2009.11.20.
A közboldogság bővítménye - Losonci Miklós 80 éves
A
Havi Magyar Fórum szerkesztősége szeretettel köszönti és kíván
további minden jót, örömteli életet a tanár úrnak. Az általános,
de nem csupán udvariassági gesztus után engedjék meg, hogy
személyes hangvételre váltsak, mivel Losonci Miklóshoz különös
kapcsolat fűz. Igaz, hogy aránylag későn, ötvenfelé közeledve,
valamikor a kilencvenes évek közepén találkoztam vele először,
de azóta is sajnálom, hogy nem ismertem korábban. Joviális
személyisége, nagy szakmai felkészültsége, az erkölcsi jóra
irányuló gondolkodásmódja, emberszeretete, becsületessége,
mind-mind arra ösztönzött és ösztönöz ma is, hogy a
rendelkezésemre álló lehetőségeket kihasználva ápoljam a közöttünk
kialakult – talán mondhatom – baráti viszonyt.
Losoncit
köszöntötték családi körben, baráti körben, köszöntötte
őt lakóhelyén, szép cikkel a Szentendrei Hírlap, s más orgánumok
is, fölelevenítették eddigi életútját, Pest Megye Díszpolgára
címet adományoztak neki, szóval a születésnapi ünneplés
sokféle örömében részesülhetett. Magam nem hasonló, köszöntő
cikket szándékozom írni, inkább értelmezem-magyarázom őt
– bocsánat az önzésért! – elsősorban magamnak. Természetesen
ez az eljárás meglehetősen szabad, szubjektív, s talán bizony
művészi is, mint mikor emlékezetből ecseteli föl a portrét a
festő – s a ‚művészi’ kifejezésnek itt nem értékmérő
jelentése van, inkább az esetleges elrajzolásokra igyekszik előre
mentségül szolgálni.
Megismerkedésünk
Budapesten, a Vigadóban történt, a kilencvenes évek közepén,
ahol vagy kétszázan, művészek, szakírók, művészettörténészek,
galériások, mindenféle rendű és rangú emberek gyűltek össze,
hogy megtanácskozzák további sorsukat. A pontosan megnevezett,
szakszerű ürügy, mely az összejövetelt létrehívta, már nem
jut eszembe, de az biztos, hogy a hivatalos kultúrpolitika elleni
tiltakozás és a jobbító szándék vezérelt oda mindenkit. Többek
között Losonci Miklóst is, aki sokáig hallgatta a beszédeket,
a helyzetértékelést és a javaslatokat, majd jelentkezett, hogy
szeretne hozzászólni. Akkor hallottam őt először beszélni, s
mi tagadás, engem lenyűgözött bölcs meglátásaival, magával
ragadó retorikájával. Feledy Balázstól kérdeztem – aki a
Vigadó Galéria igazgatója volt, így tanácskozásunk házigazdája
is egyben –, hogy ki ez az ember, s ő adott róla gyorsan rövid
jellemzést. Azután, ha találkoztam Miklóssal valamelyik kiállítás
megnyitóján vagy más apropóból, már köszöntöttük egymást
és beszélgetésbe elegyedtünk, egyre hosszabb és bensőségesebb
diskurzust folytattunk: művészetről, politikáról, a társadalmi
együttélés sokféle visszásságáról (ezt mindig én hoztam
elő), a személyes felelősség kérdéséről, és eszmei-erkölcsi
nézeteinkről is véleményt cseréltünk, szóval mindazt jól
kibeszéltük, amiből alaposabban megismerhettük egymást. Mély
benyomást tett rám. Losonci végzettsége szerint háromszakos középiskolai
tanár, de valójában benne nem csak keveredett, hanem vegyileg
egyesült is az irodalmár, a történész, és a művészettörténet
tudója, s e sajátságosan losoncis tudománynak olyan remekművei
születtek, mint a Képalkotó Ady (1998), vagy a Magyar esztétika
(2005) című kötetek, hogy csak kettőt említsek példaként
Miklós gazdag életművéből. Szó és kép vegyülése már korán
elkezdődött, hiszen 1963-ban Török Gyula írói és képzőművészeti
munkásságáról értekezett doktori disszertációjában, és azóta
megszámlálhatatlanul sok katalógusszövegben, kiállítási
megnyitóban, újságcikkben, nagyobb tanulmányokban, versekben,
monográfiákban, több tucat könyvében, baráti beszélgetésekben,
mindig ennek a kétféle szellemhordozónak a vegyülését csodálhattuk
