2009.11.13.
Munkavállalók koldusboton
A
munkástanácsmozgalom a magyar munkások utolsó nagy lázadása
volt a kommunista uralom ellen. A szovjet hadsereg 1956. november
4-ei bevonulását követően sokáig a forradalom vívmányai
mellett kitartó munkástanácsok egyedül képeztek politikai
ellensúlyt a Kádár János vezette Forradalmi Munkás-Paraszt
Kormánnyal szemben. A munkástanácsok születésnapja alkalmából
Palkovics Imrével, a Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ) elnökével
beszélgettem.
-Kedves Elnök úr! Először egy kis múltidézés.
1956. november 4-én a szovjetek erős ellenállásba ütköztek a
budapesti munkáskerületekben, Kőbányán és Csepelen, illetve
ipari központokban is, mint Sztálinváros, Ózd és Miskolc.
Ezeket a településeket pedig úgy ismerjük, mint szocialista,
kommunista városokat, kerületeket. Szinte a mai napig ezeken a
helyeken erős az utódpárt. Mi ennek az oka?
-1956-ban csupán két éves voltam, így nincsenek emlékeim
azokból az időkből.(csak egy emlék foszlány, amelyben a húsbolt
előtt a sárban rugdossák az emberek a pát titkárt) Felnőtt
fejjel több ’56-os hőssel beszélgettem, és ismerem az ide
vonatkozó szakirodalmat is. Arra lehet következtetni: a kádári
konszolidáció folyamatának elindításakor különleges
figyelmet fordítottak az ellenállás főbb helyszíneire. Több
mint 30 év alatt volt ideje a hatalomnak arra, hogy ezeket a munkástelepüléseket
„megreformálják”, az ottani ’56-os hangadókat kiiktassák
a közéletből, s helyükre megbízható, rendszerhű pártkatonákat
ültessenek. Tehát egy átnevelésről volt szó. Így ezekben a
térségekben megkapaszkodhatott a kommunista hatalom. Az ott lakók
többsége azt gondolja, hogy a Kádár-érának köszönheti a
legtöbbet. A rendszerváltás politikai szabadságjogokat hozott,
de a „gödör fenekéig”, odáig, ahol ezek az emberek élnek,
nem nyúlnak le a demokratikus alapjogok. Óriási a munkanélküliség
az ön által említett településeken, s ez is az oka annak,
hogy többen visszasírják a Kádár-korszakot.
-Ha jól emlékszem, anno Miskolcon indult az MDF színeiben.
-Igen, Diósgyőr körzete tartozott hozzám. A kampány
alatt megtapasztalhattam, hogy a munkások többségével a
szocializmusban elhitették: ők a társadalom privilegizált,
megbecsült rétegéhez tartoznak. Az akkori viszonyokat tekintve,
ennek volt is alapja. A nehéziparban kiemelt keresetek voltak. Bár
az 1950-es évek végén lehorgonyozták a magyar munkavállalók
reálkeresetét és az onnantól kezdve stagnált, vagy veszített
a vásárlóértékéből. A statisztikai adatokat figyelve láthatjuk,
hogy a rendszerváltásig, ha minimálisan is, de emelkedett a reálkereset.
-S mi az oka azt követő lejtmenetnek?
-Az, hogy Magyarországon a kommunisták vezették be a
kapitalizmust. Tehát nálunk nem a rendszerváltás hozta el a
kapitalizmust.
-Nem vadkapitalizmusról van szó?
-Ez a lehető legvadabb kapitalizmus. 1988. október 5-7-én
az Országgyűlés elfogadta a gazdasági társaságokról szóló
1988. évi VI. törvényt. Az országot irányító Magyar
Szocialista Munkáspárt főtitkára és a Magyar Népköztársaság
miniszterelnöke ekkor Grósz Károly. Ez a törvény teremti meg
a jogi lehetőséget arra, hogy a magántőke vállalatokat hozzon
létre. Ezt megelőzően Kádárék már tettek olyan lépéseket,
melyek arra utalnak, hogy tudatosan előkészítették hazánk legújabb
kori kifosztását. A ’70-es évek közepétől eladósították
az országot. 1970-ben még 500 millió dollár volt az államadósság
összege, ami a rendszerváltásig 20 milliárdra növekedett. Tehát
egy tudatos, tőkekihelyezett gyarmatosításról beszélhetünk.
