2009.11.13.
Viszlát, és kösz a papokat!
A
hír, miszerint a Vatikán tárt karokkal fogadja a
tradicionalista anglikán papokat és híveket, enyhén szólva is
vegyes fogadtatásra talált. A sajtótájékoztató másnapján a
Guardian egy nagyon de nagyon meglepett Rowan Williams portréval
a címlapján közölte: „Az Anglikán Közösség vége”. A téma
a szigetországban még mindig eleven, Róma gondoskodott róla,
hogy a kavart por legyen akkora, hogy egy ideig el ne üljön. Az
elmúlt tíz napban a véleményeket leginkább egy ping-pong
meccshez lehetett hasonlítani, ugyanolyan erős érvekkel jönnek
azok, akik a Vatikán döntését helyeslik, mint azok, akik
szerint egy politikailag kínos és nemkívánatos helyzetről van
szó. A zsüri még nem döntött.
1. A
Nem Ismert Tartomány
Róma nagyon óvatosan megfogalmazott nyilatkozata nem az
„Anglikán Egyházra”, vagy „Anglikán Közösségre”,
hanem az „anglikán hagyomány” bizonyos elemeire vonatkozik,
amikor közös elemekre céloz a hitben és spiritualitásban. Éppen
ezért sokakban felmerült az a gyanú, hogy a Vatikán nem veszi
elég komolyan az anglikánokat és ennek kifejezést is ad.
Emellett szólt az is, hogy Rowan Williams gyakorlatilag csak pár
nappal a közzététel előtt szerzett tudomást a javaslatról.
Valahogyan erre is volt egy célzás Williams Canterbury érsek és
Vincent Nichols westminsteri érsek közös sajtónyilatkozatában:
közös erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy az egymással
folyatott párbeszéd és kölcsönös elköteleződés továbbra
is folyamatosan erősödjön.
Sokan a szándékos mellőzésnek ugyanakkor egy másik jelét
is felismerni vélik: a Vatikán honlapján szó szerint az áll,
hogy „bizonyos anglikánok szakítottak azzal a hagyománnyal,
hogy csak férfiakat részesítseken a szent rendekben azáltal,
hogy nőket hívnak meg a papi és püspöki tisztségekbe. Újabban,
az Anglikán Közösség több szegmense is eltávolodott az
emberi szexualitásról szóló közös biblikus tanitástól
[...] nyíltan homoszexuális papok felszentelése és homoszexuális
párok megáldása által.” Ezt akár úgy is lehet értelmezni,
hogy Róma minden kirakati mosoly ellenére a tradicionalista
anglikánokat kivéve semmibe veszi a többieket. Aztán arról,
hogy ez a fejlemény aláássa vagy éppen megszilárdítja-e
Williams pozícióját, mindennap más vélemény jelenik meg az
újságokban. Csupán egyet tehetünk: ki kell várni a dolog végét.
Az is elgondolkodtató, hogy Róma a konfliktusmegoldás fura módja
mellett döntött: párbeszédet folytat, de úgy tűnik, hogy
csak azokkal, akik elismerik fennhatóságát. Ez sokak szerint az
ökumenikus párbeszéd halála. Mindenesetre, hogy ennyi politika
után egy ideillő Star Trek filmet is idézzek (mi egyebet is
lehet tőlem várni?): „Kétlem, hogy a ma esti teljesítményünk
különösképpen dícsérni fogja nevünket a Diplomáciai Évkönyvekben...”
(Spock süti el a hűvös poént a klingonokkal elköltött
vacsora után, még mielőtt Kirk hozzáfűzné: „Én megyek, s
lefekszem. Kérem, azonnal szóljanak, ha újabb módot sikerül
kitalálni arra, hogyan szúrjuk el ezt még jobban...” – Star
Trek VI).
2. Szezám tárulj!
A tradicionalisták nagy része, akik ellenzik nők pappá
szentelését és a homoszexuálisok közötti házasságkötést
már 1991-ben kivált az Anglikán Közösségből. Körülbelül
ötszázezer emberről van szó világszerte. Viszont vannak olyan
papok és püspökök is, akik jelenleg tagjai az Anglikán Egyháznak
és nem értenek egyet annak eljárásmódjával (a 14.000 papból
kb. 2.000). Ezek a személyek a zsinaton a liberális szárny legfőbb
ellenfelei és nélkülük, úgy néz ki, Williams csak nyer,
ugyanis a belső változások, amelyek az utóbbi években
„relatíve lassan” történtek, újra gőzerőre kaphatnak. A
tradicionalisták pedig végre olyan közösséghez tartozhatnának,
mely elfogadja az ő nézőpontjukat, meghagyja nekik az eddig
hagyományaikat, himnuszaikat, liturgiájukat. Itt az
„elfogadja” és „meghagyja” kis fenntartással és
rugalmasan kezelendő, ugyanis annak ellenére, hogy a papok feleségestől
jöhetnek az őket tárt karokkal váró Katolikus Egyházba, pappá
szentelésük és teológiai tanulmányaik nem teljesen biztos,
hogy elismerést nyernek – ami három éves képzést jelent a
legjobb esetben, majd egy újraszentelést. Meg valószínüleg őszinte
bűnbánatot részükről azért, hogy eddig rendszeresen úgy
tettek, mintha miséznének... Egy másik oldala a történetnek
az a lehetőség, miszerint papok egész plébániájukkal együtt
ugornak kerítést, magukkal viszik a templom épületét és
vagyonát. E tekintetben figyelmeztető körleveleket kaptak kézhez
püspökeiktől, miszerint ez egyáltalán nem volna kívánatos.
