2009.11.06.
Az egyenlőtlenség hangos botránya
XVI. Benedek: Caritas in veritate
„A szeretet (Caritas) az a rendkívüli
erő, amely arra ösztönzi az embereket, hogy bátran és
nagylelkűen elkötelezzék magukat az igazságosság és a béke
iránt. A szeretet az egyház társadalmi tanításának királyi
útja. A szeretet jelenti az Istennel és az embertárssal való
személyes viszony valódi tartalmát; ez a vezérelve nem csupán
mikro-viszonyainknak, baráti, családi és kisközösségi
kapcsolatoknak, hanem a makro-viszonyoknak, a társadalmi, gazdasági
és politikai kapcsolatoknak. Minden Isten szeretetéből származik,
minden a szeretet által ölt formát, minden a szeretet felé irányul.
A szeretet Isten legnagyobb ajándéka, amelyet ő adott az
embereknek, a szeretet az ő ígérete és a mi reménységünk.”
Így kezdi legújabb enciklikáját XVI. Benedek pápa, és üzenetét
küldi a püspököknek, papoknak és diakónusoknak, az Istennek
szentelt személyeknek, a Krisztus-hívő laikusoknak és minden jóakaratú
embernek. A pápa levelében, megnyilatkozásában az ember teljes
értékű fejlődéséről a szeretetben és az igazságban
fogalompáros lényegéről beszél. A szeretet és igazság
fogalomból ha eltávolítják az Istent, akkor maga e két
fogalom teljes mértékben kiürül. A Caritas in veritate, Róma
püspökének enciklikája egy évszázados gondolatsort visz tovább,
tesz teljessé. A XIX. század végén XIII. Leó pápa Rerum
novarum c. enciklikája foglalkozik először az egyház történetében
az anyaszentegyház szociális tanításával. Ezt követte 40 évvel
később, 1931-ben XI. Pius megnyilatkozása, ez az enciklika
Quadragesimo anno, majd a boldog emlékű XXIII. János pápa,
Velence egykori pátriárkája megírta a Pacem in terris című
üzenetét. Ezt követi utódja, VI. Pál a Popolorum progressio
c. tanítása. A szentéletű II. János Pál pápa, ahogyan XVI.
Benedek őt nevezi, Isten szolgája, megírta a Sollicitudo rei
socialis enciklikát. És most íme megjelent a Caritas in
veritate. A világ felhördült, XVI. Benedek korunk új gyilkos,
életveszélyes játékszerével, a globalizációval, a technikai
abszolutizmussal foglalkozik. XVI. Benedek – noha megállapítja,
hogy a globalizmusból jó dolog is kerekedhetne, de iszonyatos
veszélyeire figyelmeztet Joseph Ratzinger, a Hittani Kongregáció
egykori vezetője, akit ma XVI. Benedek pápaként tisztelünk.
Felismeri
a pápa, hogy: „A technika
varázsa az általa biztosított lehetőségek a modern embert önelégültté
tették, így abban a téves meggyőződésben él, hogy saját
magának, életének és a társadalomnak ő az egyedüli alkotója.
Ennek az embernek az az igaz, ami lehetséges”
(Magyar
Kurír kommentárja).
Megint
csak a Magyar Kurírt idézem: „A
technika abszolutizmusának ellenszerét XVI. Benedek a keresztény
humanizmusban látja, amit a szeretet éltet, és amely hagyja,
hogy az igazság vezesse. A hívő tudja, hogy mind a szeretet,
mind az igazság Isten ajándéka, és csak akkor leszünk képesek
új eszmék és egy teljes értékű humanizmus előmozdítására,
ha tudatosítjuk, hogy egyénileg és közösségileg Isten családjához
tartozunk.”
XVI.
Benedek leszögezi: „Csak
az igazságban ragyog fel a szeretet, és válhat hitelesen megélhetővé.
