2009.11.06.
Hívom a családokat – 2009. november (Bíró László püspök levele)
Kedves
családok és házaspárok, kedves családokat szerető szerzetes-
és paptestestvérek, kedves mindnyájan, akik a család és az élet
mellett álltok!
A jog nem dönthet a magzat életéről
Mi az előbbre való: az élethez való jog, vagy a nőnek a
döntési joga arról, hogy megfogant gyermekét meg akarja-e szülni
vagy nem? Lehet-e olyan szabályrendszert alkotni, amely pontosan
és egyértelműen meghatározza, mi jogosítja fel az anyát (és
orvosát) a megfogant élet elpusztítására? A szexualitását
kontrollálni nem képes ember a túlnépesedésre, a természet
erőinek kimerülésére hivatkozva minden eszközt megragad, hogy
korlátozza termékenységét, az erkölcsi megfontolásokat
viszont félretolja.
A jog mindenkire érvényes magatartási norma, megmondja,
hogy mi a jó, a helyes, az igaz. Erkölcsi alapon kell állnia,
hiszen az, ami erkölcstelen, nem jó és helyes. A jog mércéje,
normája és célja az ember, mégpedig minden ember és az ember
java. Az emberi jogok arra vannak rendelve, hogy az ember védelmét
biztosítsák, nem pedig pusztulását. A legalapvetőbb emberi
jog az élethez való jog, a jog tehát soha nem adhat felhatalmazást
az élet kioltásához, sem az élet kezdetén, sem pedig végén.
Mégis egyre többször halljuk, hogy a nőnek joga van eldönteni,
hogy megfogant gyermekét meg akarja-e szülni, vagy nem, azaz
hogy életre vagy halálra ítéli; azok pedig, akik a halálos ítéletet
végrehajtják, nem vonhatók felelősségre, nem követnek el
jogtalanságot. Parlamentek, politikusok, államférfiak követelik:
egészítsék ki az Emberi Jogok immár 61 éve elfogadott
nyilatkozatát a nők abortuszhoz való jogával.
Mi segíthet egy-egy esetleges megtorpanás után az élet
tiszteletének helyreállításában? Hogyan érvényesül öregeitek
élethez való joga környezetetekben?
Az abortuszhoz való jog bevezetése súlyos támadás az élet
és a család ellen. Először is szétrombolja a természetes és
szerves anya-gyermek közösséget, ha a nő a foganás után
elfogadhatja vagy elutasíthatja az anyai szerepet. E „jog” szószólói
számára az anyaság csak abban a pillanatban kezdődik, amikor
az anya a benne megfogant gyermeket elfogadja és nem él az
abortuszhoz való „jogával”. Így csorbát szenved az emberek
között lehetséges legszorosabb kapcsolat, az anya és gyermeke
közötti kölcsönös kapcsolat. Az anyaság ugyanis nem egyoldalú,
hanem két személy, az anya és a gyermeke között kibontakozó
lelki és testi természetű kapcsolat.
A nők abortuszhoz való „joga” korlátozza a férfinak
férji és apai jogait is. A nemzés egyszerre jelenti az anyaságot
és az apaságot, s egyik a másik által valósul meg. Az emberi
élet továbbadásának természetét nem lehet önkényesen
megbontani anélkül, hogy az emberi lét és a család lényegének
alapját meg ne rengetnék. A nő gyermeke élete felett rendelkező
„jogának” kinyilvánítása korlátozná a család egészének
jogait, ez pedig elkerülhetetlenül a család hanyatlásához
vezetne. „A család jogai azonban nem egyszerűen a családtagok
jogainak matematikai összege, mert a család több, mint egyes
tagjainak összege.” (Gratissimam sane, 17.) A család nem a halál,
hanem az élet, a szülők és a gyermekek közössége. A szülők
által életre hívott gyermek életéről vagy haláláról való
döntésnek a nő kizárólagos „jogává” tétele atomizálja
a családot, ez pedig, megszünteti élet- és a szeretetközösség
jellegét és felszámolja a családnak a társadalomban betöltött
alapsejt szerepét. Az abortuszjog szószólói számára a család
a nemek közötti küzdelem, a konfliktusok, az önzések és a
családot alkotó személyek jogaiért vívott harc színtere.
Mindez súlyos támadás az egész társadalom, az emberi közösség
ellen.
Hogyan tudjátok gyermekeiteket megtanítani az élet
feletti örömre? Hogyan magyarázzátok nekik családotok
„alapsejt” szerepét?
