2009.11.06.
A múltat végképp eltörölni!
– Mi a hitvallása a Konzervatív Körnek?
– kérdezzük dr. Bogár Lászlót:
– A konzervatív kifejezés az elmúlt évszázad során
negatív színezetet kapott, mint a maradiság. Ez a modernitás
elbeszélési rendszere a maradiság szinonímájaként kezeli a
kifejezést is, és ez persze egyfajta nyelvi háborút is jelöl.
– A (nem)létező szocializmus idején
kifejezetten pejoráló jelző volt.
– Ebben ugyanazt a küzdelmet kell felfedeznünk, amely
egyébként végigkíséri az elmúlt kétszáz évet, a francia
forradalom óta állandóan izzik a rejtett háború, ami értelmező
hatalmi háborúság a különböző erők között. Ez
jellegzetesen egyfajta hamis értelmezési logika, itt 23-a után
látnunk kell, hogy 56-tal kapcsolatban is egy iszonyú erejű
nyelvi háború is zajlik. S a történeti eseményekre is igaz
ez, hogy mögöttük felsejlik egy nyelvi értelmező háború.
Azt szeretném bizonyítani, hogy a konzervatív kifejezés hagyomány,
és ez a kulcsszó, hogy hagyomány, az ahhoz való visszatérés.
Amikor a bolsevizmus indulója, az Internacionálé úgy fogalmaz,
hogy a múltat végképp eltörölni, akkor ez a létező legsötétebb
emberi törekvést jeleníti meg. Aki a múltat el akarja törölni
– és ebben az értelemben számomra történelmileg a
jakobinus, a bolsevik meg a mai neoliberális globálnyik ugyanazt
jeleníti meg, ha egymás között történelmileg vannak is
konfliktusaik, láthatólag a törekvésük lényegüket illetően
azonos irányba mutat, és ezt éppen az Internacionálénak az előbb
említett sora fejezi ki, azt a hagyományt, a minden emberi közösség
alatt lévő, végtelen mélységben lévő kulturális hagyományt
akarja eltörölni.
És
miért kell eltörölni a múltat? Azért, mert akinek eltörlik a
múltját, az gyökértelenné válik, az kiszolgáltatott mindenféle
pusztító erőnek. És valóban nevezzük fedőnevén pusztító
világerőnek, amelyet meg sem lehet nevezni, jelenjék meg bár
hol jakobinusként, hol bolsevikként, hol neoliberális globálnyikként,
mert azt is betiltotta, hogy néven nevezhető legyen. Gyűlöletbeszédnek
és összeesküvés-elméletnek állít be minden olyan törekvést,
amelyik szeretne rámutatni arra, hogy létezik. Mi pedig arra
teszünk kísérletet, hogy bebizonyítsuk, hogy nincs más a világon,
csak ez az élő hagyomány, ahogy Weöres Sándor csodálatos
versében fogalmaz: Egyetlen ismeret van, a többi / csak toldás:
Alattad a föld, / feletted az ég, benned a létra. Ennél
szebben nem lehet kifejezni a lényeget. Nem létezik emberi közösség
anélkül, hogy ne legyen szabadon átélhető eredettörténete.
Tudnia kell, hogy honnan jött, hová tart, mi a feladata, küldetése
a világon, és ez a bizonyos létra a szenvedéstörténetünk,
ahogy egy folyamatos tanulás útján a föld felöl az ég felé
tartva megtanuljuk a teremtést, újratanuljuk a teremtés legbelső,
legmélyebb törvényeit. A konzervativizmus a legmélyebb hagyományba,
a teremtésbe vetett hitet fejezi ki. Mi törekvéseinkkel ezt a
hitet szeretnénk visszaadni egyre több embernek, akiket
felsebzett a gyökértelenné tevési törekvés, a múlt, a
hagyomány végképp eltörlése. A magyar társadalom elég súlyos
helyzetbe került az elmúlt 50 év során, az újfajta háború,
amit az elmúlt 50 évben viselnek ellene, nem a fizikai test
ellen irányul elsősorban és ezért még veszélyesebb, mint
56-ban a fizikai terror, mert az közvetlenül érzékelhető
volt, de az a háború és azok a fegyverek, amelyeket az elmúlt
50 év során használnak ellenünk, a lelket, a lelki-erkölcsi-szellemi
talapzatunkat próbálják szétroncsolni és nem is sikertelenül.