Az igazság nélkül a szeretet szentimentalizmusba süllyed és
üres foglalattá válik, amely önkényesen tölthető meg. Az
igazság kiszabadítja a szeretetet az érzelemközpontúság
szorongatásából, amely megfosztja kapcsolati és társadalmi
tartalmától, valamint kiszabadul a fideizmusból, amely viszont
emberi és egyetemes kiterjedésétől fosztja meg a szeretetet. A
szeretet az igazságban visszatükrözi a Biblia Istenébe vetett
személyes s egyúttal közösségi dimenzióját, amely egyszerre
»agapé« és »logosz«. Szeretet és igazság, szeretet és szó.”
– olvasom az enciklikát. A mű minden egyes sorához külön lábjegyzetet
lehet csatolni. Szinte minden mondata a Biblia, egészen pontosan
az Újszövetségi Szentírás tanításából veszi erejét. Márk,
Máté, Lukács, János és Szent Pál, az evangélium irányította
a pápa gondolatait, és ennek alapján állapítja meg, hogy „a
közjó akarása és az érte való munkálkodás az igazságosság
és a szeretet követelménye.” „Mint az igazságosságért
tett minden erőfeszítés, ez is részvétel az isteni szeretetről
szóló tanúságtételről: amikor az időben működik, az örökkévalót
készíti elő. Az ember földi tevékenysége, ha a szeretet
inspirálja és tartja fenn, hozzájárul Isten egyetemes városának
felépítéséhez, amely felé az emberiség családjának története
halad előre. A globalizáció útját járó társadalomban a közjó
és az érte végzett munka szükségképpen az egész emberiséget
átfogó dimenziót ölt, azaz léptéke a népek és nemzetek közössége,
hogy ezzel az egységet és a békét, mint formát adja az ember
városának és valamilyen mértékben Isten határok nélküli városának
előképe legyen.” Ez a gondolat XXIII. János Pacem in terris
kezdetű enciklikájából eredeztethető, innen indul ki a
gondolat az új enciklikában. XVI. Benedek a közjó kérdéseit
vizsgálja. Aztán előveszi a mostani pápa egyik elődjének, VI.
Pálnak a Popolorum progressio c. enciklikáját. Ez az enciklika
1967-ben született. Látnunk kell, hogy különböző személyiségek
írták ezeket a pápai leveleket. XIII. Leó, XI. Pius, XXIII. János,
VI. Pál, II. János Pál, és XVI. Benedek különböző alkatú
gondolkodók. Ezek az igen bölcs emberek a Szentlélek segítségével
fogják meg az akkori és a mostani világ bajait és nyomorúságait.
XVI. Benedek VI. Pál Populorum progressio c. tanításával
foglalkozik a legtöbbet. XXIII. János egy békés természetű,
hallatlanul joviális öregúr volt, Velence pátriárkáját hívei
rajongásig szerették. Ez a pápa utódját, amikor még Milánó
érseke volt, örök Hamletnek titulálta. VI. Pál Milánó érsekeként
sokat tájékozódott kora világának baloldali mozgalmairól, és
nagyon világosan látta, hogy mind bal, mind jobboldalon milyen
mozgalmak kábítják az emberiséget. Akkor indultak el útjukra
az Egyesült Államokból a gazdasági bérgyilkosok, akik nem
riadtak vissza független államok vezetőinek likvidálásától,
népek rabszolgasorba taszításától. De azt is nagyon pontosan
látta, hogy milyen iszonyatos veszedelmet borított a világra a
szovjet. És ezeket a pápákat követte a szentéletű lengyel pápa,
Karol Wojtyla, aki II. János Pál pápa néven vonult be az egyház
és a világ történelmébe. És most Szent Péter trónján az
éles eszű, végtelenül következetes német Ratzinger ül.
Valaki azt mondta, nem szereti XVI. Benedeket olvasni, mert körülményes
és nehézkes az írása. Dehogy körülményes – csak pontos, végtelenül
pontos. A szavak méltóságát visszaállítja eredeti hivatásába.