s csodálhatjuk meg: a fogalom képpé lesz, a kép fogalommá, de
egyik sem szűnik meg létezni. Mondhatnám, ez Losonci aranya, az
alkimista szublimált teremtménye. Nemegyszer csodálkoztam is,
amikor kiállítási megnyitóját hallgattam, hogyan volt képes
annyi értékes fogalmat, gondolatot előhozni magából, hogyan
volt képes annyira nyitottan és gazdagon asszociálni képek-szobrok
láttán – mindig a jót, mindig a szépet keresve és föltalálva
a művekben. Föltalálva még akkor is, amikor esetleg maga a művész
sem tudott azon értékek meglétéről, tapasztaltam néhányszor,
mily csodálkozva értették meg Losonci interpretációjában a
saját alkotásukat a művészek. Losonci nézőpontjában az a
fantasztikus, hogy alig látja meg a rosszat. Nem keresi, pillantása
elkerüli, értelme nem mozdul rá a rosszra, hibásra, csúnyára,
ízléstelenre, vagy arra, ami erkölcstelen. Nem állítom, hogy
direkt menekül a rossztól, de habitusába, eszmevilágába
valahogy nem fér bele a rossz. Losonci nem kritizál, elmarasztaló
írása szinte nincs is, ami nem tetszik neki, az gondolkodásának
nem lesz a tárgya. Ennyiben éles ellentétben állunk egymással,
mivel írásaim zömében kritikus hangvételű, a művészetben föllelhető
rosszat elmarasztaló dolgozatok. Talán ez így van rendjén,
hogy az egyik ember érdeklődése kiegészítse a másikét, hogy
sokszor egymás mellett megjelenve tapasztalható legyen az olvasók
számára e karakteres különbség. Szeretem és csodálom Miklós
különös lelki alkatát, a sokféle művésznek és tárgynak,
nemegyszer radikálisan ellentétes alkotói módszereknek mélyén
elrejlő aprócska jónak is az észrevételét. Bevallom,
gondoltam rá, hogy olykor belemagyarázza a művekbe az értéket,
de alaposabb megfontolás után rájöttem, hogy igaza van, valóban
lehet úgy nézni és érteni a művészetet, ahogyan ő látja és
érti. Valóságos és ésszerű nézőpont az övé, s a föltáruló
szépség, melyet minduntalan ünnepel, ténylegesen a művek sajátja.
Magyar
esztétika című kötetének huszadik írásában a szépség
egyetemességéről értekezik. Ott olvashatjuk az alábbi meghatározásokat:
a szépség váratlan; a szépség rejtőzik; a szépség rongálható;
a szépség relatív; a szépség szimmetrikus; minden szépségnek
karaktere az idő; a szépség örök, de szüntelen metamorfózisa
egyes műfajokban pihen, másikban új otthonára lel; a szépség
a lét összetett anyanyelve; a szépség anyanyelvének természete,
hogy változatlanságában változó, az időben időtlenné válik.
Losonci látásmódját jellemzi ez a néhány szó, vázlatosan,
de szakszerűen. Mert ő a szépség nagy gyűjtője, keresi, meglátja
és kimutatja a szépséget ott is, ahol a durvább látásmód
inkább csak hibákra lelhet. Műfajok között csatangol, századok
porát kavarja föl, baráti lelkekből merít, az elidegenedett
embert szinte kézen fogva vezeti a művészet nagy mindenségében
a szépséghez, az értékhez, s mutatja, magyarázza, hogyan kell
a sok csodát meglátni, magunkba fogadni. „Mennyi, mennyi kincs
várakozik reánk, hogy értelmünket pallérozza, hogy a közboldogság
bővítménye legyen” – sóhajt föl „A végtelen magyar szépség
számfejtése” című írásában, mintha bűntudatot érezne,
hogy a már megnevezett rengeteg szépségen túl, a még létező
végtelen sok szépséget mind nem tudja befogadni, nem tudja mind
fölsorolni. Mintha a világ csupa szépségből állna, az ember
már-már elfelejti a csúnyát és a rosszat, mert Losonci
kozmoszában a szépség minden, a szépség az Isten! A rossz és
a csúnya csupán mellékes létezők, vagy illúziók, a szépség
és a jóság hiánya valamely tényben-dologban. Ha megtanulunk
így látni és gondolkodni, akkor tárul föl számunkra az igazi
világ, mely tiszta, mely nem szennyezett a csúnyával és
rosszal.
