2009.11.13.
Az elkótyavetyélt Postapalota, avagy mennyit ér egy kézbesítő munkája?
2009.
október 10-én 10 órai kezdettel tüntettek a Miniszterelnöki
Hivatalnál és a Szociális és Munkaügyi Minisztériumnál a
postai dolgozók. A követelésekről, a postaliberalizációról
és a Postapalota körüli botrányról Tusz Ferenccel, a Kézbesítők Szakszervezetének elnökével és Vörös
Lajos alelnökkel beszélgettem.
-Vegyük végig a követelési lista
pontjait. Az első helyen a 2013-as hazai postai piacnyitás ellen
tiltakoznak. Itt egy EU-s megállapodás ellen is fellépnek?
Ugyanis az Európai Parlament az Európai Bizottság által
javasolt 2009. január 1-jei határnap helyett két évvel későbbi
időpontig, 2010. december 31-ig számolná fel a meglévő állami
monopóliumokat a postai szolgáltatások területén. Az új tagállamok
további két év türelmi időt kapnának a piacnyitásra.
Tusz
Ferenc (T.F.): Mi az EU-s megállapodás felülvizsgálatát kérjük
a miniszterelnöktől. Vannak, akik azt mondják, hogy a piacnyitással
magasabb színvonalú szolgáltatásokat kapnak az emberek. Nem
hiszem, hogy a jelenleg, a Magyar Posta Zrt.-nél dolgozóknál
valaki jobban el tudná látni a postai feladatokat, hiszen ők
ismerik az adott területet, a helyi szokásokat. S ezért azt
gondolom, hogy maradjon állami kézben a Magyar Posta. Mi igenis
ellene megyünk az EU ezen szabályának. De nem csak mi, hanem már
az angolok és a franciák is.
-Nagy-Brittániában mivel járt a
postaliberalizáció?
T.
F.: Több tízezer dolgozó elbocsátásával, s mi éppen ezért
az ilyen akciókban nem vagyunk hajlandóak partnerek lenni. Ha
csak egy dolgozót veszít el a Magyar Posta a liberalizáció
miatt, már az is sok, nemhogy, ha tízezret.
-Már a ’90-es évek elejétől azt
halljuk, hogy azért szükséges a magánosítás, mert az állam
nem jó gazda. Mi erről a véleményük?
Vörös
Lajos (V.L.): Valóban azt szokták mondani, hogy magánkézben
minden jobban működik. Ha jó a vezetés, akkor jó az állami cég
is. Jelenleg a Magyar Posta Zrt. egy nyereséges cég, nem úgy,
mint a MÁV, vagy a BKV. Tehát nem beszélhetünk arról, hogy
rosszul gazdálkodna a Posta, hiszen tavaly is 4 milliárd nettóval
járult hozzá az államháztartáshoz, ami nem kis összeg.
-Tehát nyereséges a Posta. De miért?
Önök azt írják: „A Posta a profitjának tetemes részét a
mesterségesen alacsonyan tartott bérekből tudja fenntartani.”
Így már korán sem rózsás a helyzet.
V.L.:
Valóban nyomottan tartják a béreket. S az is gond, hogy olyan
emberek is vannak nálunk állományban, akik nem megfelelőek az
adott munkára, s már egy kis összeadás a nehezükre esik. Aki
már képzettebb, az be sem teszi hozzánk a lábát, mert oly kevés
a fizetés. Ha egy kézbesítőnek felajánlanak egy jobban fizető
munkát, már gondolkodás nélkül továbbáll.
T.
F.: Nem csak mi kézbesítők vagyunk alulfizetve, hanem pl. a
Postán dolgozó számítás technikusok is. Igaz, ők nálunk
jobban keresnek, de relatíve, a piaci viszonyokat nézve
alulfizetik őket. Több százezer forint különbözetről van szó.
-A piacnyitás témaköréhez tartozik a
Postapartner program is. Ezt önök a kiszervezés egy alattomos
formájának nevezik.
T.
F.: A lényeg, hogy valaki jelentkezik a Postánál, hogy szeretne
egy olyan településen magán postahivatalt nyitni, ahol éppen
megszűnt az állami kézben lévő. Ki lehet postapartner?
Postapartnerré válhat a boltos, a gyógyszerész, a panziós és
éttermes, a benzinkutas, a virágos… Vagyis társas vállalkozások,
egyéni vállalkozók és önkormányzatok, amelyek eredményesen
vesznek részt a Magyar Posta nyílt közbeszerzési eljárásában.
