Gábor Munkácsy Mihály –díjas
szobrászművész
1942-ben született Erdélyben, Székelyhídon. A Dési Huber Körben
Laborcz Ferenc volt a mestere. 1969-1974: Magyar Képzőművészeti
Főiskola, mesterei: Mikus Sándor, Somogyi József. 1978:
Kiskunhalas művészeti ösztöndíja; 1975-1979: Derkovits-ösztöndíj;
1977: Állami Ifjúsági Nívódíj; 1979: Munkácsy-díj; 1985:
Gyermekekért Érdemérem; 1991: NOB (IOC, Nemzetközi Olimpiai
Bizottság) művészeti díja. Köztéri és murális munkái a
magyar történelem és az olimpiai gondolat megismertetését
szolgálják. Plasztikáin az erő, a dinamika jut kifejezésre.
Polírozott kisbronzainak gyakori témája a sport, az ember és
technika új viszonya (Új magvető, 1985). Reliefjein a síkok és
a nagy, pozitív formák váltakozó ritmusa izgatja (Pannónia fríz,
1978, Zánka). Kővel, vassal, bronzzal dolgozik, a vörösréz
lemezt maga munkálja meg. A Magyarság hírnevéért harangját
1997-ben díjként adták ki. Mint a Sport a szobrászatban alapítvány
alapítója, sokat tesz a NOB céljaiért is. 1999-ben a Százados
úti művésztelepen létrehozta a Kék daru galériát és művészeti
műhelyt, ahol kortárs kiállításokat szervez, kollégáival
szimpóziumokat tart külföldi és hazai érdeklődőknek, tanítványainak.
Molnár Pál újságíróval M. S. mester díjat alapított képzőművészeknek,
Szkíta aranyszarvas -díjat filmművészeknek, Hamvas-fürt bordíjat
borászoknak.
Mihály Gábor több tucat szobor társaságában
él a Százados úti művésztelepen. A műterembe belépve láthatjuk
a brutálisan meggyilkolt sportolót, Marian Cozmát ábrázoló
szobor korábbi terveit. A Tihanyi Apátság múzeumában
szeptember 19-én mutatták be először a nagyközönség előtt
azt a szobortervet, amely az MKB Veszprém KC február 8-án
elhunyt kézilabdázójának, Marian Cozmának állít majd emléket
a Veszprém Aréna előtt. A szobrot, amely közadakozásból készül,
mintegy 4,5 millió forintból, a tervek szerint 2010. február 6-án
avatják fel. Az emlékművet Mihály Gábor készíti el, akinek
az apátság múzeumában nyílt tárlatát Schmitt Pál, a Magyar
Olimpiai Bizottság elnöke ajánlotta az érdeklődők figyelmébe.
„Mihály Gábor, ha nem szobrászművésznek születik, ő is
bajnok lett volna, mert a keze alatt csodák születnek, és
akaratát át tudja vinni az ellenfelére, barátjára; a bronz, a
márvány és mindenféle kő engedelmeskedik az akaratának” -
méltatta akkor a művész munkásságát Schmitt Pál. A műhelyben
ezek után a sport-témájú szobrokra terelődik a szó. A művész
még az Orbán-kormány idején megbízást kapott arra, hogy
hozzon létre egy szoborparkot a
Fradi olimpiai bajnokairól. Ennek eredményeként a népligeti
edzőpályán 26 mellszobor látható, melyek§ Mihály Gábor és
általa kiválasztott szobrász kollégáinak az alkotásai. A művész
Olimpiai emlékműve Pesten, a Képviselői Irodaház épülete
mellett látható. MLSZ-centenáriumi emlékművét pedig a Puskás
Stadionban helyezték el. Kiemelendő, hogy Lausanne-ban, az
Olimpiai Múzeum parkjában – színpompás mediterrán fák és
cserjék között – áll többek között Mihály Gábor
1993-ban avatott acél vörösréz lemezből készült alkotása
Olympia címmel, amely három egymással versengő biciklistát ábrázol
- a kerékpárok kerekeiből összeáll az olimpiai öt karika. A
művésznek 70-80 szobra áll szerte az országban.
*
* *
-
Kiemelendő, hogy Kanyarulatok c.
20 méter
magas és 100 mázsás, festett acélplasztikám 1986-tól a
Hungaroringen látható. Ez egy jelszerű plasztika. Régebben, a
Forma 1-es hazai versenyek tévés közvetítései úgy kezdődtek,
hogy ezt mutatta a kamera. Megemlíthetem a Szent István megkoronázását,
melyen két püspök helyezi szent királyunk fejére a koronát.
