2009.11.06.
Galambos – Turcsán – Meskó: Kell egy színház
(Újpest Színház)
Újpesten
1991 óta láthatók újra színházi előadások. Az Ady Endre Művelődési
Központ nagyterme színházi produkciók bemutatására, az Árpád
úti Polgárcentrum pedig kamaradarabok színrevitelére alkalmas.
Tehát nem egy, hanem két játszóhely is van ebben a valamikor
önálló városban, 1954 óta pedig Budapest IV. kerületeként létező
városrészben. Az Újpest Színháznak nincs saját társulata,
nem játszanak minden nap, havonta 8-10 alkalommal ülhet be a
nagyérdemű, ennyi előadásra van igény. Nem kísérletező műhely,
hanem befogadó színház, ugyanis több, magánerőből működtetett,
országot járó társulat produkcióinak ad helyet. Az augusztus
végi Városnapok rendezvénysorozaton belül évek hosszú sora
alatt mindig volt színházbemutató, de anyagi okok miatt már
tavaly is elmaradt, sőt manapság sem futja erre. A múlt évben
és most – más-más társulat darabjaiból – indítottak,
illetve hirdetnek bérletsorozatot, ennek első előadását október
3-án tartották. Ez a zenés, táncos darab nem más, mint
Galambos Zoltán, Turcsán András és Meskó Zsolt közös alkotása,
a Kell egy színház. Premierjét évekkel ezelőtt tartották a Körúti
Színházban, amit Második szereposztás címmel is játszottak.
Ezt a musicalt adták elő az Újpest Színházban is. Galambos
Zoltán a színdarab szövegét írta, Turcsán András a zenéjét,
Meskó Zsolt pedig a dalok szövegét szerezte. A Körúti Színháznak
és az Újpest Színháznak is közös a hitvallása: igényesen
szórakoztatni a közönséget, és nem alpári meg altesti
humorral röhögtetni. Az emberek nem mindig vágynak komoly,
elgondolkodtató darabokra, az egész napi lótás-futás után
szeretnének jóízűen nevetni, szívből jövően kacagni, és
erre a kellemes kikapcsolódásra, mint egy falat kenyérre,
annyira szüksége van mindenkinek. A szerzőhármas vígjátéka
tökéletesen alkalmas ennek a feladatnak a betöltésére.
A
Kell egy színház-nak könnyen nyomon követhető cselekménye
van: története Magyarország bármelyik városában, ahol színházat
működtetnek, megeshet. Ennek a vidéki kis magántársulat
igazgatójának és összes tagjának is ugyanazokkal a
gondokkal-bajokkal kell megküzdenie, mint hazánk legtöbb színházának.
A szárnyaikat bontogató színészek a helyüket keresik, kérik,
sőt követelik, a rangot elértek viszont önként és dalolva
egyáltalában nem akarják átadni nekik, a szponzorok bugyellárisa
csak az ismert arcokra nyílik meg, hiába rátermettebbek a
nevenincs kezdők, a pénz a már befutottakra jön csak. A színfalak
mögött itt is ugyanolyan emberi kicsinyességekkel: féltékenységgel,
irigységgel, bosszúállással, generációs ellentétekkel találkozhatunk,
mint bárhol. Az együttes felborult szekere akkor zökken vissza
rendes kerékvágásába, amikor fatális véletlen okán a második
szereposztás előadása a délelőtti időpontról átkerül estére,
a közönség értékeli a fiatalok elhivatottságát, odaadását.
Az
újpesti publikum is hasonlóképpen járt el: hosszan tartó
tapssal jutalmazta az előadást játszó színészek igyekezetét,
teljesítményét. Pedig nincsenek közöttük
agyonfoglalkoztatott sztárok, csapból is folyó médiaszemélyiségek.
Mindannyian csak tették a dolgukat, aminek következtében a nézők
kacagtak, élvezték a darabot. A gondterhelt színi igazgatót
Makrai Pál olyan vezetőnek mintázza meg, akit gyötörnek a
mindennapok apró-cseprő gondjai, ennek ellenére hisz a színház
küldetésében, csodájában. Andreát, a direktor csinos lányát
Gyebnár Csekka viszi fel a színre. Ez a szemrevaló teremtés
sok-sok csalódáson átment már, de azért nem fásult el
annyira, hogy elveszítse az igazabb, tisztább életbe vetett reményét.
Király Adrián játssza Balla Dénest, a feltörekvő nemzedék
színészét. Eleinte visszafogott, de fokozatosan felbátorodik,
ezután tehetsége kibontakozik. Nemsokára akaraterejének teljében
van, érzi, eljött az ő ideje, hogy átvegye a stafétabotot, és
meghatározó egyénisége legyen a társaságnak. Az ifjoncok
csapatába tartozik az önbizalomhiánytól szenvedő Kuka, akit
Oroszi Tamás szerepbéli nevéhez illően kissé suta fiúként
mutat meg. Kuka kedvesét, Barbarát Szabó Erika érzékeny táncos
lányként jeleníti meg. A megcsontosodott, babérjaikon megülő
öregek seregét Klaniczay Mátyás vezeti, akit Bácskai János
kelt életre. Bizony emberpróbáló feladat rossz színészt alakítani,
de ő derekasan megfelel ennek a kívánalomnak. Udvarias
Anna a
bajkeverő Vilma szerepében kiegészíti a minden hájjal megkent
Klaniczayt. Beleznay Endre amolyan rezonőrként funkcionál a vígjátékban,
az ő büfése minden titkok tudója, és bölcs döntéseivel
elsimítja az ellentéteket. A tüskés, de érző szívű titkárnőt
Udvarias Katalin, a krakéler Emilt Lipták Péter személyesíti
meg. Galambos Zoltán rendezi ezt a zenés-táncos komédiát. Nem
akarja a világot megváltani, csak egy jó, kellemes estét akar
szerezni a széksorokban ülőknek. És ez sikerült is neki, a közönség
oldott hangulatban hagyta el a zsúfolásig megtelt Újpest Színházat.
Dr. Petővári
Ágnes
|