A jelentkezők többségének nincs megfelelő képesítése arra,
hogy végezze a postai tevékenységet, ezért felvesz a Postától
egy a közelmúltban elbocsátott illetőt. Az egészben a szépséghiba,
hogy a vállalkozó jóval kevesebbet fog fizetni az
alkalmazottainak, mint régebben a Magyar Posta. Ők nem kapnak prémiumot
sem munkaruhát. Az érintett emberek az évek alatt kiharcolt,
kollektív szerződésben rögzített mindennemű kedvezménytől
elesnek. És a Posta sajnos ebben a folyamatban ludas. Ha jól
tudom, majdnem 800 millió forintot kapott a Magyar Posta azért,
hogy ezt a programot beindítsa.
V.L.:
Mi éppen ezért követeljük a fent említett Postapartner
program azonnali visszavonását, valamint az eddig magánkézbe
adott, zömében veszteséggel működő vállalkozások visszavásárlását,
ezáltal visszaadva az érintett dolgozók emberi méltóságát,
őket megillető juttatásaikat. A postai kézbesítő sem keres
sokat, átlag 70-80 ezer forint nettót, ez az összeg a minimálbérre
esik le, mikor valaki már egy magánkézbe adott vállalkozásnál
dolgozik. Az ilyen munkavállalónak bármikor felmondhatnak.
Tudok olyan esetet, mikor az illető ki akarta venni az éves
szabadságát, s ezért elbocsátották. Biztos, hogy esélye
nincs a munkaügyi bíróságon, mert nehezen tudja bebizonyítani,
hogy valóban miért tették az utcára.
T.F.:
Még egy lényeges pont a kiszervezéshez. Több városban a sima
–tehát nem ajánlott – küldeményeket vállalkozókkal
vitetik ki. Mi ezt sem tartjuk jónak, egy területet ismerő kézbesítő
sokkal színvonalasabban pontosabban látja el ezt a feladatot is!
Miért nem dolgozik a Posta minden területen a saját
alkalmazottjaival, s ad nekik ezért elegendő bért?
-A következő pont a korkedvezményes
nyugdíjazás. Milyen egészségügyi károsodást szenvednek el a
postások? A váll és a gerinc folyamatos terhelése jut eszembe.
V.L.:
Nem csak fizikailag, de szellemileg is megviseli a kézbesítés a
dolgozót. Ízületeink mennek tönkre, s az is lényeges, hogy változó
időjárási viszonyok mellett végezzük munkánkat.
T.F.:
Jómagam 28 évig kézbesítettem, de ezt orvosi tanácsra abba
kellett hagynom. Voltak olyan reggelek, hogy fájdalmaim voltak,
mikor felkeltem az ágyból. Ezzel nem vagyok egyedül. Az időjárási
viszontagságokról annyit, hogy képzelje a kedves olvasó, hogy
mínuszokban járjuk az utcát, majd becsengetünk, s belépünk
egy befűtött lakásba, majd újra ki a fagyba. Nyáron ugyanígy
megfázhatunk a kinti hőség, s a benti légkondi miatt.
-Mi a javaslatuk a korkedvezményes nyugdíjra?
T.
F.: Régebben a mozgópostánál volt egy olyan nyugdíj megállapítás,
hogy az első 10 év után 2 év korkedvezményt kapott az illető.
Ezt követően minden ötödik évnél egy év nyugdíj korkedvezmény
járt. Ha valaki 30 évet tölt el a kézbesítésben, akkor 6 évvel
korábban mehet nyugdíjba. Képzelje el, hogy valaki 65 éves korában
táskával, szatyrokkal a kezében megy fel egy nap többször is
a harmadik emeletre. Abszurdum!
V.L.:
Mára tetemesen megnőtt a tértivevényesen ajánlott küldemények
száma, s ezekkel be kell csöngetni a lakókhoz. Ez is növeli a
munkaidőt.
-Ha már itt tartunk...Természetesen nem
az önök felelőssége, de miért van az, hogy ha én a Józsefvárosban
feladok egy levelet, s a címzett a Ferencvárosban lakik, akkor
ez a küldemény később érkezik meg, mint régebben. Pedig a
technika állítólag fejlődik.
T.
F.: Annak idején a levélfeldolgozó üzem a Keleti Pályaudvarnál
volt, s akkor gyorsabban kapták meg a küldeményeket. Most Országos
Logisztikai Központ működik, de Budaörsön. Amit ön felad a
VIII. kerületben, az előbb kikerül Budaörsre, majd onnan érkezik
vissza a IX. kerületbe. Egyébként időgarantált küldemények
vannak, meg van határozva, hogy egy adott küldeménynek hány
nap alatt kell célba érnie.
-Az egészséggel kapcsolatban önök
sresszhelyzetekről is írnak. Ez mit jelent? Pl. előfordul, hogy
megfenyegetik önöket, hogy adják át a pénz, mikor viszik ki a
nyugdíjakat?