VI. Pál két nagy igazságot emel ki számunkra – mondja XVI.
Benedek. „Az egyik, hogy
az egész egyháznak teljes létében és cselekvésében amikor
hirdeti és terjeszti a hitet, amikor szeretetben cselekszik, az a
célja, hogy az ember sokoldalú fejlődését segítse elő… A
második igazság pedig az ember valódi fejlődése a személy
teljességére vonatkozik a maga egységében és minden dimenziójában.”
Észre
kell vennünk, amit XVI. Benedek is megerősít. „Nem létezik ugyanis a társadalmi tanításban két eltérő típus,
a zsinat előtti és a zsinat utáni; egységes és koherens ez a
tanítás, és egyúttal mindig új. Jogos kiemelni az egyik vagy
másik enciklika, az egyik vagy másik pápa tanításainak sajátos
vonásait, ám úgy, hogy soha ne tévesszük szem elől a tanítás
teljes anyagának összefüggő természetét.” Így válik
egésszé az egyház szociális tanításának sokasága a Rerum
novarumtól a mostani tanításig, amely a Szeretet az igazságban
címet viseli.
„A negatív ideológiák virágzása
sajnálatos módon tovább folytatódik. Már maga VI. Pál is óvott
ama különösen meggyökeresedett technokrata ideológiától,
minthogy tudatában volt annak, milyen nagy veszélyt jelent, ha
egyedül a technikára bízzák a fejlődés teljes folyamatát,
mert a folyamat ilyen módon tájékozódási pont nélkül marad.
Az önmagában vett technika kétértékű dolog. Ha ma az egyik
oldalon hajlanak arra, hogy a fejlődési folyamat teljes egészét
a technikára bízzák, a másik oldalon viszont olyan ideológiák
felemelkedésének vagyunk tanúi, amelyek mindenestül tagadják
a fejlődés hasznosságát, és azt a radikálisan emberellenes,
degradáló tényezőnek tartják.”
Más
oldalról közelítette meg VI. Pál ezt a kérdést. Közölte
levelében – állapítja meg Joseph Ratzinger, XVI. Benedek –,
hogy „A fejlődés forrását
és lényegét tekintve – hivatás. Isten tervében minden ember
fejlődésre hivatott, mert minden élet hivatás.” Érti a
kedves olvasó ezt a mondatot? Minden egyes élet hivatás. És
csendesen megjegyzi Őszentsége: „XIII.
Leó pápa is a Rerum novarum c. enciklikájában tudatában volt
annak, hogy a pápai hivatalhoz tartozó feladatot teljesít,
amikor korának társadalmi problémáit az evangélium fényével
világítja meg.” Ezt teszi XVI. Benedek is az új tanításában.
Az emlegetett VI. Pál-féle enciklika, a Popolorum progressio „Központja
a fejlődés ilyen szemlélete; ez motiválja VI. Pál minden
megnyilatkozását a szabadságról, az igazságról és a fejlődésben
szükséges szeretetről. A sokoldalú emberi fejlődés az egyén
és a népek felelős szabadságát feltételezi. …Az ígérgető,
ám illúziókat gyártó messianisztikus ideológiák
javaslataikat mindig a fejlődés transzcendes dimenziójának
tagadására alapozzák, azzal a magabiztossággal, amely szerint
az embernek minden hatalmában áll.” Ez a szemlélet az
embert szolgaságba taszítja. Az akadályok és a korlátozások
fékezik a fejlődést. Majd olvassuk a tanítás további részét.
„A fejlődés igazsága
annak teljességében áll: nem lehet valóságos a fejlődés, ha
nem az egész ember, és minden ember fejlődése.”
A
pápai levél második fejezete Az emberi fejlődés korunkban címet
viseli. „Ahogy már II. János
Pál jelezte, a gazdag és a szegény országok közötti határvonal
immár nem olyan világos, mint a Popolorum progressio korában
volt. Abszolút számokban mérve növekszik a világ gazdagsága,
de növekednek az egyenlőtlenségek is. A gazdagabb országokban
a társadalom újabb csoportjai szegényednek el, új típusú
szegénységek keletkeznek, a szegényebb térségeken egyes
csoportok pazarló és fogyasztói túlfejlettséget könyvelhetnek
el maguknak, amely elfogadhatatlanul szemben áll az embertelenítő
nyomorúság tartós helyzeteivel. »Az egyenlőtlenség hangos
botránya« folytatódik.”