Vincent Nichols katolikus érsek meg is jegyezte, hogy ez esetben
óriási törvényes nehézségekkel találnák szemben magukat az
illetők.
3. Begerjedt a szeizmográf
Williams érsek nem győzi hangsúlyozni, hogy Rómának ezt
a döntését egyáltalán nem értelmezi ellenségesnek, de
kevesen vannak azok, akik elhiszik, amint ezt a bajsza alatt
elmotyogja. Amúgy 2008 neki egy nehéz éve volt, emlékezzünk
csak a meleg, vagy női papok kérdésére, vagy épp a sharia-törvényt
illető megjegyzéseit követő viharra. Róma szándéka dirrekt
módon egyáltalán nem segít neki, ám van rá esély, hogy áttételesen
le tud szüretelni egy pár gyümölcsöt ő is. Riazat Butt, a
Guardian vallásügyi elemzője szerint megeshet, hogy az eseménynek
jótékony hatásai is lesznek az érsek pozicióját illetőleg.
Ha más nem is, Róma olyan dolgot nyújtott az anglikánoknak,
amit saját zsinataik nem tudtak: „egyházat az egyházban, egy
egyházmegyét határok nélkül”. Viszont egy héttel azután már
erősebben látszik az, hogy Williams vesztett a presztízséből.
Azokon, akik ellenzik a nők pappá szentelését látszik az öröm,
nekik mindenesetre – politikától eltekintve – nagyon szép
gesztust és örvendetes hírt jelent mindez. Ők már régóta
remélték, hogy egyszer sor kerülhet a Rómával való egységre.
Egy biztos, az Anglikán Egyház képletes falai remegnek, mint
egy földrengés alatt a valódiak. Lehet Róma döntése akár
„szakmailag tökéletes, viszont társadalmi következményei kérdésesek...
mint a hiroshimai atombomba esetében...” (hogy Hofi Gézát is
idézzek – remélem Hofi). De nemcsak az anglikán, hanem a brit
katolikus egyház falait is megremegteti a feltételezhetően 200
nős pap exodusa, egyelőre beláthatatlan következményei
vannak, a „wait and see” taktika érvényesül.
4. Aki szomjas, hozzám jöjjön, de százból egy elég
Hans Küng október 27-i cikke szerint a Vatikán
hatalomszomja megosztja a kereszténységet és kárt tesz a
Katolikus Egyházban. Szerinte Williams érsek engedte magát
becsalogatni a csapdába és aláírni a közös nyilatkozatot
Nicholssal. Az érsek ugyanakkor túlbecsüli a Vatikán ajánlatát,
az áttérő papok valójában „másodosztályú klérusként”
lesznek kezelve és a jelenlegi katolikus híveknek se legyenek
illúzióik, hogy nyugodtan részt vehetnek a majdani katolikus
anglikán miséken. Küng visszatetszőnek és ironikusnak találja,
hogy a két érsek közös nyilatkozata épp azokat a (mellőzött)
ökumenikus dokumentumokat emlegeti, amelyek párbeszédben
fogantak. Vele ellentétben Dr. Ian Bradley anglikán teológus
nem ért egyet azzal, hogy az Egyháznak a hatalomszomj árt
(valamint, hogy az Egyház hatalomszomjas lenne), hanem inkább az
extrém konzervatív teológia utóbbi időben megerősödő hullámától
fél, aminek XVI Benedek szintén része. Szerinte az a veszély
áll fenn, hogy e konzervatív teológia keresztben lenyeli az amúgy
toleráns és liberális nyugati kereszténységet. Neki ez fáj.
Ami meg Küngnek: a rengeteg fájó pont közül neki az az egyik
legnagyobb kérdése, hogy miután a beharangozott dokumentum
megoldja félmillió anglikán (köztük 20-30 püspök) gondját,
76 milió számára csak további gondokat okoz.
Magyarán, ha én fogalmaztam volna sokak véleményét, ez
úgy hangzana, hogy egy ilyen döntés „sem deontológiai, sem
utilitariánus etika szerint nem állná meg a helyét,
szubjektivista, vagy legfeljebb opportunista". (Na. Minél
hosszabb a cikk, annál valószínűbb, hogy a végén még
magamat is idézem. Ez van.)
(www.jezsuita.blog.hu)
|