A modernkori gyarmatosítás –amit nem fegyverrel hajtanak végbe
– egyik színtere lettünk. Úgy tűnik, hogy egyes nyugati köröknek
érdeke volt, hogy szétzilálják a hagyományos magyar társadalmat.
1917-ben Lenint is nyugatról finanszírozták; a nemzetközi tőke
kreálmánya volt. Vannak olyan teóriák, hogy Lenin feladata az
orosz szakrális társadalom felbomlasztása volt. A
kapitalizmusnak nem parasztokra, hanem proletárokra volt ugyanis
szüksége. Magyarországon is merényletet hajtottak végre az
elmúlt 40 év alatt a paraszti társadalom ellen. Visszatérve a
gazdasági kérdésre: a reálkeresetek azért maradtak ilyen
alacsonyan, mert a magyar társadalom által megtermelt javakat átszivattyúzták
a globális pénzhatalom részére. S azok a rendszerek, melyek
elvezették a társadalmat ehhez a pontig, egy kollaboráns
politikai elit formájában jelentek meg. Ez az elit a magyar társadalom
tudatos kifosztásához járult hozzá. Így a legnagyobb
vesztesek a hazai munkavállalók lettek.
-1957 augusztusában mondták ki a munkástanácsok
megszüntetését, és csak 1989 augusztusában alakultak újra.
Tehát önök 20 évesek, vagy annál többek?
- A Munkástanácsok Országos Szövetsége, mint
bejegyezett társadalmi szervezett, 20 éves. Az a szellemiség,
amit mi felvállaltunk, s ami miatt az ’56-os szervezetek minket
elismernek, nem 20, hanem már 53 éves.
-Melyek azok az 1956-os munkástanácsok
által megfogalmazott követelések, tézisek, amik a mai napig is
időszerűek?
-A legidőszerűbb az a kérdés, mely akkor is elhangzott:
miként lehet kizsákmányolás-mentesen működtetni a társadalmi
javakat? Ez a téma az emberiséget régóta foglalkoztatja, s különböző
utópiák is napvilágot láttak ezzel kapcsolatban. Az 1956-os
munkástanácsoknak hatalmas jelentősége volt, mert –ahogyan
Hanna Arendt politológus is kifejtette – ők úgy működtették
a társadalmi javakat, hogy az nem eredményezett kizsákmányolást,
így nem lehetett szó politikai hegemóniáról. Most, a világgazdasági
válság idején szembesülünk azzal, hogy a neoliberális gazdaságpolitikai
filozófia – aminek ezt a helyzetet köszönhetjük – látványosan
megbukott. Abszurdum, hogy a próbálkozás a gazdaság talpra állítására
most mégis a neoliberális megoldás szerint történik. Így ez
nem is lehet eredményes. Ebben a helyzetben a munkavállalók
szerepe jelentős, mert a legtöbb érték-előállítás a munka
alapján jön létre. Viszont a munkavállalók érdemben nem szólhatnak
bele a gazdasági folyamatokba. Mindenki arra hivatkozik, hogy a társadalom
érdekeit szolgáló folyamatokról van szó, holott ez már rég
nem így van, hiszen a neoliberális gazdaságpolitika térnyerésével
ma már az árutermelésnek a profitszerzés a célja, s nem az,
hogy kielégítse az emberek szükségleteit. A minél magasabb
profitráta eléréséhez folyamatos fogyasztásra sarkallja és
visszautasíthatatlan ajánlatokkal bombázza a piac az embereket.
Az is, akinek nincs rá lehetősége, arra törekszik, hogy minél
többet fogyasszon. Viszont csak egy szűk rétegnek sikerül
megszerezni azokat a javakat, amiket a globális piac kínál. S
ebben a versengésben az emberek közötti viszonyok szétestek.
Az erkölcs kikerült ebből a rendszerből. Ennek a struktúrának
a megreformálása érdekében a MOSZ azt gondolja, hogy szükséges
lenne visszanyúlni az 1956-os munkástörekvésekhez. Ez
anakronisztikusnak tűnhet és a liberális közgazdászok
kinevethetik ezt az elképzelést, de a társadalmi fejlődés
fenntarthatósága olyan megoldásokat követel, amiből a gazdasági
verseny, a folyamatos növekedés kényszere kiiktatásra kell,
hogy kerüljön. 1956-ban a közösség fogyasztási szükségleteinek
kielégítése volt a termelés célja, s ennek kell ma is lennie.