V.L.:
Nem csak hogy megfenyegetnek. Mi jelentős összeggel szoktuk járni
az utakat, emeleteket. A közelmúltban az egyik kollégámat a Bérkocsis
utcában érte támadás, feszítővassal ütlegelték, súlyos sérüléseket
szenvedett, s el is vitték a nála lévő pénzt. A
stresszhelyzet tehát már akkor jelentkezik, mikor tudjuk,
mekkora összeg van nálunk, s milyen veszélynek vagyunk kitéve.
- Ilyenkor egy kézbesítő magánembernek
számít, vagy közfeladatot ellátó személynek?
V.L.:
Az utóbbinak, s ezért ha elfogják a tettest, akkor ez súlyosbító
körülménynek számít. Állandóan ébernek kell lennünk.
T.
F.: A másik, hogy több ember vélt, vagy valós sérelmeivel a kézbesítőt
támadja le. Ha egy nap csak tíz ilyen problémás embert
hallgatunk meg, az már a munkaidőnk rovására is megy, és nem
is reagálhatunk úgy a durva szövegekre, ahogy szívünk szerint
tennénk, hanem elfojtjuk az indulatainkat. Az ilyen elfojtás
pedig egészségkárosodáshoz vezet. A másik: kimegy 150 ajánlott
levéllel és egy zsáknyi anyaggal a kézbesítő, akkor a járaton
arra gondol, hogy fog ma végezni, el tud-e menni a gyerekért az
óvodába. 150 ajánlott levél, az bizony sok esetben 150 címhely.
És nincs mindegyik a földszinten. Aki számára ez nem nagy
munka, annak azt ajánlom, hogy próbálja ki egyszer, s gondoljon
bele, mily kevés bért kapunk érte.
-Ide tartozik a következő pont:
ellenzik a délutános kézbesítést.
V.L:
Ezt már több vidéki nagyvárosban próbaképpen bevezette a
posta. Mi alapvetően elutasítjuk a tervezetet, mert sérülnek a
dolgozók jogai.
T.F.:
Ilyenkor ugyanazt a járatot egy nap két ember járja be. A
legnagyobb probléma, hogy családok életét teszik ezzel tönkre.
A postások életvitele, családi helyzete kerül veszélybe a délutáni
kézbesítéssel. Nem elhanyagolható a délutános kézbesítés
biztonsági kockázata sem. A Posta most mindent meg akar tenni,
hogy a lakosság még nagyobb szimpátiáját elérje, s jobb ügyfélkiszolgálás
legyen, s inkább az értékesítésre fekteti a hangsúlyt, mint
a klasszikus postai feladatok ellátására.
-Több évvel ezelőtt volt önnel egy
interjú, melyben arról írnak, hogy nem akarnak a kézbesítők
sorsjegyet árulni.
T.F.:
Igen. Azt akarták, hogy kötelező legyen az értékesítés a kézbesítők
számára. Egy ideig ügynöki feladatot kellett ellátni a postásnak
is. Tehát biztosítások megkötését, biztosítási ügyfelek
szerzését és sorsjegyárusítást vártak el tőlünk. Ez ellen
részleges munkabeszüntetésbe is léptünk, s kétszer pert
nyertünk ezzel kapcsolatban a Magyar Posta Zrt. ellen. De!
Azoknak, akik most lépnek be kézbesítőnek, bizony ezeket, a
feladatokat is el kell végezni, a régiek viszont választhatnak,
hogy a kézbesítésen kívül akarnak-e értékesíteni is. Azt
is meg kell említeni: az is az oka a postahivataloknál a
hosszabb ideig tartó sorban állásnak, hogy az ablak mögött a
dolgozónak ajánlani kell bizonyos dolgokat, pl. biztosításokat.
Ezt a tevékenységet a posta ellenőrzi, és ha elmaradnak az ajánló
mondatok, akkor különböző büntetéseket helyeznek kilátásba.
Az ablaknál ülő kolléganők is rendkívül feszített munkát
végeznek, sokszor még arra sincs idejük – már elnézést, de
így van - , hogy kimenjenek szükségleteiket elvégezni.
-Azt írják: „Korábbi ígéretek
ellenére a postai fizetések nem emelkedtek, nem rendeződtek a
megfelelő módon.” Mikor és kiktől hangzottak el ezek az ígéretek?
T.F.:
Medgyessy Pétertől, amikor még miniszterelnök volt. Ő azt
mondta, hogy 50%-kal fogják a postások bérét felemelni. A
postai béreket mindig is alacsony szinten tartották, azért,
mert azt mondták: neked még bejön a borravaló az ügyfelektől.
