2009.11.20.
Nincs választott nép!
Az
utóbbi időben felvetődött kérdés a folyóiratokban (pl. Kapu
2009. jan.), hogy van-e választott nép? Általában a szerzők
nem választják ketté a Bibliát az Ószövetségre és Újszövetségre,
pedig a föltett kérdésre más választ ad az Ószövetség és
mást az Újszövetség. Ebből több félreértés is előfordul.
Más Istent ismerünk meg az Ószövetségben és mást az Újszövetségben.
Az Ószövetségben egy kegyetlen, bosszúálló (Mózes V. 30:7),
szemet-szemért, fogat-fogért szellemet képviselő Jehovát
ismerünk meg, aki minden esetben az ellenség kiirtására buzdítja
„kiválasztott népét” (pl. Mózes V:7 teljes rész, Mózes
IV:31 teljes rész) Ez direkt felszólítás népirtásra! És
sajnos ez a Jehova megmaradt a Talmudban is, amin a mai napig
nevelkednek a zsidó (izraelita) fiatalok. A fentiek miatt
„is” az elmúlt 2000 év pápái között hat (6) olyan pápa
is volt, akik megtiltották az Ószövetség használatát. Pl.
1816-ban VII. Pius pápa megtiltja a világiaknak a nemzeti nyelvükre
fordított Ószövetség birtoklását: „A tapasztalat azt
mutatta, hogy az emberek óvatlansága miatt a vulgáris nyelven közzétett
szentírások több rosszat okoznak, mint jót” – érvelt a
szentatya. Lényegében az Ószövetség területfoglaló háborúk
története, ahol az Úr (Jehova) megígéri, hogy a harcban segíti
„kiválasztott népét”. Nagy része arról szól, hogyan kell
másokat elpusztítani (Mózes IV. 31:7, 17-18, Mózes IV.
33:50-53, Mózes V. 3:6, Mózes V. 20:4, 12-17). Ezzel szemben az
Újszövetségben a szeretet (János 13:34, 15:12-17, Lukács
6:27, Máté 5:25, 5:44 stb.), a megbocsátás (Máté 6:14, Máté
18:21-22, Lukács 6:36-37 stb.), a szolidaritás (lásd irgalmas
szamaritánus példáját stb.) eszméje uralkodik. Továbbá Jézus
több helyen is az ellenség szeretetére szólít fel (Lukács
6:27, 6:29, 6:31, 6:41, Máté 5:25, 5:39, 5:44-45, 6:14 stb.)
Tehát
amíg az Ószövetség Istenének (Jehovának) kiválasztott népe
van (Mózes V. 7:6), addig az Újszövetség és Jézus faji megkülönböztetés
nélkül az egész emberiséghez szól (Ap.Csel. 15:9)! Míg az Ószövetség
Istene (Jehova) kiválaszt népet (Mózes V.7:6) és nem népeket,
addig az Újszövetség Istene csak a földre szállt Jézust választja
ki: „És imé egy égi hang ezt mondja vala: Ez amaz én
szerelmes fiam, akiben én gyönyörködöm” (Máté 3:17). És
a földre szállt Jézus, Isten fia kiválasztja 12 apostolát,
tanítványát (nem tartozik közéjük (Saul) Pál Máté 10:1-4,
Lukács 6:13-16. Az Újszövetségben a négy evangélista írásaiban
szó sincs arról, hogy Isten kiválasztotta a zsidó (izraeli) népet,
hogy közülük szülessen test szerint a világ megváltója Jézus,
ezt csak Saul-Pál) mondja (Rom. 1:3). Jézus „nemzetségfája”
nincs leírva sem a Károli – sem a Káldi-féle fordítású
Biblia Újszövetségében, csak Józsefé (Máté 1:1-16 és Lukács
3:23- 38) egészen Dávidig, sőt Jeseén (Isain) keresztül tovább
visszavezetve. Mária már áldott állapotban volt, amikor József
eljegyezte, tehát Jézus nem volt Józsefnek vérszerinti fia, ezért
semmiképpen nem nevezhető „Dávid fiának”. Ugyan (Saul) Pál
hivatkozik az Ószövetség Zsoltárok könyvének 110:4 részére,
ott azonban Jézus nevével kifejezetten nem találkozunk, hanem
csak „általánosan” Messiás névvel. Ú.n. Messiásokkal
azonban az elmúlt két és félezer év alatt számtalanszor találkozhattunk.