- Október 7-én a szakszervezetek az egész
világon megemlékeztek a Méltó Munka Világnapjáról. A
mostani válságos időszakban sokaknak még munkájuk sincs, nem
hogy méltányos munkájuk…
-Ez a világnap az ENSZ munkaügyi szervezete által
meghirdetett akció. Ehhez csatlakoztak az európai szakszervezeti
mozgalmak, melynek kapcsán minden év októberében kihangsúlyozzuk,
hogy a legfontosabb politikai cél az emberek teljes
foglalkoztatottságának megszervezése. A méltányos munkának
pedig az a lényege, hogy az adott ember az iskolától a nyugdíjba
vonulásig mindig a személyes adottságainak megfelelően, s a társadalom
szempontjából a legoptimálisabb módon fejtheti ki a tevékenységét.
Ez akkor sikeres, mikor a jó kormányzás elve valósul meg.
Ekkor a kormány az érintettek véleményének kikérése, szándékainak
megismerése nélkül nem hoz döntéseket a munkavállalókra
vonatkozóan, s megpróbál olyan foglalkoztatás politikát
folytatni, amin keresztül az egész társadalmi intézményrendszer
– szociális ellátás, egészségügy, nyugdíjrendszer-
fenntartható formában működik. Az lenne az üdvös, ha a
gazdaságpolitikai intézkedések középpontjában is a
foglalkoztathatóság növelése, bővítése jelenne meg. Ma azt
látjuk, hogy a foglalkoztatás csak szavakban élvez prioritást
a kormányzati programokban. Az elmúlt 8 év során tett hazai
kormányintézkedések következtében ott tartunk, hogy társadalom
fele sem rendelkezik munkával. Tehát jelenleg egy társadalmi párbeszédre,
új társadalmi szerződésre lenne szükség, ami nem csak a
munka világára korlátozódna, hanem a civil társdalomra is. A
cél: egy új fenntartható társadalmi fejlődési program kialakítása.
Fel kéne mérni az ország valós állapotát, s megkellene állapodni,
hogy a változásnak mi az ára, s mi a haszna és e a haszonból
és a költségekből ki milyen távon részesül.
-Magyarországon létezik még egyáltalán
munkásréteg?
-Létezik, mi is őket képviseljük. Az általános nézettekkel
ellentétben nem a multicégek foglalkoztatják a munkavállalók
zömét. A kis –és közepes vállalkozásoknál dolgozik a
munkavállalók több mint 75%-a. S pont ezek a kis vállalkozások
terhei ma nagyobbak mint a nemzetközi vállalatoké
akik uralják a piacot.
- A Nemzetközi Szakszervezeti Szövetség
főtitkárának gondolataiból idézek: „a dolgozók belefáradtak
a jobb jövőről szóló ígérgetésekbe, miközben jelenleg
családjaikkal együtt el kell viselniük az egyre nehezebb körülményeket,
és egyre keményebben kell küzdeniük, hogy a méltányos munka
alapjait előteremtessék.” 2010-ben választások lesznek. Hazánkban
is egyre többen legyintenek az ígérgetésekre?
-A legtöbb ember bízik sorsa jobbrafordulásában. A
statisztikák szerint viszont, csak a hosszú távú várakozások
pozitívak. Az elégedettségi skála mutatója is elég alacsony.
Minden politikai erőnek tehát a realitásokból kiindulva kéne
egy hatékony programot felvázolni. Most a társadalom által
megtermelt javak jelentős része kikerül a tőkét nálunk
elhelyező, az államot eladósító csoportokhoz profit formájában,
s a fejlődésünk zálogát jelentő források nem állnak a
rendelkezésünkre. Így olyan megoldásokat kéne választani,
ami ebből a csapdahelyzetből kivezeti a társadalmat. A mai fennálló
rend szerint szorgalmasan törlesztjük az államadóságot, az éves
költségvetés 10%-át kitevő mértékben. A hazai GDP –nek ma
már 80-%-át teszi ki az államadósság mértéke. Tehát a
kamatterhek gyorsabban növekednek, mint a megtermelt források.