Az abortuszjog szószólói különös érveket
sorakoztatnak fel e „jog” törvényesítése mellett. Szerintük
a föld kimerülőben lévő erőforrásait veszélyezteti a szabályozatlan
termékenység, ezért az emberi jogok közé fel akarják vetetni
a termékenység szabályzására szolgáló bármely eszközhöz
való hozzáférés jogát. Az igazság ezzel szemben az, hogy földünk
erőforrásait épp azok a fejlett országok veszik igénybe mértéken
felül, amelyeknél a termékenység igen alacsony. Az ifjúságot
idejekorán fel kívánják világosítani: a szexualitás független
a termékenységtől, a termékenységüktől való megszabadulás
azonban elősegíti önmegvalósításukat. Arról nem szólnak,
hogy ha a szülők a gyermek életéről megfoganása előtt hoznának
felelős döntést, akkor eltávolításáról, azaz megöléséről
szó sem eshetnék. Azt állítják, hogy a nőket az anyaság hátrányos
helyzetbe hozza a férfiakkal szemben, a gyermek világrahozatala
károsítja a női szervezetet. Számtalan tudományos felmérés
bizonyítja ezen állítások valótlanságát, a nő épp az
anyasággal teljesedik ki. A fogamzásgátló szerek káros hatása
pedig egyre nyilvánvalóbb, a szervezet tartós rákényszerítése
a normális működésétől való eltérésre maradandó károsodást
okoz. A termékenység szabályzásának természetes módszerei
azonban lehetővé teszik mind a szülők, mind gyermekeik javának
szolgálatát. Az abortuszt előidéző tabletták használata az
anyának ugyan kényelmes, szervezetét azonban károsítja, a
gyermeket éppúgy elpusztítja, mint az abortuszklinika.
Hogyan tudjátok földünk erőforrásaival való felelős
gazdálkodásra tanítani gyerekeiteket? Mit tudtok tenni azért,
hogy gyermekeitek kapcsolatait az önzetlenség jellemezze, hogy
ne csak az „önmegvalósításra”, hanem a „te-megvalósításra”
is figyeljenek?
Minden abortusznak két áldozata van: anya és gyermeke, de
veszélybe sodorja a családot is. Az áldozatok közül a veszélyeztetettebb
a gyermek, ő nem tud küzdeni életéért. Sokszor az anya is nehéz
helyzetben van, nem tudja, hova fordulhat tanácsért, segítségért,
amikor úgy látja, hogy élete zátonyra futhat egy nem várt
gyermek jelentkezése miatt. Az életvédők azért szállnak síkra,
hogy a törvény biztosítson a nőknek lehetőségeket az
abortusz elkerülésére, döntésük újragondolására, létesüljenek
intézmények anyák és nem várt, de mégis világra hozott
gyermekük gondozására. Egyes országokban már az is eredménynek
számít, ha a teljes szabaddá tétel helyett korlátozzák az
abortusz engedélyezésének körülményeit, pl. meghatározzák
a nő minimális életkorát, a magzat korát, az egészségi kockázatokat.
Az abortuszjogot követelők minden korlátozás eltörlését
akarják. Vannak országok, ahol az abortuszra jelentkező nőnek
többször is tanácsadáson kell részt vennie, az egyes tanácsadások
között gondolkodási időt adva, és a nőnek az abortusz
mellett alternatív lehetőségeket ismertetve. Abban azonban
mindenki egyetért, hogy sem ezek a jó és értékes kezdeményezések
önmagukban, sem egy esetleges abortusztilalom nem hozhat végleges
és megnyugtató megoldást.
Az ember nem csupán biológiai tényező, nem is termelő
vagy fogyasztó, hanem Isten képmására teremtett, egyedülálló
méltósággal rendelkező lény. Isten minden egyes embert
szeretetből és szeretetre, boldogságra teremtett és meghívott
az örök boldogságra. Aki így tud nézni minden embert, a saját
meg nem született gyermekét is, az soha nem fog az abortusz
mellett dönteni. „Boldogok, akik Isten szavát hallgatják, és
megtartják azt!” (Lk 11,28)
Hogyan tehettek tanúságot környezetetekben, a családban,
iskolában, munkahelyen emberképetekről? Mennyire volt harmóniában
szüleitek, nagyszüleitek emberképében a test, a lélek és a
szellem?
Levelem kiegészítéseként figyelmetekbe ajánlom a MKPK
Boldogabb családokért c. körlevele 112-115. pontját.
Bíró
László
az
MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
|