– Az Internacionálé idézett sora egy
kemény, agresszív ideológiai alaptétel. Ez tette gyökértelenné
a társadalmat. Mit hordoz ez a konzervatív kör, kikből áll?
– Az igazság az, hogy a modernitás világában
gondolatokkal hivatásszerűen foglalkozni és gondolatokban
felsejlő létprogramot ápolni, ez mondhatni, az értelmiségiek
feladatának számít, de én hiszek abban, hogy ez a modernitás
pusztító tevékenységének a következménye, mert vissza
kellene állítani azt a helyzetet, mindent meg kellene tenni,
hogy eljussunk abba a helyzetbe, ahol valójában az ember mint
teremtett lény, univerzális lényként, a teljes tudással születik.
Egy történet jut eszembe, az 1810-es években lehetett, amikor
az előretörő jenkik elérkeztek a Csendes-óceánhoz és a mai
Amerika észak-nyugati részébe, Washington államba, ahol
Seattle található, aminek neve egy indián főnöktől ered.
Ultimátumban fordultak hozzájuk, hogy azonnal adják át a területeiket,
egy nevetséges összeg fejében. Seattle indián főnök (a
kongresszusi könyvtárban megvan az eredeti szöveg) levélben
fordult az amerikai elnökhöz, l. ti nyomultok előre, kedves
jenkik, de majd ha elpusztítjátok az utolsó élőlényt is,
kiirtjátok az összes erdőt, megmérgezitek az összes folyót
és ott ültök majd az aranydombokon (mert ebből persze hatalmas
vagyont harácsolnak össze), de egy idő után rá fogtok jönni,
hogy az aranyat nem lehet megenni. 2. szívesen átadnánk mi a
területeinket, de nem tehetjük, és azért nem tehetjük, mert
nem a föld az emberé, hanem az ember a földé. Erre az akkori
elnök és az akkori amerikai értelmiségi elit nyilván
ajakbiggyesztéssel és gúnyosan azt kérdezhette vissza, hogy
mit hadovál össze ez a primitív indián? Lehet, hogy primitív
indián volt abban az értelemben, hogy esetleg írástudatlan
volt. Ha úgy tetszik, semmiképpen nem számítana a modernitás
szabálya szerint értelmiséginek, de azért tegyük szívünkre
a kezünket, ki is volt primitív a két fél közül ebben az
esetben? Én nagyon hiszek abban, hogy az ősi tudással rendelkező,
az ókultúrával, az őshagyománnyal rendelkező ember még
teljes tudással rendelkezett és ott nem is volt értelmezhető,
hogy értelmiségi-e vagy sem. Örülök annak, hogy egyre több
olyan nem értelmiségi emberrel találkozom ebben az országban,
aki teljesen függetlenül attól, hogy kétkezi munkás vagy földművelő,
egy hihetetlenül mély és teljes tudással rendelkezik. Bölcsességgel
mindarról a világról, a létezésről és benne az ember helyéről,
ami körülveszi. Ennek a becsületét kellene visszaadni az elmúlt
két-háromszáz év pusztítása után. Másfél évvel ezelőtt
létrehoztunk néhányan egy konzervatív alapítványt, úgy
fogalmazhatnék A-tól Z-ig, hogy Andrásfalvy Bertalantól Zétényi
Zsoltig. Zétényi Zsolt az elnöke az alapítványnak. A
Konzervatív Kör és több ilyen beszélgetőhálózat, mint
amilyen a Nemzetstratégiai Szövetség is, tehát a Konzervatív
Alapítvány körül kezdenek kialakulni a beszélgetőhálózatok,
melyek legfőbb célként azt tűzték ki, hogy újraszőjük azt
a beszédközösséget, ahol mi, magyarok szót érthetnénk egymással.
Azt tekintjük alapvető feladatunknak, hogy megpróbáljuk újraszőni
azt a valaha létezett egységes beszédközösséget, ami összefűzi
a nemzetet, és amely nélkül nincs lehetőség arra, hogy a
hatalmas erejű kihívásra, ami előtt állunk, valamilyen választ
adjunk. Mert amíg a nemzet önmagával szóba állni sem tud,
egyelőre ez a helyzet, addig nem tudja elbeszélni a helyzetét,
és ha képtelen elbeszélni a teendőit, és nem lesz a közeli jövőben
egységes, átfogó nemzetstratégiája arra, hogy ebből a történelmének
legsúlyosabb válságából hogyan kászálódik ki, akkor nagyon
sötét és szomorú jövő elé nézünk, de mi meg nagyon nem
szeretnénk ezt.