A szobor Tótkomlóson áll, Szent László lovas szobra pedig Vésztő-Mágorra
került. Egy szép, holtágak által határolt vidéken áll. Rézlemezből
hegesztettem. Lehet, hogy szerénytelennek tűnök, de lovas
szobrot rézlemezből készíteni nem akármilyen szobrászi
feladat. Legelső ilyen anyagú szobrom Petőfit ábrázolja, s
Kiskunhalason látható. Készítettem egy kis szobrocskát a
Nemzetközi Sportújságíró Szövetség rendelésére. Ezt a Világ
legjobb sportolója-díjaként adtak át 2000-ben a Vígszínházban.
Az egyik posztumusz díjat Coubertin báró kapta, Michel Platini
vette át, de díjazott volt Puskás Öcsi is. A Magyarság hírnevéért
bronz harangomat 1997-ben díjként adták ki. Több mint húszan
kapták meg ezt a kormányzati elismerést. Így Sütő András,
Rubik Ernő Marton Éva, Grosics Gyula, Hidegkúti Nándor, Kurtág
György, Puskás Ferenc és Teller Ede. Jó érzés volt látnom később
azt a fotót, amin Teller Ede látható amerikai otthonában, s mögötte
a kandallóján az említett harang.
-A vörösréz és a bronz az a két
anyag, amit legtöbbször használsz?
-A vörösrezet már nem, hanem helyette a bronzot. A rézlemezt
azért használtam, mert így a gipszet nemes anyagra saját erőmből
is át tudtam váltani, míg a drága bronzba öntés elérhetetlen
lett volna a számomra.
-Befolyásolja, meghatározza a környezet az alkotási folyamatot?
-Természetesen. A megrendelést követi a helyszíni
szemle. Fontos, hogy a szobor harmóniában legyen a környezetével.
A helyszín határozza meg a méretet is. Szent László lovas
szobra kint áll a pusztában, s két 2 méteres oszlopon
helyezkedik el. Az Ezredéves emlék c. szobrom pedig –ami a
Szent Koronát ábrázolja – Szarvason van, s egy 12 méteres
oszlop tetején helyezkedik el, az oszlop pedig a Kőrös vizéből
emelkedik ki. Néha fát is használok szobraim anyagaként. Itt
említhetem Flamenco szobromat. Amikor a Budapesti Sport Szállót
átépítették, s Flamenco névre keresztelték, akkor pályázatot
írtak ki egy szobor elkészítésére. Így jött létre ez a
munka.
-Ahogy olvasom, nem volt könnyű
gyermekkorod. 1956 után édesapádat bebörtönözték, osztályidegennek
számítottatok, s elég sokáig tartott, amíg révbe értél.
Erdélyben születettél, ám gyermekkorodat már Csanádapácán
töltötted. Menekülnötök kellett?
-Az egész családom csanádapácai volt. Csupán azért születtem
Székelyhídon, mert amikor visszacsatolták Észak-Erdélyt,
akkor szüleimet odahelyezték, mert szükség volt fiatal, magyar
értelmiségiekre. Aztán a háború idején apámat, dr. Mihály
Gábort, behívták katonának, édesanyám pedig hazamenekült
velem és testvéremmel Csanádapácára. Tehát elég rövid
ideig éltem Erdélyben. Később felkerestem szülőhelyemet, s
barátságot kötöttem a helyiekkel. Jó helyen jöttem a világra,
hiszen a környéken született Ady Endre, Fráter Lóránd, Fényes
Elek és Kazinczy Ferenc is.
-Azt írtad magadról, hogy „már
gyermekkoromban megvolt bennem az a hajlam, képesség, hogy a
mindennapok történeteiből észrevegyem azt, ami nem tökéletes,
satnya vagy groteszk, ami nem őszinte, túlzó vagy álszent.”
Akkor most igen sok ilyen dolgot vehetsz észre…
-Számlálhatlanul sokat. 2000 körül írtam azt az önéletrajz-töredéket,
amiből most idéztél. Gyermekkoromban nagyon sokat ministráltam
a csanádapácai templomban. Apám sokszor megkért arra – mert
volt bennem színészi képesség-, hogy másokat utánozzak. Előfordult
ilyenkor, hogy szenteskedő, „farizeus” öregasszonyokat utánoztam,
hogyan mennek ki bűnbánó arccal az áldoztató rács elé. Azóta
egyre nehezebb elviselnem a képmutatást, s a hamist.
-A művészeti alkotások között is észreveszed
a hamist és a tökéletlent?