Egyébként azt maga Jézus is cáfolja több helyen az Újszövetségben,
hogy Dávid fia lenne: „Monda nékik Jézus: Bizony, bizony
mondom néktek: mielőtt Ábrahám lett, én vagyok” (János
8:58), „…mondám: Az Isten Fia vagyok” (János 10:36, Lukács
22:70), továbbá Máté 22:41-45, Márk 12:35-37, Lukács
20:41-44.
Az
evangélisták is úgy említik Józsefet, mint Jézus nevelőapját,
ezért két évezreden keresztül a keresztény (keresztyén)
hitoktatásban így tanították. A mi nemzedékünket is! Mégis
miért szerepel többször Jézus, mint Messiás az Újszövetségi
szentírásban? Az Ószövetség és a Babiloni Talmud (Mai jogi
fogalmak szerint az Ószövetséget tekinthetjük a vallási törvényeknek,
a Talmudot pedig „a végrehajtási utasításának”) szerint
egyaránt a Messiás csakis Dávid leszármazottja lehet. Két és
félezer év alatt kb. százévente jelentkeztek önjelölt Messiások,
akik Dávid fiának vallották magukat. Az Újszövetségben említett
koldusok, bénák, vakok, bélpoklosok stb. a csodatételek tényei
alapján tartották Jézust Messiásnak, Dávid fiának. Tehát a
tömeg nevezte így Őt az Újszövetség szövegében számtalanszor.
Ebben a kérdésben csak Jézus szavait vehetjük irányadónak (lásd
fenn Jézus szavait: „mielőtt Ábrahám lett, én vagyok” (János
8:58, Máté 22:41-45, Márk 12:35-37, Lukács 20:41-44). Miután
Jézust Isten fiának tartjuk, ezt Ő maga is mondja (János
10:36) s mivel az Újszövetség szerint Mária „nem ismert férfit”
Jézus születése előtt, csak így magyarázható Jézus isteni
származása, ami dogma! Minden más „elmélet” pl. a Dávidtól
való származtatás, ha igaz volna, ezt a dogmát vonnák kétségbe!
Mária származása máig kiderítetlen (az apokrif írásokat nem
említem).
A
katolikus dogmatika szerint nincs, még a II. Vatikáni zsinat
(1962-1965) óta sincs a dogmák közt, hogy Jézus a zsidó
etnikumhoz tartozott volna, mert ez történelmileg nincs bizonyítva.
De figyelemre méltó az is, hogy kétezer éven keresztül a zsidó
hittudósok nagy része tagadta, hogy Jézus zsidó lett volna.
Ezt még a Talmud sem állítja, sőt tagadja, hogy zsidó lenne!
Ez a nézet most több évtizede megváltozott (lásd az átkeresztelkedett
és ateista hittudós, Vermes Géza írásait), föltehetőleg
politikai okokból. A szerzők többször idézik (Saul) Pált.
Megemlítem, hogy a négy evangélista együttesen sem említi
annyit a zsidó liturgiát, mint (Saul) Pál. Ezt talán magyarázhatja
etnikai különbözőségük, de az is, hogy (Saul) Pál személyesen
sohasem találkozott Jézussal, így tanításait sem hallhatta.
Olvasva a négy evangélista munkáját és (Saul) Pál nagyszámú
leveleit (az Újszövetség majdnem fele), az összehasonlítás
(személyi, felfogásbeli, stiláris, fordítási, stb.) alapján
mondhatom, hogy a keresztény (keresztyén) liturgiába bekerülő
judaizmus (pl. Jézus zsidó származására való utalás Rom.
1:3, vagy „…vérontás nélkül nincsen bűnbocsánat Zsid.
9:22., ezzel ellentétben Jézus így szólt: „Irgalmasságot
akarok és nem áldozatot” Máté 9:13, Máté 12:7), főképpen
(Saul) Pál munkájának következménye. A szerzők hangsúlyozzák:
„…Pál soha nem tagadta meg saját népét…” (Levelei egy
része azonban pozitívan értékelhető).
Egyébként
a szerzőkkel egyetértek abban, hogy az Újszövetségben
egyetlen szó nincs semmiféle kiválasztott népről, csak Jézus
követőiről, akik pogányok, körülmetéletlenek is, egyszóval
minden nép fiai lehetnek szerte a világban, ahová tanítványait
elküldte. Jézus tanai a történelem során minden üldöztetés
ellenére elterjedtek és továbbra is tért hódítanak az egész
világon. A „Szeretet” eszméje egyetlen vallásban sem
teljesedett ki annyira, mint Jézus tanaiban. Ezért mondhatta Ő
saját magáról: „Én vagyok az út, az igazság és az élet.
Senki sem juthat az Atyához másképp, mint én általam” (János
14:6).
Dr. Horváth László
|