Losonci
költő is, drámaíró is, szóval a tudományos realitás
mellett – vagy éppen abban oldva – azonos mennyiségű művészi
valószerűséget is elénk állít. Elsősorban esztétikai és
erkölcsi normát, eszményt, aminek lennie kell! – és van is,
ha az ő szemével nézzük és az ő értelmezésében fogjuk föl
a művészetet. Abban feltétlenül igaza van, hogy a művészet
nem csupán leképző (figuratív), vagy esztétikai-erkölcsi
szempontból közömbös formavilágot képző (geometrikus vagy
nonfiguratív), hanem formanyelvei segítségével mindenkor életcélt,
valamiféle normát is megjelenít, ami provokálja a közönséget,
állásfoglalásra készteti a világot. Már egy évszázada
olyan művészetet kedvel a közönség és a szakemberek, s pláne
a politikusok, amely vagy teljesen közömbös esztétikailag és
erkölcsileg, vagy célként-normaként a rosszat, a csúnyát
emeli piedesztálra, azt állítja követendő példaként a közönség
elé. Nos, ezzel a kultúrpolitikai gyakorlattal mindenkor harcos
összeütközésben áll Losonci szakmai és emberi világa, bár
maga nem visel se páncélt, se kardot, nem tűnik csatákat megjárt
vitéznek, de szüntelenül vívja a maga titkos háborúját
azzal, hogy a szépséget és a jóságot dicsőíti, a rosszról
és csúnyáról tudomást se véve. Losonci körül is, mint a
hasonló értékőrző emberek körül, két részre szakad a világ:
vannak, akik szeretik őt és tisztelik fölfogásáért, egy életen
át megtartott jelleméért – és vannak, akik ugyanezért nem
szeretik őt, nem közlik írásait, nem hivatkoznak rá még
akkor sem, amikor az nagyon szakszerű lenne. Losonci éthosza
maga is minta, mely követésre csábít, vagy legalább összehasonlításra
önmagunkkal, eszményeinkkel, életünk gyakorlatával. Évszázadok
és évezredek óta tiszteli az emberiség azokat, akik egy életen
át kitartottak eszméjük mellett, s nem csak a vértanúkat, de
a szüntelen munkában megőszült, az élet fortélyos dilemmáinak
föloldásába beleöregedett embertársainkat is megbecsülés
illeti, hiszen valóságos életüket tették rá valamely eszmére
(a sors hatalmas rulett asztalán), életüket áldozták a maguk
elé kitűzött célért. Ha ez ma sokak szemében már nem is számít
erénynek, az én szememben a legfőbb erények egyike. A tisztelt
és megbecsült nyolcvanéves embereknek – tanítóknak különösen
– még további hosszú életet, egészséget, minden jót és
szépet, tartalmas munkálkodást, és hasonlókat szoktunk kívánni.
Szeretet és önzés vegyül e kívánságokba, igen, önzés is,
mert érdekünk az ünnepelt megtartása, hiszen pontosan tudjuk,
mennyivel lennénk szegényebbek nélküle. A szeretettel is úgy
van, ha tárgya valóságos, akkor dinamikus, cselekvő,
nemegyszer akaratunk ellenére is befolyásoló tényezője életünknek
– ha tárgya csupán elmebeli, akkor statikus, bár örök és változatlan
mércénk lehet. Az érdekkel is hasonló a helyzet, lehet valóságos
vagy csupán elmebeli létező az, ami érdekünkben áll, és a
szerint, vagy dinamikusan változó vagy statikusan örökkévaló
viszonyban vagyunk az érdekünkkel. Mi örömmel vállaljuk azt a
rizikót, amit a valóságosan létező Losonci Miklós jelent,
mert jobb nekünk, ha élő-dinamikus viszonyban állhatunk vele,
mintha bedugnánk őt a művészettörténet vagy az irodalom,
vagy bármely más tudományág akár veretesen szép skatulyájába.
Nem örökkévaló statikus értékként, hanem élő értékként
szeretjük őt, így a közöttünk való maradása, a sok szép
és jó kívánság, mellyel elhalmozzuk, részünkről valóban
nem csupán gesztus, üres formaság, hiszen nagyon is tudatosan
tiszteljük, nagyon is tisztában vagyunk vele, hogy mit ér számunkra
Losonci Miklós személye, munkálkodása, példamutatóan erényes
élete. Nem külön mondatokban, hanem ezzel a kis elmélkedéssel
próbáltam mélyreható, őszinte feltárulkozásban megidézni
és köszönteni a nyolcvanéves tanár urat és kollégánkat.
Isten áldja és éltesse sokáig!
Legéndy Péter
(Megjelent a Havi Magyar Fórum 2009. évi októberi számában.)
|