-Igen, hiszen vannak árulkodó jelek. Aki ért a szakmához,
az észreveszi azokat. Valaki elkezd mintázni egy szobrot, és előjönnek
a szakmai nehézségek, a megoldatlan részleteket jótékony összemosással,
összecsiszolással, simítgatásokkal palástolja. Nos, ez is egy
hamis dolog.
-Volt olyan megbízásod, amit visszautasítottál?
-Nemrég volt egy ilyen eset. Egyszer felhívott a tatai edzőtábor
igazgatója – az, akit később bűnös ügyei miatt vád alá
helyeztek - ,hogy készítsek egy szobrot az intézmény 60 éves
fennállása alkalmából. Elkészültek a tervek, de mivel nem
tudtam vele szót érteni számos dologban, visszautasítottam a
megrendelést.
-Témája miatt sem mondtál még nemet
egy megrendelésre? Ha mondjuk egy Szamuelly-szobor elkészítésére
kérnének fel, azt elvállalnád?
-Nem vállalnám el. Nekem egyetlen szobromat sem bontották
le, pedig 1978-ban egy nagyon vonalas helyre, a Zánkai Úttörővárosba
Pannónia címmel egy 60 négyzetméteres nagy frízt készíthettem,
mely alkalmas lehetett volna arra, hogy valamilyen politikai elvárásnak
eleget tegyen, mégis szigorúan a szobrász szakma talaján állva,
úgy érzem sikerült időt álló művet létrehoznom. A Művészeti
Alap hirdetett pályázatot a fiatal művészek között. Én
nyertem meg a pályázatot, s a munkámon zászlómotívumok,
vagy, ha úgy tetszik, éppen a Balaton hullámai láthatók.
-Most melyik? Amikor készítetted a művet,
akkor még nem tudtad, hogy ezek most zászlók, vagy hullámok?
Mert vannak olyan művészek, akik azt mondják egy-egy alkotásukat
bemutatva: láss bele, amit akarsz.
- Természetesen tudtam, hogy mit készítek. Egy hosszú és
keskeny műre volt szükség. Így lettek hullám és zászlómotívumok
az alkotáson. Plasztikailag izgalmasak voltak számomra a váltakozó
hullámvonalak, melyekkel ki tudtam tölteni a
65 méter
hosszú, keskeny betonszalag ürességét.
-Melyik izmushoz tartozol?
-Egyikhez sem. Soha nem figyeltem arra, hogy én valahova is
tartozzak. Számomra a szakma ismerete volt a legfontosabb, hogy
szobrászként el tudjam mondani, ami kikívánkozik belőlem,
amit csak én tudok így elmondani ebben a műfajban. Arra
figyelek, hogy gondolataim meg tudnak-e születni a különböző
formák által. Mosolyogva figyelem azokat a kollégákat, akik
naprakészek a világon időnként végigfutó legújabb divatú
irányzatokban, melyek a legjobb esetben is csak üres formai játékok,
anyagkísérletek, de gyakran művészetnek nem nevezhető idióta
reklámfogások.
-Azt írják rólad, hogy köztéri és
murális munkáid a magyar történelem és az olimpiai gondolat
megismertetését szolgálják. Tehát egyformán szereted a történelmet
és a sportot?
-Nem azért készítek olyan szobrokat, amelyek a magyar
história nagyjait ábrázolják, mert szerettem a történelmet,
mint tantárgyat, hanem azért, hogy emlékeztessek, felhívjam a
figyelmet történelmünk nagyjaira, fontos eseményeire. Hagyományaink
ápolása megmaradásunk záloga, múltunk vizsgálata és helyes
megismerése pedig utat mutat jövőnk alakításában. A sporttal
való kapcsolatom a véletlen műve. Történt, hogy Schmitt Pál
– mikor még a MOB főtitkára volt - avatta az egyik csőből készült
olimpiai szobromat Cegléden. Schmitt szólt, hogy készítsek egy
sporttal kapcsolatos kiállítást, mert hazánkba látogat
Samaranch, a NOB elnöke. A szobrok között volt az a munkám,
aminek nagy, s azóta elhíresült változata Lausanne-ban látható.
Tehát Samaranch kérésére vágtam bele ebbe az alkotásba. Ezután
egymást követték a sport-támájú megrendelések. Ez vezetett
odáig, hogy Mocsai Lajos felkért: készítsek Marian Cozmáról
egy szobrot. Egy életnagyságú mellszoborról van szó.
-Létrehoztad az M.S. mester díjat. Ezt
kik kaphatják meg?
