2009.11.06.
Veszélyben a szakképzés
„Nem
változik jelentősen a szakképzési törvény 2010. január 1-jétől.
A vizsgáztatás és a díjak változtatását nem tervezzük.
Tekintettel a szakképzés tagolt irányítási rendszerére,
jogtechnikailag indokolt azonban ezt a szabályozást kormányrendeleti
szintre emelni.”- áll a Szociális és Munkaügyi Minisztérium
közleményében. Az egyik napilapban viszont az áll, hogy
„jelentősen átírja a kormány a szakképzési törvényt.”
Mi tehát az igazság? Kérdeztem Tóth Józseftől, a Magyar Közoktatási
és Szakképzési Szakszervezet elnökétől.
-Mindenképpen változik a törvény, hiszen létrehozzák
az alternatív szakképzést és van változás a felnőttképzés
területén is. A változás a nappali rendszerű szakképzés
esetén azt jelenti, hogy 14 éves életkortól lehetőség nyílik
konkrét szakmaválasztásra a 86 szakmát illetően. Ezzel az
alternatív lehetőséggel lehetővé válik az általános iskola
befejezése után a szakképesítés megszerzésére. A jelenlegi
rendszerben előbb a 9-10. évfolyamot kell elvégezni, s csak utána
lehet választani a szakképzés valamelyik szakmája között. Ez
a változás mindenképpen jelentős mind a közoktatási, mind a
szakképzési törvényt tekintve.
- Önök azt írják, hogy a 2010. évi költségvetés
jelentősen sújtja a közoktatást és a szakképzést. Elképzelhető,
hogy a fenntartók bezárnak szakképző iskolákat?
-Ha az önkormányzatnak nincs elegendő anyagi forrása,
akkor ez is bekövetkezhet. A költségvetést illetően az a veszélyes
dolog, hogy csökkentik a normatívát és a normatíva csökkenést
a tanulói létszám csökkenésével indokolják. .Ez valójában
igaz is lehet, de ettől még az egy tanárra jutó feladat
mennyisége nem változik. Viszont
van már egy kialakult szakmastruktúra, amely az OKJ-ben rögzítve
van. A forrásokat a szakmák tartalmának megvalósításához
kellene igazítani Azok az intézményfenntartó önkormányzatok
valamint állami közoktatási és szakképzési feladatot is ellátó
intézmények, amelyek nem rendelkeznek elegendő bevételi forrással,
reménytelen küzdelmet folytatnak az oktatás színvonalának
megtartásáért. Ezért a normatívát mindenképpen a feladatból
kiindulva kellene megállapítani.
-Az elvonások odáig is vezethetnek, hogy a jövőben
kevés lesz a piacképes munkaerő?
-A piacképes munkaerőt mindenképpen gyengíti a feltételrendszer
hiánya. Ha nincs elegendő forrás anyagra, eszközre, az korlátot
jelent. Bármennyire is felkészült az iskola és a tanár, eszköz
és anyag nélkül nehezen megoldható az oktatás. Leginkább a
napi működésben jelent korlátot a forráskivonás, hiszen a Térségi
Integrált Szakképző Központok (TISZK) vonatkozásában jelentős
az infrastrukturális fejlesztésnek vagyunk tanúi. Az
infrastruktúra az uniós forrásokból kerül megépítésre, a működtetés
viszont fenntartói feladat. Tehát az intézményhálózat működése
többletforrást igényel. Szintúgy a korszerű technológiák
szinten és karbantartása, működtetése többletforrást vesz
igénybe. Az elvonások azt mutatják, mintha nem számoltak volna
az adott intézményhálózat a fejlesztés általi kibővülésével.
-A szakképzésben nem csak a könyvek, hanem az anyag áráról
is szó van. Ma könnyen megy beszerezni az adott anyagokat?
-A piacon mindenféle
anyag és eszköz megtalálható, ám a keret korlátozott. Minden
intézmény egy meghatározott költségvetésből gazdálkodik,
amelynek egyik része a normatíva, ami az oktatási ágazat működésének
csak egy részét biztosítja, a másik rész az az összeg, ami a
fenntartóktól származik. Budapesti viszonylatban egy jobb pozíciójú
ellátási rendszer működik, mint a megyei és a vidéki városi
fenntartású intézmények vonatkozásában. A legnehezebb
helyzetben a megyei fenntartású intézmények vannak, mert ott
minimális a plusz bevételi forrás. Így ezek az intézmények
csak a szűkösen vett állami normatíva és a megyei forrás kínálta
lehetőségekből tudnak gazdálkodni. Amennyiben a 2009-es évi
szintet nem tudják prezentálni 2010-ben, akkor a szakképző
iskolák működése kerül veszélybe. Így a kimenetet illetően
a minőségi munkaerő piacra bocsátása is veszélyeztetett.
Jelenleg tehát nem csak a szakszervezeteknek kéne hangjukat
felemelniük, hanem a munkáltatóknak is, mert ha ez így megy
tovább, akkor nem biztos, hogy megfelelő munkaerőt kapnak a
piacon.
-Közleményükben megemlítik a szakképző iskolában
tanulók számára biztosított ösztöndíjat is. Működik ez az
ösztöndíjrendszer?
-Nem. A 2008-as év nevelési kongresszusán az akkori szakképzési
államtitkár, Simon Gábor bejelentette, hogy ösztöndíjrendszert
vezetnek be a szakképző iskolákban, ami teljesítményösztönző
lenne. Erről azután tájékoztatási jellegű megbeszélések
folytak a minisztériummal. 2009. szeptemberében indították
volna be a programot, de ez mégsem így történt. Ekkor levelet
írtunk a minisztériumhoz, de a válasz az volt, hogy válság
van, így törölték az ösztöndíjrendszert a programból.
Mindez összefüggésben áll a diákétkeztetés problémájával.
A szakképzésben lévő gyermekeket is sújtják a család
egzisztenciális gondjai A hátrányosabb helyzetű tanulók számára
szinte létkérdés, lenne az ösztöndíj. Egy példát említve,
egy vidékről bejáró tanuló útiköltsége napi iskolába járással
esetleg többszöri átszállással nem kis terhet ró a családi
kasszára és még enni is kellene. Egy ilyen és ehhez hasonló
mindennapi teherhez szinte életmentés az ösztöndíj rendszer.
- Írják: „szintén szomorúan tapasztaltuk, hogy az
oktatási ágazat felelősei a Cafetéria nyújtotta lehetőségeiről
nem tárgyalt az érdekképviseletekkel.”
-Ez az oktatókra,
tanárokra vonatkozik. Arról van szó, hogy az adózás rendjének
megváltoztatása és a gazdasági válság olyan helyzetet eredményezett,
hogy a korábban a természetbeni juttatásként adható étkezési
jegy vagy elvonás, vagy egy adóteher alá esik. Ismerjük az
elvonás mértékét, amelynek következménye a tanulói ellátás
nehézsége, s ebben a csökkentett normatívában nincsen annyi
tartalék, ami a pedagógusok életkörülményeit javítaná.
Esetünkben az 5-6 ezer forintnyi étkezési hozzájárulás segítette
a pedagógusok mindennapjait. Most viszont, mivel adóteher alá
esik az étkezési jegy, ennyivel is gyengül a munkavállalók
egzisztenciális biztonsága.
Medveczky
Attila
|