Nézzünk
széjjel a világban, és rádöbbenünk, hogy mennyire így igaz.
Ezek a folyamatok a szociális biztonság hálózatának csökkenését
hozták magukkal, cserébe a globális piacon elérhető versenyelőnyökért;
ez súlyos veszélyt jelent a munkások jogaira, az ember alapvető
jogaira nézve, valamint a szociális állam hagyományos formáihoz
kapcsolódó szolidaritás tekintetében – állapította meg az
enciklika szerzője.
„Enni adni az éhezőknek (Máté evangéliuma)
az olyan morális parancs az egyetemes egyház számára, amely
megfelel alapítója és ura, Jézus tanításának a szolidaritásról
és a javak megosztásáról… Az éhezés nem annyira az anyagi
javak hiányának függvénye, mint inkább a társadalmi források
hiányáé, melyek közül az intézményi feltételek a
legfontosabbak.”
Igencsak
napi kérdésekről van szó, úgy is mondhatnánk, földhöz
ragadt napi kérdésekről, melyre a választ akkor kapjuk meg –
a jó választ –, ha Istenre figyelünk.
„Nem lehet figyelmen kívül hagyni a
fejlődő országok kiegyensúlyozott agrár reformjának kérdését
sem. Az élelemhez, illetve a vízhez való jog lényeges szerepet
tölt be más jogok, elsősorban és mindenek fölött az élethez
való jog érvényesítésében. Ezért szükséges, hogy megérlelődjön
az a közösségi tudat, amely az élelemhez és a vízhez való
jogot minden mérlegelés és megkülönböztetés nélkül
valamennyi emberi lény egyetemes jogának fogja fel.”
Érthető,
hogy nagy visszhangot váltott ki XVI. Benedek enciklikája.
Visszhangot és felháborodást. Mert ezeket a sorokat olvasni
kell a kormányoknak, olvasni kell Budapesten, Washingtonban,
Moszkvában és Új-Delhiben. Olvasni kell mindenütt. Az élet
tiszteletéről van szó, erről beszél ez az igen bölcs öregember,
ott Róma szívében, Vatikánban. És felemlíti korunk szörnyűségét,
a gyermekhalandóságot, a demográfiai szabályozást, a
szorgalmazott abortuszt, a magzatgyilkosságot, az eutanáziát,
az emberi, illetve a kormányzati önkényeskedéseket.
Megállapítja
a pápa: „A valódi fejlődés központja az életre való
nyitottság.” És aztán itt van mindjárt a vallásszabadság.
Nincs másról szó, mint az uralom vagy a gazdagság vágy leplezése.
Korunkban sokszor ölnek Isten nevében, és tagadják Istent a
hatalom nevében. „Az ember valódi fejlődésének biztosítéka
Isten.” Új jelenség életünkben a kölcsönös, világméretű
függés robbanásszerű megjelenése. Ezt már VI. Pál is látta
előre, és utódja XVI. Benedek megállapítja: „Ha azonban nem
irányítja a szeretet az igazságban, e világméretű erő
ismeretlen veszteségeket és károkat szül, és új fajta
megosztottságokat okoz az emberiség családjában.”
XVI.
