2009.11.13.
A cigányprímásnő
Horváth
Zsuzsa, az első magyarországi cigányprímásnő, a Rajkó
Zenekar alapító tagja Pomázon
született. Autodidakta módon kezdett el kislány korában hegedülni
tanulni, majd a szentendrei zeneiskolába járt. Apját korán
elveszítette, így kenyérkereső nélkül maradt a család.
Mikor meghallotta, hogy megalakul a Rajkó Zenekar, meghallgatásra
jelentkezett. Ezt követően Boross Lajosnál, a legendás cigányprímásnál
tanult. Ezt követően a Rajkó Zenekar Rottenbiller utcai általános-és
zeneiskolájában folytatta tanulmányait. Később nívós éttermekben
és a 100 tagú Cigányzenekarban játszott.
-Tudtommal anyai ágon rokonságban áll a Zsolnay-családdal.
-Igen, a édesanyám
nagynénje volt a két híres Zsolnay –lány, Olga és Rózsi.
Ők az 1920-as években világhírű operaénekesek, színészek
voltak. Zsolnay Olgának Harold Lloyd, a világhírű komikus volt
a férje, testvérének, Rózsinak pedig báró Perovich Ödön. A
művészi ambíciót viszont édesapámtól örököltem. Apám
muzsikus volt, és a szentendrei Béke Szállóban játszott, s
nagyon sok nótát tudott. Halála után, mikor már jól tudtam
hegedülni, én is játszottam, majd tányéroztam a Békében.
Egy –egy alkalommal 200-300 Ft-ot kerestem. Ez azért volt lényeges,
mert a Rajkó Zenekarban kezdetben nem kaptam fizetést. Az útiköltséget
viszont állták, ami azért számított nekem, mert sokáig Pomázról
jártam be Pestre. Aztán jött egy felkérés az NSZK-ból, s azt
rendesen megfizették. Ebből a pénzből csináltattak ruhát nekünk,
s abban léptünk fel a varsói VIT-en. Kimentünk, de a ruháink
nem érkeztek meg utánunk. Valakinek nagyon
megtetszhetett…1958-tól már fizetést is kaptunk. Azt ki kell
emelni, hogy a minket külföldön mindenütt szerettek, s
hatalmas sikereink voltak. Nagyon sokat köszönhetek Boross Lajos
prímásnak, akitől nagyon sokat tanultam. Az az igazi cigánymuzsikus,
aki rögtönöz, aki szabad szárnyára engedi a maga szeszélyét.
Lassan-lassan megtanultam a futamokat, hangszökéseket, akkordfogásokat,
a tremolókat és a mesterségnek ezer csínját-bínját, ami már
a művészettel határos. A dallam csak dallam, fel kell díszíteni,
hogy cigánymuzsika legyen. A kotta nem elég, azt mindenki lejátszhatja.
A művészet jelenti az igazi pluszt.
-Senki sem csodálkozott azon, hogy nő létére pírmás
lett?
-Nem, de nekem be kellett bizonyítanom azt, hogy jó vagyok
ezen a poszton. Büszkén kijelentem, hogy a Karancsban csak kiváló
zenészek játszottak.
-Milyen zenéket játszottak a Karancsban?
-A magyar nótán kívül játszottunk filmzenéket, rapszódiákat,
Sarasate-t, klasszikusokat is. Nagyon szeretem az orosz
klasszikusokat is. Mi nem csak cigány zenét játszottunk. Abból
nem is lehetne megélni. Később a 100 tagú Cigányzenekar tagja
lettem, de mellette muzsikáltam éttermekben is.
-Tanítással is tetszik foglalkozni?
-Nagyon sokat tanítottam
és a manapság is vannak növendékeim. Már abból meg lehet állapítani
azt, hogy valaki tehetséges-e , amikor felveszi a hegedűt. A vad
zenét sosem szerettem, olyat nem is tanítok. Közelebb áll hozzám
az Ave Maria és Massenet Thaisának Meditációja. A melódia nélküliség
nem az én világom. Mindig lélekből muzsikáltam. Minden népnek
meg van a maga zenéje, amit ápol. Nálunk erről nem lehet beszélni.
Száműzik a médiából a népzenét, a nótát, a népdalt.
Egyetlen egy tévécsatornán lehet csak látni cigány
muzsikusokat. Az is szörnyű, mikor amatőr zenészek pénzt
adnak azért, hogy muzsikálhassanak egy kereskedelmi tévében.
Ezek az emberek lejáratják a nótát és elriasztják a nézőt
a műfajtól. Ma csak annak a nevét ismerik az emberek, akiről
ír a bulvársajtó és szerepel a kereskedelmi tévében.
-Budai Béla zongoraművész említette, hogy régebben
sok étteremben volt élő zene, s mostanra ez megszűnt. Mi ennek
az oka? Pénztelenség, vagy az igénytelenség?
-A pénztelenség. Szeretik a magyar nótát az emberek, de
nincs pénzük a vendéglátóhelyeknek arra, hogy megfizessék az
igazi, nagy művészeket, ezért megy sok helyen a kamuzenélés.
A szintetizátorba be van táplálva a zene, s felette áll az
emberke, s úgy tesz, mintha nyomogatná a billentyűket. Ez egy
nagyon szomorú tendencia.
-Tanítványainak elmondja, hogy manapság korán sem rózsás
jövő vár a cigány muzsikusokra?
-Hogyne. Vannak, akiket le is beszélek a zenélésről.
Nemrég jött hozzám egy apuka, hogy vállaljam el a gyermeke
zeneoktatását. Azt mondtam neki: nem éri meg zenét tanulni.