-Azok a tehetséges művészek, akik eddig állami elismerésben
nem részesültek. Az is fontos szempont, hogy olyan alkotó
legyen a kitüntetett, akinek gondolatai a magyar, keresztény
kultúrából táplálkoznak. Létezik ma is nemzeti
művészet, még akkor is, ha erről nem beszélnek. Azok a
művészek, akik ezt fontosnak tartják, azok műtermeit nem látogatják
mostanában újságírók és szerkesztők. Inkább a divatos művészeti
irányzatokba bekapcsolódó alkotók azok, akik a médiumok
kedvencei.
-Nem az lenne az üdvös, ha ötvöznék
az európai és a nemzeti kultúrát? Erre törekedett a zenében
Kodály és Bárdos Lajos.
-Az egyedi nemzeti kultúrákkal teljes az európai művészet
és mi magyarként sajátos, idevaló kultúránkkal olyan színt
viszünk bele, mely csak itt születhet. Ezért természetesen van
sajátosan magyar művészet és vannak művészek, akik eszerint
alkotnak életművet. A különféle izmusokhoz való besorolást
nem, de az ebbe való bekategórizálást szívesen vállalom.
-Vannak köztéri szobraid a határokon túl
is?
-Igen, s remélem lesznek is. Sissi lovasszobromat és egy Görgey
portrét jövőre fogják felavatni Rév-Komáromban. Felvidéken
kívül Erdélyben is vannak szobraim. Sokat járok Erdélybe; Érsemjénnel,
Érmihályfalvával, Székelyhíddal és a székelyföldi
Szentegyházával jó kapcsolatot ápolok. Terveim szerint ott egy
szoborparkot hozunk létre. Lesz lovas szobra Csaba királyfinak,
s – többek közt - megmintázzuk a két Hunyadit és Gábor Áront
is.
-Még 2007-ben kaptad meg a Csanádapácáért
elismerést egy arany pecsétgyűrű kíséretében. Több alkotásod
látható-e vidéken?
-Igen, bár engem ez a környék csak az ún. rendszerváltás
után 10-15 évvel fedezett fel magának. 1956 után apámat bebörtönözték,
s utána nem igen mehettünk vissza Csanádapácára. A forradalom
leverése után azt írták a házunk falára, hogy „reszkess,
te sötétben bujkáló ellenforradalmár.” Ezt követően
elmenekültünk Rákospalotára onnan, ahol bizony rossz körülmények
között éltünk sokáig. Tíz- tizenkét éve, hogy már szívesen
látnak Békés-megyében, Csanádapácán pedig – ahol 20 éves
koromig éltem – 2006 – óta már újra otthon érzem magam. A
legjobb és legfontosabb kapcsolatom a Békés-megyei településekkel
van.
-A felvételinél nem jelentett gondot édesapád
1956-os múltja?
-Csak az 1969/70-es tanévben kerültem be a Képzőművészeti
Főiskolára. Addig nem vettek fel. Ennek egyik oka a múltam
lehetett, a másik pedig, hogy faluról felcsöppent vidékiként
nem volt, aki utamat egyengesse. Nem volt olyan mester, aki
beprotezsált volna a főiskolára. Akkoriban évente csak öt
jelentkezőt vettek fel szobrásznak. Így egy ideig elektroműszerész
inasként tanultam. Apám közben, a doktori címével, lakatossegédként
dolgozott. Sajnos nem élhette meg a rehabilitálását. A főiskola
elvégzése után már nem származott hátrányom abból, hogy édesapámat
bebörtönözték.
-Itt, a Százados úti művésztelepen hoztad létre a Kék
daru galériát és művészeti műhelyt. Honnan a név?
-A műhelyben van egy hatalmas, két és fél tonnás emelő
daru, ami kékre van festve. Arra is gondolok, hogy a bejáratához
egy darumadár szobrot is fogok készíteni. Működik a galéria,
sokat dolgozom a műhelyemben, de emellett lehetőséget adok
fiatal tanítványaimnak is kivitelezési munkáikhoz.
-Ha már tanítványaidról esett szó: mi a véleményed
a hazai művészeti oktatásról?
-A
hallottakra és persze az általam látottakra hivatkozva tudok
csak következtetni, hogy talán éppen arra jut a legkevesebb idő,
hogy a tehetséges, mintázni és rajzolni vágyó fiatalok tehetségüket
a hagyományos módon kiműveljék, pedig, amit az iskolában
elmulasztanak, azt már később nem lesz idő bepótolni, ami
akkor kimarad, azzal a művész sokszínű kifejezési lehetősége
is szegényebbé válik. A technikai- műszaki oktatásuk, felkészítésük
pedig szintén nem elégséges. Annak idején a magyar művészeti
oktatás Európa-hírű volt, de mára ez megváltozott.
Medveczky Attila
|