Benedek világosan látja és le is írja: „A
gazdasági tevékenység a piac logikájának egyszerű kiterjesztésével
nem képes megoldani minden társadalmi problémát. Ezt a tevékenységet
a közjó keresésének, mint célnak kell irányítania, amiért
pedig a politikai közösségnek is – elsősorban neki – kell
a felelősséget viselni. A gazdaság szférája nem etikailag
semleges terület, nem is természetéből következően
embertelen vagy közösség ellenes, az ember tevékenységének része,
és éppen mert emberi, szükséges, hogy az erkölcs strukturálja
és irányítsa. Minden gazdasági döntés erkölcsi jellegű következményekkel
jár. VI. Pál a Popolorum progressioban olyan piacgazdasági
modell létrehozására hívta fel a figyelmet, amely legalább
tendenciájában képes minden népet befogadni, nemcsak a kellőképpen
fejletteket… A pápa ilyen módon világméretűvé terjesztette
ki a Rerum novarumban foglalt kívánalmakat és törekvéseket,
amely enciklika az ipari forradalom következtében született, s
korát mindenképpen megelőzve elsőként fogalmazta meg azt a
gondolatot, hogy a polgári rendnek önigazgatásához szükség
van az állam osztó célzatú beavatkozására is. Ez a szemlélet
ma a piacok és a társadalmak nyitottá válásának folyamatai
miatt nemcsak válságban van, hanem elégtelen is arra, hogy kielégítse
a teljes értelemben vett emberi, gazdasági követelményeit” –
szögezi le XVI. Benedek pápa.
Nekünk, magyaroknak, ez az okfejtés ismerős
kell hogy legyen. Az elmúlt években sok
ízetlen és komolytalan politikai beszédet hallottunk
az állam elhalásának szükségességéről.
Erre nem is mondhatunk mást, bocsásd
meg Uram bűnüket, nem tudják, hogy miről
beszélnek.
Figyelmeztet
a pápa: „Az ésszerűség
és az előrelátás megfontolásai egyaránt azt javallják, hogy
ne hirdessük meggondolatlanul az állam végét. Úgy tetszik, az
államnak a jelenlegi válság megoldásának összefüggéseit
tekintve inkább növekednie kell, és számos illetőségi körét
visszaszereznie.”
A
népek fejlődése, Jogok és kötelességek, környezet című
fejezetben megállapítja a pápa: „Bátorítsuk
azt az új eszmélődést, miszerint a jogok feltételezik a kötelességeket,
és ezek nélkül önkénnyé lesznek… Gyakran állapítható
meg összefüggés jóléti társadalmakban a jogok felesleges
vagy egyenes jogtalan és bűnös mértékű igénylése, valamint
a világ számos fejletlen övezetében vagy akár a nagyvárosok
peremén megfigyelhető élelmiszer és vízhiány, az iskolai képzés
és az egészségügyi alapellátás hiányai között.”
És
újra szóba hozza a szerző a gazdasági alulfejlettséget, a
gyermekhalandóságot, másik oldalról pedig a minoritás mérhetetlen
tobzódását. Gondoljunk korunk különleges botrányaira, a
szexuális botrányokra. A pápa mondja:
„A
felelősség ugyanis éppen úgy megtiltja, hogy a szexualitást
csupán mint gyönyörforrást szemléljük, mint ahogyan azt is,
hogy a politikai intézkedések körébe vonják be a családtervezést.
Az élet iránti felelősségteljes nyitottság társadalmi és
gazdasági kincs.”
Roppant
egyszerű mondat, de tudni kell: „A
természet nem úgy áll a rendelkezésünkre, mint egy halom véletlenül
szétszórt törmelék, hanem mint Istennek olyan adománya, amely
az őbenne lakozó rendre mutat. Az ember ennek a kincsnek művelője
és őrizője.”
A
vízkészletek felelőtlen herdálása súlyos konfliktusokat idéz
elő. Az egyház felelősséget visel az Isten által teremtett
világért. Korunk pápája, XVI. Benedek elődjére, VI. Pálra
hivatkozik, amikor leírja: „A világ beteg, mert hiányoznak a
gondolatai.” Joseph Ratzinger, XVI. Benedek pápa szólt a
bajokról és a katasztrófákról. Szólt, és idejében a nyilvánosság
elé tárta figyelmeztetéseit. Fogadjuk szívünkbe a tanítást.
(XVI. Benedek pápa: Caritas in veritate, Szent István Társulat,
2009.)
Győri Béla
|