Amit nekem fizetne, azt fektesse be egy jövedelmezőbb szakma
elsajátításába. A cigány muzsikusok és az általuk előadott
zenei anyag Magyarországon épp úgy, mint más országokban, történelmileg
szorosan kapcsolódik az uralkodó kultúrához és annak zenei
fejlődéséhez. Nálunk a magyar nótának kitüntetett helye
volt a mindennapok zenei kultúrájában, ám a rendszerváltozás
óta egyre inkább háttérbe szorult. A felszínes nyugatiasodás,
az amerika-majmolás, a gépi zene előrenyomulása sok muzsikust
fosztott meg hagyományos megélhetési lehetőségétől. S bár
a legelismertebb muzsikusok, ha szerencsések, még találnak munkát,
sokkal kevesebb az esélyük azoknak, akik régebben éttermekben
és kávéházakban zenéltek. Helyzetüket csak nehezíti, hogy a
zenei nívónak megfelelően kialakult hierarchiát nem szívesen
hágják át a muzsikusok, és inkább vállalják a nehézségeket,
semmint olyan helyen játszanának, ami rontaná presztízsüket.
A számos kedvezőtlen tényező eredményeként ma fennáll az a
veszély, hogy eltűnik ez a régi és sokaknak meg mindig fontos
hagyomány, amivel nemcsak a cigány muzsikus világ, de az egész
magyar kulturális élet is szegényebb lenne. Valóban szomorú
kort él nemcsak a cigányzene, hanem maga a nótázás is. A
szintetizátor majdhogynem kiirtotta a cigányzenét, a televíziókban,
rádiókban alig hallani igazi nótaszót. Lassan sehol sem lesz
autentikus cigányzenekar, hiszen az igazi cigányzenei műfajt, a
szakmai, mesterségbeli tudást, az előadásmódot csak az öregektől,
a zenekarban játszva lehet ellesni, elsajátítani, s lassan nem
lesz aki továbbadná tudását. Amint említettem közszolgálati
televízióból hiányzik a nótaszó, nem készítenek cigányzenekarokkal
felvételeket. A fiatal és nagyon tehetséges cigánygyerekek nem
folytatják a cigányzenei tradíciót, mert nem látnak benne
perspektívát. Inkább a klasszikus pálya felé orientálódnak,
ami nem baj, mert a Zeneakadémián meg lehet tanulni hegedülni,
de a hagyományos cigányzenei műfajt már nem. Az is gond, hogy
a hit is kezd kihalni az emberekből, pedig hit nélkül nem lehet
játszani, nem lehet igazi művész valaki.
-Istenhívő?
-Az vagyok. Tizenhárom éve egyedül élek, az utóbbi években
sok minden megviselt idegileg, s több infarktuson estem át. Ha
valami rossz ért, s megpróbáltatások voltak az életemben, a Jóisten
velem volt, és segített nekem. Nem követelek sosem az Úrtól,
csak kérek. És mindig elfogadom azt, amit ad nekem. Nemrég
mondtam
a Horváth
Mihály téren álló templom plébánosának: „Ferenc atya,
most is ám egy zenekarban vagyok. Hogy melyikben? Abban, amelyik
minden nap a rózsafüzért imádkozza a templomban.” Hálát
adok az Istennek azért, hogy fel bírok kelni az ágyból, s megköszönöm
neki azt, hogy segített a pályán, s a fiamnak is tálentumot
adott. De nem csak az emberekért imádkozom, hanem az egész
teremtett világért. Az állatokért is, hogy ne bántsák őket
a prémvadászok. Sajnos manapság az emberek „átlépnek” a másikon,
nem figyelnek oda a többiekre. Az emberek általában csak akkor
képesek a mélységből kikerülni, ha valamilyen eszközzel meg
lehet őket érinteni, vagyis a lelküket nem csak a maguk baja
foglalkoztatja, hanem azzal is törődnek, hogy mi van a másik
embertestvérükkel, akinek lehet, hogy sokkal nagyobb a gondja,
mint neki. Ösztönözni kéne az embereket, hogy figyeljenek egymásra,
gondolkodjanak azon, hogyan lehet egymásnak segíteni, mivel
lehet egymás életét szebbé tenni, megkönnyebbíteni.
-Azt hogyan fogadta, hogy fiát a magyar nóta királyává
koronázták?
-Ennél nagyobb öröm nem ért életemben. Ha valaki, akkor
ezt Bandika tényleg megérdemli. Nem vagyok elfogult vele, nagyon
szép hangja van, s nem él vissza a tehetségével.
-Ha visszatekint az elmúlt évtizedekre, van olyan
szakmai döntése, amit utólag megbánt?
-Nincs. Ma viszont sok mindent másként csinálnék. Nem
voltam egy kilincselő típus, s azt tudom: ahhoz, hogy előrejusson
valaki, ez nélkülözhetetlen.
-Itt a Józsefvárosban tudják a szomszédok, hogy
milyen múlt áll maga mögött?
-Természetesen. Azért szomorú vagyok, hogy nincs egy
olyan klubunk, ahová mi, zenész cigányok be tudnánk ülni, s
elbeszélgetni egy kávé mellett.
-Ha ma valaki meghallja azt a szót, hogy cigány, nem
biztos, hogy Dankó Pistára gondol, hanem a közelmúlt véres
eseményeire.
-Tudja, az emberek
szeretnek általánosítani. Ahogy a magyarok közt is vannak
ingyenélők, dologtalanok, bűnözők, úgy a romák közt is
akadnak. Ők bizony szégyent hoznak ránk, becsületes, munkás,
zenész cigányokra. Van egy réteg nálunk, aki utcai kéregetésből,
tolvajlásból él. Ezt kár is tagadni. Csak az a gond, hogy
manapság, aki szeretne dolgozni, az sem találja meg számítását.
|