Azt viszont ne felejtsük el, hogy manapság már alig van
borravaló, s a bérek ugyanúgy alacsonyan vannak. Szűcs Ildikó
vezérigazgató alapbére bruttó 2 millió 800 ezer forint, míg
egy kézbesítő max. 80 ezret visz haza nettóban. S ő, a magát
felelősnek mondott vezető, azt nyilatkozta, hogy mi azért
kapunk annyi pénzt, mert a mi munkánk a piacon ennyit ér. Az övé
meg valóban annyit? Hogy jelenthet ki ilyet? Ez sértő a kézbesítők
és a postai dolgozók számára. Kiemelendő, hogy ha az összes
postai dolgozó és vezető bérét összeadjuk, akkor a kapott összeg
40%-át a vezetők viszik haza.
-Erre is gondoltak, mikor azt írták a követeléseik
végén: vissza kell szerezni a szakma becsületét?
T.F.:
Természetesen. Ez az egyik oldala a dolognak, a másik, hogy a
szakma becsületét úgy tudjuk visszaszerezni, ha hozzáértő
emberek dolgoznak a postán. Még nem beszéltünk a létszámemelés
kérdéséről. A helyettesítés kérdése főleg a nyári
szabadságolási időszakban nem megoldott. Ez a dolgozók fizikai
és szellemi többletterhelését eredményezi. A helyettesítési
pénz nem megoldás, hiszen a folyamatos - hetekig tartó - összevonással
nem áll arányban a dolgozók terhelése a bérezéssel,
mindemellett az összevonás, a munkahelyi stressz egyik forrásává
vált az elmúlt években.
-Mi történik, ha nem teljesítik követeléseiket?
Jön a sztrájk?
T.F.:
Erre nem tudok felelősen válaszolni, ebben a tagság dönt,de még
ez is elképzelhető. Október 27-én kaptunk egy levelet a
Miniszterelnöki Hivataltól. Azt kérik, hogy várjuk meg az Országos
Érdekegyeztető Tanács következő ülését, ahol elő lesz
terjesztve a kézbesítői nyugdíj korkedvezmény lehetősége. A
többi kérésünkre nem született egyértelmű válasz. Eljött
az idő, hogy ez ügyben már kell tennünk valamit. A dolgozók többsége
felismerte azt, ha nem állnak ki önmagukért, akkor bizony
„bedarálják” őket.
-Térjünk rá a Postapalota ügyére.
Ezt az épületet a Wallis Ingatlan – a Wing Zrt. - egyik
projektcéhe, a WPR Primus Kft. 2008. március 28-án szerezte
meg. Wallis-Bajnai-libák. Ugye ismerős? Nos: a Magyar Nemzeti
Vagyonkezelő Zrt. tevékenységének ellenőrzéséről 2009.
szeptember 2-án közzétett ÁSZ-jelentés egyebek közt azt írja,
hogy a hogy a posta székház ingatlanértékesítési bevétele
23 százalékkal elmaradt a tervezettől. Október 21-ei hír: a
WING Zrt. akár az eredeti vételáron visszaadni is hajlandó az
eladónak a Magyar Posta (MP) budapesti székházát tekintettel
az Állami Számvevőszék (ÁSZ) kifogásaira. Mi történt régebben?
A Posta vezetése minden áron meg akart szabadulni a Postapalotától?
T.F.:
Nem csak attól, hanem a Szugló utcában lévő irodaházától
is. Ott volt a budapesti igazgatóság irodaháza. El is adták
ezt az ingatlant. Mi azt szeretnénk továbbra is, hogy saját székháza
legyen a Magyar Posta Zrt.-nek , mert hosszútávon az a legolcsóbb.
Visszatérve a Moszkva tér legszebb épületére. A Posta vezetősége
azt mondta, hogy épületgépészetileg elavult az épület, s
nincs pénzük a felújításra. Ezért eladták 4 milliárd plusz
áfáért. Nem drága viszont a vezetőségnek az a havi több
mint 100 millió forint, amiért most bérlik a székházat. Éves
szinten 1.2 milliárdot fizet ki a Posta a bérleti díjra, így
kevesebb, mint négy év alatt felélik a palota eladásából származó
bevételt. Tehát a háttérben valami nagyon bűzlik. Az is egy
érv volt az eladás mellett, hogy közlekedés és parkolás
szempontjából hátrányos helyen van a Postapalota. Én azt
javasolnám a Posta vezetőségének, hogy vásárolják vissza az
épületet, s költözzenek vissza, mert azzal nagyon sokat spórolnának
az elkövetkező évekre. Bár, lehet, hogy a 4 milliárd már rég
elúszott. Azt azért fontosnak tartom kijelenteni, hogy a tűzoltók
után a postásokban bíznak a legjobban az emberek. Ez a bizalmi
index nem a csúcsvezetőknek szól. Azoknak az
áldozatos munkáját értékelik ennyire az emberek, akik
nap mint nap találkoznak az ügyfelekkel.
Medveczky Attila
|