Ahhoz, hogy a kamatokat törleszteni tudjuk, újabb hiteleket kell
felvenni. Ennek a folyamatnak csőd lesz a vége. A csőd akkor
fog bekövetkezni, mikor már a rendelkezésünkre álló természeti
források is idegen kézbe kerülnek. A különböző zsebszerződések
már ismertek az olvasók előtt. Ha ezeket a folyamatokat összekapcsoljuk
a globális klímaváltozással, akkor látjuk: nagyon kevés mezőgazdaságra
alkalmas földterület lesz a világon néhány évtized múlva.
Ilyen hely lesz a Kárpát-medence. Ezért olyan hatalmas a
nemzetközi tőke érdeklődése a magyar termőföld iránt.
Vizeink, földjeink vannak veszélyben. Ha a magyar társadalom és
a kormány bár tudna, de nem tesz lépéseket a folyamat megállítására,
az óriási katasztrófához vezet. Legfontosabb lépés az államadósság
terheinek csökkentése lenne. Radikális és világhírű közgazdászok,
így Joseph E. Stiglitz is, úgy fogalmaznak, hogy a joggal való
visszaélés történt az adósság csapdába ejtett államok
kapcsán, s ezen az alapon fel lehetne mondani, meg lehetne
tagadni a törlesztést. Különösen abból az indokból, hogy a
kölcsönt felvevők nem voltak birtokában a társadalom
felhatalmazásának. A másik: a felvett hitelek nem szolgálták
azoknak az érdekeit, akiknek ezeket törleszteni kell.
-A MOSZ ajánlotta valamelyik kormánynak,
hogy a pénzügyi sokkhelyzetet ily módon oldják fel? Tehát,
hogy mondják fel a törlesztést?
-Természetesen. Mi már a ’90-es évek elején felhívtuk
erre a figyelmet. Az Antall-kormány idején – miután a
lengyelek és a bolgárok adósságrendezése megtörtént - volt
egy olyan elképzelés, hogy elengedik az államadósságot vagy
egy részét. Csak kérni kellett volna, ám az akkori politikai
elit egy része – Kupa Mihállyal az élen –azt hangoztatta,
hogy az adósságrendezés csökkentené a bankok előtt a magyar
nép tekintélyét. Szabó Tamás akkori pénzügyminisztériumi
politikai államtitkár próbáltlobbizni az adósságcsökkentés
érdekében, ám Kupa Mihály, akkori pénzügyminiszternek „köszönhetően”
leállították ezt a folyamatot. A polgári kormány idején –
ez tény- csökkent az államadósság mértéke. Mi azt mondjuk,
hogy így az ország fizetőképessége nem tartható fenn. Adósságtömegünket
nem tudjuk tovább finanszírozni úgy, hogy súlyos szétesés ne
következzen be a társadalmi kohézió terén. Arra kérjük a
kormányt, s ha ez nem teszi, akkor a következő kabinetet, hogy
haladéktalanul kezdje meg a adósságteher enyhítésének módjáról
a tárgyalásokat, mert a magyar munkavállalók tehervállalási
képességük végére értek.
-Olvastam, hogy a Munkástanácsok
Országos Szövetsége nem írta alá az Egységes Közszolgáltatási
Sztrájkbizottság és a kormány közötti megállapodást. Miért?
-A mostanit megalapozó tavalyi megállapodást sem írtuk
alá, főként azért, mert a közszféra munkavállalói az elmúlt
három évben 15%-os reálkereset-veszteséget szenvedtek el. És
a 13. havi fizetést is el fogja vonni az a kormány, aki most
annak jövőbeni kompenzációjáról beszél. A felkínált összeget
kompenzációnak nevezni egy cinikus kormány utolsó
„gesztusa” a szféra munkavállalói felé, akik nyilván
nincsenek abban a helyzetben, hogy ezt ne fogadják el. A kifizetési
határidőket figyelembe véve kampánycélokat szolgáló akcióról
van szó. Sajnos azt nézik az emberek, hogy ki adta nekik azt a pénzt.
S arról sokan elfeledkeznek, hogy ez itt nem könyöradomány.
Medveczky
Attila
|