– Csurka István idézte a minap
Kierkegaardot: a vagy-vagy kérdése előtt állunk. Vagy beledöglünk
ebbe az egészbe, amit a globalizmus borított ránk vagy kilábalunk
belőle. Beszédközösségekről beszél a professzor úr. Ez a közösség
politikai célokat is hangoztat, tehát be akar jutni a
parlamentbe, párttá szerveződik vagy mi lesz ennek a közösségnek
az útja?
– Nehéz ellenállni ebben a hiszterizáltan átpolitizált
térben, ami a világot és benne Magyarországot is jellemzi. Nehéz
ellenállni a kísértésnek, de mi megpróbálunk ellenállni,
ennek többek között az az oka, hogyha már a párttá szerveződést
említette, hogy a párt, a nevéből adódik, part vagy párt, részecske,
rész, mi pedig az egészhez, az egész nevében az egészhez
szeretnénk szólni. Azt szeretnénk, hogyha a nemzet önmagához
menne, mi szeretnénk elősegíteni azt, hogy a nemzet önmagához
tudjon szólni, hogy szóba álljon önmagával, ezt pedig nem
lehet úgy tenni, hogy egy párt, egy része vagy az egésznek.
Meg kell kísérelni, ez persze nehéz és bonyolult feladat is,
de meg kell kísérelni: nekünk nem újabb és újabb pártokra
vagy részecskékre van szükségünk, az egésznek kellene önmagára
ismernie, mert csak így kerülhetünk ki a rendkívül súlyos
helyzetből. Legyünk őszinték, amibe leginkább saját magunkat
vittük bele. Mert az, hogy van egy minket támadó külső erő,
az önmagában véve magyarázat, de nem mentség arra, hogy mi
hagytuk és hagyjuk, hogy ez a külső erő eluralkodjon rajtunk.
– Mártélyban szeptember 26-án
megalakult a Magyar Megmaradás Közössége. Pártonkívüliek,
emdéefesek, kisgazdák, kereszténydemokraták és miépesek
hajoltak össze, s jutottak arra a gondolatra, hogy ez így nem
mehet tovább. Ős-emdéefesek : Andrásfalvy Bertalan, Kószó Péter,
a Grezsa testvérek, Markó Pista, orvosprofesszorok, Csavlek András,
zeneművészek, Dénes János, Kondor Katalin, Csurka István és
még negyvenen támogatták a Magyar Megmaradás Közösségének,
egy Magyar Közösségnek a létrehozását. A két tanácskozás
között összefüggést látok, potenciális lehetőséget, hogy
egymás szavára figyeljenek. Nem tudom, hogy mennyire tájékozott
az MMK-val kapcsolatban?
– Hallottam róla, illetve eljutott hozzám is, szerencsére
az internetes világ igen komoly eszközöket ad a kezembe, ellenünkre
találta ki a világerő, de egyúttal lássuk be, hogy vissza is
fordíthatjuk ezt a fegyvert, kell is, hogy visszafordítsuk. Ezen
keresztül elég sok információ eljutott hozzám ezzel
kapcsolatban. Én nagyon örülök, hogy a nemzet sokféle módon
érvényesíti akaratát, hogy élni akar. Az, hogy ezek a kezdeményezések
ma még talán itt-ott vitatkoznak, súrlódnak, vagy rivalizálás
is van, nem kell feltétlenül tragédiának tartani, én remélem,
hogy végül is egy közös akarat fog győzedelmeskedni. Hogy
mikor és hogyan megy ez végbe, sokunkban feszültséget és türelmetlenséget
okoz, hogy nem láthatjuk, de én bizonyos vagyok benne, hogy
mindez, ami most zajlik, a nemzet egészséges védekező rendszerének
a megnyilvánulásait jelenti, és ezek majd összekapcsolódnak
egy olyan nemzetvédelemmé, ami Trianon óta folyamatosan hiányzik
az országban.
Győri Béla
|